Remprobleem na herhaaldelijk flink remmen

RuudRuud

MF veteraan
13 mei 2007
10.745
3
Tilburg
Na een aantal keer goed veel warmte in het materiaal geremd te hebben was daar dan toch een iets te overmoedige actie met als gevolg een remactie van 180 in t uur naar +- 30... Iets met alleen nog maar concentreren om te remmen en niet gewoon simpel insturen bij 60/70 km/u ;)

Nou goed, achterkant omhoog, ABS gaat iets doen, een slipperclutch die ook aan het werk gaat en een knipperend ledje op het dashboard van de S1000RR. Werkt allemaal prima dus ;) want de rubberachtige dingen zaten nog aan de onderkant.

Maar daarna was het remgevoel niet zoals vanouds, pas na een minuut of 5 a 10 was dit weer bijterig zoals het naar mijn idee hoort. Het remsysteem is volledig eerste montage zoals dat door BMW in de fabriek erop geschroefd wordt, blokjes zitten nog ruim voor de slijtage indicatoren en de remvloeistof zit er 1,5 maanden in en het systeem is door de dealer ontlucht mbv de computer, daarnaast zijn de schijven (en de rest van de fiets) ook pas 2000km oud dus zeker nog niet onder de maat. Al met al genoeg materiaal om warmte af toe voeren zou je zeggen..

Er was genoeg remdruk maar de initiele bite was er gewoon niet. De vertraging leek ook iets minder te zijn. Rempunt in de hendel was iets minder duidelijk aanwezig. Lucht door kokende vloeistuf in de leidingen sluit ik voor nu uit.

Vraag; hoe voelt een remsysteem waarvan de blokken of schijven te heet zijn?
 
Laatst bewerkt:
Radiale remmen moeten goed afkoelen, en dat duurt idd iets van 10 minuten, als je rijdt.
Zet nooit je motor stil met nog hete remmen.
Beter is om even een rondje rustig te rijden zodat de rijwind voor koeling kan zorgen.
Hoewel de remblokjes niet op zijn, kan het zijn dat ze door de hitte zijn gaan 'verglazen' en dan is de weerstand minder geworden.
Of nieuwe remblokjes aanschaffen of (rattig) bij de huidige blokjes een laagje afslijpen/schaven.
Dat wordt dan wel een stoffige bedoeling. Geen slijptol gebruiken, dat genereert weer hitte.
 
Als ze verglaasd zijn gaan ze niet meer goed remmen natuurlijk. Dus dat is niet het geval. Het remgevoel was na een minuut of wat weer terug.

De vraag is of ik in de goede richting zit met te hete blokken/schijven :)
 
Na een aantal keer goed veel warmte in het materiaal geremd te hebben was daar dan toch een iets te overmoedige actie met als gevolg een remactie van 180 in t uur naar +- 30... Iets met alleen nog maar concentreren om te remmen en niet gewoon simpel insturen bij 60/70 km/u ;)

Nou goed, achterkant omhoog, ABS gaat iets doen, een slipperclutch die ook aan het werk gaat en een knipperend ledje op het dashboard van de S1000RR. Werkt allemaal prima dus ;) want de rubberachtige dingen zaten nog aan de onderkant.

Maar daarna was het remgevoel niet zoals vanouds, pas na een minuut of 5 a 10 was dit weer bijterig zoals het naar mijn idee hoort. Het remsysteem is volledig eerste montage zoals dat door BMW in de fabriek erop geschroefd wordt, blokjes zitten nog ruim voor de slijtage indicatoren en de remvloeistof zit er 1,5 maanden in en het systeem is door de dealer ontlucht mbv de computer, daarnaast zijn de schijven (en de rest van de fiets) ook pas 2000km oud dus zeker nog niet onder de maat. Al met al genoeg materiaal om warmte af toe voeren zou je zeggen..

Er was genoeg remdruk maar de initiele bite was er gewoon niet. De vertraging leek ook iets minder te zijn. Rempunt in de hendel was iets minder duidelijk aanwezig. Lucht door kokende vloeistuf in de leidingen sluit ik voor nu uit.

Vraag; hoe voelt een remsysteem waarvan de blokken of schijven te heet zijn?

Precies zoals jij beschrijft. Hendel kan je inknijpen, remwerking toch onvoldoende. Verschijnsel heet fading.

Je kan allereerst de vloeistof vervangen door eentje met een hoger droog kookpunt. Aan je beschrijving verneem ik niet dat je de hendel door kon knijpen tot op het stuur, dus kokende vloeistof zul je niet hebben gehad. Toch zou ik eerst vloeistof proberen. Ik neem aan dat het om een circuitfiets gaat, dus nat kookpunt doet niet erg terzake, indien mogelijk deze ook zo hoog mogelijk natuurlijk.

En verkijk je alsjeblieft niet op DOT 4 of 5.1, de ene DOT4 is beter dan de andere 5.1.

Na de goedkope oplossing te hebben gehad, kan je gaan kijken naar de duurdere oplossingen voor de remmen. Een ander compound remblokken met een wat betere compound voor racegebruik is waarschijnlijk datgene dat het hele probleem op gaat lossen. Kijk even op de site van brembo, ze hebben een overzichtelijke catalogus staan (al moet je die eerst vinden :P).

Voor de RR heeft brembo bovendien een setje HP full-floaters die op de originele bevestigingen passen. Ook dit scheelt weer aanzienlijk in remvermogen, en met name in kromtrekken (iets wat met de originele 5-punts bevestiging van BMW nogal eens gebeurt).

Edit: Hierrrr de brembo brake pad catalogue. Hou je muis over de twee-letterige afkortingen voor de typenummers om een beschrijving te zien van de gebruikte compound. Zoals je ziet is er nogal wat beters te krijgen.

Indien het een volbloed circuitbak is, dan pak je de RC, zo niet (en rij je ook op straat), dan pak je de SC.
 
Laatst bewerkt:
Er was genoeg remdruk maar de initiele bite was er gewoon niet. De vertraging leek ook iets minder te zijn. Rempunt in de hendel was iets minder duidelijk aanwezig. Lucht door kokende vloeistuf in de leidingen sluit ik voor nu uit.

Vraag; hoe voelt een remsysteem waarvan de blokken of schijven te heet zijn?
Als ze verglaasd zijn gaan ze niet meer goed remmen natuurlijk. Dus dat is niet het geval. Het remgevoel was na een minuut of wat weer terug.

De vraag is of ik in de goede richting zit met te hete blokken/schijven :)
Wacht even, eerst schrijf je dat de remwerking tegenvalt en daarna schrijf je dat het remgevoel weer terug is? Wat is het nu?
 
Wacht even, eerst schrijf je dat de remwerking tegenvalt en daarna schrijf je dat het remgevoel weer terug is? Wat is het nu?

Derde alinea eerste regel ;)

@bolletjebas: je zult ongetwijfeld veel kennis hebben maar slaat de plank op empathisch vlak erg vaak mis. Doe ik ook geregeld.

Als iets niet werkt zoals het hoort of deed zoek ik de oorzaak van het probleem.

@mastertommydebmwkenner. (wederom en nuttig en uitgebreid antwoord!) Het is een straatfiets die nog geen km circuit heeft gezien. Juist daarom wil ik zeker dingen uitsluiten aangezien ik volgens mij niet het uiterste van het spul vroeg. De hendel kan ik idd niet doortrekken tot het handvat. Het drukpunt is vager en de remkracht leek minder. In het s1000 topic zijn remblokken vaker ter sprake gekomen en daar bleken de originele gewoon prima ciruitwaardig. Nou rem je op een circuit wel anders dan op straat, juist omdat soort problemen te voorkomen maar toch.

Wat ik deed leek me niet echt een marteling voor het materiaal.

Ik ga morgen eens neuzen op de brembo-site :)
 
@TS, je kan sowieso je garage even contacteren wat voor remvloeistof hun gebruikten, als je regelmatig de >200km/u opzoekt (en afremt tot flink minder) voldoet normaal huis-tuin-en-keuken DOT4 misschien niet.

Castrol SRF is wel flink duurder (iets van 5 keer zo duur als normale remvloeistof), maargoed met een liter voor 5 tientjes kan je er waarschijnlijk nog 2 maal je voorremsysteem laten verversen. En het kookpunt ligt flínk hoger.
 
@TS, je kan sowieso je garage even contacteren wat voor remvloeistof hun gebruikten, als je regelmatig de >200km/u opzoekt (en afremt tot flink minder) voldoet normaal huis-tuin-en-keuken DOT4 misschien niet.

Castrol SRF is wel flink duurder (iets van 5 keer zo duur als normale remvloeistof), maargoed met een liter voor 5 tientjes kan je er waarschijnlijk nog 2 maal je voorremsysteem laten verversen. En het kookpunt ligt flínk hoger.

Daar is idd een mail naartoe gegaan. Het jammere aan het ABS-systeem is dat je t niet zelf ontlucht krijgt :( het moet op de computer opengezet worden om alle lucht eruit te krijgen... Helaas :)

Zal eens t antwoord afwachten van de dealer en dan een flesje goede remvloeistof aanschaffen (ATE blue, castrol SRF of Brembo LCnogwat) maar net waar ik makkelijk aan kan komen :)

Thanks voor de antwoorden in ieder geval :)
 
Daar is idd een mail naartoe gegaan. Het jammere aan het ABS-systeem is dat je t niet zelf ontlucht krijgt :( het moet op de computer opengezet worden om alle lucht eruit te krijgen... Helaas :)

Zal eens t antwoord afwachten van de dealer en dan een flesje goede remvloeistof aanschaffen (ATE blue, castrol SRF of Brembo LCnogwat) maar net waar ik makkelijk aan kan komen :)

Thanks voor de antwoorden in ieder geval :)

Dat valt mee. Het remsysteem is gewoon door te pompen (of door te zuigen met een vacuumpomp) als je de vloeistof wil verversen. Het enige moment dat je echt een computer nodighebt is wanneer je de abs-unit echt helemaal leeghaalt. Dan dien je als het ontluchten niet lukt inderdaad via de computer alle circuits in de pomp open te zetten. Maar dat is absoluut niet nodig als je gewoon vloeistof ververst.
 
Zoals MasterTommy al schreef: duidelijk gevalletje fading.

In de tijd dat trommelremmen nog de norm waren, was het met bijvoorbeeld rijden in de bergen echt zaak om je remmen bijtijds te laten afkoelen omdat je anders wel érg hard moest gaan knijpen/trappen.

Schijfremmen hebben een betere warmte afgifte, dus die lopen niet zo gauw warm. Je merkt dit effect dan ook pas bij enorm hoge belasting van de remmen. Op een motorfiets is het nog moeilijker om de remmen goed heet te rijden, omdat de massa die afgeremd moet worden veel kleiner is.

bij de wat oudere zware autobahn knallers (2 ton @ 240 km/h, audi A6 van 10 jaar oud ofzo) kun je met 1 remactie je remmen aan het faden krijgen...
 
Dat valt mee. Het remsysteem is gewoon door te pompen (of door te zuigen met een vacuumpomp) als je de vloeistof wil verversen. Het enige moment dat je echt een computer nodighebt is wanneer je de abs-unit echt helemaal leeghaalt. Dan dien je als het ontluchten niet lukt inderdaad via de computer alle circuits in de pomp open te zetten. Maar dat is absoluut niet nodig als je gewoon vloeistof ververst.

Dat vraag ik me af.
Ik baseer navolgende op mijn praktijkervaring in de autobusiness.
In dat geval bedien je met de rem je computer,en DIE bepaalt welk wiel de benodigde druk krijgt afhankelijk van verschillende gegevens van diverse sensoren en computers.
Deze zijn NIET conventioneel te ontluchten op een juiste manier.
Ik ken de remmerij set-up van de S1000rr niet,maar t zou me niet verbazen dat bmw het dusdanig electronisch geregeld heeft dat dit idd niet meer te doen is op ouderwetse wijze.

Daar tegenover: Als ik een S1000 voor de deur heb staan ga ik voor die 100-150 euro(whatever) niet liggen kutviolen...
 
Dat vraag ik me af.
Ik baseer navolgende op mijn praktijkervaring in de autobusiness.
In dat geval bedien je met de rem je computer,en DIE bepaalt welk wiel de benodigde druk krijgt afhankelijk van verschillende gegevens van diverse sensoren en computers.
Deze zijn NIET conventioneel te ontluchten op een juiste manier.
Ik ken de remmerij set-up van de S1000rr niet,maar t zou me niet verbazen dat bmw het dusdanig electronisch geregeld heeft dat dit idd niet meer te doen is op ouderwetse wijze.

Daar tegenover: Als ik een S1000 voor de deur heb staan ga ik voor die 100-150 euro(whatever) niet liggen kutviolen...

Dat is met bekrachtigde systemen zo. Met abs systemen op bmw motorfietsen is de abs unit slechts een buffer om het systeem drukloos te maken ( met uitzondering van de oude bekrachtigde systemen), en is dit dus 1 circuit. Bij bekrahctigde systemen heb je een stuurcircuit en een remcircuit, en kan je dus niet 'potje vullen, bij remklauw weg laten lopen'. Maar zelfs bij de meeste bekrachtigde sytemen heb je nog geen computer nodig om te kunnen verversen/ontluchten, je moet alleen weten wat de procedure is.
 
Laatst bewerkt:
Op het circuit merk ik fading niet eens. Tenminste... Ik merk het omdat de spieren in mijn rechter onderarm tegen het einde van de sessie pijn beginnen te doen. Ik ga automatisch harder knijpen, terwijl ik het niet eens door heb.

Nou is niet iedereen hetzelfde, maar ik heb toch iets van dat 5 a 10 minuten zo ongeveer de tijd is die je nodig hebt om even van de schrik te bekomen. :)
 
Op het circuit merk ik fading niet eens. Tenminste... Ik merk het omdat de spieren in mijn rechter onderarm tegen het einde van de sessie pijn beginnen te doen. Ik ga automatisch harder knijpen, terwijl ik het niet eens door heb.

Nou is niet iedereen hetzelfde, maar ik heb toch iets van dat 5 a 10 minuten zo ongeveer de tijd is die je nodig hebt om even van de schrik te bekomen. :)

Als je geen fading bemerkt heb je er geen last van lijkt me dan. Of je hoort niet op een circuit thuis. Daarnaast hoop ik niet dat je van deze actie geschrokken zou zijn.

De vraag was overigens hoe te heet remmateriaal het remgevoel beïnvloedt. Niet of er wel of geen fading was, wat ik uitgespookt heb, dat je met een s1000 wel of geen geld weg mag gooien (of dingen zelf in de hand wilt hebben) etc etc.

Ik heb de werking van internet wel weer door ;).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan