Honda cbr 600 f pc31 vonkt niet !

Goon

MF'er
25 feb 2012
58
0
Emmer-compascuum
Dag mensen!

Na veel op internet gekeken te hebben en verschillende dingen geprobeerd krijg ik mijn honda niet meer aan de loop!

Het verhaal:

Laatste tijd deed de motor al raar met de accu, terwijl de accu vol was was hij na 3 keer starten al leeg, en de andere keer weer juist niet !

Tot eergister, ik startte de motor, opweg voor een ritje viel hij in de straat nog plots uit !
Natuurlijk direct gecheckt of de noodknop niet per ongeluk om was gegaan ! ( was niet het geval ) brandstof gecheckt deze zat nog 3/4 vol ! Met geen mogelijkheid is de motor meer aan te krijgen.

Heb de brandstofpomp gecontroleerd, deze pompt ook gewoon goed !
Toen ik er een bougie uitdraaide om de vonk te controleren bleek dat er totaal geen vonk meer was !

Op internet gelezen dat de spanningsregelaar een veelvoorkomend probleem is.
Vandaag dus direct een nieuwe gekocht, aangesloten maar helaas ! Nog geen vonk !

Heeft iemand een idee wat het nog kan zijn?

Alvast bedankt !
 
Nou voor een 10tje door laten meten, en meneer zei dat mijn pulsgever kapot is. Dus ik weer een andere puls gever er op! Wat denk je ? Nog steeds geen vonk natuurlijk !
Is je "nieuwe" pulsgever wel goed dan? Meten = weten.

En als de pulsgever goed is, komt het signaal wel aan bij de CDI? Is de CDI goed? Klopt de verbinding tussen de CDI en de bobines? Zijn de bobines goed? Etc. etc.

Als je op de gok onderdelen blijft verwisselen kan het nog lang duren. De ontsteking van je Honda is geen rocket science. De pulsgever (ook wel pickupspoel) genereert een signaal, het CDI-kastje versterkt het (simpel gezegd), de bobines maken er hoogspanning van en de bougies doen vonken. Tussen al deze onderdelen lopen draadjes en stekkers. En er zit nog een killswitch tussen. Als het ergens niet goed werkt, of slecht contact maakt, heb je geen vonk en loopt de motor niet.


Met een werkplaatshandboek (Haynes heeft meestal duidelijke uitleg over hoe je de ontsteking doormeet), een multimeter van 15 euro en een beetje geduld vind je zo de oorzaak van het probleem. Van de meeste componenten (pickupspoel, bobines, en soms de CDI) kun je de weerstand (in ohm) meten. Voor het doormeten van verbindingen is een multimeter met continuiteitsmeting (met geluidssignaal) erg makkelijk.

edit: meet trouwens ook de schakelaar van de zijstandaard en de koppelingshendel door. Het verschilt per motor hoe deze ingrijpen op de electronica, maar het is de moeite waar om er naar te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Is je "nieuwe" pulsgever wel goed dan? Meten = weten.

En als de pulsgever goed is, komt het signaal wel aan bij de CDI? Is de CDI goed? Klopt de verbinding tussen de CDI en de bobines? Zijn de bobines goed? Etc. etc.

Als je op de gok onderdelen blijft verwisselen kan het nog lang duren. De ontsteking van je Honda is geen rocket science. De pulsgever (ook wel pickupspoel) genereert een signaal, het CDI-kastje versterkt het (simpel gezegd), de bobines maken er hoogspanning van en de bougies doen vonken. Tussen al deze onderdelen lopen draadjes en stekkers. En er zit nog een killswitch tussen. Als het ergens niet goed werkt, of slecht contact maakt, heb je geen vonk en loopt de motor niet.


Met een werkplaatshandboek (Haynes heeft meestal duidelijke uitleg over hoe je de ontsteking doormeet), een multimeter van 15 euro en een beetje geduld vind je zo de oorzaak van het probleem. Van de meeste componenten (pickupspoel, bobines, en soms de CDI) kun je de weerstand (in ohm) meten. Voor het doormeten van verbindingen is een multimeter met continuiteitsmeting (met geluidssignaal) erg makkelijk.

edit: meet trouwens ook de schakelaar van de zijstandaard en de koppelingshendel door. Het verschilt per motor hoe deze ingrijpen op de electronica, maar het is de moeite waar om er naar te kijken.


De pulsgever is na mijn weten wel goed ! Wanneer ik hem doormeet geeft hij minimaal 0,07 volt aan (zo uit mijn hoofd) en heb ergens gelezen dat hij minimaal dat moest hebben.

Of mijn cdi nog goed is weet ik niet, weet namelijk niet hoe ik hem kan doormeten !
Verbindingen lijken allemaal goed te zijn !
 
Je moet de weerstand (in ohm) meten, niet de spanning (in volt). De precieze weerstand voor jouw motor weet ik niet, maar zou in ieder geval tussen pakembeet 100 en 700 ohm moeten zitten, anders klopt er iets niet. Ze kunnen het "half" doen, als in soms wel en soms niet....maar meestal kappen ze er gewoon mee.

Heb je de schakelaar van de zijstandaard, koppeling en dodemansknop al doorgemeten? Ik meen dat de dodemansknop bij mijn ouwe Honda CB alleen de ontsteking onderbrak, je kon verder wel gewoon de startmotor laten lopen.

De verbindingen moeten niet "goed lijken te zijn", je moet ze doormeten. Meet de weerstand tussen het ene uiteinde van een draad en het andere uiteinde. Lage weerstand (een paar ohm) --> verbinding is goed. Hoge weerstand, of oneindig hoog (je multimeter geeft -1 aan, hetzelfde als wanneer je de meetpennen gewoon in de lucht houdt) ---> verbinding is slecht of kapot. Zo meet je ook de schakelaars door. Haal ook alle stekkertjes los, bewerk ze met contactspray en doe ze een paar keer los en vast.

Nogmaals, bij dit soort problemen moet je echt even systematisch werken en het systeem van begin tot eind doormeten. Als je op geen enkele bougie vonk hebt zit het probleem waarschijnlijk ergens voor de bobines (want ze gaan niet zomaar tegelijk stuk).

edit: heb je ook goed gekeken naar de zekeringen? Ja, dan heb ik het over meten. :+
 
Laatst bewerkt:
Je moet de weerstand (in ohm) meten, niet de spanning (in volt). De precieze weerstand voor jouw motor weet ik niet, maar zou in ieder geval tussen pakembeet 100 en 700 ohm moeten zitten, anders klopt er iets niet. Ze kunnen het "half" doen, als in soms wel en soms niet....maar meestal kappen ze er gewoon mee.

Heb je de schakelaar van de zijstandaard, koppeling en dodemansknop al doorgemeten? Ik meen dat de dodemansknop bij mijn ouwe Honda CB alleen de ontsteking onderbrak, je kon verder wel gewoon de startmotor laten lopen.

De verbindingen moeten niet "goed lijken te zijn", je moet ze doormeten. Meet de weerstand tussen het ene uiteinde van een draad en het andere uiteinde. Lage weerstand (een paar ohm) --> verbinding is goed. Hoge weerstand, of oneindig hoog (je multimeter geeft -1 aan, hetzelfde als wanneer je de meetpennen gewoon in de lucht houdt) ---> verbinding is slecht of kapot. Zo meet je ook de schakelaars door. Haal ook alle stekkertjes los, bewerk ze met contactspray en doe ze een paar keer los en vast.

Nogmaals, bij dit soort problemen moet je echt even systematisch werken en het systeem van begin tot eind doormeten. Als je op geen enkele bougie vonk hebt zit het probleem waarschijnlijk ergens voor de bobines (want ze gaan niet zomaar tegelijk stuk).

edit: heb je ook goed gekeken naar de zekeringen? Ja, dan heb ik het over meten. :+

Allereerst bedankt voor je reactie,

Wanneer ik nu mijn multimeter op 2M (Ohm) zet en ik meet mijn pulsgever meet ik ".033"(op enkel contact) en wanneer ik de startknop indruk meet ik ".337 / .345"

Voor de rest draait mijn hele startmotor niet eens wanneer ik de dodemansknop op Off heb staan. Dus ik neem aan dat hier geen probleem zit.

Ik zal alle stekkertjes eens nalopen en inspuiten met wd40 oid!

Ben wel benieuwd hoe ik mijn CDI kan meten, ik vermoed namelijk dat hij de boosdoener is !
 
Om even terug te komen op het meten !

Ik heb een reparatie handleiding gevonden en het 1 en ander doorgemeten !

als eerste : de Pulsgever de - op de minpol (accu) de plus op wit/geel van de pulsgever, multimeter ingesteld op 20v (in de handleiding staat dat hij minimaal 0.7 Volt moet hebben tijdens starten. ( Dit is het geval en dus goed !)

Als tweede: de bobines doorgemeten (Plus en min op de stekkertjes) deze hoort volgens het handboek: 2.5 - 3.1 Ohm aan te geven ! ook dit is het geval bij mij (op beide bobines).

Als derde: de CDI losgehaald, de plus op de Wit/Gele aansluiting van de CDI en de min op de gele aansluiting van de CDI (Volgens het handboek moet de waarde: 460 - 580 Ohm zijn)
Ook dit is het geval bij mij. Dit was een meting of de pulsgever verbonden is met de CDI !

Tot slot als vierde: Throttle position sensor doorgemeten (kon niet zoals het officeel hoort, hiervoor heb je een speciale adaptor nodig!)
Geel/Rood van de throttle position sensor op Geel/Rood van de CDI moest verbonden zijn en dit was het geval.
Hetzelfde voor Rood/Geel op Rood/Geel
en voor: Blauw/Groen op Blauw/Groen.

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn ? of wat ik nog kan meten ?
 
NB: Ik was deze post vanmiddag aan het tikken...toen moest ik ff weg....dus het is allemaal zo'n beetje achterhaald :+ In ieder geval:

Ok, zie dat je een F3 hebt. Hier heb je het werkplaatshandboek Loading...

Er staat een heel stappenplan om de ontsteking na te lopen. Die impulsgever is echt belangrijk, zonder goeie puls zal de boel nooit lopen.

Wanneer ik nu mijn multimeter op 2M (Ohm) zet en ik meet mijn pulsgever meet ik ".033"(op enkel contact) en wanneer ik de startknop indruk meet ik ".337 / .345"
Je moet het meetbereik op 2k (2000) Ohm moeten zetten. Vervolgens meet je aan de grote stekker van de CDI tussen de wit-gele en gele draad. Dan zou je tussen de 460 en 580 ohm moeten meten (bij kamertemperatuur, voor de volledigheid). Als je deze waarde niet meet, meet je nog een keer bij de stekker die tussen de CDI en de impulsgever zit (om draadbreuk uit te sluiten). Dit meet je overigens allemaal zonder de (start)motor te laten draaien.

Daar ben je inmiddels achter...mooi.
 
Laatst bewerkt:
Ok, heb je deze doorlopen? Het gaat om het voltage op de primaire kant van de bobine(s).


full


Ik weet niet of die piekvoltages meten zo nauwkeurig is met alleen een multimeter. Honda gebruikt daarvoor een speciale "peak voltage adapter"...... Waar het om gaat is dat je alles kan uitsluiten (bobines, impulsgever, accuspanning, verbindingen, stekkers)....totdat je als laatste de ICM (het zwarte kastje) als verdachte kan aanwijzen.

Om het zeker te weten: heb je ook een andere accu geprobeerd met de nieuwe impulsgever? Als de accuspanning tijdens het starten te ver zakt heb je ook geen noemenswaardige vonk...

Effe volhouden, je krijgt em wel weer aan de praat! ;)
 
Laatst bewerkt:
Goed gedaan man! Ik weet hoe frustrerend dit soort problemen kunnen zijn.

Voor de goeie orde: meet je nog even de laadspanning bij stationair en verhoogd toerental? Een defecte spanningsregelaar kan een mogelijke oorzaak zijn geweest van het stuk gaan van de CDI. Ik weet dat je de spanningsregelaar hebt vervangen....maar better safe than sorry!
 
Goed gedaan man! Ik weet hoe frustrerend dit soort problemen kunnen zijn.

Voor de goeie orde: meet je nog even de laadspanning bij stationair en verhoogd toerental? Een defecte spanningsregelaar kan een mogelijke oorzaak zijn geweest van het stuk gaan van de CDI. Ik weet dat je de spanningsregelaar hebt vervangen....maar better safe than sorry!

Hoe kan ik dat het beste doen ? (waar moet ik hem dan meten ?) en met welke waarde ? 2K ?

Alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan