Suzuki Gt 250 Restauratie

John Metal

MF'er
8 jun 2012
91
0
kalken
Hallo

Ik ben bezig met een Gt250 van '73 op te knappen en zal mijn vooruitgang,
voor de geïnteresseerden, hier plaatsen.

Het plan is om terug naar origineel staat te brengen.


full
 
Ik heb een volledige Gt250 en extra frame en motorblok voor onderdelen.
Het stond al 20 jaar stil.

full


full



De kabelboom is een ramp en daar ben ik komende dagen mee bezig. Frame is volledig gedemonteerd zonder al teveel afgedraaide bouten :o

Iemand ervaring met tank binnenin ontroesten?

Groeten
Stan
 
Daar ben je nog wel ff mee zoet zo te zien,tank ontroesten kan met tank cure reiniger en daarna met tank cure sealer behandelen,dan moet het weer goed zijn. :Y
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier en geduld toegewenst met het opknappen van deze zowat overleden fiets...

Als ik dit zo inschat is het niet een project van een weekje :+

Maar zoals de meeste hier, foto's worden hier erg gewaardeerd.
Je hebt alvast een goede start gemaakt met het plaatsen van de eerste ("schrikwekkende" 8-) ) foto's.

Ik zal dit topic in de gaten blijven houden.
 
Daar ben je nog wel ff mee zoet zo te zien,tank ontroesten kan met tank cure reiniger en daarna met tank cure sealer behandelen,dan moet het weer goed zijn. :Y
Ik wil mij hier niet mee moeien maar voor je een tank seal gebruikt vraag dan eerst een bewijs dat dit product tegen ethanol kan, want in de loodvrije benzine van 95octaan die we nu tanken zit 5% ethanol in.
Ik heb dit gebruikt: rustarrestor.nl - roest verwijderen en tank sealen
En tank loodvrij 98, deze bevat tot nu toe nog geen ethanol.
Groetjes uit het zonnige zuiden.
 
Ik kwam op de brommersite www.elbv.nl het volgende artikel tegen:

Niks is vervelender dan dat je onderweg een deel van je vermogen kwijtraakt ( niet in het café trouwens red. ), dan wel stil komt te staan met een verstopte sproeier. Je kan natuurlijk proberen met een filter het roestgruis uit je tank tegen te houden maar dat gaat in de meeste gevallen niet en zo'n filter is nog eens geen gezicht ook. Er zit niks anders op dan de tank te ontroesten. Dit kan op vele manieren die ook nog eens aardig kostbaar zijn b.v. de tank inwendig laten stralen of met tankcure roestoplosser behandelen. Ook kan je de tank vullen met scherpe steentjes en dan een paar uur schudden. Maaarr er is een methode die echt werkt en bijna niks KOST. Geduld hebben is echter wel een schone zaak. Het enige wat je nodig hebt is NATUURAZIJN, kost slechts 45 cent per liter.
De meeste benzinekranen lekken dus we drukken een stopje ( slangetje met boutje erin ) op de benzinekraan zodat ons brouwsel niet wegloopt.
Giet 4 liter natuurazijn en 1,5 liter water in de tank ( tot de nok vol ) natuurlijk is dit na de hand van welke tank u heeft. Kreidler b.v. heeft 11ltr tankinhoud dus dan verdubbelt u de bovenstaande hoeveelheid. Tankdop er goed opdraaien en vergeet niet de benzinekraan goed dicht te doen. Lekkage kan de lak aan de buitenzijde erg aantasten.
Na 2 tot 4 weken kun je de tank legen, doe dit b.v. in een emmer zodat je het resultaat kunt zien van 4 weken wachten. Zo nu en dan schudden mag maar dat geeft geen extra bijdrage.
De tank meerdere malen spoelen met schoon water tot dat alle roestschilfers er uit zijn. De laatste keer de tank vullen met gloeiend heet water zodat de tank lekker droogt van binnen. ( voor dat hij weer gaat roesten ). Als je nu in de tank kijkt zie je blinkend metaal en geen korreltje roest.
We kunnen als de tank een paar dagen gedroogd heeft deze een behandeling geven met epoxy, maar deze kost wel 25 euro. Doen we dit niet dan is het ook niet erg maar vul de tank dan wel met tweetaktbenzine en laat hem niet liggen.
Kijk wel uit met de epoxy als je de tank wil laten verchromen, niet alle verchromerijen willen een geepoxeerde tank behandelen.


Met de geschatte doorlooptijd van jouw project, lijkt mij die 4 weken geen probleem.
 
Overigens de tip van de benzinekraan laten zitten zou ik niet adviseren. De meeste kranen zijn van aluminium en deze houden niet zo van azijn. Kraan demonteren en op andere manier de boel dicht maken.
 
Overigens de tip van de benzinekraan laten zitten zou ik niet adviseren. De meeste kranen zijn van aluminium en deze houden niet zo van azijn. Kraan demonteren en op andere manier de boel dicht maken.

Ik ga er vanuit dat de benzinekranen op de brommers ook van aluminium zijn, maar voor de zekerheid is het idd verstandig de benzinekraan er af te halen. Aluminium schoonmaken met azijn gaat overigens best wel goed, maar daar ben je doorgaans geen 4 weken onafgebroken mee bezig :X
 
Bedankt voor alle reacties! Er bestaan waarschijnlijk al meerdere faq's daarover (ontroesten tank) maar leuk dat jullie het direct zeggen. Ik ga vanwege de goekoop dat met azijn eens proberen.

Het zal idd nog even duren voor ie af is, ik hoop er eens mee te kunnen rijden in september, voor het volledige project schat ik zeker meer dan een jaar.

De kabelboom is volledig uitgemeten en was op een paar draadjes na volledig in orde.
Ik heb wel een paar vragen:
1) de bruggelijkrichter kan beter had ik gehoord?
full

2) Linksonder daar heb ik niet (het is het schema van de A dat ik gebruikt heb)(Dimmer Switch)
full

3) Is die fuse origineel? Wat een blafte? ik ben gewoon heel dunne draadjes te zien in de elektronica.
full


Nog wat prentjes
Mijn Werkplaats, de garage bij men oma
full


Kook en schuurmachine
full


Het motorblok dat van het frame kwam
full


Het reserve motorblok en frame
full

full
 
1) de bruggelijkrichter kan beter had ik gehoord?

Deze is origineel voor het K model
Je kunt de nieuwere versie kopen 32800-18521 maar kost dacht ik 100 Euro

) Is die fuse origineel? Wat een blafte? ik ben gewoon heel dunne draadjes te zien in de elektronica.

Ja ook dit is origineel.
Meestal is dit al "verdwenen" en zit er of helemaal geen zekering meet tussen of een andere

:W
 
Kleine update maar wel veel werk, aangezien het zadelovertrek was toegekomen het zadel begonnen renoveren

full


Ik was even binnen voor wat grief grrr
full


Dat is het geworden, maar, het herstellen van de moes lukt me niet goed.. Heeft daar iemand ervaring mee? Ik heb stukken spons proberen plakken en vormen.
Wat u nog ziet is het amuseren met een gratis kegelprogrammatje :p
full


Morgen de pan verder schuren en het naaimachien bovenhalen voor de randen :)
full
 
Kleine update maar wel veel werk, aangezien het zadelovertrek was toegekomen het zadel begonnen renoveren

[afbeelding]

Ik was even binnen voor wat grief grrr
[afbeelding]

Dat is het geworden, maar, het herstellen van de moes lukt me niet goed.. Heeft daar iemand ervaring mee? Ik heb stukken spons proberen plakken en vormen.
Wat u nog ziet is het amuseren met een gratis kegelprogrammatje :p
[afbeelding]

Morgen de pan verder schuren en het naaimachien bovenhalen voor de randen :)
[afbeelding]

ik zou gewoon naar een buddy boer gaan ( fred kool van classic covers veendam) en dan er gewoon een nieuw schuimpje erop, dit is oud uitgehard en is/wordt niks meer ;)

expansies O-)
 
Hallo, even een update

Carbs gerestaureerd
full


Ik heb er nog 2 over, 'k heb ze wat opgekuist vanbinnen en alles ziet er ok uit
full


Problemen met de tank, azijn drupte er wat uit, wat bleek,
onder de verfbobbeltjes was dit verstopt ;(
Ik ga het proberen maken met wat staalplaatjes en JB weld? Dit leek me de beste oplossing na wat opzoeken, daarachter een por 15 binnencoating (na het ontroesten)?
Met mijn lastoestel zal ik er gewoon losdoorheen branden of veel te oppervlakkig, dat is geen optie, durf ik niet.
full


De zuigerveren zijn perfect in orde, toch lijkt het op een vastloper, perfecte warmloper?
Wat zijn volgens u de opties van deze foto uitgaande?
-Nieuwe zuiggerveren en cilinder honen?
-Of 1 maatje (laten) opboren en overmaatje pistons?
Het voelt heel glad aan, nergens diepere krassen.

Ik heb ooit eens met men Honda Nsr ,(men bromboer noemde het) een perfecte warmloper gehad, en dit lijkt op hetzelfde, na het honen en nieuwe segmenten kon ik gewoon weer de baan op en piston zag er ook zo uit, rondomrond verticaal gestreept (wel iets minder erg).
Ik twijfel.
full

full

full


Verder nog
full

Draad voor uitlaat is goed, aansluitingen op uitlaat zelf ook.
full


Groeten
Stan
 
Als de zuigerveren geen schade hebben en de krassen op de zuiger oppervlakkig zijn.
Je ze niet echt goed voelt met je nagel dan zou je het met honen en een setje nieuwe veren kunnen proberen.

Mocht het fout gaan kun je alsnog er een overmaat zuiger in zetten.

Ik zou de cilinders en zuigers meenemen naar de dealer en daar de maat laten controleren bij twijffel overmaat en verse zuigers erin zetten.

Persoonlijk zou ik gaan voor overmaat
Maar waarschijnlijk ben ik veel te voorzichtig.
 
Vroeger haalde we een schuurpapiertje door de cilinder en schuurde de zuiger wat op
met polijstpapier,monteren en rijden en dat bleef het prima doen,maar dat is de boerenmanier,
wil je het echt goed doen moet je de zuigerveerslotspeling meten en de boring en zuigerdiameter meten,dan weet je wat de zuigerspeling is.
De zuigers hebben niet veel blowby sporen,dus of er is veel troep aangezogen,
of de smering was niet optimaal,als je 2 verschillende merken 2taktolie met elkaar
mengt kan je ook dit krijgen,sommige olie soorten of merken verdragen elkaar niet.
Maar ook door troep uit de tank kan je dit krijgen,roestdeeltjes smeren ook niet erg
goed.
 
Laatst bewerkt:
De tank is volledig lekvrij gemaakt, zit nu azijn - water in.
Dit is gedaan met staalplaat te maken en vast te lijmen met JB 2 component lijm (koudlas :? ).

Voor (andere kant ook nog wat)
full


Behandeling
full


Na, moet nu nog gespoten en mischien ook een plamuur voor het weg te moffelen.
full



Het frame is gezandstraalt (allu silicaat) en 2 komponent verf met borstel aangebracht, weer, uv, solventen, benzine olie, al wat je wilt bestendig :o

Voor
full


Tijdens (drukketeltje en compresseur op achtergrond)
full


Na
full


Detail opname, alu silicaat is nogal grof
full


Motor oma zegt: dit is een oud onderwerp, maar dat is het ook, ik denk dat het niet te bedoeling is om een nieuw topic te starten? Ik heb weinig tijd en kan soms weken aan een stuk niet verder werken.

Groeten
Stan
 
Terug
Bovenaan Onderaan