Nieuw luchtfilter aanschaffen

Steppie00

Die hard MF'er
26 mei 2011
578
17
Rotterdam
Mf-ers,

Als ik een nieuw luchtfilter koop. Doe ik er dan verstandig aan om een luchtfilter van K&N te kopen of kan ik beter gewoon een origineel kopen. Die van K&N zijn over het algemeen duurder.
Het gaat om een Honda CBR 600 met een laser uitlaat (demper+linkpijp)
Het lijkt me zelf dat het K&N filter meer lucht doorgeeft dus dat je de motor opnieuw moet laten afstellen.
Is dit zo en kan ik dus beter origineel nemen?
 
Wat hij zegt ja.. dus als je geld genoeg hebt en wat meer pk's wilt zou ik een K&N doen, dan benut je je sportuitlaatsysteem ook meteen meer (gaat meer lucht door je hele systeem).
Als je geen zin hebt in laten afstellen (kan met testrun zo 140 - 200 euro kosten) en als je injectie hebt ook nog eens een powercommander van 300 euro, zou ik het niet doen en gewoon lekker een origineel filter houden ;)
O ja, mijn K&N filter was niet duurder dan een originele toen ik hem via ebay bij ybfilters kocht en uit Engeland liet komen. even een tipje.
 
Laatst bewerkt:
En wat als het K&N filter wel doet en je laat hem niet afstellen. Behalve dat hij niet optimaal zal lopen heb ik ook weleens gehoord dat het heel schadelijk kan zijn voor je blok. Bijvoorbeeld het verbranden van je kleppen. Klopt dit?
 
Heel veel schade zal het niet kunnen aanbrengen.
Je moet alleen wel in de gaten houden dat het filter meer doorlaat.
Dus dat als je veel op stoffige zandwegen komt je dus meer zooi in je blok krijgt.
Maar heb op de auto ook jaren open filter gehad en nooit 1 vorm van problemen door gekregen...

Verbranden van de kleppen...
Dit gebeurt volgens mij meer met motoren met turbo's.
Bij een dikke turbo upgrade word aangeraden een kleppen update en ook titanium klepveren te nemen. (ja en nog veel meer aanpassingen)

Ik heb voor mijn CBR929RR ook een K&N filter setje besteld uit Engeland (olie + lucht)
Was via Ebay voor 55,- incl. verzending klaar. Na snel wat rond snuffelen zag ik dat de prijs niet veel scheelde met orgineel.
 
Laatst bewerkt:
zeker niet altijd waar dat je motor armer gaat lopen, vaak valt dat wel mee als de rest standaard is. Met een andere uitlaat gaat het wel snel problemen geven en moet je waarschijnlijk afstellen.

Een K&N is ook een stuk duurder dan een origineel filter, en hoewel je hem niet hoeft te vervangen moet je hem wel schoonmaken. En die olie en reiniger kosten ook wel wat, dus voor het gemak is een standaard filter beter.
 
zeker niet altijd waar dat je motor armer gaat lopen, vaak valt dat wel mee als de rest standaard is. Met een andere uitlaat gaat het wel snel problemen geven en moet je waarschijnlijk afstellen.

Een K&N is ook een stuk duurder dan een origineel filter, en hoewel je hem niet hoeft te vervangen moet je hem wel schoonmaken. En die olie en reiniger kosten ook wel wat, dus voor het gemak is een standaard filter beter.

Wél altijd armer, niet altijd té arm. Maar vaak staan ze als ze uit de fabriek komen al aan de arme kant, maar nog wel binnen de norm afgesteld. Dit ivm EU regelgeving en dat soort meuk. Maar dan kan een K&N Luchtfilter dus net de druppel zijn waardoor hij wel té arm staat. Maar je kan ook geluk hebben :) Kom je t beste achter door een uitdraai te maken en te kijken hoe hij momenteel staat afgesteld.
 
Ohja en trouwens, als je dus een motor koopt met open uitlaat/race luchtfilter zonder rapid bike/powercommander, heb je dus een aardige kans dat je een flink aantal kleppen moet laten stellen bij de grote beurt. In mijn geval dus 16/16 (vorige eigenaar had een open uitlaat zonder rapid bike oid). Gelukkig weet ik nu wel dat hij gewoon tiptop in orde is, en zoiets niet meer voor zal komen.
 
Als je een K&N vervangingsfilter koopt hoef je niets af te stellen. Dat gaat gewoon in de originele airbox. Het voordeel is dat je dan nooit meer luchtfilters hoeft te kopen. Als je van plan bent lang met de motor te doen verdien je het weer terug.

Als je K&N sportfilters koopt en de airbox laat vervallen moet je wel afstellen.
 
Heel veel schade zal het nu kunnen aanbrengen.
Je moet alleen wel in de gaten houden dat het filter meer doorlaat.
Dus dat als je veel op stoffige zandwegen komt je dus meer zooi in je blok krijgt.
Je eerste zin begrijp ik niet......
De tweede zin klopt als je het over lucht hebt.
De derde zin klopt niet. Met een geolied K&N-filter krijg je niet meer troep naar binnen. De olie op het filter vangt meer deeltjes af zonder de luchtstroom bovenmatig af te remmen, daardoor komt er meer lucht in. Niet door slechter te filteren..
 
Je eerste zin begrijp ik niet......
De tweede zin klopt als je het over lucht hebt.
De derde zin klopt niet. Met een geolied K&N-filter krijg je niet meer troep naar binnen. De olie op het filter vangt meer deeltjes af zonder de luchtstroom bovenmatig af te remmen, daardoor komt er meer lucht in. Niet door slechter te filteren..

Niet elke vierkante cm van het filter zal perfect ingeolied zijn. Soms te veel, soms te weinig.

Als je geld investeerd in een K&N filter, en vervolgens het onderhoud uitbesteed aan een monteur, zal je financiële voordeel ook nada zijn: de tijd van het schoonmaken zal gelijk aan een papieren filter zijn.
 
Het eeuwige K&N syndroom duikt hier weer op. Zucht.

Een luchtfilter laat een motor niet te schraal lopen. Punt uit.
Dan zou iedere motor te schraal kunnen lopen met zelfs een nieuw origineel filter erin.

We kijken ALLEEN EVEN NAAR HET FILTER EN LATEN HET BLOK BUITEN BESCHOUWING.

Een origineel filter is bemeten op een bepaalde levensduur/service interval onder bepaalde omstandigheden. Da's allemaal een gemiddelde. Een filter zal door de loop der tijd gaan vervuilen, dus 'minder' lucht doorlaten.
Bij de maximale vervuiling van een luchtfilter (bepaald door die gemiddelden) zou ie nog in staat moeten zijn om genoeg lucht door te laten om de motor optimaal te kunnen laten presteren.

Een origineel filter is daarom ruim overbemeten voor de motor waar ie op bevestigd gaat worden, want hij zal dus gaan vervuilen door de tijd heen, en dus minder lucht DOORLATEN. Dat wil helemaal niet zeggen dat de motor lucht TEKORT komt dus. Die twee dingen worden dus ALTIJD door elkaar gehaald.

Oftewel, mits op tijd vernieuwd, zal een origineel luchtfilter afdoende moeten zijn.

Een K&N filter heeft maar 1voordeel, en dat is dat die zoveel lucht kan doorlaten/filteren (en dat heeft dus helemaal NIKS te maken met de aanzuigcapaciteit v/d motor) dat die pas na 100.000Km hoeft te worden gereinigd. Juiste type voor juiste motor uiteraard.
Ook dit service interval is netjes door de K&N mensen uitgerekend aan de hand van dezelfde gemiddelden die de fabrikant aanhoud. In andere woorden, die kan dus veel meer vuil aan/langer blijven zitten.

Het enigste voordeel is dus de economische kant;

Dus (voorbeeld) om de 20.000Km een origineel filter vernieuwen van (voorbeeld) €35,- maakt €175,- Da's 5stuks om 100.000Km te rijden.
Of je koopt een K&N filter van €60,- die je niet eens hoeft aan te raken vóór 100.000Km bereikt te hebben.

Dan zou je op die eerste ton dus €115,- aan filters besparen. En dan kun je zelfs je K&N filter uitwassen en opnieuw in-oliën ipv vernieuwen. Je hoeft dus niet eens een nieuwe te kopen. Daar heb je dan wel een was-set voor nodig van een aantal €uries, maar dat even buiten beschouwing gelaten want dat is nog steeds goedkoper dan een nieuw K&N filter.

Dus een K&N filter (kom maar op met de rollenbank uitdraaien) maakt geen ene bal verschil qua vermogen. Een motor heeft een mechanische capaciteit gekregen om lucht aan te zuigen en that's it.
Een uitlaat daar in tegen is een heel ander verhaal.

Doe ermee wat je wil. Ik heb genoeg bewijs, technische ervaring en ervaring met tuning om dit te kunnen onderbouwen.

8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week een K&N vervangingsfilter laten plaatsen in mijn VFR met Laser open uitlaat.
Ik merk geen verschil in vermogen, trekkracht of wat dan ook. Alleen wat meer geluid misschien, maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van.
Mijn motor is niet afgesteld omwille van het filter. Voor die tijd is mijn motor met deze uitlaat op de bank geweest en stond toen goed afgesteld. Met dit filter hebben zij er niets aan veranderd, ik vertrouw erop dat het goed is zo. Gezien bovenstaand verhaal van Redeemer kan ik daar ook gewoon op vertrouwen.
 
Ik heb vorige week een K&N vervangingsfilter laten plaatsen in mijn VFR met Laser open uitlaat.
Ik merk geen verschil in vermogen, trekkracht of wat dan ook. Alleen wat meer geluid misschien, maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van.
Mijn motor is niet afgesteld omwille van het filter. Voor die tijd is mijn motor met deze uitlaat op de bank geweest en stond toen goed afgesteld. Met dit filter hebben zij er niets aan veranderd, ik vertrouw erop dat het goed is zo. Gezien bovenstaand verhaal van Redeemer kan ik daar ook gewoon op vertrouwen.


Aah, gelukkig.

Eindelijk een vertrouweling! Maak je niet druk, het is goed zo.

Veel plezier met de VFR ! Mooie motoren zijn dat. (ben uiteraard Honda fan)

8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan