Versnellingsindicator

manou

Rookie
8 jul 2012
19
0
Hallo,

Ik zou graag op mijn FZ6 een versnellingsindicator willen laten zetten.
Ik heb vaak het probleem dat ik niet meer weet in welke versnelling ik rijd, klinkt een beetje knullig, maar ja volgens mij ben ik niet de enigste die dit heeft gezien de vraag naar deze indicators.

Maar heeft iemand ervaring met zo'n digitaal apparaatje?
Ik heb gehoord dat ze toch wel storingsgevoelig zijn.
 
ik ben toevallig ook op zoek naar een gearindicator voor mn bike. Ik heb zelf goede ervaringen met Acumen DG8 gearindicatoren, deze ga ik nu ook weer bestellen (rond de €90). Als je vragen hebt kun je me altijd pm-en.

images


Edit: storingsgevoelig? Hoe bedoel je dat? Hij berekent de verhouding tussen de toeren en de snelheid die je op dat moment rijdt. Iedere versnelling heeft zijn eigen verhoudingsgetal en aan de hand daarvan laat hij jou een nummer zien. Als je het goed soldeert, of de juiste plug en play kabel plaatst is er geen storing mogelijk. Welk bouwjaar FZ6 heb je?

Owja, welkom op MF :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Mijn Fazer is van 2006.
Met storingsgevoelig bedoel ik dat het ding toch nat wordt op de motor en ik kan me voorstellen dat na een aantal regenbuien er lekkage kan ontstaan met storing als gevolg.
Ik laat het trouwens monteren door de dealer hoor, dus dat zal dan wel goed gebeuren.
 
Bedankt voor je reactie.

Mijn Fazer is van 2006.
Met storingsgevoelig bedoel ik dat het ding toch nat wordt op de motor en ik kan me voorstellen dat na een aantal regenbuien er lekkage kan ontstaan met storing als gevolg.
Ik laat het trouwens monteren door de dealer hoor, dus dat zal dan wel goed gebeuren.

Waterdichtheid van de gearindicators is bijna nooit een probleem. Heb er in de afgelopen jaren veel van verkocht maar eigenlijk nog nooit klachten gehad vocht, wel zijn er altijd veel vragen over het aansluiten, maar dat is logisch.
 
Heb zelf een Datatool Digigear op mijn Fazer S2 zitten, installeren was wel even wat moeilijker dan bij een gewone FZ6, omdat ik ABS heb en dus ergens helemaal onderin bij de ECU het signaal moest gaan halen... Gearindicator rijdt gewoon fijn, kijk er vaak even op voordat ik een bocht in ga. Hier in Nederland is dat meestal geen probleem, maar bij ritjes in de Eifel/Luxemburg is het toch wel erg fijn!

Qua storingsgevoeligheid: Op mijn vorige motor, Yamaha FZS 600 '01, heb ik ook een Datatool Digigear geinstalleerd bij 60.000 km. De teller van die motor staat nu op 93.000 km, en de indicator doet het nog steeds! :)
 
Heb zelf een gipro x laatst op mijn R1 gezet. Half uurtje werk en rijden maar :] . Vaak kan deze ook rechtstreeks op de ecu worden aangesloten plug and play.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een acumen te koop ( blauwe verlichting).
Enig probleem is dat ik er geen handleiding meer voor heb, maar volgens mij is die op internet ze te vinden.
Die van mij gaat weg, omdat ik een nieuwe motor heb met ingebouwde indicator.
Heb je interesse, stuur me dan maar even een PM.
 
@ zeemeeuw:
*Gipro is sneller qua reaktietijd (Acumen doet het ook relatief snel)
*De Acumen heeft zelf-dimbaar-display waardoor je niet s'avonds in het donker verblindt wordt door je gearindicator.

Dat weet ik allemaal al. Vandaar dat ik doorverwees naar de Starlane.
(Omdat zo'n Acumen soms gewoon een versnelling achter loopt :+ )
Maar ik ben gewoon benieuwd of dit reeds is verbeterd, vandaar dat ik vroeg om een review.
 
Ik heb in het verleden 2 Acumens gehad en deze zijn altijd hetzelfde geweest. Ze worden nu zelfs niet meer gemaakt...

Over je "blijven een versnelling achter" opmerking: heb je dat zelf ervaren of is dat van horen zeggen? Ik rij al sinds 2008 met Acumen en ze doen het prima, ook qua snelheid.

(Ondanks dat de Gipro sneller is :+ )
 
Over je "blijven een versnelling achter" opmerking: heb je dat zelf ervaren of is dat van horen zeggen? Ik rij al sinds 2008 met Acumen en ze doen het prima, ook qua snelheid.


Beide.

Maar uiteraard plaats ik ook wel de kanttekening dat het allemaal vrij relatief is.
Tenslotte zit je niet continue naar de GI te staren, het blijft een hulpmiddel en geen essentieel onderdeel van je motorfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan