Motorvakantie Albanie en Macedonie

bijenhapper

MF veteraan
20 okt 2006
1.795
13
omgeving Zutphen
Het kan altijd gekker.....................
Wij gaan elk najaar een 12 dagen extreem veel rijden.
Vorig jaar hebben we Roemenie en de Balkan gedaan. ( ook in 2009)

motorvakantie 2011 Roemenie / Balkan(HR, BiH, SLO, SRB, MNE)

Nu zijn we daar nog lang niet uitgekeken, en willen weer die kant opgaan.
Roemenie slaat we over, en omdat we anders tijd over houden willen we Albanie en Macedonie gaan bezoeken.

Dus met de slaaptrein van Dusseldorf naar Munchen.
Door Oostenrijk, Slovenie, Kroatie, Bosnie, Servie, Montenegro naar Albanie.
Via Albanie naar Macedonie, Servie en eventueel langs de kust van Kroatie naar Triest (Italie)
om daar de slaaptrein te pakken naar Dusseldorf.

Tips.................?? :9 :9
 
Ik heb vorig jaar de kroatische kust gevolgd naar en ben via Montenegro door Bosnië terug gereden naar Kroatië. De bekende kustplaatsen zijn zeer de moeite waard. Ik denk dan aan Zadar, Split, Dubrovnik, Kotor etc., waarbij Dubrovnik wel heel erg toeristisch is.
Als je in Montenegro een camping wil nemen kijk dan eerst even goed rond op die camping. Ik ben er weg gegaan vanwege het toaal ontbreken van comfort en omdat het toiletgebouw vooral gebruikt werd door katten om hun behoefte te doen.
In Bosnië vond ik Mostar de moeite waard, zeker gezien de historie van de stad (verwoesting in de oorlog en daarna weer opgebouwd).
Kroatië en in minder mate Montenegro zijn al aardig westers, maar dat geldt niet voor Bosnië. Daar ben je als motorrrijder nog een bezienswaardigheid.
Van de Kroatische kustweg is vooral het zuidelijke deel de moeite waard. Er zit amper een recht stuk in en het is er vrij rustig. Hoe noordelijker je komt hoe drukker het wordt. Daar heb je veel caravans op de weg en dat verziekt het lekker sturen wel een beetje.
 
Ik heb vorig jaar de kroatische kust gevolgd naar en ben via Montenegro door Bosnië terug gereden naar Kroatië. De bekende kustplaatsen zijn zeer de moeite waard. Ik denk dan aan Zadar, Split, Dubrovnik, Kotor etc., waarbij Dubrovnik wel heel erg toeristisch is.
Als je in Montenegro een camping wil nemen kijk dan eerst even goed rond op die camping. Ik ben er weg gegaan vanwege het toaal ontbreken van comfort en omdat het toiletgebouw vooral gebruikt werd door katten om hun behoefte te doen.
In Bosnië vond ik Mostar de moeite waard, zeker gezien de historie van de stad (verwoesting in de oorlog en daarna weer opgebouwd).
Kroatië en in minder mate Montenegro zijn al aardig westers, maar dat geldt niet voor Bosnië. Daar ben je als motorrrijder nog een bezienswaardigheid.
Van de Kroatische kustweg is vooral het zuidelijke deel de moeite waard. Er zit amper een recht stuk in en het is er vrij rustig. Hoe noordelijker je komt hoe drukker het wordt. Daar heb je veel caravans op de weg en dat verziekt het lekker sturen wel een beetje.


Bedankt voor de informatie.
Wij hebben dit vorig jaar ook gedaan, incl Roemenie.
Het gebied rond Jacje is erg mooi, en de mensen erg vriendelijk.
Ook Servie is mij reuze meegevallen. Het noorden is saai. Het ijzeren gordijn ( Donau, grens tussen Servie en Roemenie en het zuiden zijn geweldig.
Helemaal geweldig was de gastvrijheid van dat land :9~

Maarrrrrr....ik ben opzoek naar informatie over Macedonie en Albanie
Wie is er wel een geweest. :9
 
Ik was in 2010 o.a. in Albanië en Macedonië. (heen en weerritje naar Istanbul).
Macedonië : mooie wegen, vrij goed asfalt en vriendelijke mensen. Rit van Griekenland (Florina (GR)-Bitola - Ohrid) loopt over schitterende bergweg. In Ohrid zelf, had ik voor 10 euro een kamertje bij mensen thuis waarbij m'n moto in de garage mocht. Als je in het stadje arriveert, bieden zich mensen aan die kamers verhuren. Ohrid zelf is wel toeristisch, maar een gezellige plaats om even rond te lopen. En het is echt wel mooi aan en rondom het meer.

Albanië: Ik ben van Ohrid via Elbasan naar Tirana gereden. Ook dit is een fantastisch mooie weg ! Grens tussen Macedonië en Albanië was een kwestie van een halfuurtje. Ik heb er een verzekering moeten afsluiten omdat Albanië niet op m'n groene kaart staat. Dit koste me 20euro (maar ik heb het gevoel dat het verzekeringstarief gewoon scheelt van het humeur van de man die je de documenten bezorgd). Verkeer in Tirana is kompleet gek ! Maar als je gewoon meedoet met langs alle kanten voorbijsteken, door het rode licht rijden, overal tussendoor wroeten,.... dan is er geen enkel probleem :). Tirana is niet zo gek groot maar een leuke stad. Durrës was m'n volgende stop. Fijne kuststad ! (ik was er in oktober en toen was het er heel rustig).
Tussen Durrës en Shkodër waren er toen bijzonder veel wegenwerken. Ik hoop dat deze ondertussen klaar zijn. Deze route reed ik in de striemende regen en het was echt niet eenvoudig ! Ik had nog plannen om verder het binnenland (en Kosovo) te verkennen maar het bijzonder slechte weer heeft m'n plannen in de war gestuurd. Albanië vond ik alleszins een bijzonder interessante reisbestemming. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk, geen enkel moment een onbehaaglijk gevoel gehad en mooie natuur. Maar bereid je wel voor om menselijke miserie te zien. De dorpjes en kleine stadjes zijn echt wel bijzonder armoedig en vervallen. Je houdt het niet voor mogelijk dat dit nog kan in Europa anno 2012. Ah ja, benzine vind je bijna in overvloed in Albanië... om één of andere reden heb je er zeer veel benzinestations.

on the road in Albanië

albanie11.jpg


in Durrës

129649471SStQfwMOdurres2.jpg
 
Diekooi bedankt voor de reactie.
Jou verhaal is mij bekend, die heb ik vorig jaar al gelezen.
jammer dat je strandde met een schuiver.
Gelukkig zie ik ook al weer mooie reisverhalen van jou. ;)
Tja motoravonturen zijn verslavend, ondanks de risico`s die eraan vast zitten :]

peterdejongh, ook bedankt voor jou reactie.
Jij bevestigd wat ik al gelezen heb. Albanie is veilig en de mensen zijn vriendelijk.
Onze reis, die we nu langzaam aan het maken zijn, gaat van Montenegro, door Albanie, richting Ohrid. Vanuit Ohrid willen we zigzaggen door Macedonie en rechtom Kosovo heen richting Bosnie, waarna we zigzaggend naar Trieste gaan om daar de trein te pakken naar Dusseldorf.
Ik ga kijken wat we aan advies mee kunnen nemen, bedankt

Roemenie; geslapen in een Romadorp, waar de mensen ook heel vriendelijk zijn

full


full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met een busje wel eens een groot deel daarvan gereden, Tsjechië > Slowakije > Hongarije > Servië > Bosnië > Montenegro > Albanië > Griekenland.
Vanaf Bosnië begint het mooi te worden. Montenegro is prachtig om doorheen te rijden, met goede wegen. Albanië is ook mooi, met 1 grote aanrader: de kustweg vanaf Vlorë > Sarandë. Mooi asfalt met een prachtige bergroute langs de kust. Jammer dat ik niet op de motor was, maar dat is echt 120km genieten.
Dit dus: http://goo.gl/maps/d5XMY
 
Ik heb met een busje wel eens een groot deel daarvan gereden, Tsjechië > Slowakije > Hongarije > Servië > Bosnië > Montenegro > Albanië > Griekenland.
Vanaf Bosnië begint het mooi te worden. Montenegro is prachtig om doorheen te rijden, met goede wegen. Albanië is ook mooi, met 1 grote aanrader: de kustweg vanaf Vlorë > Sarandë. Mooi asfalt met een prachtige bergroute langs de kust. Jammer dat ik niet op de motor was, maar dat is echt 120km genieten.
Dit dus: http://goo.gl/maps/d5XMY

DG bedankt.
Even kijken of deze weg past in ons tijdsbestek :9~ :]
Ziet er wel heeeel gaaf uit
 
12 dagen beetje kort voor dit rondje denk ik.
beter direct vanuit de trein snelweg naar Montenegro en Albanie rijden .
beetje rondrijden en snelweg weer terug naar Munchen.
heb je meer tijd om rond te koekeloeren.
 
12 dagen beetje kort voor dit rondje denk ik.
beter direct vanuit de trein snelweg naar Montenegro en Albanie rijden .
beetje rondrijden en snelweg weer terug naar Munchen.
heb je meer tijd om rond te koekeloeren.

Vorig jaar hebben we 4200 km gereden in de 10 dagen. (woensdagavond op de trein van Dusseldorf naar Munchen en de 2e zaterdagavond met de trein terug van Trieste naar Dusseldorf) Dus 2 dagen reizen met de trein en 10 dagen motorrijden.

Wij rijden in 1 streep rechtdoor van Munchen naar Albanie en wel over kleine mooie wegen.
Dan naar Ohrid, Macedonie.
Om Kosovo heen en dan weer in 1 streep naar Trieste, waar we de trein terug naar Dusseldorf pakken.
Ongeveer 3200 km van Munchen naar Trieste met een omweg :9
We proberen onderweg zo veel mogelijk de leuke weggetjes en bezienwaardigheden te pakken.
En ja, dit worden heeeele langen dagen en ongeveer 9 uur produktief motorrijden per dag.
Maarrrrr, dat is wat wij willen......... :] :] :] :] :] :] :] :] :] :]
 
Goed om te zien dat je weer richting Balkan gaat. :Y
Laat weten wat je route ongeveer moet zijn door Servie, dan kan ik weer kijken wat er in de buurt is om te doen, zien, eten, drinken, slapen. ;)
 
Goed om te zien dat je weer richting Balkan gaat. :Y
Laat weten wat je route ongeveer moet zijn door Servie, dan kan ik weer kijken wat er in de buurt is om te doen, zien, eten, drinken, slapen. ;)

Dank je ;)
Wij zijn aan het overwegen om om Kosovo heen te rijden.
Helaas kunnen wij niet door Kosovo, omdat zowel onze motorverzekering als de reisverzekering hier moeilijk over doen.
Zelf ben ik, naar de reizen die we al gedaan hebben door Roemenie en Balkan, van mening dat er veel indianenverhalen de wereld in gaan, en dus zou ik ook met een gerust hart door Kosovo heen rijden.
Maarja, het is niet anders.

Wij hadden bedacht om vanuit Ohrid naar Vranje te rijden in Servie.
Daar AutoMoto Camp Enigma in Vranje te pakken.
Vanuit Vranje te gaan rijden richting Novi Pazar.
Nu lopen de wegen daar van zuid naar noord, en we moeten eigenlijk van oost naar west.
Ken jij de omgeving daar? en weet jij misschien een mooie route om Kosovo?
 
Laatst bewerkt:
Van Leskovac naar Novi Pazar is ook een hele mooie route.
Leskovac -> Prokuplje -> Kuršumlija* -> Kopaonik**-> Raška -> Novi Pazar

*Kursumlija, aanrader om iets te zien wat maar heel weinig in de wereld voorkomt, Djavolja Varoš Đavolja Varoš

djavolja varos - Google zoeken

**Kopaonik, nummer 1 ski oord in Servie en is on route, kopaonik - Google zoeken

Hallo Rimtu,
Erg bedankt, ziet er gaaf uit allemaal.
Is de weg: Leskovac -> Prokuplje -> Kuršumlija* -> Kopaonik**-> Raška -> Novi Pazar goed te rijden?
En wat voor een weg is dit? (Volgens mijn kaart zou hij onverhard zijn)

Wij gaan trouwens met 5 personen:
Bas: Harley Davidson Softail
Dirk: BMW GS 1200
Wies: Triumph explorer 1200
Peter: Triumph 675 street triple
Ikzelf: Hyosung GT 650 EFI
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rimtu,
Erg bedankt, ziet er gaaf uit allemaal.
Is de weg: Leskovac -> Prokuplje -> Kuršumlija* -> Kopaonik**-> Raška -> Novi Pazar goed te rijden?
En wat voor een weg is dit? (Volgens mijn kaart zou hij onverhard zijn)

Wij gaan trouwens met 5 personen:
Bas: Harley Davidson Softail
Dirk: BMW GS 1200
Wies: Triumph explorer 1200
Peter: Triumph 675 street triple
Ikzelf: Hyosung GT 650 EFI

Er is genoeg plek voor jullie in Leskovac. Weg zoals ik dat opgegeven heb is geasfalteerd. Je moet wel vanuit Leskovac even een stukje snelweg pakken richting Niš. Borden Prokuplje en Kopaonik volgen. Kan niet missen. Je kan ook binnendoor naar Prokuplje via Bojnik, alleen van Bojnik naar Prokuplje ken ik de weg niet. Ben nooit verder dan Bojnik geweest en dat wat ik gezien heb is ok.
 
Ik heb dit jaar de Albanië rally gereden ongeveer 2000 km door Albanië waarvan 80 % onverhard. De verharde wegen die ik gezien heb variëren van geweldig mooi
Tot gigantisch slecht. Het is een prachtig land waarbij er veel stukken asfalt in gravel verandert zijn. Alleen al omdat ze kapot vriezen s' winters, ik weet zeker dat het een geweldig land is ook voor weg motoren. We reden regelmatig verbindingen over fantastische motor wegen (veel passen). Veel plezier ik zou het email adres achter halen van de organisator van de rally Als ik jouw was. Hij een super aardige vent die heel goed engels spreekt en zijn hele land op zijn duimpje kent misschien wil hij je helpen check rallyalbania.org


Succes
 
Dank je ;)
Wij zijn aan het overwegen om om Kosovo heen te rijden.
Helaas kunnen wij niet door Kosovo, omdat zowel onze motorverzekering als de reisverzekering hier moeilijk over doen.
Zelf ben ik, naar de reizen die we al gedaan hebben door Roemenie en Balkan, van mening dat er veel indianenverhalen de wereld in gaan, en dus zou ik ook met een gerust hart door Kosovo heen rijden.
Maarja, het is niet anders.

Wij hadden bedacht om vanuit Ohrid naar Vranje te rijden in Servie.
Daar AutoMoto Camp Enigma in Vranje te pakken.
Vanuit Vranje te gaan rijden richting Novi Pazar.
Nu lopen de wegen daar van zuid naar noord, en we moeten eigenlijk van oost naar west.
Ken jij de omgeving daar? en weet jij misschien een mooie route om Kosovo?


Ik ben eind mei door Kosovo gekomen, kwam vanaf griekenland en ging naar Montenegro. Aan de kosovaarse grens voor 15 euro een 14 daagse verzekering gekocht voor de motor.

Let Op de M9 grensovergang is 3x niks, zie foto,s(ben er wel door gereden, leuk.....) Wel de R106 is open
full
 
Ik ben eind mei door Kosovo gekomen, kwam vanaf griekenland en ging naar Montenegro. Aan de kosovaarse grens voor 15 euro een 14 daagse verzekering gekocht voor de motor.

Let Op de M9 grensovergang is 3x niks, zie foto,s(ben er wel door gereden, leuk.....) Wel de R106 is open[afbeelding]

We hebben een groot probleem :+ Alles in zuidoost Europa is mooi :+
Dit gaat onze route worden tot aan macedonie.
We gaan Albanie helemaal rond :9 :9
Macedonie een flink stuk..........in, en dan weten we nog niet wat we doen
Wij willen eigenlijk rechts om Kosovo heen, Rimtu heeft ons laten zien dat het zeker de moeite waard is. :} :} :}
Maar de route hieronder is ongeveer en in Albanie gaan we overleggen wat we gaan doen
Mochten we nou niet om Kosovo kunnen kwa tijd...........
Dan gaat hij volgend jaar gereden worden als we Bulgarije gaan veroveren

Dag 1
Plaats Wegnummer
Munchen
Snelweg 8
Holzkirchen
Gmund am Tegernsee
307
Hausham
307
Schliersee
Aurach
Bayrischzell
St2075
Beim Schweren Gatter
Grens Oostenrijk
Kufstein
Kitzbühl
161
Mittersill
168
Brück an der Grossglocknerstrasse
107
Heiligenblut
Grosskirchheim
Dölsach
100
Oberdrauburg
110
Kötschach-Mauthen
111
Jenig
Rattendorf
90
Sonnenalpe Nassfeld
Grens Italie
SP110
Pontebba
SS13
Tarvisio
SS54
Grens Slovenie
202
Ratece
Podkoren
Kranjska Gora
206
Bovec
Totaal 445



Dag 2
Zaga
203
Kobarid
102
Tolmin
102
Zelin
102
Spodnja Idrja
102
102

409
Planina
212
Cerknica
106
Zlebic
106
Kocevje
106
Livold
Linksaf naar Mozelj
Mozelje
Miklarji
Crnomelj
218
Vinica
Grens Slovenie / Kroatie
Duga Resa
1 of 6 kan beide
Vojnic
6
Glina
Novi Grad
Grens Kroatie / Bosnie
Totaal 390


Dag 3
Svodna
Preijedor
Kozarac
Zaluzani
Banja Luka
16
Krupa
Bocac
Jajce
5
Donji Vakuf
Turbe
Travnik
Vitez
Koanik
442
Busovaca
Kiseljak
Net voor Hadici, linksaf naarv berg Igman
Hadzici
Berg Igman 1502 meter.
Zoranovici
Krupac
18
Tmovo
Miljevina
Brod
Linksaf naar Hum, wegnr. 18.
Grens Montenegro
E762 / 18
Na ongeveer 12 km, linksaf.
Pivsko Jezero
Totaal 400



Dag 4
Zabljak
Voor de Tarabrug rechtsaf naar Mojkovac
Mojkovac
2
Kolasin
2 / E80 / E65
Podgorica
Tuzi
Grens Albanie
Koplik
Shkoder
SH5
Renc
Juban
Qyrsac
SH5
Pukë
Rrapë
Na ongeveer 3km rechtsaf naar Gojan i Vogël
Gojan i Vogël
Rrëshen
SH6
Ulëz
Burrel Camping Allachiesa
Totaal 370



Dag 5
Burrel
klos
elbasan
Vlorë
Sarande
Totaal 350



Dag 6
Sarande
Gjirokastër
Tepelenë
Këlcyre
Sh80
Langs de Grieksegrens
Sh65
Leskovic
Sh75
Ersekë
Korcë
Pogradec Meer van Ohrid
Totaal 285


:] :] :] :] :] :] :] :] :] :]
 
Laatst bewerkt:
neem voor albanie extra tijd , de nieuwe weg (waar ze al 12 jaar aan werken)
was voor een groot gedeelte weer verdwenen ....
de rivier moest door het water over gestoken worden.
en we deden over 30 klik,s bijna de hele dag :(
de kust route is beter , dan binnen door.
ik heb binnen door nu al een paar keer gereden , en het lijkt haast of de
nieuwe weg de situatie alleen maar slechter maakt :?
door de vele regen dit jaar spoelen hele stuken weer weg :(
bij de rivier over steek was de brug pleite gespoeld , en dachten we echt dat
de reis over was.....
maar met hulp van anderen kom je een heel eind.
neem je tijd voor albanie :Y en geniet van die wereld daar :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan