Motorrijden met een stijf been?

MichaelZodiac

Rookie
14 jul 2012
5
0
België
Hi, dit is mijn 1ste post hier en ik ben op zoek naar mensen die me zouden kunnen vertellen of het mogelijk om met een motor te rijden met een stijf linkerbeen? Door tal van groeiproblemen en medische complicaties kan ik mijn linkerknie niet plooien, hoogstwaarschijnlijk niet voor de rest van mijn leven. Maar ik ben ongelooflijk geïnteresseerd in motoren en zou al een aantal jaar heel graag genieten van de vrijheid die een tweewieler geeft.


Als iemand wat meer info voor me zou hebben, dat zou enorm geapprecieerd worden.
 
Ik moet meteen denken aan zg. Forward Controls. Die zitten vaak op chopperachtigen. DWZ dat voetsteunen en 'bediening' erg ver naar voren zijn gemonteerd. Als je dan niet al te lange benen hebt, dan kun je met z.g.a. gestrekte benen rijden...
 
Laatst bewerkt:
Op de motorbeurs heeft eens een demonstratie gestaan van een systeem dat het versnellings-pedaal bedient. De motorrijder geeft dan de schakelcommando's met zijn hand en het systeempje brengt dat over naar het pedaal...
 
Op de motorbeurs heeft eens een demonstratie gestaan van een systeem dat het versnellings-pedaal bedient. De motorrijder geeft dan de schakelcommando's met zijn hand en het systeempje brengt dat over naar het pedaal...
niet moeilijk zelf te bouwen door wat knopjes op je stuur. en een mechaniek op je schakel as :Y

maar dan zou je inderdaad richting choppers/cruisers met forward controls moeten kijken. en even kijken of jeje standaard naar rechts kan verplaatsen?

een hoge allroad ga je waarschijnlijk net niet redden vanwege de hoge opstap?
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf zit met een kapot rechterbeen (knie/ bovenbeen) en heb het motorrijden opgegeven. Zijspan/trike en varianten is nog een mogelijkheid. Heb je nog voldoende reaktievermogen om je voet/been neer te zetten en je motor recht te houden in noodsituaties? Ik zou bij normaal gebruik nog wel kunnen rijden, maar éénmaal je een noodstop moet maken en de motor helt over naar mijn rechterkant ben ik niet meer snel genoeg.. Al de rest is aanpasbaar (bedieningen)
Grtz
Tom
 
Ikzelf zit met een kapot rechterbeen (knie/ bovenbeen) en heb het motorrijden opgegeven. Zijspan/trike en varianten is nog een mogelijkheid. Heb je nog voldoende reaktievermogen om je voet/been neer te zetten en je motor recht te houden in noodsituaties? Ik zou bij normaal gebruik nog wel kunnen rijden, maar éénmaal je een noodstop moet maken en de motor helt over naar mijn rechterkant ben ik niet meer snel genoeg.. Al de rest is aanpasbaar (bedieningen)
Grtz
Tom



Dat vroeg ik mij dus ook al af...


Anders toch een quad of trike... of fiets met zijspan?
 
Ik raad je aan om eens contact op te nemen met de MMVG.
kijk even op hun site bij Regels en normen; dit is een club die aanpassingen aan motoren verzorgt en ook kan adviseren mbt motorrijden met beperkingen.
 
Laatst bewerkt:
Technische aanpassingen of kant- en klare oplossingen om te rijden zijn er meer dan genoeg.

Je probleem zit hem er meer in of je de zithouding vol kunt houden en indien nodig, dat been kunt gebruiken om de motor overeind te houden oid.
 
Ik raad je aan om eens contact op te nemen met de MMVG.
kijk even op hun site bij Regels en normen; dit is een club die aanpassingen aan motoren verzorgt en ook kan adviseren mbt motorrijden met beperkingen.

Dat is het enige juiste antwoord op de vraag van de TS; zij zijn bij mijn weten het enige bedrijf in NL die kunnen/mogen bepalen of het wettelijk mag en ook in samenspraak met het CBR de aanpassing(en) mogen en kunnen maken. Succes gewenst!
 
Ik ben een Belg maar veronderstel dat die regels Europees geregeld worden? Ik heb nog maar bijzonder weinig info gevonden hierover op het net...
 
Dat is het enige juiste antwoord op de vraag van de TS; zij zijn bij mijn weten het enige bedrijf in NL die kunnen/mogen bepalen of het wettelijk mag en ook in samenspraak met het CBR de aanpassing(en) mogen en kunnen maken. Succes gewenst!
Het is maar helemaal de vraag of er zo'n technische aanpassing nodig is. Als echt het enige probleem (niet dat dat niet vervelend genoeg is hoor) is dat TS de knie van linker been niet kan buigen, maar verder wel bewegelijkheid en kracht in dat been bezit , dan is volgens mij nog niet gezegd dat er echt veel aanpassing noodzakelijk is.
 
Ik ben een Belg maar veronderstel dat die regels Europees geregeld worden? Ik heb nog maar bijzonder weinig info gevonden hierover op het net...

Nee. Je zult zorg moeten dragen dat de eventuele aanpassingen naar de Belgische regels worden gedaan. Kijk dus naar de Belgische verkeerswetgeving.
 
De rest van gewrichten (heup & enkel) kan ik volledig gebruiken, wat de kracht betreft, in vergelijking met mijn mijn rechterbeen is het onderontwikkeld omdat die altijd al meer heeft moeten opvangen.

Bedankt allemaal alvast!
 
Ja, de wil om te rijden is wel aanwezig en ik wou gewoon eens even navragen of er wel degelijk praktische opties zijn die het mogelijk zouden kunnen maken. Met al deze info kan ik alvast een stuk verder, maandag toch even bellen naar de bevoegde instanties hier wat betreft die regels.
 
Aangezien je Belg bent (net als ik) zal je ook nog toelating moeten krijgen van CARA (http://bivv.be/nl/particulieren/cara) . Vanaf je een bepaalde motorische beperking hebt moet je een toelatingsproef doen via hen (heb ik ook moeten doen na m'n zware operatie). Heb je al je motorrijbewijs en rij je zonder deze toelating, kan de verzekering zeer moeilijk doen bij schadegevallen. Heb je nog geen rijbewijs, is het ook aangewezen via hen te gaan lessen ed. Qua aanpassingen aan de motor is Belgie nogal (zéér) soepel (normaal geen herkeuring nodig)... Hoelang dit gedoogbeleid nog gaat duren, is iets anders natuurlijk.

Grtz
Tom
 
Laatst bewerkt:
Zal wel geen normale motor worden als je jouw linker been net kan buigen. Mooie handbediening oid zou weinig uithalen als je met een voet over de grond sleept, misschien dan een supermoto of toerbuffel nog kan, aangezien je knie een mindere knik heeft op zo'n type motor.
 
Beste michaelzodiac,

Kan een dergelijk systeem geen oplossing bieden ?

Mvg

Geert

Er bestaan idd een aantal systemen om je benen op z'n plaats te houden, maar blijft een feit dat een noodsituatie (plots remmen voor een kind bv) dergelijk systeem je niet overeind houdt... Is gewoon niet snel genoeg... Net zoals het mechanisme van een Piaggio MP3. Als je beperking het niet toelaat snel en krachtig te kunnen reageren bij een noodsituatie moet je (net zoals TS en ik) gewoon zorgen voor permanente stabilteit door bv een 3de wiel.
Ik ga je (TS) er niet van willen tegenhouden, maar hou het gewoon veilig... Nadat dit me is overkomen heb ik me gerealiseerd dat alles niet meer zo evident is en dat je rekening moet houden met de dingen die je wel of niet meer kan. Jij leeft al langer met je beperking, dus zal je zelf al wel kunnen inschatten of je dit kan of niet.
Mss een stom idee maar; Indien je een normale fiets zou ombouwen (rechts trappen/ links enkel een steun maken), kan je daar toch al eens voelen wat het zou zijn je volledige gewicht op 1 been tegen te houden (links)? Als dit je al lukken, kan je verder kijken... Je kan met lichtere motoren beginnen (125/250cc)... Kosten weinig en velen van ons zijn zo begonnen. Later kan je dan verder gaan...
Ik geef voor mezelf toe dat ik alles kan, behalve die noodstop waarbij ik mijn slecht been moet in de grond moet planten (you know what i mean)... Dit is voor mij voldoende om met het gewone motorrijden te stoppen... Ook al weet ik dat ik van mezelf al zéér goed anticipeer.. Het is het me gewoon niet waard (ondanks het gemis)
Grtz
Tom
 
Terug
Bovenaan Onderaan