BMW R 1100RS deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo RS collega's,

Na 3 weken geleden een mooie 3daagse in en om de Eifel, het was koud maar droog, gaat het deze zomer naar de mooie Vercors in de de Rhone Alp zuid oost Frankrijk, hier zal ik mij kunnen uitleven met de motor want ik ruil het platte Belgie voor de mooie bergen. Even gedacht, sorry, om de RS, bj 1997 met 90000 km weg te doen, maar dan toch besloten hem een heel grote beurt te geven en er toch met te blijven rijden, het is zo een goede zuinige machiene zonder teveel pk's en zonder teveel electronica, ik heb geen settings nodig gewoon gas doseren gaat net zo goed, als ik ginder een nieuw mailadres heb kom ik terug naar dit forum

groetjes

Rudy
 
Hallo RS collega's,

Na 3 weken geleden een mooie 3daagse in en om de Eifel, het was koud maar droog, gaat het deze zomer naar de mooie Vercors in de de Rhone Alp zuid oost Frankrijk, hier zal ik mij kunnen uitleven met de motor want ik ruil het platte Belgie voor de mooie bergen. Even gedacht, sorry, om de RS, bj 1997 met 90000 km weg te doen, maar dan toch besloten hem een heel grote beurt te geven en er toch met te blijven rijden, het is zo een goede zuinige machiene zonder teveel pk's en zonder teveel electronica, ik heb geen settings nodig gewoon gas doseren gaat net zo goed, als ik ginder een nieuw mailadres heb kom ik terug naar dit forum

groetjes

Rudy

Goede keus! ;)

Succes alvast in Frankrijk. En mocht je de tijd vinden, dan zou het leuk zijn om een reisverslag te posten op het forum.

Groet,

Angelo
 
Vandaag stalen remleidingen gemonteerd

Goed te doen en eenpositieve verbetering. Bij achter remmen schiet ie nu zelfs in de ABS })

@ Jos heb je jou set al binnen ? En past het een beetje
Ik ben nog benieuw voor een collega

Gé jp

De stalen remleidingen zijn inderdaad binnen.
Ik heb ze nog niet gemonteerd, door een kleine vakantie van twee weken in Italië.
Zodra ik weer terug ben en wat tijd voor mezelf heb zal ik ze monteren.

Groeten uit bella Italia
 
@ Angelo,
Dat ruitje ziet er leuk uit en ik kan me goed voorstellen dat het bij wat warmer weer prettiger rijdt en stiller. Ik had juist een iets groter scherm gemaakt van een oude universele ruit, zelf een lip gemaakt aan de bovenkant en een behoorlijke spleet aan de onderkant. Daarmee kan ik wat meer rechtop 'uit de wind' zitten. Nu zou ik het originele ruitje kunnen inkorten, maar dat vind ik zonde. Tips voor zo een als de jouwe???
Peter
NB, ook net terug van een paar dagen Sauerland met de familie. Veel motor groepjes gezien.
 
Ik heb bij deze een heeeeeeeeeeeeeel belangrijke vraag aan jullie BMW R 1100 RS rijders:

Wie van jullie heeft er na de winterstalling voordat hij weer ging/gaat rijden: REM-olie ververst ????.
Ik heb nu die van mij al heel wat jaren!, en veel onderhoud doe ik zelf, alleen de rem-olie vóór - en achter heb ik nog nooit gedaan.

Nu wil ik iemand van het Forum oproepen die z'n ontluchting/verversingset heeft oproepen om eens een zaterdag-ochtend te plannen dat diegene die net als ik dit (hebben vergeten ?.) te verzamelen.

Laat jullie eens horen:
1) wie heeft z'n set ?.
2) wie kan dit ?.
3) en wie, en waar?.


Mvgr. Jan
 
@Jan: Het kan ook zonder set. Wat je nodig hebt, is een eind rubber slang, een potje, een tweede paar handen, en een hoop beleid.

Ik heb het een paar keer gedaan samen met een ervaren monteur, maar zou het niet op eigen houtje durven.
 
Oké der_joachim dat is nou net waar het omdraai, laten we maar eens afwachten wie er nog meer interesse hebben en dan vooral " Wie heeft er ervaring mee " , zodat wij daarna het stokje door kunnen geven.
Podde, dat is het!, waarom ik deze vraag op dit Forum heeft gezet, om Forum - bezoekers die net als ik dit ( vergeten ?.) te doen, ergens in het land een data prikken, en dan met zo veel mogelijk BMW's.

Dus aan jullie: WIE, WAT en waar?.
 
@Jan,
Ik heb de instructies uit het manual gelezen en eigenlijk niets bijzonders ontdekt over het ontluchten of spoelen van het remsysteem. Ik doe dit bij al mijn voertuigen met een meter benzineslang en een potje. Je kunt dan goed zien of er vuil/water of lucht meekomt en wanneer de olie schoon is. Soms moet je de klauwen losmaken om de nippel op het laagste punt (vuil en water) en later op het hoogste punt (lucht) te kunnen draaien. BMW vindt het kennelijk voldoende als je de zuigers terug drukt (= de ruimte daarachter leeg maakt). Ik heb recent bij het monteren van de staal omvlochten leiding op de R65 de rest van het flesje verse remolie door de voorrem van de RS gespoeld. Ik kan het achterwiel van de RS van de grond remmen, ABS voor nog niet kunnen activeren: ik wacht op nat weer. Het allerbeste bij twijfel (over de status van het inwendige) is het demonteren van de remklauw (zuigers eruit drukken) en het inwendige inspecteren, zeer zorgvuldig schoonmaken en evt corrigeren/polijsten/rubbers vervangen. Daarmee is een evt. vuil/water probleem opgelost. Dan blijft alleen het ontluchten over.
Peter
 
@Jan,
Ik heb nog eens op andere fora gezocht en dit gevonden: http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/brakes.shtml
Daar staat alles nog eens uitgebreid, maar vooral deze zin spreekt mij aan: Off the record:
I talked at length with an approved BMW instructor, one who certifies BMW mechanics, and he said that pushing in the caliper will expel almost every last drop of the old fluid from the system. He also said that, with his own bike, he does not retract the brake pistons and he does not bother to bleed from the under the fuel tank (the fluid will be replaced without this step as it travels from the master cylinder to the caliper nipple). He thinks that the engineers have gone overboard and complicated an otherwise simple maintenance procedure.
Met andere woorden: met een van de eerste ABS uitgeruste serie motoren op de markt in 1993 was er een overdreven/nerveuze houding tov het onderhoud ervan.
Peter
 
@ Angelo,
Dat ruitje ziet er leuk uit en ik kan me goed voorstellen dat het bij wat warmer weer prettiger rijdt en stiller. Ik had juist een iets groter scherm gemaakt van een oude universele ruit, zelf een lip gemaakt aan de bovenkant en een behoorlijke spleet aan de onderkant. Daarmee kan ik wat meer rechtop 'uit de wind' zitten. Nu zou ik het originele ruitje kunnen inkorten, maar dat vind ik zonde. Tips voor zo een als de jouwe???
Peter
NB, ook net terug van een paar dagen Sauerland met de familie. Veel motor groepjes gezien.

Mijn oorspronkelijke idee was om een originele ruit in te korten. Hetgeen ik nog steeds wil doen.
Dit ruitje is zo kort dat het totaal geen bescherming meer biedt als de ruit in de hoogste stand wordt gedraaid. Ik ben dan ook op zoek naar een middenweg, want voor woon-werk verkeer in het Nederlandse weer, wil je voorbereid zijn op de mogelijke wisselende omstandigheden.

Vandaag een ritje gemaakt binnendoor richting Schoorl en de Hondsbossche zeewering zonder koffers en met het korte ruitje erop. En met dit weer is het toch erg prettig zo'n kort ruitje; De directe wind op de helm, armen en bovenlichaam geeft meer beleving aan het motorrijden. :]
Had ik dan toch een R1100S moeten kopen!? :+

Zoals gezegd zou ik zelf niet zo'n kort ruitje maken, maar heb je een ruit "over" (of een goedkope tweedehands), dan zou ik het zeker wagen om stap voor stap een standaard ruit in te korten tot een persoonlijk werkbaar exemplaar.

Over rijden gesproken: over ongeveer 3 weken ga ik met vrienden de Eifel onveilig maken. 8-) Heb er nu al veel zin in!
 
Laatst bewerkt:
@ Jan remvloeistof verversen

Jan ook ik heb mijn remleidingen vervangen en daarbij de rem vloeistof vervangen.
ik heb een handontluchter gekocht maar heel veel heeft ie me niet geholpen ( trekt het er niet lekker snel doorheen) . Ook van onder naar boven met een grote injectie spuit lukte niet lekker.
Wat eigenlijk perfect ging was pompen(dus maar gewoon van boven naar beneden) Nippel open en weer dicht.
Zelfs goed in je eentje te doen.
Plastic aqariumslang en jampot en je kan alles volgen.
Toen alles gedaan was , gewoon alle punten nog een keer aflopen ( alles was in 1x goed)

Opvallend is dat je toch maar weinig remvloeistof verbruikt ca. 300 ml

Ps ik heb de eenvoudige ABS (2) met slechts 2 nippels. Integraal ABS is wat ingewikkelder met 4 circuits en moet je wel even weten wat je doet. Maar is wel goed beschreven er is zelfs een YouTube film van.
Dus eigenlijk is het meest complex je tank verwijderen om bij je ABS te komen. En te zuinig bent om snelkoppelingen te kopen hahaha al heb ik daar nu ook een benzine lekvrije methode voor ontwikkeld.

Kortom Jan ik heb het 1x uitgevoerd en nu dus ervaringsdeskundige haha
Als je als ervaren sleutelaar nog twijfelt wil ik best op een zondag langs komen om " te helpen"
Heb ik zelfs nog remvloeistof voor je ( ik had een liter gekocht) hahaha
Ik heb eerst op ABS gespoeld ( bruin) . Wordt mogelijk wel eens vergeten.
 
Ik begrijp er zelf onderhand ook nix meer van.... Toch echt wel pittig gereden de afgelopen 315 km... Net getankt, 15,75 liter. Is weer precies 1:20.... Van de winter deed ik steeds 1:18 of 1.19. Handvatverwarming standje 2 kost kennelijk meer peut dan ik dacht... Maar goed, binnenkort moet de airchiller er weer op en zal het wel richting de 1:16 gaan😂
 
Voor diegene die zich op de remvloeistof verversing willen storten: deze link http://cdnxl1.louis.de/tipps/download/16-bremsschlauch.pdf geeft tips en laat een handig stukje gereedschap zien om het verversen aanzienlijk makkelijker te maken.

Deze site is in het Nederlands: Tip Autogereedschap - Professioneel Remmen ontluchten !

Voor diegene die met een slangetje en een potje willen werken (dit is een ontluchtingssetje en minder geschikt voor verversen): kijk eens bij een autoshop, daar is zoiets kant en klaar te verkrijgen. Het grote nadeel is dat je je remcilinder moet gebruiken en je remvloeistof reservoir op niveau moet houden. Daardoor is er een grote kans op morsen en dat kan vervolgens lakbeschadigingen opleveren.

http://www.vroemparts.nl/shop/produ...em-Ontluchter-%2d-Motorfiets-%2d-BGS8171.html

Overigens is bij het de R1100RS officieel niet toegestaan je remklauwhelften van elkaar af te nemen.

Groet,

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
@ Roelof,
Overigens is bij het de R1100RS officieel niet toegestaan je remklauwhelften van elkaar af te nemen.
Ik weet het, en tot nu toe had ik altijd van doen met remklauwen uit een stuk en daar kunnen de zuiger(s) ook gewoon uit. Ik heb zelf ook geen behoefte aan het demonteren van de klauw, regelmatig spoelen/verversen zou genoeg moeten zijn. Mijn opmerking was bedoeld voor een oudere motor met rem problemen en onbekend of verwaarloosd onderhoud. In het algemeen: nagenoeg alle auto's hebben al 15 ? jaar schijfremmen met ABS en die worden ook gewoon gespoeld zonder poppenkast. Ik mag zelf een druksysteem gebruiken voor mijn auto's, je monteert deze op het open reservoir, vloeistof met overdruk erop en dan kun je onder de auto op je gemak de nippels opendraaien tot de nieuwe vloeistof eruit komt. Als je die opvangt en meet, dan weet je ook hoeveel vloeistof je moet afrekenen, als er niet al een metertje op zit.
Thuis, met gebruik van de transparante slang kan er eigenlijk ook geen lucht meer terug komen, vooral als je het slangetje eerst even omhoog laat lopen (en dat kan vaak niet anders omdat de nippel omhoog wijst). En dan maar pompen. Doe wel het rubber op het open reservoir, want bij pompen spuit er vloeistof uit. Deze is wateroplosbaar, dus veel spoelen met water voorkomt evt. schade aan de lak.
Peter
 
Laatst bewerkt:
@Jan, andere remolie verversers,
Ik heb net beide remklauwen van de schijf gehaald (en dan moet je de blokken terugduwen, anders krijg je ze er niet af) en gekeken of er, door de ontluchtingsnippel naar beneden of naar boven te draaien en aan het remhandle te pompen, alsnog vuil/water respectievelijk lucht uit kwam. Alleen maar schone olie. Je kunt ze dus net zo goed laten zitten. Ik heb er ongeveer een reservoir vol door gepompt. Let op de stand van het stuur: mijn reservoir zit niet recht en met het stuur naar rechts komt hij nog schever te staan, er kan dan dus remvloeistof uitlopen, ook met het rubber erop. Ik laat het nu hierbij.
Peter
 
@ Roelof,
Dank je wel voor een goed en leerzaam artikel. Er blijft bij mij altijd nog een vraag hangen: als je met ABS (te hard dus) remt in een bocht, gaat de motor dan wel of niet onderuit....
Peter
 
En dit vindt ik een interessante: stel je slaagt er in om via de sloop zo'n ABS pomp aan te schaffen (en zo'n ring voor op het voorwiel zodat de motor "ziet" of het voorwiel slipt), zou ABS dan achteraf op een niet ABS machine te monteren zijn? Bij de niet- ABS R1150R van Karin zit bijvoorbeeld wel het waarschuwingslampje op het "dashboard". Als het al zou kunnen is het wel een enorme operatie want als ik het goed begrepen heb moeten er ook nog wat extra remleidingen getrokken worden? Of ben je er met de ABS pomp, ring en regelaar?

Greetz, Jeroen
 
@Jeroen,
Dat zou wel mogelijk moeten zijn, je hebt ringen en sensors nodig (plus hun houders, dus complete (ABS) wielen hebben de voorkeur), de ABS pomp en het ABS relay en de bedrading er naar toe en naar de waarschuwingslichten. Ook de remleidingen zijn anders: je bedient de ABS en die geeft het (al dan niet aangepast) door naar de remmen. Er zal het nodige testen en proberen bij komen (= werk uren) en dit alles leidt mij tot de vraag: is het niet gemakkelijker of goedkoper of beter om de motor in te ruilen voor een met ABS? Laat je daar nou eens 1000 Euro mee verliezen bij een officieel bedrijf...dat lijkt al veel op een aanschaf van 4 - 5000 Euro. Alleen de onderdelen kosten je al : (van de sloop) ABS 300, ringen 2 x 30, sensoren 2 x 15 (complete wielen zijn 2 x 300), kabelboom 100, nieuwe remleidingen en olie 150 en dan het uurloon. Ik denk dat je dan duurder uit bent. Particulier verkopen en kopen zal nog voordeliger zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Peter
 
@Jeroen,
Dat zou wel mogelijk moeten zijn, je hebt ringen en sensors nodig (plus hun houders, dus complete (ABS) wielen hebben de voorkeur), de ABS pomp en het ABS relay en de bedrading er naar toe en naar de waarschuwingslichten. Ook de remleidingen zijn anders: je bedient de ABS en die geeft het (al dan niet aangepast) door naar de remmen. Er zal het nodige testen en proberen bij komen (= werk uren) en dit alles leidt mij tot de vraag: is het niet gemakkelijker of goedkoper of beter om de motor in te ruilen voor een met ABS? Laat je daar nou eens 1000 Euro mee verliezen bij een officieel bedrijf...dat lijkt al veel op een aanschaf van 4 - 5000 Euro. Alleen de onderdelen kosten je al : (van de sloop) ABS 300, ringen 2 x 30, sensoren 2 x 15 (complete wielen zijn 2 x 300), kabelboom 100, nieuwe remleidingen en olie 150 en dan het uurloon. Ik denk dat je dan duurder uit bent. Particulier verkopen en kopen zal nog voordeliger zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Peter

Mee eens, wellicht dat andere wielen niet nodig zijn en voor de bedrading zou je beter een complete draadboom kunnen aanschaffen, maar blijft een dure actie. Om deze reden heb ik er vanaf gezien om mijn R1100RS niet te gaan voorzien van ABS.
Roelof.
 
Conclusie: het zou wel kunnen, maar is kostbaar in tijd en geld.. Ik denk niet dat ik Karin kan enthousiasmeren voor het inruilen van haar R, ze is R nogal aan gehecht.. Hij rijdt ook erg prettig, gisteren had ik hem mee naar verjaardags visite, haar R heeft nieuwe Michelin PR3 banden, de mijne zijn bijna op dus ik dacht meteen maar eens te gaan voelen wat ik van die PR3 vindt, de tip op het forum was Metzelers. Wegens de actualiteit van het ABS verhaal ook wat bewust geremd. Bij mijn RS met ABS hoef ik alleen maar te denken aan remmen, bij de R van Karin zonder moet ik dan meer doorknijpen. De vraag die overblijft voor ons: staat inruilen/ombouwen in verhouding tot de hoeveelheid gebruik van de motor.... Dat is voorlopig "food for thought" hier.. (Kenny is met vakantie tot 17 mei, dus ik weet het prijsverschil tussen de Metzelers en de Michelins niet. Profiel vd PR3 ziet er wel indrukwekkend intelligent uit, voor wat dat waard is).

Bedankt voor de antwoorden!

Greetz Jeroen
 
Laatst bewerkt:
@Jeroen:
Daarnaast kon het EVO remsysteem worden besteld, dat de remmen aan elkaar koppelde en tevens elektrisch bekrachtigd was. Als het ABS werd aangeschaft werden ook een zwaardere dynamo en een zwaardere accu gemonteerd.
(Dit gaat over de 1150 RS), mogelijk heb jij dit optionele elektrisch bekrachtigde remsysteem op de RS en (uiteraard) niet op de R zonder ABS. Je ziet dat je eventueel dan ook je dynamo en accu zou moeten upgraden.
Banden: ik zou me niet te druk maken over het merk banden, er zijn minstens vier hele goede banden (Michelin, Metzeler, Bridgestone en nu ook weer de nieuwste Pirelli Angel GT ) en ze worden vaak van jaar tot jaar verbeterd. Dan praten we over sport-toer banden met een compromis tussen grip en levensduur. Wil je meer grip, dan kun je echte sport banden monteren. Het houdt ook een keer op. Kijk vlak voor je aankoop eens in bvb Duitse motorbladen voor de laatste winnaar.
Peter
 
Laatst bewerkt:
@Patrick,
Als je het nog eens plaatsvervangend in de broek wil doen, dan moet je hier eens kijken wat ze met de Metzeler Tourance uit durven halen op een kletsnatte testbaan...https://www.youtube.com/watch?v=urahIymoF14
Peter
 
@Peter, ja, ik heb die extra bekrachtigde versie. Werd ik door de verkoper van Motoport Veldhoven voor gewaarschuwd: voorzichtig remmen, anders lig je voor de motor. En dat was een nuttige tip: hij remt erg stevig.

Bedankt voor je mening over de banden! Als het toch weinig uitmaakt kies ik voor de PR3, vindt ze er mooi uitzien en Kenny heeft ze op voorraad. En....staat zo leuk als Kaatje en ik samen de hort op zijn!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan