Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ja hoor, beginnen we weer over de actieradius... en het laden...
En waarom niet? Zolang je er toch een benzine-gestookte auto of motor naast moet hebben omdat je anders weer naar NS.nl moet, is het voor het gros van de mensen geen serieus vervoersmiddel. ~160km lijkt zo ongeveer de maximale actieradius te zijn voor de duurste modellen, en dat ga je op de snelweg ook echt niet halen. Ofwel, geschikt voor plezierritjes om de kerk, geschikt voor woon-werk (voor veel mensen iig), maar niet geschikt om naar opa+oma in puntje groningen/limburg/zeeland te rijden. Een splinternieuwe motor die de helft kost doet dat allemaal wel en maakt nog broem-broem geluidjes ook.
 
Laatst bewerkt:
....Denk eerlijk gezegd dat er nog geen hybride-motoren te koop zijn en betwijfel ook of deze er ooit zullen komen. Er is simpelweg geen ruimte in een motor voor zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor gecombineerd met zowel een brandstoftank en een redelijke accupack....
Kijk hier eens: MP3 Hybrid.

Rijdt ook al een tijdje rond....
 
Laatst bewerkt:
En hier ben ik het nou eens helemaal mee eens!! :Y

Ziet er over het algemeen niet uit...
En ik wil het blok voelen, horen en ruiken! Niks beter als een verbrandingsmotor!!

Tja, dat zal iedereen ook wel gezegd hebben toen de eerste automobielen hun intrede deden. Kijk is waar we nu zijn :+

Ik ben wel een voorstander van elektrische motoren :Y De accutechniek verbetert met de jaren dus het is een kwestie van tijd voordat er motoren komen die 200 km kunnen rijden en met een half uur zijn opgeladen :Y
 
Ofwel, geschikt voor plezierritjes om de kerk, geschikt voor woon-werk...
Vorig jaar was er een mooie documentaire op ZDF; de zaak werd daar heel anders belicht, zeer kritisch ook richting de industrie die naar men zegt grote plannen heeft.

Ik heb de documentaire teruggevonden op YouTube; in één stuk, zonder ondertiteling.

Een paar dingen die je zeker niet moet missen zoals wanneer een elektro rijder vertelt hoeveel hij nog met z'n enige benzineauto rijdt...

Documentaire Die leise Revolution op YouTube.

Het is een lange zit (43:50 min) maar zeker de moeite waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal nooit op zo'n kuthok gaan rijden.
Helaas op Man rijden ze dit jaar ook een dag met die electrahoer.
kunnen we mooi een dag de toerist uithangen..
 
En waarom niet? Zolang je er toch een benzine-gestookte auto of motor naast moet hebben omdat je anders weer naar NS.nl moet, is het voor het gros van de mensen geen serieus vervoersmiddel. ~160km lijkt zo ongeveer de maximale actieradius te zijn voor de duurste modellen, en dat ga je op de snelweg ook echt niet halen. Ofwel, geschikt voor plezierritjes om de kerk, geschikt voor woon-werk (voor veel mensen iig), maar niet geschikt om naar opa+oma in puntje groningen/limburg/zeeland te rijden. Een splinternieuwe motor die de helft kost doet dat allemaal wel en maakt nog broem-broem geluidjes ook.

Dat zeg ik toch... de meeste km's die men maakt zijn toch woon-werk?
Ik zou iig niet dagelijks naar familie in groningen of limburg rijden.
Maar als je doordeweeks elektrisch rijdt, heb je in het weekend meer benzine over voor je broem-broem.
 
Ik zal nooit op zo'n kuthok gaan rijden.
Helaas op Man rijden ze dit jaar ook een dag met die electrahoer.
kunnen we mooi een dag de toerist uithangen..


Dit is nu een reactie waar niemand op zit te wachten. Dat je het niet ziet zitten is helemaal je eigen zaak. Maar druk je gewoon even wat fatsoenlijker uit.


Toont wel meteen goed aan wat ik al eerder opmerkte. Motorrijden gaat gepaard met veel, heel veel emotie.
 
Een paar dingen die je zeker niet moet missen zoals wanneer een elektro rijder vertelt hoeveel hij nog met z'n enige benzineauto rijdt...
Oh maar punt is ook niet dat je de extra actieradius vaak nodig hebt, het punt is dat we er aan gewend zijn en we niet zonder meer deze vrijheid op willen geven. Het is een stap terug in mobiliteit, ook al win je min of meer aan mobiliteit omdat het je veel minder kost om kilometers te maken.

Zodra we onze elektrische autos en motorfietsen bij een tankstation in zeg een half uur op kunnen laden vervalt dat argument bijna helemaal. En dan gaat het kostenplaatje voor veel mensen (mijzelf incluus) erg overtuigend zijn.
 
....Oh maar punt is ook niet dat je de extra actieradius vaak nodig hebt, het punt is dat we er aan gewend zijn en we niet zonder meer deze vrijheid op willen geven. Het is een stap terug in mobiliteit, ook al win je min of meer aan mobiliteit omdat het je veel minder kost om kilometers te maken...
Andersom speelt dat ook....

Als je geproefd hebt van elektrisch rijden en gewend bent aan het stopcontact te "tanken" zou het zomaar kunnen dat je niet meer zo graag terug wilt naar een conventionele motorfiets (die weer andere nadelen heeft) en dat je vooral graag bij het benzinestation weg wilt blijven.

Als je dát eenmaal gewend bent neem je die beperktere actieradius vast graag voor lief.
 
Ik zou een elektrische motorfiets overwegen (voor woonwerkverkeer) als ik zorgeloos heen en weer kan pendelen......met marge betekent dat een aktieradius van 200km. Uiteraard met voldoende vermogen om 140kmh te kunnen rijden.
Bij thuiskomst de stekker erin en 's morgens de stekker eruit en vervolgens met volgeladen akku weer kunnen tuffen...lijkt mij prima.

Een ander punt: mag ik aannemen dat de wegenbelasting voor een elektrische motorfiets óók wordt afgeschaft?

In de (prachtige!) openingspost staat een machtig mooie Honda. Een concept uiteraard maar mij verbaast het echter dat zo'n grote fabrikant eerst inzet op een racer en niet op een woonwerktuffer ; voor dat doel zal de overgrote meerderheid van elektrische mobiliteit worden ingezet IMO.
 
Ik moet zeggen, niet alle modellen zijn schitterend, maar bij de elektrische motoren zitten best wel geinige dingen. Voor langere toeren en motorvakanties zijn ze nog niet geschikt, maar voor het meeste woonwerkverkeer voldoen ze prima. Ik heb ook serieus overwogen er een aan te schaffen. Maar een simpel rekensommetje leert me dat op die 4 jaar die ik nog moet werken, en een afstand van 2 x 10 km per dag, ik de aanschafprijs nooit terug kan verdienen. En geloof me, ik vind het best jammer. Eigenlijk had ik naast mijn Sprint ST, de cb750 Caferacer en de BK 350 graag een elektropaardje gehad.
 
.... overigens schijnt de mp3 hybrid in praktijk totaal niet zo zuinig te zijn....
Dat hangt er inderdaad helemaal vanaf hoe je hem gebruikt...

Fabrikanten rekenen graag zo gunstig mogelijk, ze tellen bij een "plug-in" hybride ook de elektrisch gereden kilometers mee in het verbruik en tja, als je steeds korte stukjes rijdt kun je alles elektrisch. 
Maar zo werkt het in onze praktijk natuurlijk niet. 

Gesproken over die MP3 Hybrid, wat een ongelooflijk gecompliceerd ding is dat; daar wil je niet aan sleutelen en zeker geen pech mee krijgen. Hij zit echt helemaal volgebouwd omdat alles er dubbel in zit.

Het mooie aan puur elektrische motorfietsen is juist dat ze zo eenvoudig zijn.
Er is bijna geen onderhoud behalve banden en eventeel een snaar of ketting; als de motor is voorzien van een regeneratief remsysteem heb je ook geen omkijken naar de remmen.
 
Laatst bewerkt:
zodra de eerste elektro motor komt die een R1 eruit trekt bij het stoplicht zal half Nederland overstappen.
 
*Klik* ;)


Bijna vier jaar geleden alweer heb ik een paar dagen met een Vectrix demo proefgereden; het verslag daarvan staat hier:
Hybride in "Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?"

Destijds is het niet tot aankoop van een elektrische motorfiets gekomen, wie weet komt dat nog; de ontwikkelingen staan niet stil.

Probleem met veel van die nieuwe merken is dat het niet eenvoudig is zo'n model in het echt te bekijken, proef te rijden of laat staan te kopen.
Om te beginnen heb ik informatie aangevraagd; eerst over onderstaande modellen.

Brammo Enertia Plus
Volta BCN Sport
Zero S

Op volgorde van voorkeur.
 
Laatst bewerkt:


Zoiets had ik dan net niet in gedachte. _O-


Ik zit zelf met vrij veel interesse de ontwikkeling van de elektra motoren af te wachten.
Niet voor de straatmotoren maar wel voor de offroad.

Straks gewoon de bossen weer in met de motor.
Kunnen ze niet meer zeuren over het lawaai en de stank. *O*
 
Je begint al met het indelen van mensen die "het licht" gezien hebben en de "figuren" die "het " niet snappen en conservatief denken.
Dat staat me al tegen :Y
Je leest alleen wat je wil lezen. Elk topic over electrisch rijden wordt vervuild door vastzittende platen als jij. Er staat btw niets over mensen 'die het licht hebben gezien'. Dat verzin je er zelf bij.

Natuurlijk is deze technologie nog niet waar het zijn moet. Maar je moet ergens beginnen. De eerste motor had ook maar een handvol pk's. Circuitdagen waren er toen ook nog niet. Je bent zelf nogal onrealistisch bezig als je meteen dergelijke eisen stelt aan een elektrieke motor.

Laat ik eerst zeggen dat ik alles behalve van de millieubrigade ben. Maar electrische voertuigen zijn denk ik wel iets waar we in de toekomst meer van gaan zien. De huidige electrische motoren en auto's zijn nog een eind verwijderd van allround inzet, maar zeker niet nutteloos. Ik denk dat een electrische motorfiets momenteel nog lang niet geschikt is als recreatief voertuig, want je kunt er niet makkelijk enkele honderden km's mee rijden. Dus ongeschikt voor vakanties of langer toerritten. En hoewel er electrische racers zijn die behoorlijk mee kunnen komen, is een circuitdag geen optie. Ze gaan hard, maar nog niet lang genoeg. Prima, dat is iets dat ontwikkeld moet worden.

Maar we vergeten dat Nederland niet het enige land ter wereld is waar ze motor rijden. In de grote steden in Europa zie je heel veel motoren rijden omdat je in een stad als Parijs niet vooruit komt met een auto (parkeren!). Dus zie je daar heel veel scooters en (lichte) motoren. Die rijden hooguit 30-40 km per dag, dus daar valt veel winst te halen met electrisch rijden. Denk eens aan de luchtvervuiling die je op een warme dag in Parijs gewoon kunt proeven... Er hangt dan een hele smogdeken over de stad (ze liggen een beetje in een kom).

Dus dáár is het juist heel erg zinvol, zelfs nu. Probleem is alleen nog de prijs. Die dingen zijn doorgaans nogal duur, dus dat houdt de verkoop nog wat tegen. Maar het is voor die inzet zeker niet onrealistisch. En als er meer met die dingen gereden wordt, komt er a)meer ervaring en b)kunnen de fabrikanten doorontwikkelen.

We moeten de huidige (emotionele) reacties op electrisch rijden in een tijdcapsule stoppen en over 100 jaar weer openmaken. Ik denk dat onze achterkleinkinderen zich rot lachen om die reacties. Tegen die tijd is de verbrandingsmotor een vage herinnering. De wereld draait door; die hou je niet tegen met conservatieve ideëen. Er was ook verzet tegen de stoommachine, de verbrandingsmotor en nu de electromotor. Ik zie parallellen... ;) De mens is nu eenmaal altijd voor behoud van de status quo; veranderen is eng, dus hakken in het zand ;)

Ik denk dat mijn volgende auto wel iets electrisch zal hebben (leasebak, over 2 jaar moet ik weer). Uiteraard alleen als de fiscus meebetaalt (haha...ik ben geen Al Gore!). Maar ik denk dat er dan wel praktische elektrieke auto's zijn of tussenvormen. Voor motoren zal het allemaal wel wat langer duren voordat het gemeengoed is ben ik bang. Ruimte om accu's in te bouwen is denk ik het grootste probleem.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier eens: MP3 Hybrid.

Rijdt ook al een tijdje rond....

De piaggio MP3 vind ik niet echt onder de definitie van motor vallen. 3 wielen, stuk breder dan een normale motor (meer ruimte dus) en een motorblok van 125cc (niet dat 125cc slecht is maar indrukwekkend is anders). Een hybride r6 of een andere sportmotor met een hybride motor zie ik voorlopig echt nog niet rijden...
 
De piaggio MP3 vind ik niet echt onder de definitie van motor vallen. 3 wielen, stuk breder dan een normale motor (meer ruimte dus) en een motorblok van 125cc (niet dat 125cc slecht is maar indrukwekkend is anders). Een hybride r6 of een andere sportmotor met een hybride motor zie ik voorlopig echt nog niet rijden...
Een Goldwing met zeikspan vind ik ook geen motor...

Het is nogal een open deur die je daar intrapt. Je haalt ook meteen de moeilijkste categorie aan voor een electrische motor. De mensen die op een MP3 (of een motorscooter) rijden, zijn (doorgaans) de mensen die een motor/scooter puur zien als vervoermiddel, al dan niet om de files of hoge parkeerkosten te omzeilen. Die hebben in principe niet zo'n emotionele band met het voertuig (in de zin van dat het persé herrie moet maken) of een hip uiterlijk moeten hebben. Zeg maar dezelfde categorie met een stationwagen met trekhaak :+
Dat is dus het publiek waar men zich in eerste instantie op richt. Ondertussen wordt er zo af en toe ook een raceding gemaakt om te prikkelen en te laten zien dat het in principe gewoon mogelijk is om hard te gaan met zo'n ding. Alleen nog niet lang genoeg, maar dat is een kwestie van tijd.

Dus laat die mensen op een MP3 maar de hete kolen voor ons uit het vuur halen zodat Piaggio en anderen fabrikanten de boel kunnen perfectioneren zodat er over een jaar of 5 misschien een realistische electrische motor staat die langer kan rijden. En dan zet je maar een MP3 speler op je hoofd met MotoGP geluiden...heb je toch nog herrie ;)
 
Interessant topic dat ik zeker ga volgen. Ik stond in de eerste instantie ook vrij negatief tegenover een elektrische motorfiets, maar was na het zien van dit filmpje van de KTM Freeride helemaal om. Dit is voor mij het bewijs dat elektrisch motorrijden ook sexy en fun kan zijn. :P


Er schijnt ook een enduro versie met kenteken te komen, waar ik met belangstelling naar uitkijk.
 
Laatst bewerkt:
Bij diezelfde Renault zit de prijs van de batterij niet in de aanschafprijs; je least hem en betaalt een maandelijks bedrag afhankelijk van je jaarkilometrage.
Voordeel is dat je nooit risico loopt met een batterij; komt de capaciteit onder 75% dan krijg je een nieuwe. Nadeel zijn de maandelijkse lasten waar ik nu net vanaf wil...

Onlangs heb ik Renaults kleinste ZE broertje bekeken, de Twizy. Een heel leuk ding maar helaas kan ie niet wat ik ermee zou willen doen...
Ik, en jij dus ook, heb horden collega's die dagelijks Uithoorn SPL of Hoofdorp SPL rijden. Die staan wekelijks 50 euro benzine in de auto te gooien die ze alleen rijden. Moeders heeft meestal de tweede auto.
Dan valt 50 euro accuhuur per maand wel mee. Je bent dan gelijk zorgenvrij. En de rest van de vier weken gaat het je niet lukken om het bedrag aan benzine te evenaren.
Als ik dagelijks met de auto zou rijden stond er aan het eind van dit jaar zo'n Twizy voor de deur.

Net als wanneer ik tijd over zou hebben, dan ging ik mooi een elektrische woon-werk fiets bouwen.
 
Kortom, vervoer op/met alleen accu's is nog niet rijp. Er moet eerst een doorbraak komen in de accu-technologie voor er een bruikbaar vervoermiddel komt.
 
....Dan valt 50 euro accuhuur per maand wel mee. Je bent dan gelijk zorgenvrij. En de rest van de vier weken gaat het je niet lukken om het bedrag aan benzine te evenaren.
Als ik dagelijks met de auto zou rijden stond er aan het eind van dit jaar zo'n Twizy voor de deur.....
Je hebt natuurlijk wel gelijk maar er speelt nog iets meer. 

Die € 50,- betaal je als je minder rijdt dan 8000 Km/jaar. Net als jij zit ik daar een eind boven en daarmee gaat ook het tarief een stuk omhoog.
Er is nog een "maar"; ik rijd vooral snelweg omdat die route verreweg het gemakkelijkst is maar daar is de Twizy niet voor bedoeld, hij kan maar 80.
Verder heb ik bij aanschaf van deze motor al rekening gehouden met het verbruik, ik rijd nu 1 op 26; dat schuift het omslagpunt toch weer een eindje op.

Maar niet getreurd, er komen vast nog meer van zulk soort wagentjes; verschillende fabrikanten hebben al proto's laten zien.

Kortom, vervoer op/met alleen accu's is nog niet rijp. Er moet eerst een doorbraak komen in de accu-technologie voor er een bruikbaar vervoermiddel komt.
Zelf zou ik het anders uitdrukken...

Technisch is het nu al mogelijk een elektrische motorfiets volwaardige prestaties te geven; de prijs is vooralsnog het probleem.
Een goed presterende elektrische motorfiets is nog duur.

Klik eens op een aantal links in de OP; het is heus niet allemaal sloom en traag wat de klok slaat.
Ik kom topsnelheden tegen van 160 en hoger, verder vind ik een actieradius van 160 Km voor mijzelf heel bruikbaar (als voorbeeld de Brammo Empulse 10.0).  Het kost alleen wat meer en daarvoor kun je ook best vaak tanken, nog wel... ;)
 
Wat mij betreft mag een elektrische motor wel iets meer kosten dan ik aan een benzineversie zou uitgeven, maar ook weer niet teveel natuurlijk. :)
 
Laatst bewerkt:
Kortom, vervoer op/met alleen accu's is nog niet rijp. Er moet eerst een doorbraak komen in de accu-technologie voor er een bruikbaar vervoermiddel komt.
Iets in de orde van 2x zo veel capaciteit voor hetzelfde geld/formaat/gewicht. Of anders zou het al heel wat zijn als de accus die nu gebruikt worden iets van de helft goedkoper zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan