Kawasaki Versys 1000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pirelli Scorpion Trail II
Net als de Conti is ook de Pirelli gebaseerd op het uitgangspunt dat de nieuwe adventure-motoren hoofdzakelijk sportief moeten sturen. Daarom is de Scorpion Trail II dan ook voor een groot deel gebaseerd op de toerband Angel GT. Bij de ontwikkeling heeft ongetwijfeld meegespeeld dat de Pirelli als eerste montage op de Ducati Multistrada ligt. Hij is dus mede gemaakt op de eisen die die nadrukkelijk sportief afgestemde motor aan zijn banden stelt. Als we kijken naar de beschikbare maten, dan wordt die indruk verder bevestigd: het lijstje loopt tot en met de superbike-maat 190/55. In de nieuwe allroad-combinatie 120/170 wordt de band uitsluitend als ZR-band geleverd, voor snelheden boven 240 kilometer per uur dus. Pirelli is daarbij de enige die in de achterband een dual compound-constructie toepast, waarbij het midden dus slijtvaster rubber heeft en de zijkanten zachter rubber met meer grip. Vorig jaar was de toen nieuwe Scorpion Trail II de winnaar van onze allroadbandentest, maar dat was toen zonder slijtagemeting, een onderdeel waarop zijn voorganger totaal door de mand viel. Des te spannender was dus de vraag hoe het de Scorpion Trail II als stuur- en regenkoning nu zou vergaan op onze 4.000-kilometer-test. Eerlijk gezegd: we hadden niet verwacht dat hij zo slijtvast zou zijn. Als ergens een bandenfabrikant op dit moment tevreden zijn notitieboekje met doelstellingen dichtslaat, dan zal dat waarschijnlijk in Italië zijn. Gefeliciteerd met de testoverwinning, Pirelli :}
 
...knip...

Heb ook zo'n "Cultbike" gehad (ktm 1190) die liep bij ca. 220 km teller kilometers in de toerenbegrenzing. Maar dan was je ook echt aan het werk hoor!
Alleen met de koffers erop was hij bij 150/160 kmh niet meer te houden. Ondanks dat er in Duitsland iemand mee verongelukt is kijkt KTM Nederland de andere kant op.

....knip....

Inderdaad belachelijk dat die fiets dat zo enorm had, dat was voor mij ook de hoofdreden na de proefrit om die ktm bij de dealer te laten staan.
Ze hebben echter afgelopen jaar toch dit probleem onderkent en een modificatie kit voor alle pre 2017 modellen gemaakt. Deze kit is eind afgelopen jaar getest door Motorplus, met goede resultaten.
 
Slijtage indicatie voor de Pirelli Scorpion: achter doe ik er ca. 8.500 km mee en voor 13.500 km. Achter blijft ie best wel mooi rond. Voor gaat ie naast de slijtage zo erg cuppen dat je hem nu de hele weg hoort zingen.
 
Haha, je hebt gelijk ik had er even bij moeten vermelden dat dit van Motoplus komt. :Y
Die eer komt mij niet toe.

Wist ik, zat je te plagen :t

Had zelf na originele set een paar t30's eronder gehad en nu maar weer gedaan. Bevielen mij prima. Staan al paar weken in de schuur onder de motor om ingereden te worden. Wellicht naar motorbeurs :] nog geen idee wat de voorspellingen zijn.
 
Wist ik, zat je te plagen :t

Had zelf na originele set een paar t30's eronder gehad en nu maar weer gedaan. Bevielen mij prima. Staan al paar weken in de schuur onder de motor om ingereden te worden. Wellicht naar motorbeurs :] nog geen idee wat de voorspellingen zijn.

@VincentdeR

Weet je ook toevallig hoeveel je met die originele T30ers gereden heb?
 
@VincentdeR

Weet je ook toevallig hoeveel je met die originele T30ers gereden heb?

Het was overigens 2e set banden, 1e waren de toen nog originele Scorpions waarmee hij af fabriek geleverd werd. Denk dat ik er daar 10k op heb gereden.

De T30's zijn er ergens tussen de 12k en 14k af gegeaan. Aanleiding was achterband slijtage en heb toen meteen maar voorband meegenomen maar die had nog wel langer mee gekund. Rij eigenschappen waren eigenlijk nog best goed, niet eens echt kantelmoment zoals de Scorpions (het 2012 model voor de duidelijkheid) aan het einde wel hadden. Wat was dat toen een verademing toen de t30's erom gingen.

Nu zijn het de t30evos verwacht dat ze minstens zo goed zijn.
 
@VincentdeR

Weet je ook toevallig hoeveel je met die originele T30ers gereden heb?

Momenteel heb ik er nog geen 5000 kilometer meegereden. Het is echt niet zo dat ze al aan vervanging toe zijn. Al heb ik het idee dat ze wel wat snel slijten. 8000 á 9000 moet ik toch wel halen(hoop ik). Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik ben altijd wel van hele set vervangen, dus voor en achter.
 
Had hiervoor Metzler roadtec z6 op mijn vorige motor 18k tot 20k meegereden fijne band zowel met regen als met droog weer
Nu rijd ik tegenwoordig alleen nog maar met mooi weer rustige toertochtjes dus de slijtage valt wel mee.
 
Hier al lui die ervaring hebben met andere bandjes?

Ik ben begonnen met de standaard Bridgestone banden, T30 dacht ik. Bij deze was de voorband na 6.000 km redelijk versleten. Nu had ik het idee dat deze banden in regen en/of koud weer minder grip hadden en daardoor soms een oeps moment.

Daarna 12.000 km gereden op de Michelin Pilot Road 4. Prima grip onder alle omstandigheden. Ik persoonlijk had wel het idee dat je de motor iets de bocht moest in dwingen, maar daarna strak in het gekozen spoor.

Nu inmiddels 6.000 km op de Metzeler Roadtec 01. Naar mijn idee kantelt deze iets meer van zichzelf en de grip is ruim voldoende zeker ook de afgelopen periode in de regen en/of kou.

Mijn volgende wordt waarschijnlijk de Dunlop Sportmax Roadsmart III. Kijken hoe deze bevalt in vergelijk met de Roadtec.
 
Hier geen Versys 1000, maar een MT-09 (naked). Setje Pilot Road 4 versleten, 9300 km gehaald. Achterband was op, voorband nog net niet (zoals meestal). Feedback vond ik minder. Nu een setje Roadsmart III (wel de sp achter, in verband met het lage gewicht van de MT), maar bevalt uitstekend. Hier ga ik zeker de 10-11d km mee halen.

20.000 is mij nog nooit gelukt. Ik rij altijd met de opgegeven spanning, wat meestal 2,5 voor en achter is. Ik denk dat ik hierna opnieuw een setje Dunlops erop gooi. Overigens had ik eenzelfde kilometrages met mijn oude motor, een Bandit 650N.
 
Jep was er donderdag, was al vroeg druk. Motorrijden zit duidelijk in de lift!

Eigenlijk weinig naar de versys 1000 gekeken (wel ff op de "baby"versys gezeten, wel grappig ding!)

Ik vind de z650 en 900 ik wel mooi met dat groene trellis frame!
 

Hoop dat filmpie t doet.
Voor wie zelf de 12V plug wil installeren. Let op de plug als accessoire voor de Versys is blijkbaar 2x zo duur als dezelfde van de Kawasaki Vulcan.
 

Hoop dat filmpie t doet.
Voor wie zelf de 12V plug wil installeren. Let op de plug als accessoire voor de Versys is blijkbaar 2x zo duur als dezelfde van de Kawasaki Vulcan.

Heb deze plug op Aliexpress gekocht voor $4,50 inclusief verzend kosten.
Draden zijn toegankelijk kon in 30min gebruiken.
 
Een tijdje geleden heb ik een bericht geplaatst over het hakerig en cluncky schakelen van mijn nieuwe versys 1000.

Ben er 2 keer mee terug geweest maar volgens de dealer is er niks aan de hand en eigenlijk kraam ik onzin uit (zei die niet letterlijk maar kwam er wel op neer).

Vorige week de motor uit zijn winterslaap gehaald en ik irriteerde me meteen weer aan hoe die schakelt,heb een andere dealer er naar laten kijken en de monteur die een proefrit maakte vond hem niet lekker schakelen.

Hij rijd hem naar binnen en stelt de schakel pook af, kortere slag en daardoor meer direct, hij maakt weer een proefrit en zei dat het nu okay is.

Dat kan toch niet een half jaar irritatie en binnen 5 minuten opgelost, ik ga weer naar huis en met een enorme smile, het probleem is opgelost hij schakelt nu zo soepel en lekker direct. :t

De versys gaat nu daar in onderhoud, ze nemen de garantie over en zaterdag krijgt die ze 6000 beurtje. De oude dealer kom ik never nooit meer.

Dus bij deze meteen een tip, als je versys hakerig en/of cluncky schakelt stel dan de slag wat korter af en uiteraard moet je ketting niet te slap staan want dat werkt ook niet mee.
bij mij was de ketting goed.

Ron
 
Beste Ron,

Mooi verhaal ben zeer geïnteresseerd in deze monteur/dealer om er ook een keer langs te gaan.
Weet niet beter dan dat je de hoogte van het pedaal kunt wijzigen ten opzichte van je voetsteun/grond maar een kortere slag? deze instelmogelijkheid ken ik niet. Heb je soms een ander pedaal gemonteerd? Plaats hier anders even een foto van jouw pedaal als dat anders is als bij een 2015 model.

Alvast bedankt, Bertje.
 
Hoi Bert,


Er is geen ander pedaal gemonteerd, aan je pedaal zit een stangetje met schroefdraad die weer verbonden is aan een as die het blok in gaat.
Als je daar aan draait (met steeksleuteltje) kan je de slag korter of langer maken, ik weet bijna zeker dat het met de oude versys ook zo is.
Het pedaal zit niet regelrecht op de as die het blok ingaat.
Ik weet niet hoe je hier een foto moet plaatsen maar ik heb een linkje voor je waar je kan zien hoe het in mekaar zit, dit gaat over een fjr 1300 maar bij ons is het niet veel anders.
Ga niet zomaar draaien eraan, moet wel goed afgesteld zijn, in het filmpje legt die het goed uit.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten
Ron
 
Gents,

Ik heb dat hakerige schakelen ook gehad in het begin toen mijn Versys "nog" nieuw was. De aftelling zoals je omschrijft met het pedaal gaf bij mij minimaal toe nauwelijks resultaat. Je kan prima je pedaal hoogte ermee afstellen naar je zithouding op de motor (zo ook met de achterrem pedaal natuurlijk).

Wat wel veel resultaat heeft opgeleverd is de afstelling van de ketting. Verschil tussen minimale en maximale ketting speling maakt erg veel uit, waarbij de minimale speling het beste resultaat gaf bij mijn motor tenminste.

Maar wees gerust, naar mate er meer km op komen word het schakelen beter *O* .

Maar een opmerking van een hele andere orde dan:

Ik denk dat het alweer 2 jaar, of misschien 3 jaar, geleden is geweest maar er was ooit een Versys toerrit. Zijn er nog Versys rijders van dit Forum die interesse hebben? Uit ervaring weet ik dat het heel erg leuk is in ieder geval. Nu het voorjaar alweer lonkt..... :]


Rica.
 
Maar een opmerking van een hele andere orde dan:

Ik denk dat het alweer 2 jaar, of misschien 3 jaar, geleden is geweest maar er was ooit een Versys toerrit. Zijn er nog Versys rijders van dit Forum die interesse hebben? Uit ervaring weet ik dat het heel erg leuk is in ieder geval. Nu het voorjaar alweer lonkt..... :]


Rica.

Ja hoor, lijkt me leuk. Blijft altijd weer afhankelijk van vakanties, en andere beslommeringen. Stel eens iets voor.
 
Hoi Rica,

Wat je schrijft dat klopt, het pedaal staat wat hoger nu.
Hij stond erg laag en daardoor moest ik hem ver omhoog duwen om op te schakelen en dan op het laatste stukje haakte die erin, dat is nu weg, met opschakelen pakt die nu meteen en geeft bij mij een directer gevoel en hij klapt er nu niet meer in op het laatste moment. Tis een beetje moeilijk uit te leggen want het is een gevoel.

Zo een toerrit heb ik nog nooit aan mee gedaan maar het lijkt me leuk om is met versys rijders onderweg te zijn.

Zoals Robse al schrijft als het weer en andere beslommeringen meezitten dan ben ik van de partij.

Ron
 
Mijn Versys is ook van 2016. Geen probleem met schakelen. Heb dikke Sidi Adventure laarzen dus schop hem zo in de versnelling :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan