K1200RS wordt warm

meneerpost

MF'er
18 apr 2012
37
0
Leeuwarden
Hallo iedereen.

Mijn naam is Erik, ik kom uit Leeuwarden en ik heb net een BMW K1200RS gekocht, tweedehands, met 165.000km op de teller.

Alles in principe in orde, alleen ik vind dat als ik in de stad rij met lage snelheden of voor het stoplicht eventjes stil sta, dat de motortemperatuurmeter in de cockpit aardig oploopt. Soms zit hij nog nog iets verder dan tussen half en het rode.

De ventilator staat wel gewoon aan, en dan koelt ie meestal ook wel weer iets af, maar blijft wel redelijk warm. Ga ik weer wat sneller rijden koelt ie weer flink af tot onder de helft.

De radiator word gewoon warm in zn geheel.

Het is me wel opgevallen dat het water uit het expansievatje helemaal niet warm is, hooguit wat lauw.

Daarom vroeg ik mij af of de waterpomp het nog wel deed, aangezien de radiator wel warm wordt zou dat toch betekenen dat de themostaat wel gewoon open gaat, toch?

Kan iemand mij een goede richting op sturen? Eventueel welke stappen ik moet ondernemen?

Ik heb het idee dat als hij nu, met 10 graden temparatuur buiten, al zo warm wordt, dat hij in de zomer echt problemen gaat krijgen.

Bij voorbaat dank, groetjes Erik
 
Lijkt mij heel normaal wat er gebeurd..

Bij stil staan is er geen rijwind, daardoor stijgt de temperatuur, daardoor word uiteindelijk de ventilator aangestuurd en temperatuur zakt weer..

De thermostaat zorgt ervoor dat je motor juist niet te koud word, deze houd het koelwater op ca 80 gr C.
 
Ik zie het probleem ook niet zo. Mijn GSXR750 wordt bij stadsritten ook lekker warm en als ik dan bij een stoplicht sta dan gaat de temperatuur richting 104 graden, waarna de ventilator aanslaat. Het wordt pas een probleem als de ventilator de koelvloeistof niet voldoende afkoelt. Vanwege de warmte die van het blok afkomt heb je dan het idee dat het niet goed is. Zolang je meter niet in het rood komt en de ventilator op tijd aanslaat dan lijkt me het geen probleem.
 
Oke, en het feit dat de koelvloeistof uit het expansievat gewoon koud is, zegt dat niks?

We hebben in augustus een vakantie naar het warme Balkan gebergte gepland, 't is natuurlijk niks waard als ik er dan achter komt dat er toch iets aan de hand is.

Zoals ik al zei, het is slechts tien graden buiten, en hij loopt nu al aardig op. Dan vraag ik me natuurlijk af hoe dat gaat komen als het straks in de balkan 35 graden is en we rijden een stuk langszaam of staan voor een stoplicht.

Het lijkt mij gebruikelijk dat de motor zichzelf goed moet kunnen koelen ook als het warmer is. Daar vrees ik nu dus een beetje voor...

Groetjes E.
 
Het expansievaatje is alleen een buffertje. Het teveel aan druk wordt er in geperst en als hij weer afkoelt wordt de vloeistof weer teruggezogen. Het is dus geen deel van het circuit en wordt dus ook niet warm.
Voor deze tijd van het jaar vind ik wel dat je temperatuur snel hoog oploopt, of sluit je bij elk stoplicht achteraan? Van de oude K-serie ging de ventilator altijd kapot omdat hij nooit aansloeg en vastgerot was als je hem nodig had.
 
Je zou zeggen dat als de motor zo heet wordt dat de ventilator moet aanslaan, dat dan de koelvloeistof ook vrij heet is, zo heet dat deze uitzet richting het expansievat. De vloeistof daar moet dan denk ik toch ook warm worden? En als de motor dan weer afkoelt trekt hij de vloeistof er weer weg. Heete vloeistof zet uit, dus dat moet ergens heen, naar het expansievat dus. Zo bekijk ik het tenminste.

Is er iets dat ik gemakkelijk kan nakijken? Ik las in een ander artikel dat de pomp nog wel eens stuk kon, en bij de k1100rs zit die pomp ook nog eens vast aan de pomp van de olie. Dus als de waterpomp niks meer doet, dan doet je oliepomp mogelijk ook niks meer. Maar als dat bij mij het geval zou zijn zou er een cokpitlampje moeten branden van te weinig oliedruk.

Weet iemand of bij de k1200rs de olie en waterpomp ook met elkaar verbonden zijn?

Groetjes E.
 
Die zijn verbonden..

Als de waterpomp het niet zou doen dan stond je al lang met een kokende motor.
In feite zijn het gewoon 2 losse pompen tegen elkaar, de aandrijving van de waterpomp komt van de oliepomp. De keerring tussen deze 2 kan wel eens sneuvelen maar dan krijg je water in je carter.
 
zou even kijken of je radiateur niet sterk vervuild is, wie weet mis je daardoor een hoop koelvermogen. Geen ervaring met de K1200 maar met deze buitentemperaturen lijkt het me wel een beetje snel dat ie warm wordt. wat een metertje aangeeft is natuurlijk niet heel betrouwbaar. wat wel een goede indictatie is is de ventilator die aansprings. gebeurt dit al snel voor een stoplicht bij 10 graden buitentemperatuur, dan kan dat in de zomer alleen maar erger worden.
 
Hallo iedereen.

Mijn naam is Erik, ik kom uit Leeuwarden en ik heb net een BMW K1200RS gekocht, tweedehands, met 165.000km op de teller.

Alles in principe in orde, alleen ik vind dat als ik in de stad rij met lage snelheden of voor het stoplicht eventjes stil sta, dat de motortemperatuurmeter in de cockpit aardig oploopt. Soms zit hij nog nog iets verder dan tussen half en het rode.

De ventilator staat wel gewoon aan, en dan koelt ie meestal ook wel weer iets af, maar blijft wel redelijk warm. Ga ik weer wat sneller rijden koelt ie weer flink af tot onder de helft.

De radiator word gewoon warm in zn geheel.

Het is me wel opgevallen dat het water uit het expansievatje helemaal niet warm is, hooguit wat lauw.

Daarom vroeg ik mij af of de waterpomp het nog wel deed, aangezien de radiator wel warm wordt zou dat toch betekenen dat de themostaat wel gewoon open gaat, toch?

Kan iemand mij een goede richting op sturen? Eventueel welke stappen ik moet ondernemen?

Ik heb het idee dat als hij nu, met 10 graden temparatuur buiten, al zo warm wordt, dat hij in de zomer echt problemen gaat krijgen.

Bij voorbaat dank, groetjes Erik

Hallo Erik,

is de motorfiets toevallig rood van kleur en begint het kenteken met MD?

Als dat het geval is heb je kans dat de linker radiateur lek is..............
 
kijk even of alle 2 de fans werken, en je zou de thermostaat even kunnen vervangen, zijn niet zo duur. Als je expansievat begint te spuiten als een fontijn moet je je meer zorgen maken. Het zijn redelijke heet-hoofden.

O ja even off problem, de mijne had altijd last van los getrilde schroeven, dus altijd een drup locktide erop.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Erik,

is de motorfiets toevallig rood van kleur en begint het kenteken met MD?

Als dat het geval is heb je kans dat de linker radiateur lek is..............


Dit is inderdaad het geval. Hoe kom je daar zo bij? Bekend probleem?

Ik probeer de radiateurdop los te draaien om te check of er wel genoeg water in de radiateur zit, maar ik kan de dop wel een kwartslag tegen de klok in draaien, maar hij wil niet omhoog! Weet iemand hoe dat zit?

Het viel me op dat de voorvorkkeering links ook lek is. Is dit een beetje makkelijk te vervangen?

Groeten Erik
 
Dit is inderdaad het geval. Hoe kom je daar zo bij? Bekend probleem?

Ik probeer de radiateurdop los te draaien om te check of er wel genoeg water in de radiateur zit, maar ik kan de dop wel een kwartslag tegen de klok in draaien, maar hij wil niet omhoog! Weet iemand hoe dat zit?

Het viel me op dat de voorvorkkeering links ook lek is. Is dit een beetje makkelijk te vervangen?

Groeten Erik

Het is waarschijnlijk een motor van een oude klant van mij.

Vorig jaar heb ik de rechterradiateur compleet met thermostaat vervangen omdat hij dezelfde klachten had als jij nu en de radiateur lekte............ De linker zag er toen ook niet geweldig uit.
 
Ik heb de keering van de voorvork vervangen. Al een aardig stukje gereden, en nu lijkt het in orde.

Het was vrij eenvoudig, vond op internet een beschrijving. Ik kwam ook tegen dat er verschillende modellen zijn, bij mijn model was het gelukkig maar een kort klusje. Was met een uurtje klaar.

Heb de zijkap eraf gehaalt, nu blijkt toch de radiateur hartstikke lek te zijn. Er zat ook veel te weinig koelwater in.

Nu dus even kijken voor een nieuwe of goeie gebruikte.

E.
 
Bij mijn bmw k1200 rs blijft de temperatuurmeter helemaal onderin staan. Er komt dus totaal geen uitslag. Wel schakelt de ventilator in werking wanneer ik stil sta voor een stoplicht. Ik heb dus mijn twijfels aan de temperatuurmeter. Heeft iemand hier ervaring mee? b.v.d. voor reacties
mvg Ad Besseling
 
Hallo Erik,

is de motorfiets toevallig rood van kleur en begint het kenteken met MD?

Als dat het geval is heb je kans dat de linker radiateur lek is..............

Haha, holy fuck.
Ik weet zeker dat je dit niet had verwacht.
Lekker dat M-F motorrijders verbindt. Zelfs voor je onderhoudshistorie kun je hier terecht.

glazen-bol-2-300x200.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan