Na jaren weer aan een zijspan, maar?

EdBo

MF'er
1 mei 2012
36
0
Maarssen
Hallo ik wil weer na een aantal jaren +/- 25 jaar. weer zijspan gaan rijden.
Nu heb ik een BMW R65 uit 1986. Mono geveerd. En onlangs een zijspan gekocht van het merk Watsonia. type Palma.
Nu zit daar wel het onder hulp frame bij maar niet de boven aansluitingen.
Wie kan mij daar bij helpen.
Het zijn van die d sluitingen. op de schoor stang zit het oog.
Alle info is welkom.
 
De bovenaansluitingen bij een BMW zijn vaak gewoon klemmen.
Ik kan van mijne wel een paar plaatjes maken. De voorste heb ik om het horizontale tussenbuisje onder het balhoofd geklemd. De achter boven heb ik doorgezet naar het hulpframe, maar is essentie een klem zo dicht mogelijk onder de aansluiting naar de bovenbuis.
 
Voor boven:

full


Achter boven:

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo Halflive.

Dankje voor je reactie.
Waar kan je dat soort klemmen kopen?
In omgeving van Utrecht.

Groet EdBo
 
halflive zegt dat je ze niet kan kopen maar zelf moet maken of moet laten maken
het zijn geen standaard klemmen
ze zijn afhankelijk van je frame maat
 
Bussen op diameter draaien en voorzien van lippen zodat er een klem ontstaat.
Als je zelf geen apparatuur daarvoor hebt kunnen wij misschien een aantal klemmen maken.
 
Ik zoek gewoon een stuk buis met de juiste binnen diameter. Twee, of vier hoge M10 moeren er op lassen en daarna doormidden zagen. Aan een kant de halve tonmoer doorboren. dan klem je hem ter plekke op je frame en last er een 10mm plaat tegenaan in de juiste positie zodat de gaffel van de schoorstang er op past.
Je hebt dus alleen een lasding, boormachine en een slijptol nodig.

Of je rijdt naar Genemuiden op en neer.
 
Buis heeft vaak een dunnere wand dikte dan klemmen die wij gebruiken.
Maar wat Halflive zegt kan ook prima.
 
Mits de binnendiameter goed klopt!
Als de diameter niet overeenkomt, binnen een tolerantie van een paar tienden millimeter dan draagt de klem maar op een paar streepjes i.p.v. het hele oppervlak.
 
Frame buizen van motoren hebben vaak maar een wanddikte van 1,5 of 2mm.
Ik denk dat de klem dan de buis wel naar zijn eigen vorm zet. Maar idd zo zuiver mogelijk doen.
 
Laatst bewerkt:
Frame buizen van motoren hebben vaak maar een wanddikte van 1,5 of 2mm.
Ik denk dat de klem dan de buis wel naar zijn eigen vorm zet. Maar idd zo zuiver mogelijk doen.

Dat is ook mijn ervaring, De Velorex-klemmen hebben de frame-buizen van mijn CB750 helemaal ovaal gedrukt. ;(
 
Oké ik begrijp dat het niet zo simpel is.
Ik denk toch maar even een ritje naar Genemuiden.
Zelf dacht ik dat het standaard was.
Vroeger bij Ed Pols die had ze volgens mij op voorraad.
Voor BMW en met name Guzzi. Dat waren vierkanten blokken met twee bouten.
Zat vlak onder je balhoofd en onder de buddy.
Nooit problemen mee gehad, als ik ze eraf haalde was het frame na een beetje poetsen nog als nieuw. Maar even nog een ander vraagje erbij, ik heb een BMW R65 mono uit 1986. en een Watsonia Palma bak van 99 Kg, is dat niet te zwaar vraag ik mij af. Al zei Ed Pols altijd hoe zwaarder hoe beter. Is er wel genoeg pk. ?
 
Ik denk toch maar even een ritje naar Genemuiden.

Je kan langs komen, maar zijn deze maand te druk voor nog een project.
Wat wel kan is de boel opmeten en doorgeven, dan kunnen we ze maken en opsturen.
 
He Eerst veel reclame maken..............................komt er eens iemand, heb je geen tijd

Lijkt m'n eigen winkeltje wel :+
 
Das overal, hardlopen of stilstaan......

( Kwastert hoort ook nog niet van z'n geplaatste megaorder, ik ben nog niet aan de beurt denk ik) ;)
 
Als je snel wat nodig hebt kan ik ook wel wat voor je betekenen.
Ed Pols had een leverancier in Duitsland voor zijn aansluitstukken. Die man levert nog steeds, zit in de buurt van Keulen.
 
Met vierkante blokken kan natuurlijk ook, dan moet je daar alleen een gat in boren met de diameter van je framebuis. Daar heb je een kolomboor voor nodig die ik niet thuis heb staan.
Een R65 kan een Palma wel trekken. Maar verwacht er geen wilde dingen van. Je komt qua prestaties ongeveer in 1965 uit. De R69S had ook 40pk, en een flinke Steib woog ook 100kg. Niet sportief, maar leuk binnendoor en de snelweg lukt ook nog wel. Toen reden ze vaak wel met een aangepaste kardan. Voor het mooie zou een R80 lekkerder zijn, maar je moet wat te wensen houden.
 
Ik zoek gewoon een stuk buis met de juiste binnen diameter. Twee, of vier hoge M10 moeren er op lassen en daarna doormidden zagen. Aan een kant de halve tonmoer doorboren. dan klem je hem ter plekke op je frame en last er een 10mm plaat tegenaan in de juiste positie zodat de gaffel van de schoorstang er op past.
Je hebt dus alleen een lasding, boormachine en een slijptol nodig.

Of je rijdt naar Genemuiden op en neer.
Is een prima methode. Dat kan ik eventueel ook voor je maken.
 
Ik wil jullie allemaal even bedanken. Heb veel aan de info gehad. En van het één komt het ander. Een oude motor gabber is in zijn schuur gedoken en na lang zoeken kwam hij er met twee klemmen uit. Hoop alleen dat ze passen. Hij vertelde mij dat ze op een BMW R100 hadden gezeten. Zou moeten passen denk ik. Heb ik even mazel dan! Vandaag hulp frame op de motor gemonteerd, Moest wel wat weg slijpen, Een stuk waar de voetsteun op vast zit, Zo'n 8 mm. Er blijft nog genoeg vlees zitten. Hou jullie op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan