Enfield scrambler

Ik snap je relaas maar vind 30.K nou niet echt van 'sjonge'..dus het moet wel goed zijn.
Leuk is het natuurlijk wel..
Foto; langs een riviertje in de Maramures, Roemenië.
 
Och de meeste rijden op zijn hoogst een paar duizend per jaar ik haal met moeite 10000 per jaar met de motor verdeelt over drie motoren woonwerk doe ik meestal met koekblik.
Al vraag je met een Enfield niet het uiterste dus gewoon binnenweg kan het lang goed gaan.

Ga straks even een rondje ploffen inrijden na de eerste overmaat zuiger moet nog 500 km rustig aan doen net kleppen gesteld en kop aangehaald {verkeerde volgorde}
 
Ik heb toch niet het idee dat mijn enfield onbetrouwbaarder is als mijn andere motorfietsen (triumph yamaha jawa).
Poetsen ben ik niet zon liefhebber van maar ik mag het wel graag zien zeker bij een enfield
ja er zijnverbeteringen die je kan doen aan een enfield maar er zijn er in de RE club genoeg die 30000 km gereden hebben met de indische lagers en zuigers en trouwens nog rijden
De nieuwe re`s zijn volgens mij best goed zelfs dat ik er aan denk om elke niet enfield weg te doen en een nieuwe Royal Enfield te kopen PK`s heb je toch niets aan in Nederland


Mijn Enfield is aanmerkelijk betrouwbaarder dan mijn YZF750 was, mijn SR500 was (wat een takkeding was dat) en zéker veel betrouwbaarder dan de cx500 van mijn vriendin.
 
Terwijl de cx500 toch een goede naam heeft...
Wellicht wordt er ook wat afgedaan door het verouderen van de motor zelf, en bep. componenten het na 30 jaar een keer voor gezien houden en dat vinden mensen dan raar/slecht?
 
Terwijl de cx500 toch een goede naam heeft...
Wellicht wordt er ook wat afgedaan door het verouderen van de motor zelf, en bep. componenten het na 30 jaar een keer voor gezien houden en dat vinden mensen dan raar/slecht?


Van de CX is de CDI 2x stuk gegaan. Dat kan ouderdom zijn, maar eigenlijk is het, voor zijn leeftijd, dus een te ingewikkeld/kwetsbaar iets. Puntjes gaan niet stuk (ze slijten en je moet ze bijstellen, maar je komt niet stil te staan). Verder is de spanningsregelaar, natuurlijk, stuk geweest en dat valt Honda heel erg aan te rekenen. De Stator is natuurlijk stuk geweest en dat valt Honda ook aan te rekenen. Verder is het blok na 26k km al stevige bijgeluiden gaan maken en hebben we die moeten wisselen. En mijn vriendin rijdt er dus echt heel weinig mee (deels omdat dat ding zo veel stuk is).

Dus ja, ik vind dat slecht. Zeker nu ik nèt van een Terrot uit 1929 afstap na weer eens een rondje van 150 km waarbij ik weer eens vergeten was gereedschap mee te nemen (heb ik ook niet nodig gehad).
 
Wow, dat is nu eens een tegengeluid..
Ik heb een 1 cylinder jawa uit '67,
Wat veranderingen aan gedaan.., tot nu toe erg betrouwbaar.
Lijkt me leuk er eens meer op reis te gaan- ook al is het ding klein..
een combi van eenvoud, degeliojkheid en doordachtheid en 12V in 1..
 
[b Puntjes gaan niet stuk (ze slijten en je moet ze bijstellen, maar je komt niet stil te staan). Verder is de spanningsregelaar, natuurlijk, stuk geweest en dat valt Honda heel erg aan te

Ha,zo is het!

Dikke 20 jaar geleden, Norton treffen in Zeeland, was ik met m'n wat skarrige 750 Commando,
wel mechanisch goed en net puik afgesteld.
Niet velen keken er naar, 'n prachtige zwarte 750 stal de show, als nieuw.
Viel ze wel op dat die van mij bij ieder ritje in 1 keer startte.

Bij het vertrek van de camping op zondagmiddag stond die zwarte op 1 pit te ploffen, de hele club er al omheen.
Ben'k ook nog ff gestopt, vroeg 'm: Boyer Bransden? Ja, zei hij.
Ik dacht: god, wat ben ik blij met m'n puntjes!
En ben iets later weer lekker naar Friesland getoerd.

Wel bij het overblerren van de afsluitdijk (hij liep als 'n tiet!) zo tegen de 150 m'n pookje kwijtgeraakt, hahaha.
 
Laatst bewerkt:
Ha,zo is het!

Dikke 20 jaar geleden, Norton treffen in Zeeland, was ik met m'n wat skarrige 750 Commando,
wel mechanisch goed en net puik afgesteld.
Niet velen keken er naar, 'n prachtige zwarte 750 stal de show, als nieuw.
Viel ze wel op dat die van mij bij ieder ritje in 1 keer startte.

Bij het vertrek van de camping op zondagmiddag stond die zwarte op 1 pit te ploffen, de hele club er al omheen.
Ben'k ook nog ff gestopt, vroeg 'm: Boyer Bransden? Ja, zei hij.
Ik dacht: god, wat ben ik blij met m'n puntjes!
En ben iets later weer lekker naar Friesland getoerd.

Wel bij het overblerren van de afsluitdijk (hij liep als 'n tiet!) zo tegen de 150 m'n pookje kwijtgeraakt, hahaha.

O je had last van de engelse ziekte verleden jaar een triumph sprint gekocht tijdens de terug rit op de afsluitdijk ook vernelling`s pook weg (nou ja weg hij zat niet meer op de plek waar je hem verwacht)
 
Ik heb echt nooit de enorme drang om overal maar electronische ontstekingen op te zetten begrepen...
 
Ben bij m'n AJS de kickstarter al een keer verloren, die krengen gaan na een poosje loszitten en dan dan een beetje olie erbij en weg is ie.
Tip: Opgelost door het het uiteinde van de as heel iets op te kloppen waardoor er een stuikrandje ontstaat, dan valt ie er nooit meer af.
 
Ik heb echt nooit de enorme drang om overal maar electronische ontstekingen op te zetten begrepen...
Snap ik ook niet, gaat de motor over het algemeen niet heel veel beter lopen, zelfs mijn Honda CB450 K0, K1 en K2 allemaal met punten, nooit geen problemen. Twee maal per jaar even smeren en afstellen (vaak niet eens nodig) en gaat weer een half seizoen mee.. Zelfde geld voor de gelijkrichters, doen het allemaal nog, en laden de accu op. Alleen in de winter ontlaad ik ze af en toe en laad ze weer op (geen druppellader !).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ontladen van een accu tijdens stilstand/winterberging wordt ontraden. Ook een zwavel/lood accu heeft maar een levensduur van een beperkt aantal (wel veel) ontlaad/oplaadcycli.

Niet een gehele ontlading, maar een kleine belasting over een langere tijd. Daarna weer opladen, tot nog toe betere resultaten dan met een druppellader. Ik weet niet waarom, ik neem het waar. Het zijn allemaal zwavel / lood accu's die ik gebruik.
 
Elektronica en jij zijn sowieso niet de beste vrienden geloof ik... ;)
(TomTom :X )

:N


Nee. De (mijn) TomTom is gewoon een kutding. Mijn overige electronische dingen (ok, Gopro uitgezonderd, maar daar kan ik echt niks aan doen) werken top.
 
Ach, dat ontladingsverhaal.
Heb zelf 'n klein bootje, Shetland 535.
Kocht daar op 'n gegeven moment toch maar 'n nieuwe 4-tact Tohatsu achter.
Met elektrieke starter, hehe.

De man waar ik 'm kocht raadde me af er 'n dure goede accu bij te kopen, neem gewoon voor 'n paar tientjes zo'n lulding.
Nou, die doet het nu al jaren, na iedere winter zwaar ontladen.

Deconsumentenman
 
Terug
Bovenaan Onderaan