Kawasaki KZ650 1979 B1 opknapper

Kalasj-Nikov

Die hard MF'er
19 jan 2011
265
0
België
Vorig jaar kocht ik voor erg weinig een Kawasaki Z650 van 1979 B1. Hij was vrij compleet maar stond reeds enkele jaren stil. Motor was volgens de verkoper rijdend weggezet in de garage maar had toch heel wat sporen van ouderdom. Het motorblok zat wel los en was nog steeds voorzien van olie. Omdat ik de aankoopprijs van de motor er zo weer uit zo halen bij een verkoop in onderdelen besloot ik om het er op te wagen. Motor betaald, ingeladen en....... weggezet in de eigen garage. Nu een klein jaar later maar eens aan de slag gegaan en de hele fiets gedemonteerd. Om weer op te bouwen en correct te demonteren schafte ik een werkplaatshandboek aan en kon een origineel kopie van de partsmanual bemachtigen.
Ondertussen al enkele weken van schuren, poetsen, spuiten achter de rug en de fiets kan bijna weer als rollend frame worden opgebouwd.
 
Enkele foto's van de motor zoals ik hem aankocht. Het was bij aankomst thuis vrij laat en aangezien ik die avond nog een aantal zaken van de motor haalde zijn dit de enige foto's die ik voorhanden heb. Foto dateert dus van een klein jaar geleden. Nadien is hij in beperkte mate gemonteerd, werden er delen ingespoten met WD40, kruipolie... en werd hij weggezet in de garage. Na deze eerste inspectieronde kwam ik tot de conclusie dat volgende onderdelen beter vervangen konden worden:
kabelboom, lamporen, uitlaatdemper (bochten waren bruikbaar), benzinetank, heel wat rubbers, voorspatbord, spiegels, accubakje...
Kan je jezelf de vraag stellen wat was er in godsnaam nog goed aan deze fiets? Zo bruikbaar ongeveer 0,0001 percent van de onderdelen, maar na een poets- en spuitbeurt zien heel wat onderdelen er terug meer dan netjes uit.

 
En enkele detailfoto's van de eerste demontage (avond van aankoop). Kabelboom, koplamp, zijkapjes... gingen eraf en werden opgeborgen. Het blok bleef steeds in het kader hangen. Zoals te zien op de foto's was het niet erg netjes en ik werd er niet bepaald vrolijk van :p. Vandaar dat ik pas nu, een jaar later de moed (en de nodige centen) heb gevonden om eraan te beginnen.
Op zich waren er geen vitale delen (zoals het frame) echt rot of doorgeroest maar werkelijk elk onderdeel en iedere bout was bedekt met vuil, een roestlaag of aanslag. Positief punt (ook een van de redenen waarom ik hem toch kocht). Aan het blok was geen enkel stukje afgebroken. Iedere koelvin zat er nog netjes op en bovendien lekte het blok nergens olie of vertoonde het scheuren / barsten.






 
Laatst bewerkt:
En uiteraard enkele onderdelen die er terug netjes uitzien. Omdat het allemaal toch wel een beetje low budget moet blijven koos ik ervoor om het frame, kroonplaat, T-stuk, de achterbrug... zelf weer bruikbaar / toonbaar te maken. Uitbesteden zou me een fortuin kosten en is dus geen optie. Daarom leek het me een goed idee om deze stukken op te schuren, in Hammerite grondverf te zetten (deze vult putten en oneffenheden netjes op), terug op te schuren en af te werken met meerdere lagen Hammerite satijnglans 'zwart'. Hammerite met het rolletje aanbrengen vond ik dan weer te goedkoop van uitzicht en dus maakte ik gebruik van de spuitbusvorm. Het resultaat vind ik meer dan geslaagd en het frame en achterbrug kunnen er weer tegen. De verf is netjes uitgehard en blijft echt super goed zitten.







 
Op het frame zijn er een 4-tal gegaan. Op de achterbrug 2 en 1 voor de kroonplaat, T-stuk en blokophangstukjes enzo.

Vandaag de brug gemonteeerd en alles voorzien van vers vet. Het stuur even gemonteerd op de kroonplaat met koppelingshevel. Kwestie van een beetje overzicht te krijgen in de onderdelenstapel. Foto's volgen straks! Voorts nog wat gepoetst aan de achter en voorvelg en ook hier het binnenwerk en de lagers voorzien van vers vet. Vooral de spaken proper krijgen wordt nog een hele klus. Ben van plan om deze af te schuren, glad te zetten en in de vernis te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Enkele kleinere onderdelen werden opgeschuurd, ontvet en beschermd met een laagje vernis.
* Achterremheveltje dat de trommelrem bedient en de zijstandaard.
 
En de foto's van de voor- en achtervelg. Het moeilijkste wordt het netjes krijgen van de spaken en het loopvlak van de velgnaaf (vooral achteraan). Voornamelijk het binnenwerk werd aangepakt, samen met de trommel en de buitenkanten van de naven. De spaken van de voorvelg zijn reeds in verdere mate opgeschuurd dan die van de achtervelg.
(nog niet op de foto maar ook opgepoetst en voorzien van een laagje vernis: het afdekkapje van de remschijfgaten aan de rechter kant)



 
ik heb nogal een verzameling aan onderdelen van z650 liggen, mail maar even als je nog iets zoekt..
 
Frame zet er netjes strak uit *D

Puur uit interesse: blijft dat opgeschuurde nou blijvend netjes met een laagje vernis?
 
@Ratz: de fiets gaat uiteindelijk enkel gebruikt worden bij mooi weer en gaat dus niet echt afzien. Normaal gezien volstaat vernissen tegen roesten, mocht het toch niet zo zijn ga ik op zoek naar een ander alternatief. Tot nu toe heeft het wel altijd gewerkt bij eerdere opknapbeurten.
 
Ook aan de buitenzijde van het blok is er al heel wat gepoetst. Begint er weer toonbaar uit te zien. Koppelingsdeksel, ontstekingsdeksel, oliefilterdeksel... hebben al wat extra zorg gekregen. Iemand tips en raad om tussen de koelvinnen te kunnen poetsen, zonder deze te beschadigen?




 
Spaakwielen zijn er mooi op vooruit gegaan. Altijd goed om te zien dat je met een kleine investering (qua geld dan, poetsen en polijsten kost wel wat moeite) de boel ook wel toonbaar kunt maken.

Ik geloof dat ik de spaakwielen van mijn z's ook maar eens aanpak.
 
die van mij zijn voorzien van een laagje smeer. Als ik al eens tijd heb voor mijn kawa dan ga ik rijden. Hooguit een wasbeurt maar daar stopt t voorlopig helaas...

Ziet er wel netjes uit allemaal hoor. Ik zal van t weekend eens kijken wat ik eventueel voor je heb liggen..
 
@Ratz: de fiets gaat uiteindelijk enkel gebruikt worden bij mooi weer en gaat dus niet echt afzien. Normaal gezien volstaat vernissen tegen roesten, mocht het toch niet zo zijn ga ik op zoek naar een ander alternatief. Tot nu toe heeft het wel altijd gewerkt bij eerdere opknapbeurten.
Thanks :}
Dit ter informatie ivm met mijn eigen beginnend opknapprojectje :)

Waar ik wellicht toch kies voor het frame en wat onderdelen te laten poedercoaten.

Velgen: weet ik nog niet omdat ik wellicht de oude met nieuwe verchroomde kan omruilen.
Je wielen/spaken heb je mooi gedaan. Een heel werk zo :o :}

Aluminium en ijzeren onderdelen: (licht op)schuren en bij houden denk ik zo.
Mijn motor staat altijd buiten onder een zeiltje namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Die laatste (grotere) borstels zijn al heel handig geweest maar waren net iets te groot. Ik ga die eerste maar eens zoeken in de doe het zelf zaak! Thx voor de tip!

Het liefst van al had ik ook wat meer onderdelen laten coaten, maar wil de fiets eerst terug in elkaar en rijdende. Met der tijd schaf ik wel wat nieuwe onderdelen aan of laat ik ze prof voorzien van een nieuw laagje. De fiets moet trouwens niet 100% origineel worden dus dat er hier en daar een andere bout of kleur opzit maakt me niet echt uit. Had op classickawaparts eens gekeken voor nieuwe onderdelen. Veel kleine dingen kosten echt stukken van mensen. Dus als ik de mijne kan opknappen kies ik hiervoor.
 
Frame zet er netjes strak uit *D

Puur uit interesse: blijft dat opgeschuurde nou blijvend netjes met een laagje vernis?

Voor het netjes houden van opgeschuurd metaal (ijzer/staal) kun je het beste Owatrol gebruiken. Opgeschuurd/gepolijst aluminium gewoon regelmatig bijhouden met Belgom Alu.
 
Voor het netjes houden van opgeschuurd metaal (ijzer/staal) kun je het beste Owatrol gebruiken. Opgeschuurd/gepolijst aluminium gewoon regelmatig bijhouden met Belgom Alu.
Thanks! :)
[edit]
RUSTOL-OWATROL

Dus ook voor het alu. blok te behandelen als ik het goed lees *D
[/edit]
Belgom was mij al bekend :) Evengoed thanks ;)
 
Laatst bewerkt:
Het chromé kettingkastje dat ik erbij had gekregen is ook weer bruikbaar. Staat veel mooier dan het standaard exemplaar.
 
Vandaag schitterend weer voor foto's. Heb ondertussen een aantal framerubbers terug geplaatst, het zadelslot, het T-stuk, kroonplaat en stuur gemonteerd en het binnenspatbord weer op zijn plaats gehangen. Moet zeggen, het begint weer wat vorm te krijgen! :]










 
Het orginele voorspatbord was rot en niet meer te gebruiken. Via via heb ik een mooi chromé spatbordje kunnen scoren. Het is een klein model, maar past perfect tussen de vorkbenen van de Kawa. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan