KTM 690 Duke IV Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Durf het eigenlijk niet te zeggen :-(.
Gister de ktm z'n eerste wasbeurt gegeven. Staat nu al 925 km op. Volgende week het eerste beurtje uitvoeren en dan eens kijken wat er boven de 6000 toeren nog gebeurd. ;-)
 
ik een beetje.
tijdens een Orange Day (wat ik trouwens een groot woord vind voor alleen de mogelijkheid om proefritten te maken. eerlijk gezegd had ik meer verwacht, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om Power Parts te zien, zodat je weet wat je krijgt als je overweegt iets aan te schaffen) heb ik op een "losse" Duke gereden, en echt: boven de 6000 zit nog steeds behoorlijk power.

ik moet er trouwens nog steeds aan wennen om "hoge" toerentallen te draaien met een ééncilinder.
mijn goeie ouwe trouwe 34 jarige XT500 heeft weliswaar meer koppel onderin, maar bij 6000 toeren is de koek wel op, om over nog meer maar te zwijgen.
dat doe ik 'm niet aan!

ik ben nu op de helft met inrijden, begin al te wennen aan het vele schakelen en ben nog steeds dik tevreden met de Duke, die mountainbike met racegenen........

heeft iemand al ervaring met de 1000K beurt?
wat wordt er gedaan? is het een beurt die we zelf ook uit zouden kunnen voeren?
 
heeft iemand al ervaring met de 1000K beurt?
wat wordt er gedaan? is het een beurt die we zelf ook uit zouden kunnen voeren?

Is makkelijk zelf te doen maar, dan komt het niet netjes in de computer te staan bij KTM. Staat netter als een KTM dealer kan aantonen dat alle beurtjes goed en optijd zijn uitgevoerd bij een eventueele verkoop bijv. Maar het scheelt ernorm veel geld als je zelf de boel doet.
1000km. beurtje stelt niks voor, filters+olie en je ketting word gespannen als het nodig is...
 
Tevens als je zelf onderhoud uitvoert kun je later niet meer aanspraak op coulance maken, of evt je garantie verlengen mocht je dat willen. Ik ben zelf monteur, maar ik laat gewoon m'n beurten uitvoeren bij de dealer. Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Ketting spannen heb ik gister gedaan (na 900 km) stond al aardig slap en was ook aan het rammelen bij constant 50-60 rijden in 3e versnelling.
 
wat waren de onderhoudsintervallen ook alweer van de IV ? Om de 7500 of 10.000 als ik het goed heb :? Genoeg tijd om te sparen voor de grote beurt in ieder geval dan.
 
Lekker dat de onderhouds intervallen zo groot zijn :Y echt top voor het LC4 blok!
Kleine beurt zit tussen de 125/150 euro en de grote beurt zal om en nabij de 450 euro zitten. Dit betaal ik voor mijn III die ondertussen alweer voor een kleine naar Verpalen mag gaan.
 
Factuur even erbij gepakt van vorig jaar.

2x olie filter
olie
bougie
luchtfilter
koelvloeistof
remvloeistof
mineralevloeistof (koppeling)
kleppen controle
bandenspanning
lagercontrole

Dit is het lijstje wat standaard gedaan word met de grote beurt.
 
Bij de 1000 km wordt naast de oliebeurt de gehele motor nog nagelopen op speling lagers etc.

Wil je aanspraak houden op de fabrieksgarantie dienen alle onderhoudsintervallen volgens fabrieksvoorschrift te worden uitgevoerd. Eigenlijk moet dit bij de erkende dealer maar volgens europees recht mag het ook een ander zijn, maar zoals eerder aangegeven als er sprake is van een klacht onder garantie kunnen ze moeilijk gaan doen en coulance kun je wel vergeten als je geen onderhoud bij de KTM dealer hebt laten uitvoeren.

Kortom voor die paar tientjes voordeel zou ik het niet doen.
 
Laatst bewerkt:
@birdiebird.
tav van de tussenpijp het volgende: eerst wilde de leverancier de eerste levering testen op kwaliteit, en da's op zich mooi, nu blijkt die eerste zending onvindbaar....... en da's op zich vreemd.
dus daarnaast ben ik nu bezig met Plan B, en hou je op de hoogte.
full
 
Voor mijn 1000K beurt was ik 70,- euro kwijt bij Kobo. Ze hebben olie vervangen en wat ik eerder genoemd heb kwamen ze achter een zwetende benzinepomp pakking. Deze moest bestelt worden dus later weer terug gegaan naar Kobo.
 
Die handkappen zien er wel goed uit, en helpen denk ik ook flink wat met de windgeleiding. Zal ik ook maar eens voor gaan sparen. ;-)
Wat op dit moment in bestelling staat:
Radial roadblock, slot wat op je remklauw vastzit.
Windschermpje voorzijde
Topcase 47liter+montageset
Modeschakelaar voor op het stuur
Vergrote jiffie voor in het gras te parkeren.
Tankpadsticker

Eerst de praktische zaken mede ook omdat ik ermee op vakantie ga. Na de vakantie komt de uitlaat wel etc. ;-)


Ben erg benieuwd naar je topcase en je ervaring van het windscherm.
 
@BCN.
ligt er aan, veel olie lijkt me vreemd, een beetje olie is niet ongewoon: zuigerveren en cilinderwand, kleppen en geleiders moeten nog op elkaar inlopen, dus langs die weg kan er wel wat olie in de kop komen en verbranden.
Tenminste dat was in ieder geval met de ouwe brikkies altijd het geval. Dus dat is niet zo gek.
Maar misschien dat de monteur onder ons uitsluitsel kan geven?
 
Mijn duke zit inmiddels alweer over de 3000K en viel mij op dat er olie bij mocht. Is dit normaal?

Op zich is dit niet heel vreemd ivm de inloopperiode van een motorblok. Hangt er natuurlijk wel vanaf of je een half litertje bij moest vullen of anderhalve liter. Ik denk ook wel (maar hier heb ik geen ervaring mee) dat zo'n 1 cilinder het ook behoorlijk zwaar heeft, en daardoor ook wel een beetje meer olie kan verbruiken dan een 2/4 cilinder.

Ik zou zeggen: hou het gewoon goed in de gaten en als het te gek wordt even langs de Dealert voor advies/controle.

Wat betreft windschermpje en topkoffer: aanstaande donderdag ga ik ze ophalen, en dan ga ik meteen ermee naar Duitsland (omgeving nurburgring). Daarna zal ik een uitgebreid verslag ervan doen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan