problemen motor....wie weet raad?

StreetCore

Die hard MF'er
19 mei 2008
794
0
noord holland
mijn triumph daytona ( t300 tje ) heeft sinds een tijdje problemen.

de motor start goed en loopt prima totdat de motor op temperatuur komt.

dan begint hij in te houden en vermogen te verliezen.

op een zeker punt stopt 1 cillinder en vandaag viel de motor volledig uit.
starten was ook niet meer mogenlijk.

op het moment dat de motor weer afgekoeld is start en loopt hij weer als een zonnetje.

we hebben vrijdag de carburateurs eraf gehaald maar die zagen er redelijk schoon uit.

ook hebben we de bougie doppen en de aansluitingen op de bobines gecontroleerd.

helaas konden we niet de bougies eruit halen.

deze zitten er ongeveer 46k km in

iemand enig idee. wat er aan de hand zou kunnen zijn?
 
Bougies krijg je er toch zo uit bij de motor. :?

Bobines zijn trouwens een bekend zwak punt. (1 van de weinige..)

P1012919.jpg
 
Als de motor warm is en hij begint problemen te veroorzaken , dan je bougies even trekken in de bougie dop doen en aarde maken met je blok (leg ze er maar gewoon op en starten). kijken of deze wil vonken, is dat in orde , dan zou je toch het brandstof systeem moeten nalopen, zoals worden er geen lucht slangen dicht geknepen omdat deze warm worden,(dus zijn ze te slap geworden , dan heb je ook verstoring van je aanvoer ). Want als de bougies in orde zijn en deze vonken als ze warm zijn , kan het zijn dat er slechte verbranding optreed door slecht mengsel. Vraag : geeft hij ook back fire uit de uitlaten ? Als hij koud is rijdt je dan met choke ? Dus na het retour zetten van je choke , begint hij dan met problemen ?
 
Als de motor warm is en hij begint problemen te veroorzaken , dan je bougies even trekken in de bougie dop doen en aarde maken met je blok (leg ze er maar gewoon op en starten). kijken of deze wil vonken, is dat in orde , dan zou je toch het brandstof systeem moeten nalopen, zoals worden er geen lucht slangen dicht geknepen omdat deze warm worden,(dus zijn ze te slap geworden , dan heb je ook verstoring van je aanvoer ). Want als de bougies in orde zijn en deze vonken als ze warm zijn , kan het zijn dat er slechte verbranding optreed door slecht mengsel. Vraag : geeft hij ook back fire uit de uitlaten ? Als hij koud is rijdt je dan met choke ? Dus na het retour zetten van je choke , begint hij dan met problemen ?

helaas niet in het bezit van de juiste bougie sleutel.
vooral de middelste komt er bijna niet uit doordat het frame er voor loopt.

de bougie kabels zijn 4 jaar geleden(10k km) vervangen.

brandstof slangen zijn allemaal net vervangen,ik heb openluchtfilters erop zitten dus dat is ook geen issue.

na het starten met de choke kan ik deze direct dicht zetten en zonder problemen rijden.

geen backfire.
 
dit verschijnsel doet mij in eerste instantie naar de bobines wijzen...
Nog nooit meegemaakt dat bougie's bij warm worden uitvallen, wel bobines , en sensoren doen meer schakelen dan je lief is....ook uit....b.v. de koude omloop...
Een sensor IS gewoon een schakelaar, of je dat nu wilt of niet....
schakelt de ontsteking, koelfan, noem maar op

bobines kun je laten testen hoor, moet je zelf niet doen, kunt alleen de weerstand meten, en die kan koud heel anders zijn dan warm
 
Laatst bewerkt:
doorgaans was het woord wat gebruikt is , :Z

de vraag was of de krukassensor er iets mee te doen kon hebben.
Antwoord: Dat is mogelijk als je motor een motormangementsysteem heeft. Meestal zit er dan ook een nokkenas sensor die de back up info verzorgt. Is het zo dat je motor zo'n systeem heeft en de zender is defect of er is tandje missend op de krukas dat doet hij dit ook als hij koud is sterker nog dan zou hij waarschijnlijk helemaal niet lopen mijns inziens . :N
 
Ik had precies dezelfde problemen, maar dan met een Honda Transalp. Daar bleek uiteindelijk de CDI unit kapot te zijn. Ik heb geen idee of dat op deze fiets ook zit. Ik ben een beetje bekent met de techniek van een TA, maar van andere fietsen heb ik totaal geen kaas gegeten.
Mogelijk heb ik een richting kunnen geven naar het probleem.
 
Laatst bewerkt:
doorgaans was het woord wat gebruikt is , :Z

de vraag was of de krukassensor er iets mee te doen kon hebben.
Antwoord: Dat is mogelijk als je motor een motormangementsysteem heeft. Meestal zit er dan ook een nokkenas sensor die de back up info verzorgt. Is het zo dat je motor zo'n systeem heeft en de zender is defect of er is tandje missend op de krukas dat doet hij dit ook als hij koud is sterker nog dan zou hij waarschijnlijk helemaal niet lopen mijns inziens . :N
Er is geen sprake van een zender, er zit gewoon een draad tussen.
Het gebeurt heel vaak dat de pick-up spoel defect gaat en daardoor uitvalt als hij warm word en geen storingen geeft als hij koud is.
 
Crank position sensor (ignition pick up/trigger coil), now supplied complete with the cover gasket to fit Daytona 750/900/1000/1200, Speed Triple 750/900, Trophy 900/1200, Trident 750/900 and Tiger 900 (carburettor model). Triumph have fitted as original equipment Gill and PVL manufactured components. These interchange and we supply the Gill version which fits all carburettor 3 and 4 cylinder models. When failing, these often exhibit symptoms of a few minutes cold running and then misfiring or stopping completely when hot. After allowing the engine to cool, it will then restart until the misfiring /stopping kicks in again, as it warms up. The coil is located under the right crank cover and electrical connector under the rear of the carburettors. Made in UK.
 
When failing, these often exhibit symptoms of a few minutes cold running and then misfiring or stopping completely when hot. After allowing the engine to cool, it will then restart until the misfiring /stopping kicks in again, as it warms up. The coil is located under the right crank cover and electrical connector under the rear of the carburettors. Made in UK.
 
Terug
Bovenaan Onderaan