BMW R 1100RS deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik begrijp er zelf onderhand ook nix meer van.... Toch echt wel pittig gereden de afgelopen 315 km... Net getankt, 15,75 liter. Is weer precies 1:20.... Van de winter deed ik steeds 1:18 of 1.19. Handvatverwarming standje 2 kost kennelijk meer peut dan ik dacht... Maar goed, binnenkort moet de airchiller er weer op en zal het wel richting de 1:16 gaan😂

Vorige week haalde ik 1:15 en deze week 1:16. Ik denk niet dat ik deze waardes ga verbeteren...
Maar ik kom van 1:12, dus ik heb niks te klagen.
 
(Dit gaat over de 1150 RS), mogelijk heb jij dit optionele elektrisch bekrachtigde remsysteem op de RS en (uiteraard) niet op de R zonder ABS. Je ziet dat je eventueel dan ook je dynamo en accu zou moeten upgraden.
Banden: ik zou me niet te druk maken over het merk banden, er zijn minstens vier hele goede banden (Michelin, Metzeler, Bridgestone en nu ook weer de nieuwste Pirelli Angel GT ) en ze worden vaak van jaar tot jaar verbeterd. Dan praten we over sport-toer banden met een compromis tussen grip en levensduur. Wil je meer grip, dan kun je echte sport banden monteren. Het houdt ook een keer op. Kijk vlak voor je aankoop eens in bvb Duitse motorbladen voor de laatste winnaar.

Zie deze test die eerder is gepost:
Free Photo Hosting provided by Use.com

Overigens zijn de meningen over banden erg uiteenlopend. Lees de ervaringen/meningen hier op het motor-forum.nl maar eens. O.a. in het BMW Sportboxer forum.
Ik merkte wel duidelijk een verschil toen mijn Michelin voorband werdt vervangen door een Continental.
En later mijn Bridgestone achterband door ook een Continental.

De bovenstaande test is mijn ogen best accuraat. Zeker als het gaat om mijn eigen band. In het totaal scoort hij minder vanwege de slijtage en het gedrag in de regen; wat klopt.
Kwestie van in de regen rustig aan doen en de slijtage vind ik geen punt. Ik kan leven met rond de 10.000 km nieuwe banden.
Sommige rijders verslijten hun banden al na 3.000 km. :/
Wat betreft grip op droog wegdek scoort ie nummer 1 en ik kan deze ervaringen uit de test met zekerheid bevestigen! :]

Maar deze test maakt mij wel nieuwsgierig naar de Metzeler banden.
 
Laatst bewerkt:
@Angelo,
Ja, ik ken die test en heb vorig jaar de Metzelers gekocht. Ondertussen zijn er de nieuwe Battlax 30 van Bridgestone en de Angel GT van Pirelli, waarover ik onlangs lovende woorden las in Duitse tijdschriften (ik was immers een paar dagen in Winterberg...). Je zou ook de nieuwe Michelin Anakee 3 kunnen monteren (90% weg, 10 % off-road) officieel bedoeld voor de GS, maar het profiel etc spreekt mij wel aan. Die banden wereld is nogal in beweging. Als je bedenkt dat ik net zo hard rijd met ouderwetse(re) en smalle diagonaalbanden op mijn tweekleppers, dan kun je al niet veel fout doen. Dan heb jij een goed punt: je eigen rijstijl en limieten of inzet gebied en vooral smaak bepalen wat je eronder zet.
Peter
 
Tja mensen banden,
Ik moet eerlijk zeggen weet/ervaar niet het verschil , je rijdt maar op 1 set.
Voor had ik de bt 023 flink gecuped en vervangenna 14000 km door de metzelers
De bt zou koud minder grip hebben,nooit wat gemerkt
Achter heb ik de road pilot2 en doe ik al 18000 km mee ( de 3 was er nog niet in deze maat)
Ik vind het een prima band! Zeker met deze km stand en dat achter.
Net als de metzler doen ze het volgens de test prima in de regen. En goed droog. Daar vertrouw ik dan maar op.
De metzler is circa 20 euro goedkoper

Om eens met de zelfde banden te rijden wordt het achter de metzeler, denk ik.

Gr. Jp :)
 
Over nieuwe banden gesproken: ik sta nu met een lekke achterband op de ANWB te wachten... :(
Wellicht morgen maar meteen dan maar een Metzeler achterop laten monteren?
 
Peter
Wat een idee die nieuwe Anakee3
Ik heb er hier en daar wat over gelezen en gezien op hou tube maar die zou het voor mij worden , het lijkt me gezien de test e.d echt een allr
 
Peter
Wat een idee die nieuwe Anakee3
Ik heb er hier en daar wat over gelezen en gezien op hou tube maar die zou het voor mij worden , het lijkt me gezien de test e.d echt een allroundband die ook nog eens heel erg sterk is ik bedoel daarmee minder snel lek, toevallig heeft een kennis hem er om liggen sinds vrijdagmiddag en in de regen vind hij hem nu al beter dan de anakee 2 hij rijd beroepsmatig (politie) dus om de RS zou hij ook niet misstaan
Groet Ton
 
@Podde: Ja, inmiddels weer thuis. De ANWB heeft een plug in de band geschoten en daarmee ben ik rustig naar huis gereden.
Vanochtend voelde de achterkant al lichtelijk instabiel en op een rotonde gleed ik 2x weg.
In de middag voordat ik weer ging rijden de achterband gecheckt en die was nogal zacht. Tegen de tijd dat de ANWB arriveerde was de band volledig leeggelopen.
En op de terugweg in de stad bijna van mijn motor afgereden door niet-oplettende automobilist die van rijbaan veranderde en daarbij mij over het hoofd zag... :(
Kortom t'is weer mooi geweest voor vandaag en blijf lekker thuis op de bank zitten. :W
 
@Rasmijn, ik begin ook een beetje te glibberen met mijn PR2 bandjes... Maandag is Kenny weer terug van vakantie, ik hoop dat ie snel tijd kan maken om wat Metzelers er onder te leggen...
En die automobilisten die motorrijders over het hoofd zien kom ik ook regelmatig tegen... Oppassen geblazen!

Afgelopen dinsdag in ieder geval een heel fijn ritje gedaan met Karin, over de Lingedijk tussen de bloesem door, prachtig! Binnenkort wat foto's..

Groet,

Jeroen.
 
@Jeroen: Nou en of, vorige week ook al door een koerier in een bestelbus door eenzelfde actie bijna van de weg afgereden, maar vandaag was het echt centimeter werk.

Zoals ik al eerder had geschreven hebben de Continentals in de regen wat minder grip en ik zat vanochtend al in mezelf te mopperen dat de banden nu toch wel heel weinig grip hebben op alleen een nat wegdek. Maar goed, in dit geval lag het niet aan de banden, want iedere band verliest simpelweg grip als ie te zacht is.

De man van de ANWB merkte op dat ik vrijwel geen profiel meer had op het middengedeelte van mijn band en vond het sowieso tijd voor een nieuwe achterband.

Dinsdag maar ff bellen met Rody, want hij verkoopt ook Metzeler, maar heeft die niet standaard op voorraad.
Dus maar ff slikken en met het OV naar het werk. :r

Vorig week richting Schoorl gereden en langzaamaan komen de tulpen uit de grond. Diverse velden staan al vol en ik heb lekker de lucht van de bloesem opgesnoven. :)
Brengt herinneringen terug van de tijd dat ik als schooljongen tijdens mijn vakanties in de bollen bijverdiende.
 
Laatst bewerkt:
Fotootjes van de rit over de dijk langs de Linge tussen Buren en Leerdam (mooi plaatsje trouwens, dat Buren).

Lingedijk%20(1).jpg


Lingedijk%20(2).jpg


Donderdag het nieuwe rooster, dan hopen op eens een keertje een weekendje vrij, dan zet ik die hier neer om te zien of we weer tot een Forum Ritje kunnen komen...

Greetz,

Jeroen.
 
Fotootjes van de rit over de dijk langs de Linge tussen Buren en Leerdam (mooi plaatsje trouwens, dat Buren).

[afbeelding]

[afbeelding]

Donderdag het nieuwe rooster, dan hopen op eens een keertje een weekendje vrij, dan zet ik die hier neer om te zien of we weer tot een Forum Ritje kunnen komen...

Greetz,

Jeroen.

Mooie motor heeft die Karin toch....

Roelof.
 
Altijd leuk foto's!
Nog een paar foto's van de RS met het korte schermje en zonder koffers:
full

full

full


Lekker sportief. *D

Inmiddels zit de standaard ruit en mijn topkoffer weer op de motorfiets. Wel zo handig met het wisselende weer.

Vandaag Rody gebeld voor een nieuwe achterband en gevraagd voor de Metzeler Roadtec Z8 interact M/O versies.
Hij vertelde meteen dat de M/O versies niet beschikbaar is voor de achtervelg van de R1150RS. Ik zei dat volgens de website van Metzeler deze wel beschikbaar zou moeten zijn.
Vervolgens heeft hij contact gezocht met zijn leveranciers en de M/O versies is voor onze achtervelg niet leverbaar. ;( Hij is alleen in de maten 180 en 190 leverbaar...
Overigens was hij zeer positief te over de M/O versie, maar de oude versie raadde hij me af.

De Continentals had hij wel op voorraad. Naar Rody gereden en hij constateerde dat mijn achterband, maar ook mijn voorband behoorlijk versleten waren!
Hij durfde mij met deze voorband niet richting de Eifel te sturen, dus ook de voorband is vervangen. Kortom, ik was er op tijd bij.
De slijtage was dusdanig dat dit de voornaamste reden was dat ik de laatste tijd in de regen niet zoveel grip kon vinden. Verder had hij nog wat tips over door de regen rijden.

full

full

full


Dus voor en achter zitten er Continentals ContiRoadAttack 2 op. Voorheen zat voor een ContiRoadAttack 2 GT (grand tour) erop.
Deze band is speciaal voor de zwaardere tourfiets en de compound is harder.
Voordeel is dat deze band in combinatie met het telelever-systeem van de RS minder snel vierkant wordt.
Nadeel vond ik dat na een paar duizend km de band minder informatie doorgeeft over wat er aan de voorkant gebeurd.

Ik ben nu weer terug bij de standaard ContiRoadAttack 2. Deze heeft een zachtere compound en wordt wel sneller vierkant, maar blijft meer informatie doorgeven.
Het blijft altijd een compromis.

Maar goed, de RS stuurt weer messcherp. :) Zeker de eerste kilometers merk je het verschil, maar dat went helaas weer snel.

Groet,

Angelo
 
Laatst bewerkt:
Moet zeggen, uit eigen ervaring, dat montage van nieuwe banden achter EN voor een aanrader is. De rijeigenschappen zijn dan weer "als nieuw" Als de kosten nu eens geen rol zou spelen....

Roelof.
 
@Roelof: Dat heb ik inderdaad vaker gehoord. Dit was voor mij de eerste keer dat beide banden tegelijkertijd werden vervangen en het verschil is dan duidelijk merkbaar. En ja, het kost wel wat....
 
Dus de Metzeler valt af! Nog maar eens door de test heen worstelen dan. Of gewoon alsnog de PR3.

Fijn dat je weer onafhankelijk bent van het OV Angelo!

Greetz,

Jeroen
 
Bron: http://www.metzeler.com/site/de/products/tyres-catalogue/Roadtec-Z8-Interact.html

De Metzeler Z8 is er in de navolgende maten voor de R11xxRS:

Vorne

120/70 ZR 17 M/C (58W) TL

Hinten
160/60 ZR 17 M/C (69W) TL
170/60 ZR 17 M/C (72W) TL

Die Spezifikationen (M) und (O) verfügen über eine 5 Zonen-Spannungstechnologie

15/5 aanvulling over M/O:
•Das beste Nassverhalten im Segment: Das Fahrverhalten bei Nässe und speziell das Bremsen bei Nässe bekommt eine immer wichtiger werdende Eigenschaft von Motorradreifen, speziell wenn plötzliche Regenfälle auftreten und ein hohes Maß an Sicherheit benötigt wird. Metzeler hat sich dazu entschlossen die neuen (M) und (O) Spezifikationen zu entwickeln, um Bikern die neueste Technologie in Sachen Nassgrip zu bieten und gleichzeitig das hohe Level in allen anderen Bereichen beizubehalten.
•Für das Vorderrad steht die neue Spezifikation (M), sowie eine Spezifikation ohne Kennung zur Verfügung. Der Vorderreifen der Spezifikation (M) besitzt jetzt auch zu 100 % eine Silica-Mischung.
•Der Hinterreifen der Spezifikationen (M) und (O) verfügt über eine Bi-Compound Mischung. Die mittlere Gummimischung ist im Schnitt 45 mm breit und mit einem 70% Silica-Anteil ausgestattet, speziell entwickelt für erhöhte Laufleistung und Stabilität bei hohen Geschwindigkeiten. Die Reifenschultern nehmen ca. 88 mm des Profils auf jeder Seite ein und verfügen über eine 100% Silica-Mischung, welche den chemischen Grip im Nassen dramatisch erhöht und das Rutschen unter allen Bedingungen reduziert


Dus is volgens mij leverbaar voor de R11xxRS

Het probleem zou kunnen liggen in de specificatie M/O en volgens mij zijn dit 2 verschillende specificaties: dus of een M of een O (ze hebben verschillende EAN nummers)

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
M/O zegt dat niet iets over de compound? Eerder las ik dat die compound nogal wat uit zou moeten maken.. Morgen is Kenny weer terug van vakantie, ben benieuwd wat hij te melden heeft!

Bedankt weer voor je input Roelof!

Grt, Jeroen
 
Laatst bewerkt:
@Roelof: ik heb een R1150rs (170/60/R17) en check deze links:

Metzeler band Roadtec Z8 Interact: verkoop van Metzeler motorbanden op Pneus Online

Metzeler Roadtec Z8 Interact online kopen | tirendo.nl

Banden Metzeler Roadtec Z8 Interact » GRATIS VERZENDING » Oponeo.nl

En zoals je ziet zijn de M en O versienummers voor de achterband alleen leverbaar in de maten 180 en 190.
Voor 170 is alleen de oude versie leverbaar.

Je hebt gelijk; staan ze niet bij. Ik vind dat wel een beetje vreemd want in mijn vorige bericht heb ik informatie gegeven rechtstreeks van de Metzeler DE website en alleen de maten genomen die op de M/O pagina staan; zie link. Op deze pagina wordt een beperkt aantal maten weergegeven, waarvan ik de maten in mijn bericht heb overgenomen en daarbij aannemende dat dit de maten zouden zijn in in M/O uitvoering leverbaar zijn.

Ik kon overigens niet een NL Metzeler website vinden (Metzeler is onderdeel van Pirelli); maar heb wellicht niet goed genoeg doorgezocht toen ik Metzeler DE had gevonden.

Verder heb ik mijn bericht aangevuld met een extra achterband maat (170) en een verklaring over M/O


Roelof.
 
@Roelof: Ik vind het ook vreemd. Gisteren heb ik naar aanleiding van de informatie op de website van Metzeler, Rody laten informeren bij zijn leveranciers, maar helaas.
 
Wat betreft mijn aanrijding van een week of drie geleden: aansprakelijkheid volledig bij aanrijdende partij, motor gebracht bij Motoport, en schadeexpert laten kijken. De schade aan de voorkant van mijn motor komt neer op bijna 1500 eu. Echter: het subframe aan de achterkant is ook gebroken. Dat was het al, dus dat is geen direct gevolg van de aanrijding. Het is echter wel erger geworden. Als ik die wil laten vervangen, is de motor total loss. Grutjes.

Even nagedacht, en besloten dat ik bij een sloperij een tweedehands subframe kan kopen en het er zelf in kan hangen. Zo'n subframe is tientjeswerk.

Jammer dat het wat langer duurt dan voorzien, maar dan heb ik wel een volledig gerestaureerde RS.
 
Of... je doet hetzelfde als Roelof toen deed toen zijn RS aan gruzelementen werd gereden: als jij aandringt op reparatie van het subframe wordt de motor dus "Total Loss" verklaart, dat zou je ook kunnen accepteren en dan de marktwaarde laten uitkeren, iets bijleggen en een jongere RS scoren (bijvoorbeeld een R1150RS). Of nog jonger en met Twinspark, loopt ie echt lekkerder op (Karin haar R1150R heeft TwinSpark, prachtig loopt ie)

Roelof heeft toen trouwens voor een hageltje nieuwe R1200R gekozen, pracht apparaat (Karin was er direct verliefd op, gelukkig viel ze ook als een blok voor de R1150R uit 2003 want de machine van Roelof is nog net buiten budget)

Succes met wikken en wegen!

Groet,

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Heb de bandentest die Angelo nog gelinkt had nog eens door gelezen. Ik ga dan toch voor de nummer twee op nat wegdek. Dat ie wat onrustig is op de secondaire wegen neem ik op de koop toe (heb trouwens met Karin haar R1150R stiekem ook al de nodige kilometertjes gemaakt en ik moet eerlijk zeggen dat mij dat onrustige karakter van de PR3 niet was opgevallen... dan zou je inderdaad ff moeten wisselen en hetzelfde stukkie nog eens moeten rijden met de nummer 2 band).

Groeten, Jeroen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan