how-to je motor naar de monteur / dealer brengen

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.289
5.653
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.

aanvulling Martell

Als je zaterdag wilt rijden, omdat je dat met je vrienden hebt afgesproken, kom dat iig niet vrijdagmiddag met 'kun je hem even helemaal nakijken en alles doen wat moet gebeuren'? want dat deze je vrienden ook al, maar dan op donderdag.

De shop staat derhalve vol...

Als je losse onderdelen komt kopen, ligt het niet aan de shop dat je deze toch niet nodig had. Vb: laadprobleem en nieuwe accu halen. Of vraag er even naar, of vertel je probleem (zie Zot). Advies is doorgaans graties :Y

Bedenk dat alles ook een prijs heeft (en dat kan ene hoge prijs zijn, maar toch ook een heel fatsoenlijke en redelijke). Onderdelen kosten geld, met doorgaans niet een grote marge. De prijzen zullen niet ver van de internetshops zitten (wel de juiste dingen vergelijken).

Zelf een dag klieren en prutsen is geen probleem. Ga aub je gang. Als een ander het in een uur kan en je moet 50 euro afrekenen, dan kan dat een goed alternatief zijn :)

En ALS je aan je motor hebt gezeten, laat dan aub weten wat je hebt gedaan. Mengselschroeven dicht, carbs open gehad, afstandbussen voor wielen niet terug er in gezet.

En vergeet bij vervangen van banden aub niet te vertellen of je er -al dan niet preventief- van die verschrikkelijk plakken meuk in hebt gegooid tegen het lek raken..... Alvast bedankt.

aanvulling GT 750J

breng je motor bij monteur met ongeveer een halve tank brandstof. Helemaal vol is niet prettig als je de tank eraf moet halen tijdens beurt maaaarrrr lege tank is weer niet prettig tijden de proefrit na de beurt! Waarom houd die motor nou weer in?? ow brandstof op..

aanvullingen welkom
 
Laatst bewerkt:
Even al het gelul van de laatste paar posts negerend; ik werk in de fietsindustrie (als monteur in 2 verschillende winkels) en daar is het niet anders.

Ik probeer ook altijd door te vragen en uit te leggen dat bv het vervangen van het ene onderdeel niet altijd het probleem oplost, dat alles met elkaar samenhangt en je dan vaak ook andere onderdelen moet vervangen

Dit krijg ik aan de meeste mensen gewoon niet uitgelegd. En bovendien werd ik dan door mijn werkgevers altijd als 'te negatief, dan laten ze hem niet repareren' gezien.

Klanten horen niets liever dan 'geen probleem, we gaan het helemaal in orde maken!'. Dat is niet erg als je er behoorlijke uitleg bij geeft en een fatsoenlijke kostenraming, maar als je dat niet doet, krijg je achteraf bijna altijd gezeik.

Er wordt overigens verhoudingsgewijs bijzonder weinig arbeidsloon gerekend in de meeste fietswerkplaatsen als je het afzet tegen bijvoorbeeld een motorzaak.

De meesten durven het niet, omdat het 'maar een fiets' is, terwijl je ook best een klus van een uur of drie, vier kunt hebben. Die uren worden gewoon niet volledig gerekend. Voor standaard reparaties zoals band vervangen, ketting plus tandwiel vervangen, wordt dan soms weer belachelijk veel gerekend. Hier draaien veel werkplaatsen op.

En misschien niet helemaal te begrijpen door motormonteurs, maar je hebt best veel specifieke kennis nodig om een fiets goed te repareren (er is een bizarre wildgroei aan standaarden voor zowat alle onderdelen, bijvoorbeeld); standards are great, everybody should have one!

Iedere fabrikant komt met zijn eigen interpretatie van de oplossing voor het probleem dat eigenlijk niet bestaat (markt gedreven innovatie etc)

De prijs gaat omhoog (want lichter, stijver etc) en de duurzaamheid dramatisch omlaag wat weer veel klachten van klanten oplevert. Trapaslagers waarvan de maximale statische belasting al wordt overschreden als je met je hele gewicht op het linkerpedaal gaat staan, bijvoorbeeld.


Anyhoo, communicatie is heeeel belangrijk, maar schiet er vaak bij in, want geen tijd en de snel gestelde diagnose zal wel goed zijn.

Ik heb geleerd op te schrijven wat de klacht van de klant is (hij schakelt niet goed, dan en dan hoor ik een ratel etc) en niet wat ik ter plekke denk dat de oplossing is, daarmee voorkom je veel dwaalsporen en verloren zoek uurtjes.

Conclusie: Klanten kunnen beter hun best doen dat wat ze gedaan willen hebben begrijpelijk te maken en monteurs kunnen beter hun best doen de klant te begrijpen/door te vragen.

Mijn 2 centen.
 
Laatst bewerkt:
Hier even een how-to hoe je een defecte motorfiets naar de dealer brengt _O-

38.jpg


vergeet vooral niet het touwtje aan het voorvork te bevestigen. Durft wel eens gebeuren dat de motor met de voorband naar de grond kantelt. Tijdens lange ritten kan dit abnormale slijtage aan de voorband veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Ach, in elk beroep en bedrijf heb je goede en slechte voorbeelden. Communicatie is inderdaad het belangrijkste, als klant moet je goed proberen uit te leggen wat het probleem/symptoom is en als monteur moet je goed je best doen om dit naar vak taal te vertalen. Ik als niet al te domme mens wil wel graag begrijpen wat een monteur denkt dat de oorzaak is en hoe iets is veroorzaakt, allicht dat ik hier iets van leer of iets anders moet doen. En als de monteur mij iets uitlegt kan ik misschien ook bevestigen of hij mijn klachten goed heeft begrepen. Soms lukt dat en soms niet. Ik heb het al te vaak meegemaakt dat een monteur zegt dat de auto in orde is want de laptop geeft geen foutmelding, ook al zeg ik dat ik de auto al 6 jaar rij en echt wel weet dat er iets loos is, of een klacht heb en de montuer zegt doodleuk, ach mijnheer, dat hoort zo..... Of: dat wordt een dure grap mijnheer, dat is een xenon lamp, die zijn heel speciaal en daarom moeten we de hele unit vervangen...maar zeg ik dan, ik heb hier het originele partnummer van het revisie setje van BMW a 15 euro... (ja inderdaar op het internet gevonden)....oh? Is daar een revisiesetje voor??? Nou dat scheelt...1200 euro of 15 euro..... Of: ja hoor, benzine filter is vervangen, staat immers op de nota. Toch maar eens even checken.....filter uit jaar 2001, pikzwart en nog nooit van zijn plaats geweest, dankjewel BMW garage.

De beste suggestie die ik ooit heb gehad was van een chef monteur bij de BMW, nadat ik symptomen had uitgelgd aan een monteur en deze een offerte had uitgebracht liep ik naar buiten, de chef werkplaats kwam ook even buiten een sigaretje roken en babbeltje maken; wat U moet doen mijnheer is hier wegrijden en nooit meer terugkomen. Ik heb uw symptomen aangehoord en weet dat wij hiervoor geen oplossing weten, dus wij gaan lukraak onderdelen vervangen en over 5000 euro weten we het nog niet :-) Verkoop die kar maar snel aan een onnozele en koop een andere zonder die symptomen... :-)

Maar ook vaak genoeg heel erg goed en duidelijk geholpen door merkdealer en onafhankelijke dealer voor zowel auto als motor. Vaak paniek voor dure reparatie bij symptomen en waar de monteur dan gewoon een goede uitleg had en een goede suggestie deed om het probleem op te lossen.

Als klant kan het geen kwaad een beetje geinformeerd te zijn en zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat je klachten zijn en de monteur moet de klant niet als dom beschouwen en proberen uit te leggen wat hij denkt dat de oorzaak is en hoe het opgelost gaat worden, mits het niet supertechnisch is uiteraard.
 
Tandwiel ipv kettingwiel is inmiddels allang gewone spreektaal geworden en wordt ook algemeen gebruikt, OOK door leveranciers/motorzaken. Als je tegenover een klant daarover gaat vallen of hem/haar gaat corrigeren ben je in mijn ogen een zeikerige betweter.
Ik ben geen monteur en ik erger me ook flink aan dingen niet bij de naam noemen.
Het is ook helemaal triest als het maar weer gewoon wordt opgenomen in de van Dale omdat iedereen het gebruikt.
De reclame van de LOI klopt niet bepaald want we worden niet steeds slimmer maar juist steeds dommer omdat we maar niet willen leren dat er verschillen zijn en daarom de foute benaming maar als goed geaccepteerd wordt.
Iemand die het wel goed wil benoemen is in mijn ogen geen zeikerige betweter maar een volhouder.
Ik hoop dat er genoeg volhouders op de wereld zijn zodat ik fijn kan blijven bijleren door op mijn fouten te worden gewezen :Y
 
ik denk ook dat de techneuten moeten beseffen dat sommige mens echt a-technisch zijn en dus ook geen technische woorden zullen gebruiken/begrijpen.
dat zijn diegene die al blij zijn dat ze de motor (en auto) zo weten te bedienen dat ze zich er mee kunnen verplaatsen.
bv
" motor start niet"
- "is de accu wel goed op geladen?"
"dat weet ik niet"

als techneut zijnde zakt je broek dan af. want in het techneuten denkwereld controleer je dat toch meteen(is toch logisch). maar gelijk bedenk je dan dat de accu wel leeg of defect zal zijn.

in mijn werk kan ik totaal niks met de melding 'doet niks'.
 
De mensen worden steeds hoe dommer is ongeveer het beste antwoord

Ze worden dommer omdat er niets meer (bijna ) stuk gaat , in de jaren 70 hadden de mensen niet zoveel geld om alles te laten repareren en deden ze dat zelf , dus er zat bij iedereen wel wat kennis want je hoorde veel over waarom iets stuk was en hoe het gemaakt werd

De techniek was ook veel duidelijker veel bouten en moeren zullen we maar zeggen
en geen chips en electro wat we nu hebben

Je moest vroeger zelf je brommer maken :] want geld hadden ze thuis meestal niet om de reparatie te laten doen |( , nu is het zo dat het als normaal word beschouwd om hem weg te brengen

Voorbeeld de wat ouderen onder ons die wat kunnen sleutelen , lees de forum's maar eens de vragen die er gesteld worden , Hoe smeer ik mijn ketting of hoe span ik mijn ketting :(

Tja je kunt ze het niet kwalijk nemen want een ketting vraagt 15000 km geen onderhoud
vroeger iedere 1500 km en een spuitbus kan iedereen( nog ) bedienen

Dus ja ik kan er in komen dat je zulke klanten krijgt
Maar neem een voorbeeld aan de huisarts, die krijgt alleen ooit te horen : dokter ik heb af en toe pijn en ik weet niet waar , wat heb ik ? :}
 
Maar neem een voorbeeld aan de huisarts, die krijgt alleen ooit te horen : dokter ik heb af en toe pijn en ik weet niet waar , wat heb ik ? :}
Mensen zoeken tegenwoordig de engste symptonen - ziekten op internet en vallen daar de huisarts mee lastig. :P Elk pijntje moet iets zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mijn broer werkte ooit bij een motorgarage.
Het eerste wat ze deden was bougies vervangen, dan kon het probleem DAAR in ieder geval niet in zitten.
Die verdienste was dan alvast binnen, dacht ik toen al.
 
Mijn broer werkte ooit bij een motorgarage.
Het eerste wat ze deden was bougies vervangen, dan kon het probleem DAAR in ieder geval niet in zitten.
Die verdienste was dan alvast binnen, dacht ik toen al.
Jaren geleden mijn motorscootertje naar de Motoport.
Ik deed alles zelf behalve kleppen stellen. Dus gebracht met de opdracht kleppen stellen.
Hadden ze ook alles vervangen, bougie, luchtfilter, olie, etc.

Ik had de olie nog de dag voor het brengen ververst, bougie en luchtfilter twee maanden terug. (ding moest iedere 3.000 km verse olie, dat was bij mij iedere maand..)

Bijna 200 euro voor het stellen van 2 kleppen. :')
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon een hedendaagse mentaliteit van alles te vervangen. Om nu maar een dom voorbeeld te geven; ik heb 3 jaar een mobilet gereden, heb me eigenlijk altijd geërgerd aan het bougi vervangen. Is altijd het standaard antwoord :) Nu, eerlijk gezegd. We zijn 5 jaar later en ik heb nog 3 van die 'oude' bougi's liggen, en daar rij ik nog mee ook!! Uiteindelijk gaan de mensen alles vervangen wat maar te vervangen is. Sommige motorzaken gaan je lichten vervangen als je met een gescheurd zadel kom opdagen. Het is aan jezelf duidelijk je punt te maken.

Ik stond eergisteren nog in de zaak om remmen te ontluchten, enfin, tot zover mogelijk. Leidingen beginnen te verslijten. Wordt er mij direct stalen leidingen aangesmeerd. Als je dan prijs vraagt... 60-70 euro. Moet je zelf nog vragen of dat per kant is, ja idd. Dus nieuwe voorremleidingen, 120-140 euro zonder werk. Die rubberen zijn beduidend goedkoper en makkelijker zelf te doen, daar hoor je ze niet over spreken. Geef mij maar rubberen leidingen, ik rij nog 4j met die fiets, dan gaat die plaats maken voor een anderen. Waarom dan stalen leidingen steken die veel meer kosten... Gaat me nog geld kosten na 4j om die te recycleren.

Zo zie je maar :) Informatie van beiden kanten is zeer belangrijk. Klant geeft voldoenden info, techneut past zich aan naar de wensen van de klant. Zo moeilijk is dit niet.

Je moet goed opletten wat je doet. Eergisteren een telefoontje gepleegd om remmen te laten ontluchten. "Nou, dat kan toch wel een uur werk zijn..."; 2 klauwen ontluchten, een uur werk met een persluchtmachientje?! Was op 20 min geklaard, 15 euro voor de vloeistof en het werk. Als je geen techneut bent, graak je ook geen wijs uit hun richtlijnen.
 
Het is gewoon een hedendaagse mentaliteit van alles te vervangen. Om nu maar een dom voorbeeld te geven; ik heb 3 jaar een mobilet gereden, heb me eigenlijk altijd geërgerd aan het bougi vervangen. Is altijd het standaard antwoord :) Nu, eerlijk gezegd. We zijn 5 jaar later en ik heb nog 3 van die 'oude' bougi's liggen, en daar rij ik nog mee ook!! Uiteindelijk gaan de mensen alles vervangen wat maar te vervangen is. Sommige motorzaken gaan je lichten vervangen als je met een gescheurd zadel kom opdagen. Het is aan jezelf duidelijk je punt te maken.

Ik stond eergisteren nog in de zaak om remmen te ontluchten, enfin, tot zover mogelijk. Leidingen beginnen te verslijten. Wordt er mij direct stalen leidingen aangesmeerd. Als je dan prijs vraagt... 60-70 euro. Moet je zelf nog vragen of dat per kant is, ja idd. Dus nieuwe voorremleidingen, 120-140 euro zonder werk. Die rubberen zijn beduidend goedkoper en makkelijker zelf te doen, daar hoor je ze niet over spreken. Geef mij maar rubberen leidingen, ik rij nog 4j met die fiets, dan gaat die plaats maken voor een anderen. Waarom dan stalen leidingen steken die veel meer kosten... Gaat me nog geld kosten na 4j om die te recycleren.

Zo zie je maar :) Informatie van beiden kanten is zeer belangrijk. Klant geeft voldoenden info, techneut past zich aan naar de wensen van de klant. Zo moeilijk is dit niet.

Je moet goed opletten wat je doet. Eergisteren een telefoontje gepleegd om remmen te laten ontluchten. "Nou, dat kan toch wel een uur werk zijn..."; 2 klauwen ontluchten, een uur werk met een persluchtmachientje?! Was op 20 min geklaard, 15 euro voor de vloeistof en het werk. Als je geen techneut bent, graak je ook geen wijs uit hun richtlijnen.


Wat schrijf jij een vreselijke negatieve onzin, en zo te lezen is het verhaal over de lichten vervangen.
Bougies vervangen is wel redelijk normaal, zeker met zo,n oude vervuilende mengsmering 2 takt.
Natuurlijk doen de oude het nog steeds, maar als je onderweg stil komt te staan met een kapotte bougie dan vervloek je ook de dealer die heb uit bezuiniging neet heeft vervangen.
Standaard remleidingen zijn doorgaans duurder dan de in princiepe betere staal omvlochten leidingen.
De standaard rubber remleidingen hebben een redelijke korte gebruiksduur, daarom staat er ook een bouwdatum op.
Die staal omvlochten remleidingen gaan dan ook veel langer mee.
Dus eigenlijk doet de dealer het heel erg goed, maar als je er geen verstand van hebt is het natuurlijk makkelijk om hoog van de toren te blazen.
En remmen ontluchten kijk je alleen naar de tijd dat de motor op de brug staat, kan 20 minuten zijn, zelfs 10 minuten, maar kan ook rustig idd een uur zijn.
De tijd dat de monteur je motor aanneemt en de brug op duwt is al werk tijd.
Als de klus klaar is dan moet de motor van de brug, gereedschap schoonmaken en opruimen hoort er ook helemaal bij en dan de factuur opmaken zijn ook werkzaamheden die bij elke klus horen.
Snap je er de ballen van schreeuw dan niet zo en ga zoeken naar een alternatief, zoek een beunhaas of een buurman.
Van een motorzaak wordt verwacht dat ze goed werk leveren en daar zit helaas een kosten plaatje aan.
 
Kevintje, even niet te zeikerig doen hoor maar de levensduur van een staalomvlochten leiding is net zo lang als een rubberen, je ziet alleen de beschadigingen niet door de mantel maaar daarbinnen zit gewoon een rubber leiding. enige voordeel kan zijn dat de stalen mantel minder uitzet en dus meer effectieve remkracht geeft. Omdat je zelf een bedrijfje hebt hoef je jezelf niet meteen agressief tegen iedereen op te stellen.

Ik ben het grosso modo met veel mensen eens dat er vaak onnodige zaken op de rekening terecht komen die er gewoon niet ophoren en waar niet om gevraagd is. Van een dealer kan ik het me voorstellen van een doorsnee motorzaak al minder.

Als ze me een rekening kunnen specificeren tot 0,14 eurocent voor een pakkingring dan vraag ik me af waarom er nog 15 euro kleinmateriaal op de bon staat. Noem dat dan overheadkosten of alg. werkplaatskosten.

Ik heb helaas ook de ervaring de een motor op de brug zetten, dan gaan lunchen gewoon in de rekening zit. Dat kan nooit de bedoeling zijn en is ook iets waar vind ik een rechtgeaard bedrijf zichzelf niet mee zal bezoldigen maar ja ik ben natuurlijk maar een consument.

Benno
 
Laatst bewerkt:
Kevintje, even niet te zeikerig doen hoor maar de levensduur van een staalomvlochten leiding is net zo lang als een rubberen, je ziet alleen de beschadigingen niet door de mantel maaar daarbinnen zit gewoon een rubber leiding. enige voordeel kan zijn dat de stalen mantel minder uitzet en dus meer effectieve remkracht geeft. Omdat je zelf een bedrijfje hebt hoef je jezelf niet meteen agressief tegen iedereen op te stellen.

Ik ben het grosso modo met veel mensen eens dat er vaak onnodige zaken op de rekening terecht komen die er gewoon niet ophoren en waar niet om gevraagd is. Van een dealer kan ik het me voorstellen van een doorsnee motorzaak al minder.

Als ze me een rekening kunnen specificeren tot 0,14 eurocent voor een pakkingring dan vraag ik me af waarom er nog 15 euro kleinmateriaal op de bon staat. Noem dat dan overheadkosten of alg. werkplaatskosten.

Ik heb helaas ook de ervaring de een motor op de brug zetten, dan gaan lunchen gewoon in de rekening zit. Dat kan nooit de bedoeling zijn en is ook iets waar vind ik een rechtgeaard bedrijf zichzelf niet mee zal bezoldigen maar ja ik ben natuurlijk maar een consument.

Benno
Staalomvlochten remleiding is niet van rubber maar van teflon of kevlar.
De mantel van rvs is om de leiding te beschermen, niet om de rek op te vangen.
Omdat er geen rubber is gebruikt gaan deze leidingen veel langer mee.
 
Staalomvlochten remleiding is niet van rubber maar van teflon of kevlar.
De mantel van rvs is om de leiding te beschermen, niet om de rek op te vangen.
Omdat er geen rubber is gebruikt gaan deze leidingen veel langer mee.

Ik heb een staalomvlochten leiding vervangen omdat er een beschadiging in de buitenkant zat.
Bij hard remmen zag je de binnenleiding naar buiten komen, net als een binnenband die door een gat naar buiten komt.
De buitenmantel is dus weldegelijk bedoeld om de teflon binnenleiding ook binnen te houden.
 
Ik heb een staalomvlochten leiding vervangen omdat er een beschadiging in de buitenkant zat.
Bij hard remmen zag je de binnenleiding naar buiten komen, net als een binnenband die door een gat naar buiten komt.
De buitenmantel is dus weldegelijk bedoeld om de teflon binnenleiding ook binnen te houden.


Ik lees net van super Benno dat er een rubberen binnenleiding in zit :?
 
Marc, mijn motor tikt een beetje en dat wordt steeds erger. Heb bougies liggen voor mijn motor?

Ja hoor, ik leg ze klaar.

Kosda?

Omdat jij het bent 8 euro.

Sow, das duur!

Dat is de inkoopprijs. Winkelprijs is 6,95 ps

ow, ik kom er zo aan.

Iets later
hier ben ik.

Wat tikt er eigenlijk?

Het blok.

Klinkt het als korte stootjes va geperst lucht?

Ja, eigenlijk best wel.

En waarom denk je dat bougies vervangen de oplossing is?

Dat zeggen ze tegen mij.

Ga je motor maar even halen.



Eindresultaat, gisteravond nog nieuwe koppakking en kleppendekselpakking gemonteerd, want ze wilde dit weekend wel graag rijden, en ik ook (dus alleen gisteravond tijd).

'ze' zeiden dat het de bougies waren. Terwijl alle symptomen wezen op een lekke uitlaat of kapotte pakking.


Moest er even aan denken na het bougieverhaal hierboven :)

En geheel ot, laat aub je kinderen thuis als je bij mij in de werkplaats komt staan. :X
 
Dat van die lichten moet nu natuurlijk niet letterlijk opgevat worden.

Apotheken mogen geen medicatie verkopen op merk. Net zoals je naar de drogist gaat om Aspirines, moet je nu pijnstillers vragen. Dat kan Aspirine zijn, maar je moet de kans krijgen een ander product te kiezen, omdat die kosten voor de merken vrij hoog liggen. En je krijgt geen andere keuze.

Dit is hetzelfde verhaal. Als je een andere band laat steken, dan moet je keuze krijgen tussen banden. Je dealer zal je uiteraard de uitermate beste band aanbieden. 1. die is werkelijk beter en 2. hij verdiend er meer aan (enfin, niet te algemeen natuurlijk). In zo'n geval vind ik dat de dealer je de keuze moet geven. Of banden X, of banden Y. Rij je 2 maal per maand, waarom dan peperdure banden steken die gemaakt zijn om nooit te stoppen met rijden... Dat is wat vaak gedaan wordt.

Dan hoor je dat motorrijden duur is... Logisch lijkt me dan. Als je alles vervangt constant komt het je idd duur uit.

Net zoals de post hier ergens meer naar boven. Scooter met verse olie, 2 dagen later deed de dealer er zelf olie in... Lijkt me dan toch oncorrect, ofniet?

En die remmen ontluchten op een uur... Ik heb dat hier thuis zelf gedaan, ben er geen uur aan bezig geweest, en zelfs niet eens een brug staan. Vloeistof in gedaan, doorgepompt en trachten te ontluchten koste me een klein uurtje. Alles met de hand. En dan was het nog OK ook, het zijn remleidingen die versleten zijn. Hoefde eigenlijk helemaal niet opnieuw ontlucht worden. Nou als er niks mis mee is. Dan is een uur toch wel lang om 2 klauwen te ontluchten, niet? Of is een motorfiets op een brug duwen dan een werk van 15 min?
 
Dat van die lichten moet nu natuurlijk niet letterlijk opgevat worden.

Apotheken mogen geen medicatie verkopen op merk. Net zoals je naar de drogist gaat om Aspirines, moet je nu pijnstillers vragen. Dat kan Aspirine zijn, maar je moet de kans krijgen een ander product te kiezen, omdat die kosten voor de merken vrij hoog liggen. En je krijgt geen andere keuze.

Dit is hetzelfde verhaal. Als je een andere band laat steken, dan moet je keuze krijgen tussen banden. Je dealer zal je uiteraard de uitermate beste band aanbieden. 1. die is werkelijk beter en 2. hij verdiend er meer aan (enfin, niet te algemeen natuurlijk). In zo'n geval vind ik dat de dealer je de keuze moet geven. Of banden X, of banden Y. Rij je 2 maal per maand, waarom dan peperdure banden steken die gemaakt zijn om nooit te stoppen met rijden... Dat is wat vaak gedaan wordt.

Dan hoor je dat motorrijden duur is... Logisch lijkt me dan. Als je alles vervangt constant komt het je idd duur uit.

Net zoals de post hier ergens meer naar boven. Scooter met verse olie, 2 dagen later deed de dealer er zelf olie in... Lijkt me dan toch oncorrect, ofniet?

En die remmen ontluchten op een uur... Ik heb dat hier thuis zelf gedaan, ben er geen uur aan bezig geweest, en zelfs niet eens een brug staan. Vloeistof in gedaan, doorgepompt en trachten te ontluchten koste me een klein uurtje. Alles met de hand. En dan was het nog OK ook, het zijn remleidingen die versleten zijn. Hoefde eigenlijk helemaal niet opnieuw ontlucht worden. Nou als er niks mis mee is. Dan is een uur toch wel lang om 2 klauwen te ontluchten, niet? Of is een motorfiets op een brug duwen dan een werk van 15 min?

Dat olie verhaal kan ook een mis communicatie zijn van de monteur.
Maar is chreef al over je remmen ontluchten, kan ook zomaar 10 minuten zijn, maar als een motor de brug op gaat dan begint er meestal toch wel de teller te tikken, en je spreekt ag voor reemmen ontluchten een 1/2 uur en er breekt een nippel af, dan kom je met dat half uurtje niet meer mee weg.
Maar 1 advies, blijf het gewoon lekker zelf doen, dan heb je de garantie dat het wel en goed gedaan wordt en dat het je het minste geld kost.
Heb weleens dagen erbij dat er de hele dag mensen binnen komen en ze willen alles weten en eind van de dag heb je geen omzet en geen werk kunnen doen, en meestal zijn dat van die motorzaak zwevers die een hele dag ervoor uittrekken om motorzaken af te struinen naar het ultime koopje.
 
Omdat je zelf een bedrijfje hebt hoef je jezelf niet meteen agressief tegen iedereen op te stellen.


Benno

Omdat jij geen bedrijfje hebt hoef je niet meteen onzin te vertellen.


Laat iedereen doen wat ie zelf wil.
Knutsel zelf lekker aan je motor en als het goed gaat...prima. Is er ook niemand anders die je de schuld kan geven als het misgaat.

Heb je er geen zin/tijd voor of feeling voor breng je m naar iemand die er wel verstand van heeft en t goed voor je doet en als het dan misgaat kun je die er de schuld van geven.
Dit topic is om wat tips te geven over hoe en wat te zeggen als je je motor wegbrengt en misverstanden te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan