Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Donderdag had ik ineens een foutmelding op het dashboard...

Het was nat, het regende en met zo'n 50% SoC knipperde onderweg ineens het rode driehoekje, kort knipperen en even pauze, en dat een paar keer maar niet continu.
De motor reed verder normaal, het was wel erg nat vanwege de regen. Eerst gaf ie het alleen op snelheid, later ook even bij stilstand.

Onderweg gestopt, contact uit, even wachten, contact aan en weer gaf ie de melding. Ik ben kalm aan binnendoor naar huis gereden.

Op het dashboard blijk je een error code te kunnen aflezen, hij gaf afwisselend de code 0045 en 0020. Code 0045 blijkt de zijstandaard te zijn, tja daar stond ie op; de 0020 is een zogeheten "BMS Isolation Fault". De indicator voor op de batterij gaf dat ook aan.
Het manual zegt in dat geval: "phone dealer" en dat heb ik maar gedaan.

De vriendelijke meneer die me de motor ook verkocht had herinnerde zich deze motor nog, hij gaf de tip om de motor nu aan de lader te zetten. Dat heb ik gedaan en inderdaad, de melding is nu weg.

Natuurlijk heb ik wat zitten zoeken wat dat nu inhoudt zo'n "BMS isolation fault".
Isolation moet je hier schijnbaar letterlijk opvatten, blijkbaar is er sprake van sluiting, ergens... Maar waar ? Dat wil ik eigenlijk toch wel weten want hij moet wel betrouwbaar zijn.
Bij gelijksoortige klachten lees je op fora telkens weer over vocht en natte omstandigheden; nou dat had ik dus ook. Het was nat, erg nat.

De motor heeft een dag in de warme garage lekker staan drogen, de melding blijft weg, ook na een ritje.

Met weer zoals van de afgelopen dagen is de motor wel een smeerpoets, de achterkant zit helemaal onder het vuil. Ik dacht juist dat ik hem dan maar wat vaker moet schoonspoelen. Misschien toch niet zo'n goed idee.
 
BMS isolation fault is dat er onvoldoende isolatie tussen batterij en omgeving is.
omgeving is dus alles wat niet met de hoogspanning te maken heeft.
kan goed door het vocht komen ;)
 
jeeee ben een van de winnaars van Electric motorcycles, mag een dag rijden op de Volta BCN Sport, ben benieuwd hoe dat rijd.
 
Gefeli met je prijs! Heb je als eens elektrisch gereden? De Volta is niet echt een beest qua specs (70km actieradius, 25kW, 70nm koppel) maar je kan een goede indruk krijgen van hoe relased het rijd ;)
 
Vind de FX en FXS sowieso een stuk lekkerder rijden :]
De FXS zelf is door de subtiele aanpassingen ook goed om van de dijkjes en dergelijke te kunnen genieten.
Ja dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Als je niet zo ver hoeft is de FX(S) een perfecte motor.

Helaas Erasmos..... heb even gegoogled en vanaf de Achterhoek gezien woon ik net aan de andere kant van Deventer, is helaas geen Achterhoek meer.
Maar hij is wel gekocht in de Achterhoek dus ik zal zeker af en toe door de Achterhoek rijden.
Is dit ook goed voor een paar punten *D
Als straks mijn kuip klaar is, interesse in een kleine meetup? Lijkt me leuk om ze even naast elkaar te zetten zodat je het verschil mooi kan zien.
 
Gefeli met je prijs! Heb je als eens elektrisch gereden? De Volta is niet echt een beest qua specs (70km actieradius, 25kW, 70nm koppel) maar je kan een goede indruk krijgen van hoe relased het rijd ;)

Ik als leek op het gebied van electrische motoren, maar wel fervent electrisch autorijder (model S 70). Met dit 2200 kilo wegende bakbeest brengt 25 kWh me ongeveer 110-120 km ver, hoe moet ik de 25 kW van deze Volta zien? Dat ie maar 70 km ver komt?
 
Ik als leek op het gebied van electrische motoren, maar wel fervent electrisch autorijder (model S 70). Met dit 2200 kilo wegende bakbeest brengt 25 kWh me ongeveer 110-120 km ver, hoe moet ik de 25 kW van deze Volta zien? Dat ie maar 70 km ver komt?
Ik denk dat je kW en kWh door elkaar haalt. Zo'n model S heeft iets van 235 kW als ik het goed heb begrepen. Da's wat anders dan de kWh's die in de accu zitten :P
 
Ahh Tesla's.. die eten we als ontbijt :9 Alleen nu het glad is even niet ;)

Verdomme, heb ik net mijn laadplekje geregeld op het werk, gaan we verhuizen B|
 
Laatst bewerkt:
Gister dacht ik wel even in custom te kunnen accelereren (100% koppel en vermogen) maar de banden vonden van niet ;) Fishtail, niet zo heel heftig maar je schrikt toch he...
 
Ik heb 'em wel op 100% staan, maar doe gewoon lekker rustig met dit weer... in eco-modus vind ik het gewoon niet prettig rijden.
 
Met dit weer laat ik hem lekker in de eco-stand staan, je hebt hier af en toe rare gladde plekken en in de sportstand wil het achterwiel wel spinnen.
 
Gefeli met je prijs! Heb je als eens elektrisch gereden? De Volta is niet echt een beest qua specs (70km actieradius, 25kW, 70nm koppel) maar je kan een goede indruk krijgen van hoe relased het rijd ;)

Ja al met de zero gereden, beviel ook prima, volta zag er leuk uit maar zag idd het bereik dat ia niet super maar leuk om eens te proberen en weer wat anders dan de zero.
Wil na me huidige motor toch waarschijnlijk ook elektrisch hopen dat ze dan iets veder zijn met de accu en je ook kan laden onder 0oC wat nu niet kan met de zero's
 
Ja al met de zero gereden, beviel ook prima, volta zag er leuk uit maar zag idd het bereik dat ia niet super maar leuk om eens te proberen en weer wat anders dan de zero.
Wil na me huidige motor toch waarschijnlijk ook elektrisch hopen dat ze dan iets veder zijn met de accu en je ook kan laden onder 0oC wat nu niet kan met de zero's
Ach vannacht was het -6 bij mij, maar in mijn onverwarmde 1-steens schuurtje met tochtgaten was het volgens de Zero toch nog +3...
 
Ach vannacht was het -6 bij mij, maar in mijn onverwarmde 1-steens schuurtje met tochtgaten was het volgens de Zero toch nog +3...

Waar mijn motor komt te staan was het -3 vanmorgen en dat is op 2m hoogte.
Werd verteld en staat in de folder dat de zero niet laad onder de 0oC, wil het risico toch niet nemen dat als ik naar me werk ga de accu leeg is .
 
Laatst bewerkt:
Goed dat je daar rekening mee houdt.

Aan de andere kant, de batterijtemperatuur is af te lezen op het dashboard, die ligt altijd hoger dan de omgevingstemperatuur.
Als je rijdt wordt de batterij ook warm, als je hem bij thuiskomst aan het laden zet is de batterij nog warm, en hij koelt ook minder snel af omdat laden ook wat warmte geeft.
In Noorwegen is het vaak een stuk kouder dan hier, toch stikt het daar van de elektrische auto's. Ik hoorde hoe ze daar dat laadprobleem aanpakken, heel simpel; na een rit is de batterij warm en als je dan gaat laden blijft ie warm genoeg, je kunt dus gewoon laden.


....Ik als leek op het gebied van electrische motoren, maar wel fervent electrisch autorijder (model S 70). Met dit 2200 kilo wegende bakbeest brengt 25 kWh me ongeveer 110-120 km ver, hoe moet ik de 25 kW van deze Volta zien? Dat ie maar 70 km ver komt?...
Ah, Tesla...

Ik vind het prachtig wat Tesla doet, ze zetten de complete autoindustrie voor schut. Iedereen zei dat het niet kan en ineens staat er een Model S en die doet het gewoon.
Jouw Model S 70 heeft een batterijcapaciteit van 70 kWh, dat is de hoeveelheid energie die je maximaal kunt meenemen.
Puur gerekend naar de energie komt dat overeen met ongeveer 7,7 liter benzine.
Die 70 kWh is dus eigenlijk jouw tankinhoud.

Als jij de Model S in 385 km helemaal leeg rijdt betekent het dat je omgerekend naar conventionele auto's in benzine gerekend 1 op 50 hebt gereden. (385/7,7=50)

330 pk dat komt overeen met 242 Kw.

Hoe ver je komt hangt net als bij een benzineauto af van het verbruik, dat is bij een elektrisch voertuig vele malen gunstiger dan bij benzine.
Verbruik is dus in kWh per Km of hoeveel Km ver kom je op een kWh en dat kun je voor jezelf uitrekenen.
Ik lees dat de S 70 zo rond de 5 km ver komt op een kWh, mijn Zero motorfiets is véél lichter maar komt toch ook maar zo'n 10 km ver op een kWh.
Een beetje afhankelijk van de rijstijl maar dat heb jij ook.
Groot verschil is de massa van beide en de stroomlijn. De Tesla is groot, zwaar en super gestroomlijnd; de Zero is klein, licht en heeft met mij als berijder een rampzalig slechte stroomlijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat! Geen TC???
Vind ik ook tegenvallen, alhoewel je met TC eigenlijk dezelfde schrik hebt (had het wel op de BMW). Maar ja: de Zero is karig uitgevoerd. Hardcore zullen we maar zeggen. Grootste gemis wat mij betreft: een buitentemperatuurmeter. Vind ik persoonlijk essentiële informatie, in de winter. In Californië zal men dat wat minder hebben...
 
Vind ik ook tegenvallen, alhoewel je met TC eigenlijk dezelfde schrik hebt (had het wel op de BMW). Maar ja: de Zero is karig uitgevoerd. Hardcore zullen we maar zeggen. Grootste gemis wat mij betreft: een buitentemperatuurmeter. Vind ik persoonlijk essentiële informatie, in de winter. In Californië zal men dat wat minder hebben...
Als je een kouwe bek hebt en de bomen zijn wit, dan vriest het. Wat wil je nog meer weten?
 
Als je een kouwe bek hebt en de bomen zijn wit, dan vriest het. Wat wil je nog meer weten?
Het kan (is meestal) aan de grond kouder dan daarboven, dus als zo'n 3 graden is, is het al oppassen. Ja het is geen absolute must, maar ik mis het wel, en ik denk dat zo'n sensor misschien 3 euro kost :X

Aan de andere kant gaan ze er misschien vanuit dat iedereen zijn slimme telefoon bij iedere rit op de motor klikt, maar ik heb daar dan weer geen zin. En ik heb uberhaubt geen mount ervoor.

Ik denk, als je toch ruim 18K voor een motor vraagt, gooi er dan ook wat extra'tjes op, zoals bijv. Tesla dat wel doet.
 
Ik denk dat ze er bij Zero vanuit gaan dat er maar weinig gekken zijn die met 3 graden nog naar buiten gaan met hun motor. Ze komen wel uit Californië natuurlijk. ;)
 
Hou trouwens de Empulses in de gaten, nu Victory is gestopt gaan ze in Amerika al met 10k korting over de toonbank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan