How-to: Herken een versleten kettingset

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Aangezien het elke keer weer boven lijkt te komen, op speciaal verzoek van Martell :+


Ten eerste kan een kettingset op twee manieren aan het einde van zijn leven zijn gekomen, en dan bedoel ik vooral middels 2 scenario's. Even voor de duidelijkheid: puristen willen dat die rondjes met driehoekjes er aan 'kettingwielen' worden genoemd. Ik zie geen reden waarom het niet gewoon met tandwielen af kan. Dat klinkt minder streberig en is korter. Yay for efficiency.


Scenario 1: De stille dood
Je goed onderhouden ketting en tandwielen zijn mooi gelijkmatig versleten, maar de limiet is gewoon bereikt. Dit is eenvoudig te controleren en wordt meestal ook op tijd opgemerkt, omdat er vaak naar de ketting wordt gekeken door mensen die hier komen.

Hoe herken ik dit? Simpel: je eerste hint is dat je vaker moet gaan stellen. Dit hoeft in de hoofdfase van het leven van je ketting bijna nooit, aan het einde stel je ongeveer na elke 500km. Voor de zekerheid kijk je vervolgens in je WPH (werkplaathandboek) naar de slijtagelimiet van de ketting. Vaak is dit aangegeven als een maximale lengte per 21 schakels, die ik zo niet uit mijn hoofd weet. Is de afstand tussen die 21 schakels groter dan wat er in het WPH staat, vervang je de ketting. Uiteraard vervang je dan ook je tandwielen gelijk! Een andere, wat minder wetenschappelijk exact verantwoorde, manier is om (bij je achtertandwiel) de ketting op een pin vast te pakken (voorbeeld), en van je achtertandwiel te trekken. Kom je verder dan pak'mbeet een halve centimeter, is hij ook wel versleten. Tevens maakt een versleten ketting gewoon meer geluid, net als een nieuwe overigens, dat hoort zo. Wat als je hem niet vervangt? Dan is de ketting op een gegeven moment zo erg verzwakt dat hij gewoon knapt. Dat wil je echt niet meemaken, je kunt het geluk hebben dat hij rustig op de weg gaat liggen maar hij kan ook je konten (die van jou + die van je motor), been en carter compleet om zeep helpen.



Scenario 2: Out with a bang
Als je ketting niet altijd even goed is onderhouden, of domweg meer heeft (moeten) meemaken, kan deze ook ongelijk slijten. Belangrijk hierbij is te beseffen dat het niet zozeer de kettingplaten zijn die uitrekken, maar vooral de busjes in de ketting die het zooitje aan elkaar vast houden. Wanneer deze een slechte dag hebben (en dan bedoel ik een kutleven) kunnen ze voor legio problemen zorgen. Het grootse probleem is 'zware schakels'. Zware schakels zijn een waarschuwing voor definitief overlijden dus het is een idee om er naar te luisteren. Wanneer je je ketting rond laat gaan in 'ontspannen' toestand zul je kunnen zien dat deze niet zo zeer rustig hangt, maar dat er een paar 'vouwen' in zitten. Die kun je ook niet makkelijk rechtbuigen, die blijven gewoon staan in de stand waarin je ze achterlaat. Niet soepel, niet goed. Dat is dus een zware schakel. Je voelt soms ook in je voetsteunen als een regelmatig (snelheidsafhankelijk) tikken. Een duurdere (AFAM oid) ketting heeft hogere kwaliteit busjes en gaat in theorie langer mee, maar natuurlijk telt het ook mee hoe je er mee omgaat. Een andere manier waarop de ketting raar kan lijken te slijten is wanneer je tandwielen dat doen. Een zogeheten 'ovaal tandwiel' (en dan bedoel ik niet die geoptimaliseerde dingen uit de fietssport) is vaak een budgettandwiel dat (door slechte smering oid) door z'n geharde laag is heen gevreten. Zodra die harde laag weg is, werkt de ketting zich een eind naar binnen en wanneer die niet gelijkmatig over het hele tandwiel gebeurt (en dat doet het eigenlijk nooit :P ) wordt het tandwiel langzaam maar zeker ovaal, letterlijk. Dit is op een foto niet vast te leggen eigenlijk, zie je niet goed. Wél eenvoudig herkenbaar. Draai je ketting rond, en controleer de speling op meerdere punten (4 of zo). Als de speling op sommige punten beduidend kleiner is dan op andere punten heb je waarschijnlijk een ovaal tandwiel te pakken. Ook goed merkbaar als je in de 1 20km/u wil hobbelen: da gaat niet zo goed meer, horten en stoten alom. Het gaat pas echt duur worden wanneer je je speling zonder nadenken stelt op een los deel van de ketting, het strakke deel trekt dan zonder mededogen je uitgaande lager naar de knoppen. Oftewel: vervangen die meuk, en rap een beetje. Er is nog een type slijtage dat je vooral aan je tandwielen kunt zien: haaientanden. De ketting trekt het verzwakte tandwiel compleet uit vorm en uiteraard loopt dit niet lekker meer. Kan zowel voor als achter voorkomen... Vervangen dus.

Extreme gevallen kunnen soms hele creatieve oorzaken hebben, maar over het algemeen verloopt alles vrij soepel wanneer je gewoon je boekje aanhoudt qua onderhoud. Let er op dat je je wiel altijd recht in je achterbrug hebt staan, en dat je ketting goed gesmeerd is. Het is een illusie dat een ketting langer meegaat als je hem mooi poetst, het doet meer kwaad dan goed. Lekker vies en vet laten is het beste, veel schoonmaakmiddelen dringen zelfs door tot de binnendelen van de ketting, waar ze de inwendige smering om zeep helpen en bijvoorbeeld zware punten creëren. Helaas, mag je weer vervangen. Maar hey, een nieuwe ketting is wel mooi bling. Dus, om op te sommen:

Je herkent hem aan één of meerdere van de volgende symptomen, al dan niet exclusief gerelateerd aan een versleten kettingset:

  • Herrie bij het rijden, zingend of ratelend.
  • Bokken op lage snelheid, terwijl het blok goed loopt.
  • Speling varieert, niet meer goed te krijgen.
  • Een geklapt uitgaand lager.
  • Zware punten.
  • Haaientanden (op de tandwielen).
  • Of gewoon: 21 schakel-lengte overschreden.


En nou heel laten die dingen! Horrorfoto's en doemscenario's zijn welkom :+


Zo ziet een goed gebruikt tandwiel er uit ivm een nieuwe:

434404d1332763252-scared-changing-camshaft-sprockets-146-0010-hand-06-zoom.jpg


Zo niet:

rear_sprocket_closeup.jpg


Ketting met zware punten:

3464500691_4f2f87cb84_o.jpg



Verdere horrorkettingen:

full

full

full

full

Wore%20out%20sprocket.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfel over de staat van mijn kettingset.
Het is een Regina Z-ring met Supersprox tandwielen, zou topkwaliteit moeten zijn dus.
Zit nu 20.000km op mijn 690SMC.

Hij is ongelijk gesleten, op het ene punt dus langer dan het andere, maar naar mijn ervaring is dat al vrij snel het geval en betekent het niet dat de ketting op is.
Hetgeen ik mij zorgen om maak is dat er stroeve schakels tussen zitten, een heel aantal. Deze zijn echter niet heel stroef, maar een klein beetje. Ik kan ze met 1 vinger zo recht duwen. Ook voel ik er tijdens het rijden niets van.
Ik vermoed dat dit misschien door het smeermiddel dat ik gebruik veroorzaakt kan zijn.
Profi Dry Lube.

Wat denken jullie? Adviezen?
 
Supersprox heeft of had het probleem met losse klinknagels. Ik heb er zelf geen probleem mee of mee gehad.
Regina ketting ben ik niet van gecharmeerd. Moest te vaak gesteld worden ,was te snel versleten. Tenminste, de regina die ik had. Sindsdien nooit geen regina meer gekocht.
Profi Dry Lube lijkt mij leuk voor de fiets.
 
Ik twijfel over de staat van mijn kettingset.
Het is een Regina Z-ring met Supersprox tandwielen, zou topkwaliteit moeten zijn dus.
Zit nu 20.000km op mijn 690SMC.

Hij is ongelijk gesleten, op het ene punt dus langer dan het andere, maar naar mijn ervaring is dat al vrij snel het geval en betekent het niet dat de ketting op is.
Hetgeen ik mij zorgen om maak is dat er stroeve schakels tussen zitten, een heel aantal. Deze zijn echter niet heel stroef, maar een klein beetje. Ik kan ze met 1 vinger zo recht duwen. Ook voel ik er tijdens het rijden niets van.
Ik vermoed dat dit misschien door het smeermiddel dat ik gebruik veroorzaakt kan zijn.
Profi Dry Lube.

Wat denken jullie? Adviezen?
Het woord ''Regina'' zegt voor mij genoeg, zelf ooit zo'n (splinternieuwe) ketting binnen 6000 km compleet aan gort gereden (ondanks een McCoi smeersysteem ). Ook ooit een Duitse vriendin gehad, die heette ook Regina. Was ook waardeloos.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat nou met strakke punten. Elke keer wordt er neergezet, ketting met strakke punten is versleten. Als dat zo zou zijn was ik al 5 kettingen verder op mijn verschillende motoren.
Ik had op mijn z750 met 8K op de teller een strak punt, toen ik mn z1000sx kocht met 11K ook een strak punt. Op mn andere motoren met relatief nieuwe ketting ook strak punt.
Heb ik dan elke keer slechte kettingen (DID) gehad na zeer korte tijd of is dit gewoon bullcrap.
 
Strak punt tijdens het draaien van het wiel of strakke schakel. Tandwiel niet rond (of minder nauwkeurig gemaakt) zorgt ook voor het strakker komen van de ketting op een bepaalt punt. Als dat telkens bij dezelfde stand van het wiel is, zou het aan de tandwielen kunnen liggen. Bij een strakke schakel zal de ketting stakker gaan staan als deze schakel juist niet op het tandwiel ligt, lijkt mij.
 
Lees en huiver
ZX9R, was tijd voor nieuwe ketting en tandwielen, dus die netjes besteld bij Louis.de
Ik wilde de DID, en groot was mijn verbazing dat ik een VAZ kreeg, dus ik reclameerde, maar ze verzekerden mij dat deze minsten zo goed was, en zelfs in de GP's werd gebruikt...
nou dus die er maar op, dacht dat ik hem netjes had afgesteld, en donderdags op weg naar magny course voor de bol d'or
in luxemburg moest ik hem al bijstellen omdat ik hem wel erg slap vond hangen, maar soms twijfel je en denk je hmmmm iets te los afgesteld...
Was nog lekker vet, dus daar lag het niet aan....
Binnendoor naar dyon gereden, daar de peage op, en op het moment dat ik wegtrek, wel toeren, geen snelheid, en dan sta je op de peage zonder ketting....

dus buiten de opgegeven redenen, soms kun je ook een gedrocht kopen zonder het zelf in de gaten te hebben
 
als je kijkt naar het kettingwielhuis zie je dat er lang niet achter gekeken is/ enorm vies is.
Dit is gewoon enorm achterstallig onderhoud geweest.
Dan heb je passie voor motoren, en dan ga je er zo mee om -O-
en dan krijg je van die antwoorden..."hoezo, hij start en rijd toch gewoon goed? "
 
Ben benieuwd wie er allemaal (incl dealers bij een beurt) dat kapje er af schroeven en netjes schoon maken +). Ik doe het wel, omdat ik mn motor netjes wil houden, maar ook omdat na verloop van tijd het vet zich dusdanig op stapelt dat het er uit lekt. Na mijn scottoiler trouwens nauwelijks last van viezigheid. Spettert niet zo hard en zand blijft niet kleven.
 
Buiten het feit dat de boel op de foto versleten is maar die viezigheid van de ketting kan je dus ook krijgen voordat de boel versleten is.
Dit is nou een reden waarom je om de zoveel tijd je ketting moet reinigen. Er komt een laagje vuil gemengd met vet wat opgedroogd is. Al zou je hierop vet spuiten dan smeert het nauwelijks of er komt troep dieper tussen de schakels.

Het bovenstaande krijg je niet alleen door een motor die langdurig stilstaat maar ook als je dagelijks rijdt. Als je een winter doorhaalt met je motor dan eindigt hij ook zo.

Als je om de zoveel tijd(1 keer per jaar ofzo, ligt aan de staat) even met lampenolie de boel gaat reinigen dan ziet alles er weer spik en span uit. *O*
 
kei en keihard heel diep penetreren met de juiste smeermiddelen.
Vergeef me mijn woordkeuze :+

Iid goed schoonhouden zodat goede smeermiddelen de kans krijgen om door te dringen daar waar het moet zijn.
Tijdens de schoonmaakwerkzaamheden houd je gelijk een inspectie :)
2x per jaar een goede schoonmaakbeurt is hier standaard.





Buiten het feit dat de boel op de foto versleten is maar die viezigheid van de ketting kan je dus ook krijgen voordat de boel versleten is.
Dit is nou een reden waarom je om de zoveel tijd je ketting moet reinigen. Er komt een laagje vuil gemengd met vet wat opgedroogd is. Al zou je hierop vet spuiten dan smeert het nauwelijks of er komt troep dieper tussen de schakels.

Het bovenstaande krijg je niet alleen door een motor die langdurig stilstaat maar ook als je dagelijks rijdt. Als je een winter doorhaalt met je motor dan eindigt hij ook zo.

Als je om de zoveel tijd(1 keer per jaar ofzo, ligt aan de staat) even met lampenolie de boel gaat reinigen dan ziet alles er weer spik en span uit. *O*
 
kei en keihard heel diep penetreren met de juiste smeermiddelen.
Vergeef me mijn woordkeuze :+

Iid goed schoonhouden zodat goede smeermiddelen de kans krijgen om door te dringen daar waar het moet zijn.
Tijdens de schoonmaakwerkzaamheden houd je gelijk een inspectie :)
2x per jaar een goede schoonmaakbeurt is hier standaard.
Nee maar vaak hoor je van mensen dat het totaal overbodig is om je ketting te reinigen. Ik snap dat je niet ieder week je ketting hoeft te flossen maar als je toch gaat doorsmeren terwijl je de zandkorreltjes hoort knarsen dan ben je niet echt goed bezig :P
 
Nee maar vaak hoor je van mensen dat het totaal overbodig is om je ketting te reinigen. Ik snap dat je niet ieder week je ketting hoeft te flossen maar als je toch gaat doorsmeren terwijl je de zandkorreltjes hoort knarsen dan ben je niet echt goed bezig :P
Reinigen en bijhouden zijn twee verschillende dingen.

Overtollig vet+verzameld meuk weghalen is bijhouden.

alles er af poetsen en de ketting opnieuw geheel in het vet moeten zetten, is reinigen. En overbodig.
 
Reinigen en bijhouden zijn twee verschillende dingen.

Overtollig vet+verzameld meuk weghalen is bijhouden.

alles er af poetsen en de ketting opnieuw geheel in het vet moeten zetten, is reinigen. En overbodig.
Helemaal mee eens.
Degene onder mijn klanten die de ketting vaak reinigen halen gemiddeld zelfs minder kilometers met hun kettingsets dan degenen die (behalve smeren) helemaal niets doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan