Suzuki GSX750F hoe stel ik de lucht brandstof verhouding af

rijko1972

MF'er
4 apr 2012
32
0
Beste Mensen

Ik heb een technische vraag,na wat problemen te hebben gehad met mijn motor en ik hier op dit forum super ben geholpen doet hij het weer,alleen loopt hij niet helemaal goed.

Bij het moteren van mijn vlotters had ik bij een carb de vlotternaald verkeer op de vlotter gezet waardoor een cylinder weinig tot geen brandstof kreeg.

Ik heb de carburateurs nu grondig gereinigd dus daar kan het niet meer aan liggen,nu zitten er ook stelschroeven voor de lucht/brandstof verhouding op, en die wil ik ook even goed afstellen, kan iemand mij vertellen hoe ik dat op een eenvoudige mannier kan doen ??

Fijne tweede paasdag en alvast bedankt

Gr Rijko
 
Beste Mensen

Ik heb een technische vraag,na wat problemen te hebben gehad met mijn motor en ik hier op dit forum super ben geholpen doet hij het weer,alleen loopt hij niet helemaal goed.

Bij het moteren van mijn vlotters had ik bij een carb de vlotternaald verkeer op de vlotter gezet waardoor een cylinder weinig tot geen brandstof kreeg.

Ik heb de carburateurs nu grondig gereinigd dus daar kan het niet meer aan liggen,nu zitten er ook stelschroeven voor de lucht/brandstof verhouding op, en die wil ik ook even goed afstellen, kan iemand mij vertellen hoe ik dat op een eenvoudige mannier kan doen ??

Fijne tweede paasdag en alvast bedankt

Gr Rijko
Geheel dichtdraaien (rechtsom) en dan volgens werkplaatshandboek een aantal slagen uitdraaien. Waarschijnlijk ergens tussen 1,5 en 2,5 slag uit
 
Beste Mensen

Ik heb een technische vraag,na wat problemen te hebben gehad met mijn motor en ik hier op dit forum super ben geholpen doet hij het weer,alleen loopt hij niet helemaal goed.

Bij het moteren van mijn vlotters had ik bij een carb de vlotternaald verkeer op de vlotter gezet waardoor een cylinder weinig tot geen brandstof kreeg.

Ik heb de carburateurs nu grondig gereinigd dus daar kan het niet meer aan liggen,nu zitten er ook stelschroeven voor de lucht/brandstof verhouding op, en die wil ik ook even goed afstellen, kan iemand mij vertellen hoe ik dat op een eenvoudige mannier kan doen ??

Fijne tweede paasdag en alvast bedankt

Gr Rijko

Year of manufacture/VIN
Year of manufacture: 1989-1997
VIN: GR78A - 131112 bis UND HÖHER
Capacities
Fork oil per rod: 491 CCM SAE 10W
Oil w/o filter: 3,7 L. SAE 10W-40
Oil incl. filter: 3,9 LITER
Brake fluid: DOT 4
Final drive:
Fuel: 20,0 LITER NORMAL
Coolant: LUFT-/ÖLGEKÜHLT




Technical data
Engine size: 748 ccm
Cylinders: 4
hp/kW: 100/74 - 98/72
Valve clearance (intake): KALT 0,10-0,15 MM
Valve clearance (exhaust): KALT 0,18-0,23 MM
Engine idle speed: 1100-1300 U/MIN
Carburettor air screw: 1,6 AUSDREHUNGEN
Tyre pressure (front): 2,5 BAR
Tyre pressure (rear): 2,9 BAR
Spark plug 1: NGK JR9C
Spark plug 2: -
Electrode gap: 0,7 MM
Handlebar/Fork tube Ø: 41 MM
Front and rear sprockets: 15/47 ZÄHNE
Chain: 118 GLIEDER
van motobase
 
Beste cees

het is bouwjaar 2000, kan het zijn dat ik de vlotternaald verkeer om heb gemonteerd ?
je hebt 1 vlakke kant en aan een kant twee rondingen links en rechts.

zeg maar een soort L vorm waardoor de vlotter naald naar voren komt en andersom naar achter komt.
beetje dom...denk dat ik even niet goed gekeken heb

HEEFT ER MISSCHIEN IEMAND EEN DUIDELIJK SCHEMA ???

Gr Rijko
 
carburetor-gsx750-2000-fy_bigsue0354fig12_7ae4.gif
 
Beste cees

het is bouwjaar 2000, kan het zijn dat ik de vlotternaald verkeer om heb gemonteerd ?
je hebt 1 vlakke kant en aan een kant twee rondingen links en rechts.

zeg maar een soort L vorm waardoor de vlotter naald naar voren komt en andersom naar achter komt.
beetje dom...denk dat ik even niet goed gekeken heb

HEEFT ER MISSCHIEN IEMAND EEN DUIDELIJK SCHEMA ???

Gr Rijko

Heb je al gespiekt bij de carbs die goed lopen?

En volgens mij zou het niet heel erg veel moeten uitmaken, maar het zou kunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
weet je Martell,

word er een beetje kierewiet van, gisteren liep de motor en ging hij uit zichzelf hoge toeren draaien
kon niets stellen met stationair schroef.

Carb weer helemaal gereinigd en nu lijkt het wel dat hij geen brandstof krijgt.
Dan loopt ie, als ik gas geef slaat ie af.
na een minuutje kan ik gewoon gas geven en dan doet hij wat maar ploft in de uitlaat
dan draait hij weer hoge toeren.

lijkt me echt een brandstof probleem.

Gr Rijko
 
hallo dirk

hij heeft altijd goed gelopen,totdat mijn carb overstroomde en er ruim 4 liter benzine bij mijn olie is gekomen, dit heb ik allemaal verwijders vlotters schoongemaakt en nu loopt hij erg slecht.

Gr rijko
 
Roest/rotzooi in je tank? Filtertjes verstopt? Om dit uit te sluiten zou je misschien van die papieren benzinefiltertjes tussen je tank-carburateurs kunnen doen........
Door al het geplof en geknal geen bougie kapot geslagen? Schijnt ook nog te kunnen..
 
Even een oud topic vanonder het stof halen* ...

Ik heb dus zo een zelfde motor als TS, maar van 1999.
En ook een probleem met de carburators. Ze lekten, en lieten regelmatig een sterke benzinegeur na wanneer ik mijn garagepoort opendeed. Of zelfs als ik de motor pas parkeerde in open lucht rook je het fel. Dat eigenlijke probleem is reeds opgelost door de carburators te laten reinigen en reviseren. Hij loopt nu weer goed en die benzinegeur is er niet meer.
Maar, het verbruik ligt merkbaar hoger dan voorheen.
Ik heb nu een verbruik van 5L/100km, en soms iets meer. Dat lijkt niet veel, maar is het wel, wetende dat het voorheen 4,5L/100km was en minder (rustige rijstijl ivm woon-werk), dat is dus toch ruim 10% hoger.

Nu lijkt mij wel dat de carburators goed gereinigd en gereviseerd zijn, maar dat hij niet goed afgesteld is, omdat de monteur(s) van die garage mij op het eerste zicht niet zo goed lijken.
Lang verhaal om te hertypen ...

Op het werk ook daarover met iemand gepraat en die denkt dat het mengsel gewoon te rijk staat.

Probleem is, ik kan veel, bijna alles, zelf aan de motor, behalve carburators, daar ken ik niets van :$

Hoe kan je die afstellen? Is dat gemakkelijk aan te leren? Kan je daar gemakkelijk aan, want de tank moet er alvast af, maar dan kan je niet test draaien?
Waar zit(ten) de nodige stelschroef(jes)?
Er blijken wel 1001 schroefjes, nippeltjes, en whatever aan zo een carburator te zitten als ik die schematische tekening zo eens bekijk ...

Alle tips en hulp zijn welkom, want met bijna 30.000km per jaar vind ik het toch leuker dat die zuiniger rijdt ...




* Leek mij beter dan onnodig een nieuw topic aan te maken omdat dit om exact dezelfde motor gaat, en er al 1001 carburator topics lopen ...
 
heb je er ook al eens aan gedacht dat het mengsel voor de carb revisie aan de arme kant was?
en dat het mengsel nu wel goed is ipv te rijk.
ik denk dat je blij mag zijn met een verbruik van 1 op 20, dat is heel netjes.
en als je zonder kennis aan de carb setting gaat rommelen, zal het verbruik waarschijnlijk niet beter van worden.
wil je toch de optimale afstelling, zet de motor dan op een testbank.
 
heb je er ook al eens aan gedacht dat het mengsel voor de carb revisie aan de arme kant was?
en dat het mengsel nu wel goed is ipv te rijk.
ik denk dat je blij mag zijn met een verbruik van 1 op 20, dat is heel netjes.
en als je zonder kennis aan de carb setting gaat rommelen, zal het verbruik waarschijnlijk niet beter van worden.
wil je toch de optimale afstelling, zet de motor dan op een testbank.

:^
 
heb je er ook al eens aan gedacht dat het mengsel voor de carb revisie aan de arme kant was?
en dat het mengsel nu wel goed is ipv te rijk.
ik denk dat je blij mag zijn met een verbruik van 1 op 20, dat is heel netjes.
en als je zonder kennis aan de carb setting gaat rommelen, zal het verbruik waarschijnlijk niet beter van worden.
wil je toch de optimale afstelling, zet de motor dan op een testbank.

Er zijn op dit forum genoeg vakmensen te vinden die hem kunnen afstellen, waarschijnlijk beter dan nieuw. Een opmerking daarbij: Arm afstellen is NIET hetzelfde als zuinig afstellen.


Op een bank wordt het mengsel optimaal afgesteld over het gehele bereik. Je zal merken dat de motor daarna weer heerlijk - en zuinig - rijdt. Misschien wil een van de forummers je een adresje in de buurt geven.
 
Laatst bewerkt:
dit type motor is ook gevoelig voor roest in tank en benzinekraan, dan blijft dat vuil/roest elke keer weer in je carburateurs en vlotters komen.
en met een beetje pech kan je inderdaad je carter leeghalen omdat het vol benzine staat, met benzine net tot onder het luchtfilter....
 
Op een bank wordt het mengsel optimaal afgesteld over het gehele bereik. Je zal merken dat de motor daarna weer heerlijk - en zuinig - rijdt. Misschien wil een van de forummers je een adresje in de buurt geven.

een gewone run is alleen gas open.
je volldedige carburatie afstellen op een bank is een dure aangelegeheid : testrun, alles demonteren wat nodig is om de gewenste veranderingen door te voeren (volledige carbu's als sproeiers verandert moeten worden) en weer een run. zo mogelijks verschillende keren herhalen. en dit is nog maar voor 1 stand van het gashendel.

vervolgens andere stand (normaal gezien begin je met gas volledig open, maar er zijn er die het andersom doen), dus weer een run, demonteren wat nodig is en aanpassen, weer een run, enz.

en dat dan nog een keer of 3-4-5 voor nog meer gasstanden.

wil je dit echt goed laten doen, verdubbel je ineens de prijs vaan je GSX-F :+
 
heb je er ook al eens aan gedacht dat het mengsel voor de carb revisie aan de arme kant was?
en dat het mengsel nu wel goed is ipv te rijk.
ik denk dat je blij mag zijn met een verbruik van 1 op 20, dat is heel netjes.
...
Zou me sterk verbazen dat het voorheen te arm was.
Mijn eerder drie GSX F'en reden, net als deze, ook zo zuinig.

Met deze deed ik tussen de 450 en 480 km met één tank, nu nog maar met moeite 400km, dat is dus pakweg 60km minder per tankbeurt. Dit vind ik niet min, gezien de hoge brandstofprijs in België.
... Arm afstellen is NIET hetzelfde als zuinig afstellen.
...
Het is dat ik hem vooral terug zuinig wil. PK's zijn voor mij niet belangrijk, verbruik wel.
Heeft uiteraard te maken dat de motor intensief gebruikt wordt voor woon-werk, en mijn rijstijl zou een zuinig verbruik moeten kunnen hebben, zoals altijd geweest is.
dit type motor is ook gevoelig voor roest in tank en benzinekraan, dan blijft dat vuil/roest elke keer weer in je carburateurs en vlotters komen.
TS van dit topic had dat idd voor. Mijn tank is binnenin echt niet geroest. Geen van mijn vier heeft dat gehad. Het kan natuurlijk altijd voorvallen, maar deze heeft het in ieder geval niet.
... verdubbel je ineens de prijs vaan je GSX-F :+
Dat is dus uiteraard niet mijn bedoeling :P



De motor heeft nu 46.250km, en moet nog mee gaan tot 100.000km. Met het verhoogde verbruik betekent dat ik in die tijd 19 à 20 extra tankbeurten moet uitvoeren, vind ik niet leuk. jaja, ik weet het, ik reken nogal veel uit ...
 
Update:

Heb een tijdje terug nog eens naar die dealer gebeld om te laten weten dat mijn verbruik zo hoog ligt.

Hij liet weten dat ik het luchtfilter moet vervangen.
Ik liet hem weten dat ik dat bij het laatste onderhoud gereinigd heb zoals voorgeschreven in het boekje. Volgens het boekje dient die alleen vervangen te worden als het echt nodig is. Bij mijn vorige motor had ik die slechts 1 keer vervangen, oo 50.000km.
De man zei mij dat ze eigenlijk elke 12.000km vervangen dienen te worden.

Als de filter een beetje grijzig zou zien dient hij vervangen te worden.

Ik antwoorde hem dat ik dat allemaal best kan geloven, maar dat als het hoge verbruik aan het luchtfilter zou liggen het verbruik geleidelijk aan had moeten stijgen, en niet plots van de een op andere dag.

Aijn antwoord, "vervang je luchtfilter maar, helpt het niet, dsn hoor ik je nog wel." Hij zei dat niet bepaald vriendelijk ...

Dus, ik bestel een luchtfilter bij RAD, enkele dagen later haal ik het op ...maar nu komt het ...
Het is nog niet vervangen, maar mijn verbruik is weer gedaald. Al even plots als dat het gestegen was.
Mijn laatste verbruik was 4,38L/100km. Zelfde rijstijl als gewoonlijk, maar wel enkele lange afstanden.

Nu stel ik mij de vraag, kan het zjn dat er bij het reinigen nog iets achtergebleven was van een of ander product wat het verbruik negatief beïnvloed heeft? En dat dat product nu helemaal weg is waardoor het verbruik weer gedaald is?

Ik ben alvast benieuwd naaar mijn volgende tankbeurt.

Het luchtfilter blijft nog even in de kast liggen, maar bij mijn volgende onderhiudsbeurt vervang in het wel natuurlijk, want dat zal oo 50.000km gebeuren en heb het nu toch liggen.
 
Hij liet weten dat ik het luchtfilter moet vervangen.
Ik liet hem weten dat ik dat bij het laatste onderhoud gereinigd heb zoals voorgeschreven in het boekje. Volgens het boekje dient die alleen vervangen te worden als het echt nodig is. Bij mijn vorige motor had ik die slechts 1 keer vervangen, oo 50.000km.
De man zei mij dat ze eigenlijk elke 12.000km vervangen dienen te worden.

Als de filter een beetje grijzig zou zien dient hij vervangen te worden.

Ik antwoorde hem dat ik dat allemaal best kan geloven, maar dat als het hoge verbruik aan het luchtfilter zou liggen het verbruik geleidelijk aan had moeten stijgen, en niet plots van de een op andere dag.

Aijn antwoord, "vervang je luchtfilter maar, helpt het niet, dsn hoor ik je nog wel." Hij zei dat niet bepaald vriendelijk ...

Moet je eens het juiste boekje erbij pakken, hij moet toch echt wel gewoon elke 18.000 km vervangen worden.

full


Zijn reactie snap ik wel. Het is behoorlijk irritant als iemand je belt voor advies omdat hij er zelf niet uit komt maar wel elk antwoord van je in twijfel trekt en er over wil gaan discussiëren, en je daarbij ook nog van je werk houdt wat wél betaald wordt. En dan mag hij je de onderdelen ook nog niet verkopen :N
 
Moet je eens het juiste boekje erbij pakken, hij moet toch echt wel gewoon elke 18.000 km vervangen worden.

[afbeelding]

Zijn reactie snap ik wel. Het is behoorlijk irritant als iemand je belt voor advies omdat hij er zelf niet uit komt maar wel elk antwoord van je in twijfel trekt en er over wil gaan discussiëren, en je daarbij ook nog van je werk houdt wat wél betaald wordt. En dan mag hij je de onderdelen ook nog niet verkopen :N
Instructieboekjes zijn niet in elk land hetzelfde. Heeft te maken met de verschillen waarmee een merk/model in elk land ingevoerd word.

Hier in België is het originele filter niet van papier in dit model.
In mijn instructieboekje staat dan ook duidelijk dat je het luchtfilter bij elke onderhoudsbeurt moet inspecteren, eventueel schoonmaken, en indien nodig vervangen, zonder een kilometerstand daarbij op te noemen.

Er staat echter ook bij dat je rekening moet houden met de streek waarin je rijd. Heb je regelmatig last van "zandstormen" of ander (groot) stof, moet je regelmatiger inspecteren.

Wel staat er ook bij dat er geadviseerd wordt het wel te vervangen elke 50.000km, daarom deed ik dat ook bij mijn vorige, en was ik dat sowieso van plan om dat ook bij deze te doen.

Fouten in het berekenen van mijn verbruik heb ik niet gemaakt. Daar ben ik zeker van.

Wel heb ik ook gemerkt dat hij het luchtfilter zelf niet open gehad heeft.
Vroeger deden ze daar na een herstelling ook een testrit, was dit keer ook niet gebeurt.

Dat ik bij hem geen onderdelen koop weet hij, en ook waarom. Bij RAD krijg ik wegens bepaalde reden een goede korting (legaal welteverstaan), die hij mij niet kan geven. Dat weet hij, en vind hij niet erg.

Net ook op mijn werk ook nog eens met die ene persoon gepraat, en volgens haar kan het maar al te goed mogelijk zijn dat het verbruik na ultrasoon reinigen tijdelijk veel hoger ligt.
Het stelt mij alvast gerust, want wetende wat zij al allemaal gereviseerd heeft aan carburator's, delco's, en wat nog meer ...

Vooral Jaguars en Rolls Royces hebben daar problemen mee heeft zij al gemerkt ... maar ja, wie kijkt bij zulke auto's nu naar het verbruik :P
 
Vervang dat luchtfilter nou gewoon voor die paar tientjes, ik heb het pas ook gedaan en viel me gelijk op dat de motor wat zuiniger reed en dat terwijl ik het niet eens echt bij houdt ivm zal me worst wezen.
Als je 30k km per jaar rijdt krijgt je fiets 3 x per jaar onderhoud?
Doe dan gewoon 1 x per jaar een nieuw filter erin, lijkt me nl stug dat je hem in Nederland om de 18000 moet vervangen en in België om de 50000.
laatste vraag, wat kost dat filter nou helemaal?
 
Origineel type kost mij ongeveer 60€.
Het niet origineel de helft. Die moet je idd sneller vervangen.

Ik zit ergens om en bij de 25.000km per jaar.

En het volgende is geen boekje uit NL ;)
50c9a1e10b3f5e48ba7c47161e18a28d


En na het vervangen van je luchtfilter is het normaal dat je plots (een beetje) minder verbruikt. Je gat van een vuil plots over op een proper filter.
Omgekeerd wordt het geleidelijk vuiler, en stijgt je verbruik dus logischerwijs ook geleidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan