ZXR400/600 project

BASH22

MF veteraan
14 aug 2006
1.171
21
Ik rij nu alweer een wat jaartjes met een ZXR400 op diverse circuits rond. Super mooi stuur machientje maar beetje vermogen tekort. Beetje jammer als op het circuit rijdt en je uit een bocht komt en al die andere (600cc) motoren lopen bij je weg. In de bocht kom ik er vaak wel weer bij en soms haal ik ze dan weer in, waarschijnlijk omdat de ZXR lichter is.

Het plan is een sneller met mijn ZXR400 rond te gaan. Dit ga ik doen door een 600cc blok in een ZXr400 rijwielgedeelte te hangen.

Dus ik ben reeds in bezit van een 600cc blok, een ZZR600 met standaard 100pk. Dat is beter dan de 60pk die ik nu heb. Ook zal het koppel van 36Nm naar 64Nm toenemen. Het blok is zo'n 10kg waarder dan het ZXR400. Dus ik ga het gewicht compenseren met lichtere marvic wielen en ik schop allen niet nodige delen van de fiets. Dus hij zal hetzelfde of lichter worden dan een orginele ZXR400

Echter ik wil de motor zo opbouwen dat je niet kunt zien dat het een 600cc machine is. Dat is lachen als je op het circuit rijdt.... Dan kan ik ze wel makkelijker bijhouden.

full


Ik ben al met het frame bezig en heb de achterste ophangpunten er vanmiddag opgelast.

Gr. Bas :]
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb ook n zxr400 in de schuur staan. Rij nu rond de 2:12 op zandvoort. Maar kom idd ook wat vermogen te kort voor t mooie :/

Kheb ook nog een zx6r 2003 blok in de schuur liggen, maar ik twijfel nog om deze in het 400 frame te zetten. Als ik af en toe lees dat met een facelift/update het bijvoorbeeld blok 2mm naar acher is geplaatst en 3° is gekanteld. Dan komt het blijkbaar toch wel vrij precies voor de juiste rijeigenschappen.....
 
Ik kon het blokje goedkoop overnemen, vandaar de keuze voor dit blok. Het zal zeker aan een hele verbetering zijn. 100pk's moet meer dan voldoende zijn voor dit kleine fietsje.

Het bouwen vindt ik leuk om te doen, kijken hoe en of het gaat passen. Ik heb nog een aantal onderdelen nodig. De bobines en de CDI unit. Dan kan ik het blok voor het eerst starten.

Van de winter gaat mijn zxr400 racer dan uit elkaar en wordt het blok met frame overgeplaast. Dit jaar moet ik nog een paar circuitdagen rijden met de 400.

full


Ik ben nu met de wielen bezig er komen 3-spaaks machesium marvic wielen in.

Gr. Bas :]
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat alle onderdelen van superkris wel te koop zijn ;)

Lijkt me sterk het is toch "the never ending story...." dus die gaat er nog heel lang over doen....

Ik niet volgend jaar moet hij klaar zijn voor de LMD. Moet makkelijk kunnen, dit is niet een heel moeilijk project. Het enige dat lastig is, zijn de wielen, uitlaten en ophanging van het blok aan de voorzijde (die heb ik al uitgedacht, alleen nog frezen).

De uitlaten zal ik moeten verbouwen, om ze dichter bij het blok te krijgen. Zodat de radiator van de ZXR400 er nog tussen past (zonder fan, had ik ook niet meer op de ZXR400).

@ fighterfan Yup weer in Amersfoort....

Gr. Bas :]
 
De achterste ophangpunten heb ik er aan gelast. Blok kan geen kant meer op nu.

full


De ophangpunten zaten redelijk goed, maar moesten zo'n cm of 2 naar achter om het blok er goed en mooi in te krijgen.

Gr. Bas :]
 
Laatst bewerkt:
dat gewicht kan je helemaal niet compenseren om dezelfde stuureigenschappen te behouden.
zelfs al heb je hetzelfde gewicht zal de zxr400 nog altijd beter sturen dan de zxr400 frame met 600 blok.

voorbeeld hiervan is de gsxr600 & 750
schelen amper 2kg in gewicht maar toch stuurt de 600 stukken beter

reden hiervoor is dat er minder draaiende onderdelen zijn, deze hebben de neiging van rechtdoor te gaan en je hebt meer input nodig om deze van richting te doen veranderen.

Daarmee dat het ook sturen als een 600 is en niet als een 1000. Een 1000 met perfect hetzelfde gewicht als een 600 zal toch slechter sturen.

mijn inziens kan je gewoon beter een 600 kopen ipv het blok in een 400 frame te bouwen, want sturen ga je sowieso slechter doen.
 
mijn inziens kan je gewoon beter een 600 kopen ipv het blok in een 400 frame te bouwen, want sturen ga je sowieso slechter doen.
Ja een 600 kopen is makkelijker maar het gaat natuurlijk ook om het bouwen zelf. Juist leuk om dit soort projecten te volgen in plaats van de kant en klare 600tjes waar een wheel- striping op word geplakt en dat mensen dan denken een uniek ding te hebben. :N
Ga zo door Bas ! :)
 
dat gewicht kan je helemaal niet compenseren om dezelfde stuureigenschappen te behouden.
zelfs al heb je hetzelfde gewicht zal de zxr400 nog altijd beter sturen dan de zxr400 frame met 600 blok.

voorbeeld hiervan is de gsxr600 & 750
schelen amper 2kg in gewicht maar toch stuurt de 600 stukken beter

reden hiervoor is dat er minder draaiende onderdelen zijn, deze hebben de neiging van rechtdoor te gaan en je hebt meer input nodig om deze van richting te doen veranderen.

Daarmee dat het ook sturen als een 600 is en niet als een 1000. Een 1000 met perfect hetzelfde gewicht als een 600 zal toch slechter sturen.

mijn inziens kan je gewoon beter een 600 kopen ipv het blok in een 400 frame te bouwen, want sturen ga je sowieso slechter doen.

Ik snap echt geen klote van je verhaal.. Meer draaiende delen bij een 600? Wat dan? Extra wiel? En als het even zwaar is is het toch evenzwaar? .. :W

Dus kortom als je een 600 op zou boren naar 750cc dan stuurt hij toch slechter WANT HET HEEFT EEN GROTERE CILINDERINHOUD!!! :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
Denk dat hij bedoeld te zeggen dat er meer ronddraaiend gewicht is, waardoor de motor meer de neiging heeft rechtuit te gaan.

Ooit geprobeerd een draaiend fietswiel te kantelen terwijl je het wiel vasthoudt bij de as (voor de mensen die natuurkunde hebben gehad)? Een beetje dat effect.
 
Het is nu 04:48 en ik ga nu vertrekken naar Zolder (B). Ik ga nu eerst mijn 400 uitlaten ... om even te weten hoeveel sneller de 600 straks is.... ;-)

Gr. Bas :]
 
Denk dat hij bedoeld te zeggen dat er meer ronddraaiend gewicht is, waardoor de motor meer de neiging heeft rechtuit te gaan.

Ooit geprobeerd een draaiend fietswiel te kantelen terwijl je het wiel vasthoudt bij de as (voor de mensen die natuurkunde hebben gehad)? Een beetje dat effect.

juist, en @ wouterzxr: dat is precies wat ik bedoel
een motor doet nu eenmaal heel veel toeren dus dat ga je wel voelen, zelfs al lijkt het voor jouw verschil maar een heel klein verschil in boring x slag
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan