Degelijkheid Kymco

Dan had je ook kunnen lezen in het magazine dat niet ik de test heb geschreven maar Raymon. Ervaringen zijn persoonlijk en dit is wat hij ervan vindt. Mijn mening over de Myroad is vrij duidelijk.

aha oke dan ik ben benieuwd of de andere bladen het al dan niet met raymon eens zijn,
mochten ze het met hem eens zijn dan waan ik mij op een heel ander planeet haha.
 
Voor alle scooters geldt dat je het moet treffen, met zowel de scooter als de leverancier.

Ik wilde een 400 cc scooter. Ik heb daarom proefgereden op de 3 Japanners. Overigens heb ik daarvoor erg veel moeite moeten doen; o.a in totaal ruim 400 km gereisd op 2 verschillende dagen. De ene dealer wil/kan je helemaal niet laten proefrijden en de andere wil je niet inplannen.

Ik heb uiteindelijk eerst op een nieuwe Suzuki Burman 400 gereden. Die ratelde alsof hij te weinig olie had of er al een ton op had zitten en de spiegels moesten na elke windvlaag opnieuw afgesteld worden.

Ik heb ook op een Yamaha Majesty 400 gereden. Deze had zoveel speling op de voorvork, dat de wegligging zeer te wensen overliet. Hij veerde nogal bokkig en vroeg vaak stuurcorrecties.

Tenslotte heb ik 2x op een Honda SW 400 gereden, een demo en een gebruikt exemplaar. Beide waren toevallig probleemloos. Bovendien viel ik meteen voor het ingebouwde 2 cilinder blok.

De Yamaha en Suzuki waren al afgevallen. Dat lag voornamelijk aan de dealers (een demo hoort probleemloos te zijn), maar het geeft ook te denken dat een scooter na nog geen 1000 km zulke gebreken kan vertonen.
 
Laatst bewerkt:
Die SYM Maxsym 400 is ook gewoon een hele fijne en een goede scooter die niet onder doet van die andere drie, ook in de ABS

De Maxsym 400 is idd een fantastische scooter, dat hebben het afgelopen jaar al heel wat kopers kunnen ervaren. Waarschijnlijk nog meer in Belgie dan in Nederland. Ook nog weinig of niks negatiefs over gelezen of gehoord? Het enige was mss dat ie nogal lang op zich heeft laten wachten, maar ook dat is geen probleem als men een produkt afleverd waarvan de kinderziektes al zijn opgelost. Dat is vaak anders, men gooit wat nieuws op de markt en de eerste kopers kunnen dienst doen als testrijders met alle gevolgen van dien.

Voor velen is het gewoon ondenkbaar dat men voor die prijs een degelijke motorscooter kan afleveren die qua degelijkheid beter in mekaar steekt dan de gevestigde merken. Die tevens nog heel wat extra's zoals ledverlichting, 12V stekker, USB poort en een prachtig dashboard meekrijgt. Mss zijn merken als Sym en Kymco niet goedkoop maar zijn andere merken gewoon veel te duur? Het is algemeen geweten dat velen gewoon graag meer betalen voor een bepaald logo? Want duur is gelijk aan goed, toch? :N En van die onzin maken die fabrikanten gretig gebruik.

En voor sommigen, een blad niet meer kopen omdat jouw veel te dure scooter er in de test slechter uit komt dan een goedkoop exemplaar uit Taiwan. *D
Dat is ergens wel begrijpelijk maar vooral ook zielig.
Wat de Maxsym betreft zal je dan niet veel bladen meer moeten lezen. :+
Goeie wijn hoeft geen krans, en dat zijn merken als Kymco en Sym dagelijks meer en meer aan het bewijzen. En daar kan je als consument alleen maar blij om zijn.
 
Mordan, vandaag ben ik een dagje in Belgie geweest op de scooter, Knokke Blankenbergen, Brugge, en Antwerpen, heel wat Sym motor scooters gezien, maar in NL, nog nooit eentje zien rijden.
worden gewoon zo goed als niet verkocht, waarom weet ik ook niet.
wat ik me afvroeg , ik zag alle bromscooters zonder kenteken of verzekerings plaatje rijden, ik neem aan dat dat in Belgie zo gaat, ik vroeg me alleen af als ze door rood rijden of een ongeluk veroorzaken en doorrijden hoe vind je iemand terug??
 
Mordan, vandaag ben ik een dagje in Belgie geweest op de scooter, Knokke Blankenbergen, Brugge, en Antwerpen, heel wat Sym motor scooters gezien, maar in NL, nog nooit eentje zien rijden.
worden gewoon zo goed als niet verkocht, waarom weet ik ook niet.
De SYM GTS 125 was in België de meest verkochte 125 cc scooter...
Hier mocht je die ook besturen met een gewoon B rijbewijs.
Velen zijn met een GTS 125 begonnen en later op 250 of 300 overgeschakeld, of zoals ik van GTS 125 naar GTS 125 + GTS 250 naar Maxsym.
Met de overnameprijzen zit het hier ook wel snor. Met een afschrijving van 900€ heb ik 3 jaar GTS 125 gereden, en 1 jaar GTS 250. En dan was de 250 bij de inruil toe aan een grote onderhoudsbeurt met afregeling kleppen én een set nieuwe banden.
wat ik me afvroeg , ik zag alle bromscooters zonder kenteken of verzekerings plaatje rijden, ik neem aan dat dat in Belgie zo gaat, ik vroeg me alleen af als ze door rood rijden of een ongeluk veroorzaken en doorrijden hoe vind je iemand terug??
Op dezelfde wijze als men fietsers die door het rood rijden of een ongeval veroorzaken terugvind ;)
 
Mordan, vandaag ben ik een dagje in Belgie geweest op de scooter, Knokke Blankenbergen, Brugge, en Antwerpen, heel wat Sym motor scooters gezien, maar in NL, nog nooit eentje zien rijden.
worden gewoon zo goed als niet verkocht, waarom weet ik ook niet.
wat ik me afvroeg , ik zag alle bromscooters zonder kenteken of verzekerings plaatje rijden, ik neem aan dat dat in Belgie zo gaat, ik vroeg me alleen af als ze door rood rijden of een ongeluk veroorzaken en doorrijden hoe vind je iemand terug??

Tja, die Sym's worden een echte plaag hier. :+
Bij ons rijden brommertjes tot 50cc idd zonder nummerplaat.
Er is echter wel een verzekering voor nodig en een rijbewijs, namelijk een A-attest.
Geen kenteken of verzekeringsplaat zichtbaar nodig.
Wat dat rood licht rijden betreft, dat doen vooral de fietsers hier en ook deze hebben geen zichtbare indentificatie.
Er word tegenwoordig wel streng gecontroleerd op de max. snelheid dat je brommertje kan, namelijk 25 of 45km/u. Als ze je pakken word je brommertje meteen tot scroot herleid.
Dat was in mijn tijd wel anders, mijn Honda Amigo reed zonder probleem 90km/u.
Vind ik eigenlijk wel sneu voor de jeugd, 45km/u is eigenlijk belachelijk weinig.
Mijn zoon rijd een Peugeot speedfight 49cc, in Belgie is ie verplicht afgesteld op 45km max.
Terwijl die dingen orgineel makkelijk de 100km/u halen.
 
Voor velen is het gewoon ondenkbaar dat men voor die prijs een degelijke motorscooter kan afleveren die qua degelijkheid beter in mekaar steekt dan de gevestigde merken.

Het is niet ondenkbaar, maar in deze gewoon niet conform de waarheid.
De gebruikte kunststoffen en afwerking zijn niet van het niveau van de Japanse merken en die kunnen ook nog beter wat mij betreft.

Zoals ik onlangs in een ander topic al schreef, bij mij op de hoek zit dealer Roadrunner en daarom kocht ik het (Japanse) merk waarvan hij verdeler is (makkelijk dichtbij) , was hij Piaggio dealer geweest was het waarschijnlijk een Piaggio geworden, merken en prijzen interesseren me weinig wat dat betreft.
Wat me wél interesseert is orginaliteit voor wat betreft het ontwerp vandaar dat een Piaggio evt. wel in aanmerking kwam maar de Sym Maxsym 400i niet, dat is qua ontwerp bijna een Burgman-kloon, dat vind ik erg makkelijk en goedkoop. Dat is mijn persoonlijke mening, geen persoonlijke aanval.
Dat een Sym technisch goed is twijfel ik niet aan en het is mooi dat je er zo blij mee bent.

En voor sommigen, een blad niet meer kopen omdat jouw veel te dure scooter er in de test slechter uit komt dan een goedkoop exemplaar uit Taiwan. *D
Dat is ergens wel begrijpelijk maar vooral ook zielig.

Ik vind merk fanaten nogal zielig, die maar blijven zeuren over hoe goedkoop en goed hun merk wel niet is.
Als je goed had gelezen ging het niet alleen om die test waar een niet-ABS scooter (toenmalig ook niet leverbaar) 'wint' van scooters die wél ABS hebben maar ook om bijv. de E solex.
Ook de overmatige aandacht voor elektrische voertuigen hoeft van mij niet.
Denk je nou echt dat ik een blad niet meer koop omdat mijn scootertje niet als beste als de test kwam :') Een typisch geval van projectie en erg ongenuanceerd.
 
Het is niet ondenkbaar, maar in deze gewoon niet conform de waarheid.
De gebruikte kunststoffen en afwerking zijn niet van het niveau van de Japanse merken en die kunnen ook nog beter wat mij betreft.

Zoals ik onlangs in een ander topic al schreef, bij mij op de hoek zit dealer Roadrunner en daarom kocht ik het (Japanse) merk waarvan hij verdeler is (makkelijk dichtbij) , was hij Piaggio dealer geweest was het waarschijnlijk een Piaggio geworden, merken en prijzen interesseren me weinig wat dat betreft.
Wat me wél interesseert is orginaliteit voor wat betreft het ontwerp vandaar dat een Piaggio evt. wel in aanmerking kwam maar de Sym Maxsym 400i niet, dat is qua ontwerp bijna een Burgman-kloon, dat vind ik erg makkelijk en goedkoop. Dat is mijn persoonlijke mening, geen persoonlijke aanval.
Dat een Sym technisch goed is twijfel ik niet aan en het is mooi dat je er zo blij mee bent.

Als de Maxsym een kloon is van de Burgmann, is dat om de eenvoudige reden dat ze in dezelfde Sym fabrieken werden gemaakt. Naar mijn bescheiden mening is de kloon zelf mooier dan het orgineel, denk maar aan de led-verlichting en het prachtige dashboard. Dat heb je zelf nog niet op de Burgman Executive. Wie de gebruikte materialen van Sym minderwaardig vind, heeft er volgens mij nog nooit één van dichtbij gezien. De materialen en degelijkheid zijn op zijn minst evenwaardig aan Honda en Suzuki en zeker heel wat beter dan degene van de Piaggio-groep. Waarom die Taiwanezen dan zo goedkoop zijn? Om de eenvoudige reden dat ze na de Aziatische en Australische markt ook de Europese markt willen veroveren. En dat gaat hen ook lukken. Het is dankzij merken als Sym en Kymco dat de motorverkoop stabiel blijft.

En als je het over die test had van de 4 witte 400cc motorscooters in Scooterexpress?
Leken die zoals de meeste motorscooters allemaal op klonen van mekaar.

Hoe halstarig sommigen zich toch nog altijd laten beinvloeden door merken en prijzen. :N
Mij niet gelaten, iedereen mag best het dubbele geven voor hetzelfde produkt.
Het is nochtans ook algemeen geweten dat heel wat witte produkten evenwaardig zijn aan merkprodukten, van zwan worsten tot Dash waspoeders worden echter in dezelfde fabrieken gemaakt. Nee, Dash wast alleen witter in het hoofdje en volgens de marketting. *D

Dat sommige bladen zouden sponsorgeld krijgen en daarom niet objectief zouden zijn? Kan ik best in komen. Alleen vrees ik dat het niet de goedkope Taiwanese merken zullen zijn die zich hieraan schuldig maken. Ik verdenk eerder de gekende merken, met hun dure campagnes en aanwezigheid op elk evenement, hiervan. De taiwanezen hebben dit niet nodig, ze hebben hun prijs mee en dat lokt klanten. Als die klanten dan ook nog eens onbevooroordeeld zijn en wat verder durven kijken, zullen ze ook de kwaliteit ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Toen de kiné deze morgen langskwam met zijn Honda Varadero zag hij mijn Maxsym staan.
Hij heeft hem eens van dichtbij bekeken en zijn reactie was: dat is gene Vespa meer he, da's een echte motor...
 
Hoe halstarig sommigen zich toch nog altijd laten beinvloeden door merken en prijzen. :N

Valt wel mee, hier in NL vorige maand een Majesty gekocht voor 50 euro minder dan een Maxsym.

Behalve de spiegels vind ik de Sym er best prima uitzien en over de kwaliteit heb ik geen mening wegens gebrek aan ervaring. Toch kies ik bij een gelijke prijs liever een Yamaha.

Kijk alleen naar dealers of juist het gebrek eraan, in ieder geval in NL. Ook van Mordan heb ik gelezen dat zijn dealer niet op de hoogte was van het juiste onderhoud en daarom zelf een schema heeft opgesteld. (o.a. kleppen stellen) dat is natuurlijk prima, maar zegt dat ook niet iets over de oragnisatie van SYM in B of zelfs europa?
 
Laatst bewerkt:
Valt wel mee, hier in NL vorige maand een Majesty gekocht voor 50 euro minder dan een Maxsym.

Behalve de spiegels vind ik de Sym er best prima uitzien en over de kwaliteit heb ik geen mening wegens gebrek aan ervaring. Toch kies ik bij een gelijke prijs liever een Yamaha.

Kijk alleen naar dealers of juist het gebrek eraan, in ieder geval in NL. Ook van Mordan heb ik gelezen dat zijn dealer niet op de hoogte was van het juiste onderhoud en daarom zelf een schema heeft opgesteld. (o.a. kleppen stellen) dat is natuurlijk prima, maar zegt dat ook niet iets over de oragnisatie van SYM in B of zelfs europa?

De Maxsym heeft idd lang op zich laten wachten en Sym is naar aloude gewoonte eerder karig met informatie. Maar mijn dealer heeft zich ondertussen herpakt en had altijd een goed kontakt met de invoerder. Voor het eerste onderhoud was alle kennis aanwezig en alle stukken voorhanden. Ik heb andere ervaringen met Gilera, moet je al een privé-detectieve gaan inschakelen om alleen maar aan hun kontaktgegevens te raken.
 
Ben net terug van een drieweekse vakantie in Zuid-Spanje en het viel me ginds op hoeveel je daar Kymco ziet rijden.
Heb daar af en toe rijders aangesproken en naar hun wedervaren gevraagd.
Allemaal hèèl positief.
En ik kan je verzekeren, die gasten 'scheuren' echt met hun (motor)scooters.
Kymco is ginds in ieder geval een sterk gevestigde waarde !
 
ik was vorig jaar in taiwan, zelf ook wat rondgecrossed op een barakke kymco en sim scootertjes van contacten ginder, sommigen hebben er 100.000 km op de teller, en dan zijn dat niet brave autostrade kms enzo, ze rijden er wel vrij rustig moet ik zeggen en de wegen zijn helemaal niet slecht.

overigens zijn dat allemaal 100-150 ccs bijna.
die xciting 500 heb ik er nooit gezien, ook geen 300's, die zouden dus hoofdzakelijk voor de europese markt moeten zijn. kunnen best evne goed zijn, maar de techniek is dan wel minder beproefd misschien (Alhoewel kymco toch samenwerkte met bmw voor blokken ofziets, maar daar weet ik het fijne niet van, en het boeit me ook niet veel :-))
 
Blijkt dat automerk Dacia tot betrouwbaarste merk hier is verkozen ...
Dacia, waar velen hun neus voor ophalen, niet ?
;-)
 
Dat Dacia verkozen is tot betrouwbaarste merk zegt me eigenlijk vrij weinig. Hoe lang bestaat dat merk nou helemaal? En hoeveel rijden er rond met 500.000+ op de teller?

Een BMW R1150 met 400.000 probleemloze kms of een Honda Silverwing 600 met 250.000 woon-werk kms door weer en wind, dat vind ik betrouwbaar.

Hetzelfde geldt voor Kymco. Laat ze zich hier in Noordwest-Europa eerst maar eens bewijzen.
 
Laatst bewerkt:
gt scooter, met betrouwbaarste bedoelde men vooral de bedrijfszekerheid; van alle nieuwe in gebruik genomen wagens had de Dacia de minste (lees bijna geen) problemen.

jij hebt het over duurzaamheid, terecht ook heel belangrijk, maar dat was niet aan de orde.

afin, je zal nu wel begrijpen waar ik naartoe wil
 
Laatst bewerkt:
Dat Dacia verkozen is tot betrouwbaarste merk zegt me eigenlijk vrij weinig. Hoe lang bestaat dat merk nou helemaal? En hoeveel rijden er rond met 500.000+ op de teller?

Een BMW R1150 met 400.000 probleemloze kms of een Honda Silverwing 600 met 250.000 woon-werk kms door weer en wind, dat vind ik betrouwbaar.

Hetzelfde geldt voor Kymco. Laat ze zich hier in Noordwest-Europa eerst maar eens bewijzen.
De pizza boeren hebben bijna allemaal kymco agility, sommige met 100.000km op de teller.
ze zijn natuurlijk goedkoop in aanschaf en een behoorlijk betrouwbaar motortje.
wat motorscooters betreft moeten ze zich waarschijnlijk nog wel bewijzen, maar een begin is er met de brommers.
 
Ik vind de Xiting 500 een erg mooie maar scooter, maar de 700 niet om aan te zien.

Over onbekend maakt onbemind: ik ben zeker in voor een 2-pitter van Kymco, maar ik ken geen motordealer die Kymco verkoopt.

En als ik een Mercedes C wil, heb ik weinig aan de betrouwbaarheid van een Smart.
 
Ik vind de Xiting 500 een erg mooie maar scooter, maar de 700 niet om aan te zien.

Over onbekend maakt onbemind: ik ben zeker in voor een 2-pitter van Kymco, maar ik ken geen motordealer die Kymco verkoopt.


En als ik een Mercedes C wil, heb ik weinig aan de betrouwbaarheid van een Smart.

Wat je wèl of niet mooi vindt, heeft niks met betrouwbaarheid/degelijkheid te maken hè.

Dat je geen motordealer kent die Kymco verkoopt ... is dat Kymco's fout of de jouwe ?

De stelling tussen Mercedes/Smart en Kymco ontgaat me volledig ...


Je hebt nu eenmaal believers en non-believers ....
 
Te stellen dat het aan mij ligt gaat me te ver. Ik woon in een Nederlandse stad met ruim 200.000 inwoners en daar zijn in de wijde omtrek geen dealers te vinden waar ik er een kopen kan. Ik heb op de site van Kymco gezocht naar motorscooter-dealers en kom daar 2 adressen tegen binnen een straal van 30 km: 1 fietsenzaak en een autodealer die ook bromfietsen verkoopt! Daar kun je toch alleen maar om lachen (of huilen als je een "believer" bent)?

Ik vraag me echt af of Kymco Nederland als markt serieus neemt. Tot die tijd kan ik Kymco niet serieus nemen. Dat is iets anders dan niet willen.

En over die vergelijking met auto's: anderen hebben het over de pizzakoeriers (die rijden niet op motorscooters) en weer anderen over Dacia (dat zijn auto's).
 
Laatst bewerkt:
Kymco zijnde zou ik Nederland ook niet au serieu nemen als afzetmarkt !
Nee, flauw grapje van een Belg ;-)
Als het waar is wat jij beweert, dan heeft Kymco inderdaad nog heel wat commercieel werk.
Maar om een merk daar op af te schieten ... beetje kort door de bocht, niet ?
Kymco is en blijft een serieus gevestige waarde in Azië en sommige europese landen als Spanje. Daar kan je nu eenmaal niet naast.
Quote
KYMCO is Australia's Number 1 brand in the Scooter market. According to official figures released today by the Federal Chamber of Automotive Industries (FCAI), KYMCO sold more Scooters in 2011 than any other brand
Unquote
 
Te stellen dat het aan mij ligt gaat me te ver. Ik woon in een Nederlandse stad met ruim 200.000 inwoners en daar zijn in de wijde omtrek geen dealers te vinden waar ik er een kopen kan. Ik heb op de site van Kymco gezocht naar motorscooter-dealers en kom daar 2 adressen tegen binnen een straal van 30 km: 1 fietsenzaak en een autodealer die ook bromfietsen verkoopt! Daar kun je toch alleen maar om lachen (of huilen als je een "believer" bent)?

Ik vraag me echt af of Kymco Nederland als markt serieus neemt. Tot die tijd kan ik Kymco niet serieus nemen. Dat is iets anders dan niet willen.

Ik woon in een NL stad met 4x zoveel inwoners, binnen deze stadsgrenzen 1 Honda (motorscooter) dealer (MotoPort). Als je denkt dat je daar het gehele Honda motorscooter modellengamma staat, heb je het mis!. Er staat alleen 1x SH300 (nieuw) en een 2-tal afgedankte SW's.

Gelukkig wel 1 van de Kymco pilotstores hier, waar de komplete (motor)scootergamma staat en ook in div. kleur uitvoeringen.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in het Antwerpse en heb :
op 3 km een fiets-scootzaak mèt Kymco
op 6 km een scoot-motorzaak mèt Kymco
op 16 km een fiets-scootzaak mèt Kymco.
 
Ik woon in een NL stad met 4x zoveel inwoners, binnen deze stadsgrenzen 1 Honda (motorscooter) dealer (MotoPort). Als je denkt dat je daar het gehele Honda motorscooter modellengamma staat, heb je het mis!. Er staat alleen 1x SH300 (nieuw) en een 2-tal afgedankte SW's.

Gelukkig wel 1 van de Kymco pilotstores hier, waar de komplete (motor)scootergamma staat en ook in div. kleur uitvoeringen.

In die andere grote stad (Amsterdam) heeft Motoport wel veel Honda's staan: SW 400/600 nieuw en gebruikt, NC 700S, X DCT, Integra, om maar eens wat te noemen.

Maar om even terug te komen op Kymco: ik rijd wel een keertje naar Antwerpen. Heb ik er best voor over hoor. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan