Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee hoor, dat zijn kits voor trapfietsen, en scootah's en zonder accu.
Een losse 10KW motor kost al meer dan 500 euro.
 
Misschien heb ik dit topic toch nog te vroeg gestart; ik hoopte eigenlijk dat het wat meer zou leven.

Beste Hybride,

De reacties laten zien dat het elektrisch rijden best leeft, niet iedereen is echter al helemaal om. Dat geeft ook niet, het is slechts een fase in de doorontwikkeling van het concept.
Zelf rij ik inmiddels een jaar of 3 elektrisch. Woon- werkverkeer en zomer en winter door. Wat accu's en actieradius betreft heb ik geen problemen. Er is slechts een marginaal verschil tussen zomer en winter te zien.
Wat betreft de bedrijfszekerheid van de Vectrix heb ik verschillende ervaringen. Ik heb 1 VX-1 die doet het altijd en moet nu alleen een andere achterband. De andere is een maandagochtend motor, die heeft altijd wat, is kapot of onderweg kapot te gaan. Veel ernstiger en in mijn visie dodelijk voor het elektrische concept is de lange levertijd van onderdelen en de reparatietijd. Hoe vriendelijke en behulpzaam de importeur ook is......... met die vriendelijkheid maak ik geen kilometers (en met die ene VX-1 dus ook niet :? )!
 
....Wat betreft de bedrijfszekerheid van de Vectrix heb ik verschillende ervaringen. Ik heb 1 VX-1 die doet het altijd en moet nu alleen een andere achterband. De andere is een maandagochtend motor, die heeft altijd wat, is kapot of onderweg kapot te gaan. Veel ernstiger en in mijn visie dodelijk voor het elektrische concept is de lange levertijd van onderdelen en de reparatietijd. Hoe vriendelijke en behulpzaam de importeur ook is......... met die vriendelijkheid maak ik geen kilometers (en met die ene VX-1 dus ook niet :? )!
Dank je voor jouw reactie...

Bovenstaande vind ik nu niet echt bemoedigend, zeker ook omdat je niet de enige bent.

Als ik iets belangrijk vind aan mijn motorfiets is dat wel de bedrijfszekerheid. Met veel dingen kan ik leven maar niet met onbetrouwbaarheid, zeker als een dealer ook nog niets voor je kan doen.
Weet je misschien hoe het staat met de betrouwbaarheid van nieuwste generatie van hetzelfde merk ? Dus met Li-Ion batterijen en een andere lader ?


Bij conventionele motorfietsen weten we zolangzamerhand welke merken, modellen en types betrouwbaar zijn; bij elektrische motorfietsen heb ik echt geen idee wie er goed spul levert en goed is in after sales of wie rommel levert en je ermee in de kou laat staan.

Dat zijn toch dingen die duidelijk moeten worden vooraleer je voor jezelf de beslissing kunt nemen om over te stappen op een vooralsnog best wel dure elektrische motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
Weet je misschien hoe het staat met de betrouwbaarheid van nieuwste generatie van hetzelfde merk ? Dus met Li-Ion batterijen en een andere lader ?

Lees dit draadje maar eens

http://visforvoltage.org/forum/12234-2012-li-vectrix-have-problems

Ik heb trouwens 26.000 probleemloze km's er op zitten.
Maar na wat schade heb ik ook veel te lang op onderdelen zitten wachten. Is toen door de importeur met een bloemmetje goedgemaakt. En ik ben dus uiteindelijk wel tevreden over de service.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens 26.000 probleemloze km's er op zitten.
Maar na wat schade heb ik ook veel te lang op onderdelen zitten wachten. Is toen door de importeur met een bloemmetje goedgemaakt. En ik ben dus uiteindelijk wel tevreden over de service.

Beste KingCharles,
Goed dat je tevreden bent. Die 26.000 km zit ik nog niet aan, ik zit op zo'n 14.000 km met 1 machine. De andere heeft ongeveer 3500 km gelopen in twee jaar tijd en heeft de rest van de tijd stil gestaan. Op dit moment krijg ik meldingen dat de 'Battery Hot" is. Ik heb daar Escini over benaderd, die hebben getest, maar kunnen niets vinden. Nu krijg ik de laatste dagen ook een melding dat er geen 'tS is', waarvan ik aanneem dat het de temperatuur sensor is.
Naast die twee motoren heb ik ook nog twee elektrische snorscooters. De levering ervan heeft alleen al 1 1/2 jaar geduurd. Nu is er een gevallen en moet een treeplank worden vervangen. Ik heb ja tegen de offerte gezegd, maar dat is inmiddels 3 maanden geleden.............

Kijk ik heb heel veel begrip voor leveringsproblemen, opstartproblemen met nieuwe producten, kinderziektes en noem maar op. Eens houdt het echter een beetje op en is mijn begrip veel minder geworden. Met begrip kan ik ook al geen kilometer rijden en ik heb die dingen nog voor mijn werk. Inmiddels ben ik er zo klaar mee dat bloemetjes van de importeur niet meer helpen!
 
@chasseveld
Ik kreeg zelf de indruk dat Gijs niet veel affiniteit heeft met de motorfietsen branche. Ook technisch lijkt het of ze voorbij hun grenzen zitten. Dus ze doen wel hun best maar zit het niet in de vingers. Eigenlijk heb je voor het begrijpen van deze machines een HBO technische opleiding nodig. Dat moet je combineren met een goede monteur. Die combinatie is er nu nergens. De opleidingen voor automotive moeten dus aangepast gaan worden aan deze ontwikkeling. Dit geld net zo goed voor de elektrische auto's.

Dit geld trouwens ook voor de Zero importeur maar wat ik daar gezien heb leek me dat ze in ieder geval geprobeerd hebben om mensen met wat basis kennis aan te nemen. Ze komen iets kundiger over in ieder geval.

Dus niet alleen de techniek is nieuw ook de organisatie er omheen moet veranderen. En dat begint bij opleiding...

Zijn die snor scooters de VX2's dan? Waarom niet voor standaard Chinees spul gekozen?
 
Al die overbodige computer shit zorgt alleen maar voor ellende. :N

Dat is in ieder geval 1 van de redenen waarom ik vooral een simpele motor wil, met zo min mogenlijk electronica.

Ook om financiele redenen trouwens, hoe een berg geld kosten al die sensortjes en computers wel niet, en wat krijg je er voor terug ?

1e wat wij doen op het werk als er een nieuwe heftruck komt is het al die beveiligings shit sensortjes eraf halen. :)
Na een jaar of 10 ga je dat wel leren.

Ik moet echt niets maar dan ook niets hebben van computers en sensortjes op voertuigen, gaat echt alleen maar verrot en laat je stilstaan wanneer je dat niet wilt. :r
 
Ik heb vandaag in Hannover op de Messe gereden op een Vectrix en op een Brammo. Vectrix is een stuk krachtiger en volwassener dan zo'n supermoto Brammo ding. Brammo ziet er top uit en is erg speels maar ik zou er niet de snelweg mee op durven. Met de Vectrix wel ook al is het een lelijke plastic raceplee.
Als ik een beetje goede Vectrix voor een redelijk bedrag tegenkom schaf ik hem aan. Ik ben om, voor woon werk zou het voor mij een ideaal ding zijn.
 
Ik moet zeggen dat ik het best interessant vind, dat electrisch rijden. Als ik het geld was zou ik ook best doen, al is het maar om innovativiteit te steunen.

Tot die tijd rijd ik op een oude boxer uit '83...
 
Al die overbodige computer shit zorgt alleen maar voor ellende. :N

Dat is in ieder geval 1 van de redenen waarom ik vooral een simpele motor wil, met zo min mogenlijk electronica.

Ook om financiele redenen trouwens, hoe een berg geld kosten al die sensortjes en computers wel niet, en wat krijg je er voor terug ?

1e wat wij doen op het werk als er een nieuwe heftruck komt is het al die beveiligings shit sensortjes eraf halen. :)
Na een jaar of 10 ga je dat wel leren.

Ik moet echt niets maar dan ook niets hebben van computers en sensortjes op voertuigen, gaat echt alleen maar verrot en laat je stilstaan wanneer je dat niet wilt. :r

;) :+
 
Laatst bewerkt:

:^ _O-

Zelfs mijn 13 jaar oude Renault heeft geen problemen met de elektronica. Zonder elektronica werkt tegenwoordig bijna niets meer. De meeste storingen zitten inderdaad in de opnemers/voelers. En dat is vaak weer mechanisch (vuil, slijtage, beschadiging). Heb je met conventionele motoren overigens ook: verstopte carburateur, versleten of ingebrande contactpuntjes, etc. Vroeger moesten auto's ook iedere 5000 km een onderhoudsbeurt krijgen. Dus leve de nieuwe technologie. :}
 
Laatst bewerkt:
Mee eens. Als er nou iets betrouwbaar is, is het wel een BMW K. En laat het nou 1 van eerste fietsen zijn waarbij alles elektronisch is.
 
:^ _O-

Zelfs mijn 13 jaar oude Renault heeft geen problemen met de elektronica. Zonder elektronica werkt tegenwoordig bijna niets meer. De meeste storingen zitten inderdaad in de opnemers/voelers. En dat is vaak weer mechanisch (vuil, slijtage, beschadiging). Heb je met conventionele motoren overigens ook: verstopte carburateur, versleten of ingebrande contactpuntjes, etc. Vroeger moesten auto's ook iedere 5000 km een onderhoudsbeurt krijgen. Dus leve de nieuwe technologie. :}

Mijn Plymouth Barracuda doet zijn werk anders ook donders betrouwbaar met contactpuntjes en een carburateur, ding heeft me nog nooit stil laten staan.

Met Honda CB50 waar ik een jaar of 6 iedere dag mee rond heb gereden ook niet, denk dat ik de contactpuntjes 2x af heb gesteld, al was dat meer voor controle.

Me XT doet het ook perfect op contactpuntes, nooit geen probleem (zelfs niet toen het ding compleet in de prak zat, alles was kapot, maar het motortje deed het nog)

Met Honda PC50 uit 1969 doet het ook prima op contactpuntjes, nog nooit afgesteld sinds de koop een jaar of 7 geleden.

En voorlopig draait me Honda CB77 uit 1966 ook prima op contactpuntjes, al moet ik toegeven dat ik daar nog niet veel kilometers mee heb gedraait.

Ik kan alleen maar concluderen dat er werkenlijk niets mis is met de oude techniek, waarom iedereen contactpuntjes 'onbetrouwbaar' noemt is mij serieus een compleet raadsel, ik heb er nog nooit problemen mee gehad, NOG NOOIT.

Met de carburateurs overigens ook niet, ja, toen ik nog onervaren was wou er nog wel is een carburateur lekken van 1 van me brommers, maar dat was omdat ik het vlotterniveau niet belangrijk vond :9

Toevallig had me baas deze week een storing in zijn BMW auto zitten.
Ik zei het meteen, koop maar weer zo'n oude, die geen elektronica nodig heeft, is veel betrouwbaarder.
 
Met oude techniek is op zich niks mis, alleen het modernere spul is over het algemeen betrouwbaarder. Vroeger lagen de meeste auto's binnen 10 jaar op de sloop. En ja daarvan was roest een belangrijke oorzaak, maar ook veel motoren haalden de 200.000 niet. Positieve uitzonderingen daargelaten.

De huidige auto's zijn van beter materiaal, ook de motoren. Dat geeft een langere levensduur. Wat tegenwoordig wel een probleem kan zijn, is de drang naar nieuwe snufjes. Je ziet dat ook veel bij de ict. Niet voldoende uitgetest, om maar de eerste op de markt te zijn. Dan ben je als koper de klos met storingen.
 
Met oude techniek is op zich niks mis, alleen het modernere spul is over het algemeen betrouwbaarder. Vroeger lagen de meeste auto's binnen 10 jaar op de sloop. En ja daarvan was roest een belangrijke oorzaak, maar ook veel motoren haalden de 200.000 niet. Positieve uitzonderingen daargelaten.

De huidige auto's zijn van beter materiaal, ook de motoren. Dat geeft een langere levensduur. Wat tegenwoordig wel een probleem kan zijn, is de drang naar nieuwe snufjes. Je ziet dat ook veel bij de ict. Niet voldoende uitgetest, om maar de eerste op de markt te zijn. Dan ben je als koper de klos met storingen.

De productiemethoden zijn sterk verbeterd in de loop der jaren. Afwijkingen ten gevolge van bewerkingen zijn sterk verminderd. Alles ten goede van de automatisering van een fabriek en daarmee ten goede van het product.
Alles ten gevolge van de concurentie en de steeds strenger wordende eisen van de overheid.

Jarenlang is een relatief öude" motor steeds opgelapt met electronica om de milieueisen te kunnen halen. Met meer en minder succes.
En met die "bunch"electronica (die steeds groter wordt) die de auto zuiniger en schoner moet maken ben je als gebruiker meteen een stuk afhankelijker geworden van de dealer.

Het verhaal begint aardig offtopic te raken.

Elektrische voertuigen, ik zeg doen. Maar alleen als de accu's een flinke capaciteitsverbetering hebben anders is het toch meer een stadsauto of motor voor korte afstanden en dan zien vele het toch niet zitten om veel geld in zo'n ding te steken.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht onbedoeld maar hier komt toch een voordeel van elektrisch rijden ter sprake.
Auto's en motorfietsen worden alsmaar ingewikkelder, er komen allerlei systemen bij voornamelijk om het geheel aan de milieu eisen te laten voldoen; dat zal met steeds strengere eisen alleen maar erger worden.

Bij elektrisch vervoer kun je veel van die ingewikkelde systemen thuislaten want het wordt centraal voor je gedaan door de elektriciteitsleverancier. 
Je hoeft zulke systemen dus niet betalen, je hebt er geen extra gewicht van, het kost geen ruimte, het kan niet stukgaan en je hebt er ook geen extra onderhoud van.



Wat betreft de acceptatie van elektrisch rijden... Het is duidelijk dat de actieradius zeker voorlopig nog niet kan wedijveren met verbrandingsmotoren die gebruikmaken van de ons bekende fossiele brandstoffen. 

Sommige fabrikanten (en dan heb ik het even over vierwielers) pakken dat evenwel slim aan; ze leveren een elektrisch voertuig dat duidelijk niet bedoeld is voor lange afstanden, dan is dat gemis ook geen probleem. 

De geinige Twizy werd al genoemd; daar ga je duidelijk niet mee op wintersport.

Hier nog zo'n voertuigje, de Lumeneo Smera (Video op YouTube). Weliswaar ook vier wielen maar éénpersoons en gaat licht gekanteld door de bocht. Haalt volgens zeggen 100 Km op een lading.
Technische specificaties Lumeneo Smera.
 
Laatst bewerkt:
Al die overbodige computer shit zorgt alleen maar voor ellende.
Echt hele grote onzin. De afgelopen 10-15 jaar is zowat het hele autopark onderhand wel voorzien van bakken electronica: injectie, abs en noem maar op. Ik zie voorlopig alleen maar oude meuk langs de weg staan. Want die 'betrouwbare' oude techniek waar jij het over had, is juist vele malen onbetrouwbaarder. Het start niet als het nat is, ook niet als het koud is, het mag niet te warm zijn en ga zo maar door. Contactpuntjes slijten of gaan stuk, carburateurs moet je steeds weer afstellen en geven ook problemen. Nee, de moderne techniek is een verademing.

Wat wél zo is, is dat een moderne motor steeds moeilijker wordt om zelf te onderhouden. Net als de auto. Je kunt niets met die electronica, alleen olie verversen en de filters vervangen. Ik heb nog nét een BMW R die alleen injectie heeft (en dan natuurlijk een Motronic), en ik geloof (ik kan het zelf niet) dat je daar nog genoeg zelf aan kunt doen. De nieuwere zijn al moeilijker en je moet altijd speciaal rekening houden met accesoires dat ze compatibel zijn met de CAN-bus. Maar het is pertinent niet onbetrouwbaarder dan vroegâh.
Ik denk dat jij meer met een kluspet op kijkt en dan is het inderdaad een doffe ellende, want als er wat is, kun je zelf nauwelijks iets. Maar mijn brommertje heeft er al bijna 165k op staan en start altijd in 1x, lust nauwelijks olie en doet het als een speer. Ik denk dat de oude variant echt wel iets meer aandacht nodig heeft dan deze.
 
Vandaag heb ik een kort ritje gemaakt met de Govecs GO 2.4, een elektrische bromscooter.

Govecs is ook een nieuw merk, het is van Duitse oorsprong. Ze hebben momenteel drie modellen; een snorfiets (25 Km), een bromfiets (45 Km) en een lichte motorscooter.
De motorscooter was niet beschikbaar, de demo's draaien een druk programma; dan maar een rondje gemaakt op de bromversie, was ook geen straf.

Het is licht, reageert uiterst direct, gaat bijna eng licht de bocht in, is behoorlijk hard geveerd.
Hij reageert goed op het gashendel, gaat er gewoon rap vandoor en blijft natuurlijk muisstil.

Schijnbaar is dit model ook voorzien van een regeneratief remsysteem (!) alleen heb ik slecht kunnen achterhalen hoe dat dan werkt.  
Bij aanraking van het remhendel gaat de motor terugleveren aan de batterij en remt zodoende af maar je remt ook met de beide schijfjes. Hoe e.e.a geregeld is werd me vooralsnog niet echt duidelijk.

De batterij van het 45 Km model is al een Li-Ion, de lader is aan boord en heeft een 4 m. lang snoer dat je overal kunt inpluggen.

De actieradius wordt opgegeven als 60 tot 100 Km, afhankelijk van de rijstijl e.d. Daarmee zou ik gewoon heen en terug kunnen, over het fietspad weliswaar.

Er is natuurlijk ook nog de motorscooter versie, wie weet kan ik die nog eens beproeven.
Het grote struikelblok is zoals te verwachten.... De prijs. 



Vergelijk ook deze Peugeot E Vivacity.
 
Laatst bewerkt:
Heb niet het hele topic gelezen, maar er hier mensen die vóór deze elektrische motors zijn, maar tégen kerncentrales?

Ikzelf zou zo een elektrische motor kopen, want geen van alle ''nadelen'' zouden invloed hebben op mijn gebruik van een motor. Enigste is denk ik dat de aanschafprijs vele malen hoger licht waardoor het voor mij niet mogelijk zou zijn.

Maar ach, ik rijd nu een motor van dik 10 jaar oud, wie weet hoe deze elektrische motoren dan in de markt liggen.
 
Vandaag heb ik een kort ritje gemaakt met de Govecs GO 2.4, een elektrische bromscooter.

Govecs is ook een nieuw merk, het is van Duitse oorsprong. Ze hebben momenteel drie modellen; een snorfiets (25 Km), een bromfiets (45 Km) en een lichte motorscooter.
De motorscooter was niet beschikbaar, de demo's draaien een druk programma; dan maar een rondje gemaakt op de bromversie, was ook geen straf.

Het is licht, reageert uiterst direct, gaat bijna eng licht de bocht in, is behoorlijk hard geveerd.
Hij reageert goed op het gashendel, gaat er gewoon rap vandoor en blijft natuurlijk muisstil.

Schijnbaar is dit model ook voorzien van een regeneratief remsysteem (!) alleen heb ik slecht kunnen achterhalen hoe dat dan werkt.  
Bij aanraking van het remhendel gaat de motor terugleveren aan de batterij en remt zodoende af maar je remt ook met de beide schijfjes. Hoe e.e.a geregeld is werd me vooralsnog niet echt duidelijk.

De batterij van het 45 Km model is al een Li-Ion, de lader is aan boord en heeft een 4 m. lang snoer dat je overal kunt inpluggen.

De actieradius wordt opgegeven als 60 tot 100 Km, afhankelijk van de rijstijl e.d. Daarmee zou ik gewoon heen en terug kunnen, over het fietspad weliswaar.

Er is natuurlijk ook nog de motorscooter versie, wie weet kan ik die nog eens beproeven.
Het grote struikelblok is zoals te verwachten.... De prijs. 



Vergelijk ook deze Peugeot E Vivacity.

Ik heb ook op beide Govecs gereden. Zowel de bromscooter als de snorscooter. Rijden allebei goed. Allebei aan de zware kant, maar het zwaartepunt ligt laag dus daar merk je echt weinig van. Vergeef me de details, hierbij de samenvatting:

Brom of snor met ouder type accu: 140kg, 3500 euro, kortere actieradius.
Brom of snor met nieuwe type accu, 115kg, 5500 euro, langere actieradius.

Ondanks hevige discussie met de dame die ze stond te promoten, ondersteund met een berekening die Govecs had opgesteld ism een (brom)scooterdealer, kon ze mij niet overtuigen van de terugverdientijd...

Ik zou graag de motorscooterversie eens aan de tand voelen. Die E-VivaCity ook trouwens. In 1996 had je al de Peugeot ScootElec op basis van de Peugeot Zenith. Dat was huilen met de pet op, maar toch alle respect voor het "leiden van de troepen" door die bromscooter toch op de markt te zetten.

Als we de prijs buiten beschouwing laten zijn beide Govecs uitstekende scooters. Enige nadeel blijft toch het opladen. Of dat nu een dag, 12 uur, 5 uur of een half uur duurt. Ik woon in een flat, mijn berging is te bereiken via een smalle steile trap. Ik zou de scooter dus buiten moeten stallen. Lastig laden, aan een lantaarnpaal.. Mijn stomme Tomos snorfiets kan ik met zijn 40kg nog de trap op tillen. Ben benieuwd wanneer er een electrische scooter op de markt komt die kan concurreren met zo'n Tomos. Dus lichtgewicht (max +-45kg), actieradius +- 60 kilometer, laadtijd +- 6 uur, prijs +- 1000 euro en op te voeren naar 35kmpu (ipv 25kmpu) om de fietsers voor te blijven...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan