remvloeistof electrische weerstand tabel

biglift

MF veteraan
20 jul 2004
3.344
40
eindhoven
Hallo ,

ik ben even wat aan het uitzoeken geslagen aangaande veroudering van remolie versus elektrische weerstand ( in ohms ) .

Remolie heeft de eigenschap om water aan te trekken waardoor de eigenschappen van de olie veranderen ( het kookpunt ) en water heeft nog andere negatieve eigenschappen zoals bv corrosie.

Nu word er altijd gezegd dat je de remolie +/- ieder jaar moet vervangen maar ik ben niet voor niets techneut en ben van het stempel "meten is weten ".

Nu heb ik met Google al wat gevonden :
Er zijn van de el cheapo meters die de weerstand meten en dan met ledjes aangeven Goed of slecht:
Groen vochtgehalte minder dan 1.5% (OK); gele LED = vochtgehalte 1.5% and 3.0% (overweeg doorspoelen); rode LED = vochtgehalte groter dan 3.0% meteen doorspoelen

Nu is het zo dat ik het belachelijk vind om een tester te kopen omdat ik hier een peperdure Fluke multimeter en div andere meetapparaten heb die dit klusje veel nauwkeuriger kunnen uitvoeren.

Het probleem is echter :
bij hoeveel Kilo ohm is de olie nog goed
wanneer twijfelachtig ?
en bij welke waarde is het gewoon echt fout.

verse olie is oneindig hoog ( experiment meting gedaan )
nu ben ik dus op zoek naar een tabel.

wie o wie helpt me aan een kloppende tabel / grafiek. Dit moet iemand ergens hebben en ik heb geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden.
 
nou ok ik zet effe zelf een home made standard voor de elektrodes.
dat wil zeggen ik maak een meet pen van een 3,5 mm jack plug

dan is de afstand altijd constant en sluiten we die discussie uit.

M063481P01WL.jpg


Multimeter is van Fluke en die gaat tot ruim iets van 15 Mega ohm. Dit is een erg dure meter van mijn werk en die is erg nauwkeurig.
verder heb ik nog een oudere Klaasink die ook iets van 15 Mohm aan kan
en nog een goedkopere dynatek met een max meetbereik van 2 Megaohm.
Tot op heden de laatste meter gebruikt en bij slechts 1 klein druppeltje water in de remolie was al meetbaar met deze meter.

Door de 3 verschillende meters te gebruiken moet er een redelijk nauwkeurige grafiek gemaakt kunnen worden.

wat mij wel duidelijk werd bij mijn proefjes was meer druppels water = lagere weerstand.

realiseer me dat ik ook een "control" meting nog moet doen met gewoon kraanwater.
ok ok kun je ook weer over debatteren maar dan weet je wat gewoon 100% H2O in de meetopstelling moet doen.
 
die jackplug is wel een mooi idee.

de nulmeting moet je doen met verse remvloeistof, zou ik denken??
en verder de meting met 3 procent water erin. Dat is de 'service grens' die algemeen aangehouden wordt voor directe vervanging van de vloeistof.
 
heejj ik heb wat gevonden :)

en wel een patent op dit vlak van een meter met 4 ledjes om de remolie te testen.

daaruit volgt uit dit patent :

CONDUCTIVITY RESISTANCE MOISTURE CONTENT
oneindig tot 221.06 K ohm 0 % = goede olie
221.06 Kohm tot 47.66 K ohm = ~1% = kan net met die olie
47.66 K ohm tot 44.92 K ohm ~2% = onvoldoende slim om te vervangen
44.92 Kohmtot 40.54 K ohm ~3% = erg rap je remolie vervangen dit is niet goed.

nog een schema gevonden (bron vermelding 2)
5028144-2.gif


bron: http://www.patentstorm.us/patents/5028144/description.html
bron 2 : http://www.patentgenius.com/image/5028144-2.html
 
Laatst bewerkt:
Nog een opmerking:

Water plus stroom = elektrolyse. Als je continu een elektrode in water hangt om daar de weerstand mee te meten, heb je platina elektrodes nodig. Gebruik je elektrodes van een minder edel metaal, zal de elektrode "opgevreten" worden. Nu geldt dit voor water, in hoeverre dit voor vochtige remvloeistof geldt weet ik niet.
 
Werkt dat wel op die remvloeistof? Aangezien ik zo ff snel zag staan dat er daarvoor wel bepaalde stoffen in hetgeen wat je meet moeten zitten.. Heb er ff snel naar gekeken, dus correct me if im wrong..

Er vindt een redoxreactie plaats met het water, middels een paar andere stoffen kan je dit dan analyseren! De remvloeistof zou ik daarna niet meer gebruiken, maar je kan ook een paar mL uit het reservoir halen, meer is er niet nodig :P

Verder moet het wel lukken in remvloeistof, voor zover ik weet wordt deze methode wel vaker gebruikt om water in olieachtige vloeistoffen te analyseren.
 
waarschijnlijk niet, maar dat geeft niks want de kruipafstand van de vloeistof over de oppervlakte van de isolator is langs de buitenkant veel korter dan langs binnen. Vermoedelijk zit die zwarte kunststof ring vast aan een huls die helemaal tot in het geribbelde gedeelte doorloopt.

elektrolyse hoef je trouwens ook totaal niet bang voor te zijn. je komt namelijk nooit aan de drempelspanning.
 
Ik ben eens bezig geweest met dat schema uit het patent en heb daar wat veranderingen in aangebracht. In plaats van een serie van 5 weerstanden die de verschillende comperatoren aansturen heeft nu elke comperator zijn eigen spanningsdeler.

full


De weerstanden R1 t/m R5 zijn ieder 100 kOhm en de weerstanden R10 t/m R13 ieder 390 Ohm. Dit dus bij een voedingsspanning van 9 V. Voor het IC is gekozen voor een LM2901N. Deze mag gevoed worden met een spanning die ligt tussen 2 en 38 V. Omdat de schakeling nu zo is uitgevoerd is ze onafhankelijk van de waarde van de voedingsspanning geworden. Zelfs Rz en de zenerdiode kunnen nu vervallen. Alleen moeten de waarden van R10 t/m R13 dan opnieuw uitgerekend worden.

Elke LM2901N bevat 4 comperatoren (spanningsvergelijkers). Ze hebben 2 ingangen en 1 uitgang. Zolang de + ingang positiever is dan de - ingang is de uitgang hoog, bijna tegen de + van de voedingsspanning. Is de - ingang hoger dan de + ingang dan is de uitgang laag en kan een stroom opnemen van 16 mA, dus voldoende om een LED behoorlijk op te laten lichten.

De weerstanden R6 t/m R9 moeten zo gekozen worden dat ze precies op de kantelwaarden van 0, 1, 2 en 3 % waterverontreiniging liggen.
 
Laatst bewerkt:
Kleine opmerking/vraag:

Volgens mij is de geleidbaarheid van water afhankelijk van de concentratie opgeloste stoffen. Je kan in principe een elektromotor onderdompelen in demiwater zonder dat je kortsluiting krijgt.
Sterker nog, generatoren in elektriciteitscentrales werken met waterkoeling waarbij er gewoon voor wordt gezorgd dat de geleidbaarheid van dat water rond de 20 uS/m blijft. (micro Siemens per meter)

Ga je er dan met meten vanuit dat er altijd dezelfde hoeveelheid stoffen is opgelost? Bijvoorbeeld metaaloxides uit je rempomp ofzo.

Overigens, leuk topic! Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Meggeren die olie })
 
degene met de laatste post voor die van jou heeft vele jaren circuit gereden en is voor beroep automonteur.

tenminste.. dat heb ik begrepen uit zijn posts hier op MF, zo niet, dan ben ik Donald Trump :P

maar ik sluit me aan bij hem om de vloeistof gewoon elk jaar te vervangen.
soms is er een bepaald gedeelte van het systeem de vorige keer niet goed ontlucht/doorstroomt.
ik heb soms wel eens zoveel verschillende kleuren die er achter elkaar uitkomen dat je denkt dat er een cocktail in zit.

Maar je vraagt naar het nut.

voor 15 euro kan je mooi controleren of de vloeistof recent is (vervangen) indien je de onderhoudshistorie niet weet.

je kan je zelf afvragen, zodra het lampje op het apparaat waarvan je de link plaats op 2% staat, ga je dan op vakantie ? de bergen in ? circuitdag pakken ?

als je het doet om geld te besparen kan je beter standaard remvloeistof pakken ipv de A merk ultra racing turbo olie.
 
Die meter heb je in principe niet nodig, wanneer je een motor aanschaft waarvan je niet weet wanneer de remvloeistof voor het laatst is vervangen, vervang het dan.
Kost minder dan die meter en je hebt de zekerheid dat het in orde is, daarna gewoon verversen volgens de voorgeschreven termijn.
 
zou je denken maar bij mijn experiment kwam dit niet naar voren.

kortom dit is een remolie potje te verwaarlozen.

tot nu toe kan ik dus bewijzen of er water in de olie zit maar nog niet hoeveel...

owh en nog wat gevonden met google:
de olie word troebel doordat er water in de olie zit
dit gebeurt ook bij bv slaolie dit komt doordat water slecht mengt met olie

Dus hoe zit dat dan met remvloeistof want het is geen olie?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan