nokkenas timing yamaha xs400seca

basman180

= in de penopauze fase aanbeland
Donateur
11 jul 2003
6.816
3.908
Beste ls,

10 probleemloze kilometers gereden, en toen versprong mijn timing.
Gevolg ...kromme uitlaatkleppen.

Nu ik de kop weer op orde heb, icm met een nieuwe koppakking ben ik vandaag alles weer aan het monteren.
Ik ben in het bezit ve wphb[duits], waarin stap voor stap word uitgelegd hoe de timing af te stellen.Desondanks twijfel ik enorm...omdat de vorige x alle referentie punten klopten en toch de timing versprongen was.
Voordat ik ben gaan rijden heb ik de krukas 10 x handmatig rondgedraaid, en de timing verliep niet.De automatische nak-spanner hoorde ik duidelijk naar binnen klikken.

Ik heb een automatische spanner, die zijn werk goed doet. Ook de vertanding op die spanner ziet er fris uit.

In het wphb word gesproken over de uitlaat nokkenas met de klok mee te draaien zodat de speling tussen de krukas-uitlaatNA-ketting compleet weg is.Alle referentiepunten dienen dan te kloppen.
Hierna draai je de inlaatNA zo dat de deze referentiepunten ook weer kloppen, alsmede dat de ketting vanaf de krukas-uitlaatNA en inlaatNA strak staat.
Nu moeten alle referentiepunten op de NA-ssen+lagerkappen en het T-merk op het vliegwiel stroken met mekaar.
Dan plaats ik de NAkettingspanner die dan duidelijk een aantal tanden naar binnen springt.

Hierna controleer ik de alle referentiepunten nog een x , en niks is verlopen. Ook niet als ik de krukas handmatig linksom 10 ronddraai.

Mijn gevoel zegt dat de ketting aan de uitlaatkant tussen de uitlaatNA en krukas niet optimaal gespannen is, waardoor de vorige x mijn timing is versprongen.Maar ik weet niet zeker of dit HET probleem zou kunnen zijn.

In het XJ/XS topic berichtte iemand, dat ik mijn uitlaatNA +/- 10 graden[1 tand] linksom moet draaien[rijrichting vd motor], en dan de ketting moet opspannen tussen de krukas en de uitlaatNA. Als ik dit doe, dan moet ik wel mijn krukas tegenhouden..maar ik als ik deze wil tegenhouden icm met het draaien vm uitlaatNA, dan houd ik mijn krukas met geen mogelijkheid tegen.
Ik ga ervan uit dat de ketting echt niet strakker kan. En dus aan de uitlaatkant strak genoeg staat.
De ketting aan de inlaatkant word gespannen door de automatische spanner.

Oftewel.... mijn timing is versprongen...en ik heb ergens waarschijnlijk een fout gemaakt.

Wat is de correcte wijze van monteren?

Hoop dat bovenstaand een beetje te lezen valt, en dat iemand me in de goede richting kan sturen.

Graag een reactie,
 
Volgens mij staat hier niets over in.
De nak is nieuw, en de schakels zijn geteld. De ketting is even lang als de oude, maar dan niet versleten.

Bedankt voor je reactie. :)

Is je nokkenaskettingspanner niet op?
Als het goed is staat er ook in je wphb hoeveel klikjes hij max mag geven bij het plaatsen.
 
mogelijke oorzaak hieronder....


Voordat ik de boel zojuist demonteerde, heb ik beide nokkenassen naar mekaar toe proberen te draaien ...in de hoop dat de NA ketting aan de uitlaatkant zich wat strakker trok[voorste spanblad onder spanning zou komen staan].
Ik heb redelijk wat kracht gegeven...maar ....helemaal niets.
De ketting moet dus strak genoeg staan, en alle referentiepunten op tandwielen/nokkenassen/vliegwiel+ nokkenaskapjes kloppen als een bus.
Hoevaak ik het ronddraai.

Hieronder een foto waaraan het zou kunnen liggen...hoop ik.

full


Pijl 1 met de gebogen streep[moet de gebogen lijn van het voorste spanblad voorstellen], geeft de drukrichting aan van het voorste spanblad op de uitgaande geribbelde as vd NAKS.

Pijl 2 laat zien dat het heveltje[terugschietbeveiliging] dan continue op de uitgaande geribbelde as drukt.
En de spanning van het voorste veerblad icm de druk vd NAK, gelijk of meer is bij een draaiende motor.


Nu kan ik mijn NAKS ook ondersteboven in het blok schroeven...en waarschijnlijk heb ik dat dus gedaan.
Een duidelijk onderscheidt, van wat nou boven of onder is kan ik hier niet zien.
Aan de afdruk op het dopje vd uitgaande geribbelde as van de NAKS, is te zien dat [als je de looplijn vh voorste veerblad in de gaten houd] dat hij dus op de afgebeelde manier als op de foto gemonteerd dient te worden.

Ondersteboven de naks monteren geeft waarschijnlijk geen goede druk op de uitgaande geribbelde as van de NAKS....

Ik hoop dat dit DE oplossing is, ...anders gaat het hier weer fout.


Klinkt bovenstaand verhaal plausible?

schamen gaat in een hoekje






Ben toch ook wel benieuwd wat de reden van 't verspringen kan zijn.
Alles staat netjes afgesteld en bij manuele controle blijft alles netjes juist staan.
Enkel bij belasting loopt het fout.
Toch stiekem een probleempje met de NAKS
 
Laatst bewerkt:
Instant update :)


loopt als een zonnetje nu. Geen geratel of wat dan ook...maar dat deed hij eerst ook..

Zal ik dan nu maar durum donor gaan halen in de stad als proefrit zijnde? :X

Wil natuurlijk niks zeggen...de eerste x was alles ook "goed"
 
Terug
Bovenaan Onderaan