Motor en wassen

marvin46

Die hard MF'er
3 jul 2008
379
1
wieringerwerf
Beste rijders!

Ik heb al ruim 1,5 jaar een discussie met mn pa betreft het wassen van de motor. Ik was mijn motor(geheel zelf met de hand uiteraard;) eens per week. Ff lekker de tuinslang erop(met een matige straal) Insoppen met Meguiars(duur, maar echt super goed!) Ff in laten trekken een kleine 5 minuten. Opnieuw afspoelen. Met een zeem(voor tegen het krassen)droog maken. En eens in de maand de lak even lekker in de was zetten en uitvegen met een microvezeldoek(alles van Meguiars).

Mijn pa wast zelden zijn motor(wat ook wel te zien is) vanwege het feit dat hij denkt dat je motor wassen slecht is. 'Het water komt overal tussen' blabla..

Nu wil ik wel eens weten is je motor wassen slecht, met name de slang erop zetten(lichte straal) of is dat gewoon gelul eigenlijk;)?

Gr.
 
Ik heb em pas met de hogedrukspuit afgespoten en hij startte vervolgens 3 uur niet :+


Maar goed, verders kan het er wel tegen en is het alleen een beetje zonde van de tijd om het zo vaak te doen.
 
Motor wassen?
Eerst alles inspuiten met het schoonmaakspul van de Zeeman (Dasty!)
Daarna gewoon met wasborstel op tuinslang schoonmaken, op dezelfde manier van autowassen.
Gaat altijd goed.
 
Laatst bewerkt:
Je kan 'm ook met beleid onder een waterval zetten :9 Hogedrukspuit en motor gaan gewoonweg niet samen.

Maakte mijn 954 ook schoon met de hogedrukspuit bij de carwash met shampoo er in en alles. Nooit problemen ondervonden. Nu met de r6 ook een keer schoongespoten met hogedruk en ook deze 0,0 problemen. Was hem wel voortaan met een emmertje, spons en tuinslang maar het kan zeker goed gaan met hogedruk hoor
 
Elke week wassen? Ik heb wel wat beters te doen, rijden bijvoorbeeld
 
Maakte mijn 954 ook schoon met de hogedrukspuit bij de carwash met shampoo er in en alles. Nooit problemen ondervonden. Nu met de r6 ook een keer schoongespoten met hogedruk en ook deze 0,0 problemen. Was hem wel voortaan met een emmertje, spons en tuinslang maar het kan zeker goed gaan met hogedruk hoor
Het zal over het algemeen wel goed gaan, maar er zijn verhalen zat dat het verkeerd is gegaan. Bijvoorbeeld de contacten van de eerste RSV's en Falco's die doorbranden na wat behandelingen van een hogedrukspuit. Niet te spreken over keerringetjes en dergelijke.
 
Ik was hem elke twee jaar... en zo af en toe een regen bui :)

Maar ik zou niet weten waarom het slecht zou zijn.
Misschien als het blok nog heet is, dan zou een koude straal water niet zo prettig zijn voor sommige onderdelen?
 
Mijn (eerste) motor heb ik gehad van '85 tot vorig jaar en die waste ik 1 keer per jaar ofzo
Als je 'm nu elke week schoonmaakte dan had je de motor waarschijnlijk nog :')
[edit]laat maar, net op jouw site gekeken. Motoren kunnen niet goed tegen vuur :( [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch wel een uur bezig met wassen en ik vind het heerlijk om te doen! Toch lekker man, een uur met je handen over haar kontje en 'koplampen' heen;)

Ik gebruik wel dure schoonmaakspullen, maar als je de lak ziet van mijn R6.. kwijl kwijl!!
 
Als je 'm nu elke week schoonmaakte dan had je de motor waarschijnlijk nog :')
[edit]laat maar, net op jouw site gekeken. Motoren kunnen niet goed tegen vuur :( [/edit]

Toch heb je een punt. als ik het spul op dat moment aan het wassen was (ipv wat reparaties aan het doen) dan had ie geen vlam gevat. Al was dat de beemer en diet de Suzuki
 


Afwasmiddel bestaat uit een zeer krachtig ontvettende formule.
Mocht je een wax laag dan wel ander soort bescherming op je motor hebben, dan tast je de laag aan in de meeste gevallen is de wax laag gewoon na 1x met afwasmiddel wassen totaal verdwenen.
Ook is het eigenlijk sterk af te raden om je motor met een spons te wassen of af te drogen met een zeem.
Beter kun je hier een microfiber washmitt voor gebruiken.
En een droogdoek om hem af te drogen
om het aantal swirls te beperken.

@TS: er zijn meer/betere/goedkopere producten te verkrijgen dan alleen meguiars.

Ik zelf was me motor 1x per maand.
 
Gewoon wassen als je er zin in hebt. Vindt je het leuk om voor elke rit van 30 minuten een uur te wassen dan moet je dat gewoon doen ;)

Als je een motor vernield met een hogedrukstraal dan zit je er te dicht op.

Ikzelf was de xs400 maar 1 keer in de anderhalf maand geloof ik. Zodra de chromen uitlaten bruin zijn van de modder ga ik er eens een keer aan denken. Ik ga dan gewoon even naar de texaco en spuit hem schoon.

Als je een motor elektronisch naar de kl0ten helpt met een waterslang of een hogedruk dan had de motor je ook wel een keer laten staan in de regen :)

mvg

db
 
Afwasmiddel bestaat uit een zeer krachtig ontvettende formule.
Mocht je een wax laag dan wel ander soort bescherming op je motor hebben, dan tast je de laag aan in de meeste gevallen is de wax laag gewoon na 1x met afwasmiddel wassen totaal verdwenen.
Ook is het eigenlijk sterk af te raden om je motor met een spons te wassen of af te drogen met een zeem.
Beter kun je hier een microfiber washmitt voor gebruiken.
En een droogdoek om hem af te drogen
om het aantal swirls te beperken.

@TS: er zijn meer/betere/goedkopere producten te verkrijgen dan alleen meguiars.

Ik zelf was me motor 1x per maand.

Ok, duidelijke uitleg, bedankt voor de tip.
Heb een keer afwasmiddel gebruikt omdat de autoshampoo op was, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
 
1x /jaar in maart is genoeg. Om de resten van de winterpekel eraf te krijgen.
Het slijk en de vliegen van de lente en zomer zijn dan weer de winterbescherming tegen diezelfde pekel.
Kun je dan in januari nogges wegmijmeren bij die klodder koeiestront vanop de Galibier van de zomer ervoor die nog aan de carterbeschermplaat hangt
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan