Fireblade CBR1000RR 2004 stottert en slaat af

ensermo

Rookie
30 mei 2011
13
0
Beste Mede Motor Gebruikers,

Onlangs overgestap van een andere Jap naar de Honda Fireblade CBR 1000RR van 2004. (na een weekend eentje geleend te hebben van een vriend was het veelbelovend!)

Helaas vanaf dag één(1) slechte ervaring mee! (Jammer ik verheugde me echt erop)

Ik heb de fireblade gekocht van een Honda Dealer echter "zonder garantie" (Ze vonden alle onderhoudshistorie is aanwezig, motor is in prima staat, motoren onder de 5000 euro worden standaard zonder garantie verkocht etc etc)

Mischien dom van me maar ik werd echt overtuigd door de verkoper dat het zonde was om extra te betalen voor garantie aangezien het een goeie motor was met alle onderhoudhistorie en recente onderhoudsbeurt. Beter dat geld voor een uitlaat gebruiken of zo. :

Enfin, ik geloofde echt dat het altijd een omatje gereden was om boodschappen te doen! :$ :? |( en ben ik gevallen voor de mooie verkooppraatjes en zit ik nu met het volgende probleem.

Honda Fireblade CBR 1000RR van 2004 Situatie:
Motor start prima als het "koud" is. Je kunt gewoon rijden, schakelt perfect, klinkt perfect, begintemperatuur goed, geen F1 melding of iets bijzonders. (Dit heb ik dus ook gedaan bij de dealer vandaar dat het niet direct merkbaar is)

Je rijd er tien a vijftien minuten mee totdat het rond de 80 - 85 graden is.
Gaat snelweg op. Je kunt mooi hard rijden, prima zonder problemen.

Nu komt het.

Op bepaalde moment terwijl je een constante snelheid rijd (100, 140, 80, maakt niet uit ) gaat de motor "Happeren". Temperatuur is dan rond de 85 graden.

Met een constante snelheid lijkt het alsof de motor af en toe één(1) ontbranding overslaat.
Je voelt meteen dat het dan hapert dan rijd het verder etc.
Dit gebeurt onregelmatig maar telkens met meer frequentie.

De eerste keer blijf ik op de snelweg stil (niet zo prettig zo'n vluchtstrook en vrachtwagens!)
Het lukte toen om de motor na een tijdje te starten weer en snelweg af te gaan.

Je gaat de snelweg af de bebouwde kom en dit "stotteren" gebeurt vaker totdat het op bepaalde moment rijdend afslaat. (je kunt dan jump starten en doorrijden maar lukt niet altijd)

Bij stoplicht slaat het vanaf dat mometn altijd af.

De motor kan je dan NIET meer opstarten.

Er is wel stroom en je hoort de fuel pomp als je contact maakt maar kan het niet opstarten.

Je moet nu de motor uitzetten. Even 5 a 10 minuten wachten en dan start het weer.
Dan kan je eventjes goed rijden en op bepaalde moment happert het weer en begint elende weer.

Temperatuur gaat nooit boven de 95 volgens display.

Wat hebben we gedaan en geprobeerd?

Meteen de motor naar de monteur in de buurt gebracht. Hij heeft eerst gekeken naar
  • De standaard en het systeem dat deze laat afslaan tijdens het rijden. (OK)
  • De kill switch voor de zekerheid maar die is ook goed.
  • Benzine eruit gedaan en injectie schoonmaak spull (Wynn) erin gedaan (OK)
  • Hele motor uit elkaar gehaald.
    Hij heeft onder andere schoongemaakt. Gekeken of er onstopping was maar bleek niet het geval te zijn.
  • Bobines en bougies gecontroleerd.
    Een van de bobines klonk alsof inhoud los was. De andere bobines roken verbrand en hadden een bruin randje halverwege de bobine. Ze waren volgens hem niet goed dus heeft hij vier(4) nieuwe bobines erin gedaan.
  • Direct ook vier(4) nieuwe bougies erin gedaan voor de zekerheid.
  • Vloeistoffen gecontroleerd. Water, Olie etc waren goed gevuld

Weer koude motor gestart en gereden. Deed het even goed maar na 10 a 15 minuten zelfde elende.

We zitten nu te brainstormen wat het kan zijn.

Elektrische Componenten ?
EMC?
Fuel Pomp?
Exup Valve?
Oxygen Sensor?
Starting/Charge Systeem?

Alle tips zijn echt welkom! Ik wil rijjjdeeennn!!

Alvast bedankt!
 
Ik woon in Nederland. Er stond echt bij verkoop dat het zonder garantie was dus ga er van uit dat ik dat met veel gedoe wellicht kan oplossen.

Echter zoek ik nu naar een technische oplossing.
 
Zouden Sensoren niet en F1 foutmelding op het scherm moeten geven?

(Er is geen F1 trouwens)

Ben bezig de handleiding te downloaden voor het doormeten van verschillende onderdelen.
 
Ik neem het mee in de lijst.

Het hoort wel iets te zijn wat pas voorkomt als de motor even heeft gereden.
Dus of temperatuur (iets wat uitzet of warm word)....

Want bij koude start gaat het meteen goed en kun je gerust even rijden.
Het happeren begint pas na een tijdje rijden.
Heel erg handig als je even een testrit neemt! :(
 
@ Kars,

Ik zit nu juist met een dilemma.

Je koopt een motor van een volgens internet oke bedrijf.
Er staat inderdaad bij omschrijving "zonder garantie".
De motor rijd goed als het koud is en de eerste tien minuten.
Je neemt het mee en direct daarna op de snelweg krijg je problemen.
Bel je en hoor je "ja sorry het is zonder garantie"

Ik krijg echt het gevoel van "tja opgelicht"

Nu krijg ik allerij verhalen van "even vloeistoffen laten stromen, misschien killswitch lang gestaan bla bla"

De dealer zei zelf "Je kunt het brengen maar dan moet ik uren rekenen"

Ik wil de motor wel hebben maar moet ik nu tijd (en geld) investeren in deze maken.
Of moet ik tijd, (en waarschijnlijk heel veel discussie en hoofdpijn) investeren om mijn geld terug te krijgen?
 
@ Kars,

Ik zit nu juist met een dilemma.

Je koopt een motor van een volgens internet oke bedrijf.
Er staat inderdaad bij omschrijving "zonder garantie".
De motor rijd goed als het koud is en de eerste tien minuten.
Je neemt het mee en direct daarna op de snelweg krijg je problemen.
Bel je en hoor je "ja sorry het is zonder garantie"

Ik krijg echt het gevoel van "tja opgelicht"

Nu krijg ik allerij verhalen van "even vloeistoffen laten stromen, misschien killswitch lang gestaan bla bla"

De dealer zei zelf "Je kunt het brengen maar dan moet ik uren rekenen"

Ik wil de motor wel hebben maar moet ik nu tijd (en geld) investeren in deze maken.
Of moet ik tijd, (en waarschijnlijk heel veel discussie en hoofdpijn) investeren om mijn geld terug te krijgen?

Ik zou even naar een rechtswinkel gaan. Volgens mij heb je meer rechten dan je denkt. De motor doet vrijwel direct na aankoop raar, dus denk dat er heus nog wel consumentenrechten zijn hoor. Laat je niet afschepen!
 
Volgens mij is er ook nog de regel dat als binnen zes maande na aanschaf er gebreken ontstaan aan het geleverde of gekochten motorvoertuig, dat dan de verkoper moet bewijzen dat die gebreken ten tijde van de levering niet aanwezig was.
Heb ik ooit ergens gehoort , weet zelf ook niet of het waar is.
 
had dit probleem ooit ook met de '04 fireblade. bij mij was het de valsensor die kapot was (zit in je voorkuip, zwart kasje met UP erop en pijl die naar boven wijst).
die zou ik ook checken want bij mij viel de motor ook uit en kon je daarna weer starten.
De motor denk dan dat hij op zijn kop ligt (gevallen) en gooit zichzelf uit.
 
Dat klinkt inderdaad als een mogelijkheid! Ga zeker naar kijken. (Heb zelfde probleem gezien met een aantal zelfbouw Harleys waar ze inderdaad door de trilling niet goed zaten en uitvielen!)

Bedankt aan allen voor de input! Ik hoop dit weekend eruit te komen.
 
Bij de oudere modellen Blade (iig de 2002-2003) kon je de ECU uitlezen op foutcodes dmv het doorverbinden van de diagnose stekker. Vervolgens werd er dmv het knipperen van het FI lampje een code afgegeven. Wellicht zit dat ook op het 2004 model?

Had je ook al gekeken naar de accupolen of die stevig vastzitten? (en corrosie vrij)
Ook aansluiting van de massakabel op het blok gecontroleerd? (moet ook brandschoon zijn)
Hoe start ie niet? Gaat de startmotor niet rond, of gaat ie rond maar slaat ie niet aan en hoe (makkelijk of zwaar) gaat de startmotor dan rond?
Ik weet dat de eerste modellen problemen hebben met de dynamo die verbrand en voor laadproblemen zorgt. Lijkt niet relevant, maar ik zou hem toch chekcen :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zou 't toch eens in de aansturing van je bobines gaan zoeken en dus de gehele bekabeling naar je bougiedop/bobine controleren. Klinkt mij in de oren als iets electronisch wat niet 100% is in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alle mogelijkheden voorgelegd aan de monteur (die tevens goeie vriend is van me en naast zijn standaard werkzaamheden hieraan heeft gewerkt.). Hij heeft letterlijk ALLES uit elkaar gehaald totdat de motor in een miljoen stukjes lag en weer alles in elkaar gezet met voor de zekerheid bobines, bougies, filters, kabels goed vastgelegd en gemeten voor kortsluiting, slangen gecontroleerd (en voor de zekerheid vervangen), tank open gedaan en filter schoongemaakt/vervangen, tilt computer getest, dodemansknop gecontroleerd, standaardsensor gecontroleerd, accupolen schoongemaakt etc. , tankdop vervangen , alles geolied en schoongemaakt wat er maar in zo'n ding zat...etc... zelf de ketting goed gezet hahahaha!

Nu maakt hij een grapje en zegt dat het waarschijnlijk aan de ketting lag die niet goed was gesmeerd!!! (Natuurlijk is het een grapje!)
Maar al met al door alle wijzigingen en schoonmaakdingen weet ik niet zeker wat het was. Hij vermoed dat het een combibnatie was van de bobines en luchttoevoer die niet goed waren en wellicht een valsensor die te lang heeft gestaan....

Dus een combinatie van dingen doordat de motor lang stil heeft gestaan!

Ik ben nu weer blij ... (en ook blij dat ik iemand heb die zoveel kennis tijd en moeite heeft genomen want dit zou ik echt never nooit in mijn eentje kunnen doen!)

Allemaal bedankt voor alle tips!
 
Zou als ik jou was hoe dan ook terug gaan naar die Honda dealer.
Dat zou ff lkkr zijn dat ze je aan lullen geen garantie te nemen wand het zou zo'n goede motor zijn? dat dit niet nodig is, of ze wisten al van dit probleem en hadden zoiets van daar zijn we dan mooi van af.

Ik zeg terug je heb hoe dan ook rechten als koper ook al koop je geen garantie erbij, zij verkopen volgens de dealer een deugdelijk product wat achteraf (direct) na aankoop en meenemen niet zo blijkt te zijn.

kijk ff hier zo

http://www.rds-stichting.nl/WetConsumentenkoop.pdf


Er gewoon werk van maken, als ze niet willen meewerken uw beklag op www.baatsen.com zetten.

René
 
Nou kennelijk veels te vroeg blij geworden.

De motor blijkt nu twee dingen te hebben.

Als de motor "koud" is kun je deze laten starten.
Je laat het gewoon staan in N en na een tijdje slaat ie af.
Dus hij start prima. Blijft draaien en plotseling "UIT"

Verder als je rijd (als het een tijdje is opgewarmd) krijg je problemen als je bij ongeveer 5500RPM zit!
Alles rijd prima maar zodra je RPM hoger word dan 5000 a 6000 blijft ie stotteren.
Ook als je meer gas geeft blijft ie stotteren.
Door een beetje met de gashendel te spelen kun je wellicht weer "Smooth" rijden maar meestal stottert het totdat je weer een lage snelheid heb.

Kan iemand me vertellen hoe je de "Codes" kunt lezen?

Ik heb GEEN MIL of FI code maar volgens mij moest je ergens een verbinding maken zodat je wel die codes kunt lezen?
 
Heb weleens zoiets gehoord van iemand die dat ook had.
Na heel lang zoeken bleek dat de motor voorheen een powercommander had gehad, die er uit was gehaald. })
Motor moest opnieuw afgesteld worden. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan