how-to je motor naar de monteur / dealer brengen

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.335
5.689
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.

aanvulling Martell

Als je zaterdag wilt rijden, omdat je dat met je vrienden hebt afgesproken, kom dat iig niet vrijdagmiddag met 'kun je hem even helemaal nakijken en alles doen wat moet gebeuren'? want dat deze je vrienden ook al, maar dan op donderdag.

De shop staat derhalve vol...

Als je losse onderdelen komt kopen, ligt het niet aan de shop dat je deze toch niet nodig had. Vb: laadprobleem en nieuwe accu halen. Of vraag er even naar, of vertel je probleem (zie Zot). Advies is doorgaans graties :Y

Bedenk dat alles ook een prijs heeft (en dat kan ene hoge prijs zijn, maar toch ook een heel fatsoenlijke en redelijke). Onderdelen kosten geld, met doorgaans niet een grote marge. De prijzen zullen niet ver van de internetshops zitten (wel de juiste dingen vergelijken).

Zelf een dag klieren en prutsen is geen probleem. Ga aub je gang. Als een ander het in een uur kan en je moet 50 euro afrekenen, dan kan dat een goed alternatief zijn :)

En ALS je aan je motor hebt gezeten, laat dan aub weten wat je hebt gedaan. Mengselschroeven dicht, carbs open gehad, afstandbussen voor wielen niet terug er in gezet.

En vergeet bij vervangen van banden aub niet te vertellen of je er -al dan niet preventief- van die verschrikkelijk plakken meuk in hebt gegooid tegen het lek raken..... Alvast bedankt.

aanvulling GT 750J

breng je motor bij monteur met ongeveer een halve tank brandstof. Helemaal vol is niet prettig als je de tank eraf moet halen tijdens beurt maaaarrrr lege tank is weer niet prettig tijden de proefrit na de beurt! Waarom houd die motor nou weer in?? ow brandstof op..

aanvullingen welkom
 
Laatst bewerkt:
Idd......ligt er maar net aan hoe er mee gereden is. Veel korte stukken..of lange stukken. heb klanten die denken:" heej...de interval is 30000 km voor die olie..dat betekent dat ik met mn 5k per jaar dus 6 jaar kan rijden".
Ik zeg niet dat het kan....tis alleen de vraag of het goed is voor andere onderdelen op langere termijn. Maar goed.....hij doet HBO logistiek. En zal waarschijnlijk een baan gaan zoeken/vinden waarbij hij gaat over het wagenpark en de opdracht krijgt de kosten zo laag mogelijk te houden :z
Mag lijen dat een dierbaar iemand van je er in rijdt...last heeft van iets serieus en op weg is naar het ziekenhuis voor controle en dat niet haalt omdat ie ermee kapt.
Bij de nieuwere e90 bmw's is de interval een bekend verhaal. Bobines gaan kapot omdat ze er te lang mee doorgaan ondanks dat de interval niet verstreken is. (tuurlijk halen ook zat mensen het wel) Maar das niet waar zeker....ook al zegt een bevriende collega van me dit die gaat over de garanties bij BMW ;)
Nee...een puisterige puber van de landelijke acne brigade weet het allemaal :')
Heb je inmiddels al dons op je flipje groeien :W
Nou, ik zou woutertje toch niet onderschatten hoor, er zijn niet veel mensen die hun kuipen aan de grond gereden krijgen, hij wel, ervaringen en meningen van hem op welk gebied dan ook moet je dus ook echt niet met een korreltje zout nemen.

:+
 
Dealers zijn oplichters! Als ik zelf onderdelen bestel en monteer ben ik veel goedkoper uit!

Die iridium bougietjes van tegenwoordig gaan toch best lang mee?


Wat is jou beroep als ik vragen mag :?
En ja....die bougies gaan langer mee :Y
Maar 100000 km (zie dat heel soms)...dat zou ik bij mn eigen voertuigen niet doen.
Volgens de VAG groep kunnen luchtfilters volgens opgave 60k mee.
Als ik ze er dan uithaal....kan je van de hoeveelheid veertjes en blaadjes er een lampekap van maken. Met licht erachter als snelle test filtert het geen reet meer....
gewoon vaker checken. En bij vervanging een bmc of K&N erin doen. Die kan je wassen :)
 
Dat is geen vanzelfsprekendheid maar nette service. Voor die paar euro zou ik me de ogen uit m'n kop schamen om met eigen gekochte bougies aan te komen...
Is niet helemaal bij je overgekomen zoals ik het geschreven en bedoeld heb, iets met sarcasme... Ik moet de eerste dealer nog tegenkomen die dit zomaar even voor je doet (niet dat ik daar veel kom overigens, alleen voor onderdelen).
 
Mag lijen dat een dierbaar iemand van je er in rijdt...last heeft van iets serieus en op weg is naar het ziekenhuis voor controle en dat niet haalt omdat ie ermee kapt.
En dat allemaal omdat iemand, op internet, met als onderbouwing één voorbeeld, je oordeel in twijfel trekt :X

Maar goed je hebt het vader/moedergedeelte natuurlijk niet voor niks aangepast.
 
"how-to je motor naar de monteur / dealer brengen"


De dealer hier haalt mijn bike gewoon op. En laat de leenmotor achter.

Moet de motor wel zelf ophalen, schoftig!!!! ;)
 
Dat is geen vanzelfsprekendheid maar nette service. Voor die paar euro zou ik me de ogen uit m'n kop schamen om met eigen gekochte bougies aan te komen...


Die maak ik helaas mee....alhoewel..moet er soms wel om lachen. Vreemde is dat ze dan vaak boos de zaak uitlopen :+
IK wil altijd wel helpen...en nee ik hoef niet altijd iets te verdienen. Vaak genoeg doe ik ook dingen voor niks. Het ligt net aan de persoon en het gesprek dat er is tussen een technicus en de klant. Vriendelijk, meewerkend, begrijpend en ik vervang voor niks je lampje waar ik een 10 min voor nodig heb. En ja die heb je zelf bij je in je kit.
Kom je binnen en vertel je wel ff wat ik en hoe ik het moet doen en moet het liever gister dan vandaag....dan reken ik vanaf de 1e sec dat ik met je praat.

Komt mevrouw (nieuwe klant) binnen:

hai...ik ga morgen op vakantie en ik wil eigenlijk mijn olie laten vervangen?
Kunt u mij helpen?
Kijk de vrouw aan...ja tuurlijk kan ik dat. Ik kan heus wel een gaatje vrij maken voor u.
Als u hem laat staan help ik u graag.
O dank je krijg ik te horen.
Maar..u moet hem wel laten staan omdat ik eerst een brug vrij moet maken.
Kan dus even duren. Maar ik bel u op als ie klaarstaat.
Mm......ik heb hem eigenlijk weer nodig. Kan het niet nu?
Kijk naar mn collega's en zie dat een er 1 bijna klaar is...
Als u even wacht dan kan het zo wel denk ik......volgende x even eerder komen he. Dat is voor beide partijen beter. Tuurlijk krijg ik te horen. Ow....ik heb de olie en het filter al in de auto liggen. Die mogen erop.

Dan houdt het voor mij dus op.....ik maak tijd voor je vrij wanneer het druk is, ik help je en dan mag ik er niks aan verdienen. Jammer....
 
Is niet helemaal bij je overgekomen zoals ik het geschreven en bedoeld heb, iets met sarcasme... Ik moet de eerste dealer nog tegenkomen die dit zomaar even voor je doet (niet dat ik daar veel kom overigens, alleen voor onderdelen).
Nee, dat is niet bij me opgekomen omdat je geen relevante smileys gebruikte, puur de zinsopbouw niet ontegenstrijdig op sarcasme wees en dit soort idioten dus daadwerkelijk bestaan. Blij dat jij daar dus niet onder valt, maar sarcasme op een forum duidelijk maken moet je nog even oefenen :)
 
just my 2 cents, ik ben eigenlijk wel blij met dit topic.

Ik heb 2 linker handen en durf niet zelf aan mijn motor te gaan prutsen.

De grote zaken heb ik slechte ervaringen mee, maar een kleine motorzaak hier in de buurt heeft mij een paar keer goed en eerlijk geholpen.
 
ook met een kleine zaak kan je natuurlijk slechte ervaringen hebben. Zoals al veel vaker is vermeld in dit topic; alles hangt af van een goede en vooral eerlijke communicatie..

(komt wel eens voor dat een klant een motor brengt om even af te stellen en zodra je begint zie je al dat er al aan gerommeld is, achteraf hoor je dat er al meerdere handige harries hun vingers aan hebben gebrand en dan is men verontwaardigd dat er extra kosten komen om deze grappen te herstellen. Anderszijds is het vzn de monteur ook wel zo netjes om de klant op de hoogte te stellen van onvoorziene extra werkzaamheden om zo de klant niet onaangenaam te verrassen...)
 
Nee, dat is niet bij me opgekomen omdat je geen relevante smileys gebruikte, puur de zinsopbouw niet ontegenstrijdig op sarcasme wees en dit soort idioten dus daadwerkelijk bestaan. Blij dat jij daar dus niet onder valt, maar sarcasme op een forum duidelijk maken moet je nog even oefenen :)
Daar heb je gelijk in, zoals ik het schrijf of bedoel hoeft een ander niet zo te lezen.
Ik ga meteen oefenen :Y
 
Als u even wacht dan kan het zo wel denk ik......volgende x even eerder komen he. Dat is voor beide partijen beter.
Kwik-Fit klantvriendelijkheid... :') _O- .. enige wat blijft hangen bij de klant is die norse monteur. (die het goed bedoeld maar niet overkomt)
Nee, dat is niet bij me opgekomen omdat je geen relevante smileys gebruikte, puur de zinsopbouw niet ontegenstrijdig op sarcasme wees en dit soort idioten dus daadwerkelijk bestaan. Blij dat jij daar dus niet onder valt, maar sarcasme op een forum duidelijk maken moet je nog even oefenen :)
:? :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan