Onderhoud kosten - Die Hard rijden 30.000km per jaar

Radeondutch

MF'er
15 jul 2012
52
0
Nijkerk
Een goedenavond,

Het spijt me zo met de deur in huis te vallen door gelijk als eerste post beginners vragen te lanceren.

Op het moment ben ik aan het afwegen door middel van kosten berekeningen hoeveel een motor mij gaat besparen.
Op moment heb ik een rekensommen gemaakt met uitkomst € 426,00 voor auto vs € 153,00
voor de motorper maandop basis van alle kosten incl. brandstof (grootste klapper).

Hierboven schreef ik alle kosten, alleen onderhoud van een motor weet ik he-le-maal niets van - dus daar kan ik geen schattingen van maken.

Ik ga 24.000 per jaar rijden voor werk, maak er voor het gemak van 30.000 totaal.
Motor gaat een Kawasaki Versys worden, of er moet op het laatste moment een beeldschone 650gs langskomen.

Mijn vraag is dus eigenlijk, wat ben je per jaar kwijt aan onderhoud als je normaal met een motorfiets ala versys omgaat?
Dit exclusief onvoorziene reparaties uiteraard, life sucks namelijk ;) Gewoon regulier onderhoud en vervangen onderdelen door de dealer, niet ik.

En is een 650gs duurder in onderhoud dan een kawa versys?

Alvast bedankt voor het lezen en uw aandacht :}

Gegroet,

Boy
 
je kunt onderhoud zo duur maken als je zelf wilt
castrol olie, of aldi olie
orginele filter of een ander merk

Ik heb iedere 6000km
olie á 40.-
filter 15.-
airfiltercleaner (doet meerdere malen met vulling, mits je k&N hebt, anders moet je nieuwe filter kopen)

12000km
kleppen stellen
syncen
iridium bougies

en dan komen daar nog remblokken bij, bij mij 2 tot 4 sets per jaar
banden, die bij een motor wat sneller slijten
kettingset

en wie weet wat ik nog allemaal vergeet
 
Laat een 650GS ver links liggen. Net zoals de Rotax Pegaso. Wil je een trouwe allroad, zoek dan in de richting van een Transalp, Africa Twin, 1100 / 1150 GS, Africa Twin, (Super) Teneré, Africa Twin, KLE 500/650, Africa Twin, of inderdaad, je Versys... of een Africa Twin.

Verder: Je remschijven gaan korter mee dan een auto (c.a. 80 - 100 000 KM) , remblokken c.a. 20-30 000 KM de aandrijfketting (30 - 40 000 kilometer), Banden zijn vaak veel duurder dan die van een auto, en je bent geld kwijt aan kleding (helm e.d.). Qua kosten is het vaak wel goedkoper dan een auto, maar niet zo drastisch veel ;). Wegenbelasting is je grootste vriend.
 
Laatst bewerkt:
U diehards dan.

Anyway...
Dat zou betekenen dat hij elk jaar 3 keer maarliefst bij de dealer staat.
Wat kosten die 12000 km geintjes ongeveer? Ik kijk niet op 100 a 200 euro.

Edit:
@PART 66

Wat mocht een ketting kosten met montage?
Mijn auto golf4 achter remblokken waren 35 euro :o ex btw


-
Boy
 
Laatst bewerkt:
In het geval van mijn motor : Suzuki bandit 600cc

Ik ben vrij conservatief qua prijzen/kmstanden/slijtage, dan kan het alleen maar mee vallen ;)

1,5 bandenset per jaar (20k op een set) à 300 euro per set, is 450 euro per jaar.
2x per jaar grote beurt (mijne moest officieel iedere 6000km, maar kleine beurten kun je overslaan bij zulke kilometer standen). Bij mijn motor dus om de 12.000 km.
Beurtje kost 300 euro.
1x per kaar ketting 200 incl monteren
Remblokken 1x per jaar?? 100 euro
Ff snel opgeteld 900/1000 euro per jaar aan onderhoud
30.000 km maal 1 op 15 (conservatief) is 2000 liter brandstof à €1,75 = 3750
Wegenbelasting 90 euro per jaar
Verzekering: tussen de 100 en 2000 euro per jaar afhankelijk van motor en verzekeringsvorm (wa/allrisk). In mijn geval 150 euro per jaar
3750 + 1000 + 90 +'150= 5000 delen door 12 maanden kom ik op ~€425 per maand
 
Vergeet trouwens ook de afschrijving niet, een Golf met een ton op de klok is volgens kopend publiek net ingereden, een Versys met meer dan 40 dkm wil bijna geen mens meer hebben (als ze er zelf geen probleem mee hebben dan wel omdat ie als ze wat anders willen een motor met zo'n stand slechter te verkopen is).
 
Gewoon een kwestie van doorrijden neem ik aan dan. Haal je er meer centen uit.
Edit1:
Occasion kopen? Tweedehands zoeken op AutoTrader.nl - Auto Trader
Meeste dat hier nog van de hand gedaan word is 1 liter blok.

Edit2:
Trouwens, die 600+cc blokken gaan hoelang mee? Weet dat al die grasmaaiers van autos een stuk minder kilometers maken dan de goodold 2 liter benzine autos. Laat staan diesels.
-
Boy
 
Laatst bewerkt:
Laat een 650GS ver links liggen. Net zoals de Rotax Pegaso. Wil je een trouwe allroad, zoek dan in de richting van een Transalp, Africa Twin, 1100 / 1150 GS, Africa Twin, (Super) Teneré, Africa Twin, KLE 500/650, Africa Twin, of inderdaad, je Versys... of een Africa Twin.

Verder: Je remschijven gaan korter mee dan een auto (c.a. 80 - 100 000 KM) , remblokken c.a. 20-30 000 KM de aandrijfketting (30 - 40 000 kilometer), Banden zijn vaak veel duurder dan die van een auto, en je bent geld kwijt aan kleding (helm e.d.). Qua kosten is het vaak wel goedkoper dan een auto, maar niet zo drastisch veel ;). Wegenbelasting is je grootste vriend.

Over welke 650GS heb jij het? De 1 of de 2-pitter? met name de twin is erg betrouwbaar, maar de eenpitter vind ik ook wel meevallen qua ongemakken.
 
Ik weet niet hoe je gerekend hebt maar als je 30.000km rijd in een jaar dan rijd je 2500km per maand.
Als je 1:20 rijd heb je 125 liter benzine nodig.
Hoe doe je dat voor 153 euro ?
Ik denk dat je met een diesel auto een stuk goedkoper uit bent dan met een zuinige motor.
 
Gewoon een kwestie van doorrijden neem ik aan dan. Haal je er meer centen uit.
Edit1:
Occasion kopen? Tweedehands zoeken op AutoTrader.nl - Auto Trader
Meeste dat hier nog van de hand gedaan word is 1 liter blok.

Edit2:
Trouwens, die 600+cc blokken gaan hoelang mee? Weet dat al die grasmaaiers van autos een stuk minder kilometers maken dan de goodold 2 liter benzine autos. Laat staan diesels.
-
Boy
Mijn 600 heb ik uiteindelijk vervangen met 120.000km op de teller, waarvan 90.000 er zelf opgezet (met 30k per jaar woon-werk). Toen verbruikte die enigszinsn olie, em rookte ook. Maar kon er denk ik nog makkelijk een jaartje mee doorrijden, startte toen nog uitstekend en liep als een zonnetje.
Een zwaardere motor hoeft minder hard te werken, minder toeren te draaien om 120km/u te rijden en zal dus minder slijten dan een 600je die hoger in de toeren en meer op de max van z'n kunnen moet rijden om die 120 te halen.
Goed op tijd onderhoud en goed warm rijden verleng je z'n levensduur aanzienlijk mee is mijn mening. Maar dat mag voor zich spreken.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe je gerekend hebt maar als je 30.000km rijd in een jaar dan rijd je 2500km per maand.
Als je 1:20 rijd heb je 125 liter benzine nodig.
Hoe doe je dat voor 153 euro ?
Ik denk dat je met een diesel auto een stuk goedkoper uit bent dan met een zuinige motor.
En zelfs een beetje moderne benzineauto is op jaarbasis goedkoper dan een motor. Maar ook stukken minder leuk ;)
 
Als een motor naast een auto in je garage staat is het een duur ding, dat is een feit. Als je de auto wegdoet en je rijdt enkel met de motor valt dat allemaal nog mee: benzine is grootste hap uit het budget, al kan ik zowel aan 4,5 liter/100 rijden met mijn VFR 1200, of aan 20l/100 :-)

Daarnaast: ik verslijt quasi geen remblokken want ik heb de gewoonte stevig op de motorrem te rijden en dat maakt echt een verschil. Banden gaan iets minder dan een jaar mee en ik doe toch een goeie 30 000 per jaar. Kleine en grote onderhoudjes: kwestie van eens een keer te wisselen van uitvoerder ook: sommige dealers/garages zijn echt goedkoper dan andere. Tenzij je het zelf leert (en dat wil je wel na een tijd).

Dan dondert je motor nog wel eens om, of rijdt er een eikel tegenaan, dus nog wat onvoorziene kosten ook.

Maar: 's ochtends ben ik goedgehumeurd als ik op mijn werk kom. 's Avonds kom ik met een frisse kop terug thuis. Mijn gedachten zijn direct verzet. Ik jaag me niet op in het verkeer maar rijdt er tussendoor. Ik hoef nergens te wachten, heb nooit last met parkeren, sta altijd dichtbij. In het weekend is een rit van een paar uur genoeg om me vakantiegevoel te geven en de draad weer op te pikken nadien. Zonet ben ik voor de lol naar Cordoba in Spanje gereden en daar kan ik weer een paar weken echt van opleven. Die motor houdt me gewoon mentaal gezond en dat is niet in euro's uit te drukken, maar toch wel ontzettend veel waard. Voila.
 
Over welke 650GS heb jij het? De 1 of de 2-pitter? met name de twin is erg betrouwbaar, maar de eenpitter vind ik ook wel meevallen qua ongemakken.

Nu ik er over nadenk viel de twin 650GS wel mee ja, de GS800 heeft last van loslopende balansassen, heb ik mij laten vertellen.

De Rotax 650 blokken zijn in mijn optiek troep: Koppakkingen die bij de halve ton ploffen, startkoppelingen die het begeven. Maar het is voor velen een manier om goedkoop op het nieuwste modemerk te kunnen rijden, terwijl er nul komma nul overeenkomst is met de vliegende bakstenen die BMW zijn reputatie hebben gegeven.
 
Hoi PART 66,


Ik doe het onderhoud van al mijn voertuigen zelf en ik hou de kosten bij. Bedenk ook dat bij auto's afschrijving een hele grote onkostenpost is (ook daarom die oude barrels).

BMW K75RT uit 1993 / 15 k per jaar: 9 ct/km, Deze heb ik voor weinig gekocht en het is mijn grote kilometervreter. Hij kan nog menig jaartje mee, een km-stand van 3 ton is heel normaal. De verkoopwaarde is minimaal, dit zijn zwaar ondergewaardeerde kilometervreters en daarmee zullen de kosten per kilometer niet veel meer veranderen.

Honda Dylan uit 2006 / 1 k/jaar: 26 ct/km, deze is erg duur doordat er veel te weinig mee gereden wordt. Eigenlijk is dit een overbodig voertuig voor ons gezin, hij hoort op marktplaats thuis. Als we hem regelmatig gaan gebruiken, zakken de kosten per kilometer heel snel.

Suzuki GS500 uit 2004 / 10 k per jaar: 12 ct/km, deze motor heeft nog wel wat restwaarde en de kosten per kilometer zullen ook voor dit voertuig nog wel iets zakken.

Suzuki Swift uit 1998 / 15 k per jaar: 12 ct/km, nog geen jaar in mijn bezit. Deze "haalt nog wel een jaartje", daarmee wordt de aanschafprijs van 1000,- over twee jaar verdeeld en daardoor zakken de kosten per kilometer nog.

Toyota Camry uit 1996 / 12 k per jaar: 20 ct/km na 8 jaar trouwe dienst. Deze kosten zullen niet meer zakken, de afschrijving hebben we inmiddels wel gehad.

Vergelijk ik dat met een nieuwe auto (volgens cijfers van directlease, 3 jaar 20k/jaar)
Volkswagen Golf VI 1.2 TSI Trendline: 37 ct/km.
Renault Twingo 1.2 16V 75 ECO2 Authentique : 19 ct/km.
 
Een goedenavond,

Het spijt me zo met de deur in huis te vallen door gelijk als eerste post beginners vragen te lanceren.

Op het moment ben ik aan het afwegen door middel van kosten berekeningen hoeveel een motor mij gaat besparen.
Op moment heb ik een rekensommen gemaakt met uitkomst € 426,00 voor auto vs € 153,00
voor de motorper maandop basis van alle kosten incl. brandstof (grootste klapper).

Hierboven schreef ik alle kosten, alleen onderhoud van een motor weet ik he-le-maal niets van - dus daar kan ik geen schattingen van maken.

Ik ga 24.000 per jaar rijden voor werk, maak er voor het gemak van 30.000 totaal.
Motor gaat een Kawasaki Versys worden, of er moet op het laatste moment een beeldschone 650gs langskomen.

Mijn vraag is dus eigenlijk, wat ben je per jaar kwijt aan onderhoud als je normaal met een motorfiets ala versys omgaat?
Dit exclusief onvoorziene reparaties uiteraard, life sucks namelijk ;) Gewoon regulier onderhoud en vervangen onderdelen door de dealer, niet ik.

En is een 650gs duurder in onderhoud dan een kawa versys?

Alvast bedankt voor het lezen en uw aandacht :}

Gegroet,

Boy
Je hoeft niet de precieze getallen te hebben om te weten dat een motor per km goedkoper rijdt dan een auto.

Let er wel op dat je niet een motor koopt die heel erg veel afschrijft in de eerste 2 jaar (ik pak maar een termijn). Waardevermindering is zo ongeveer de grootste variabele, onderhoud is verder behoorlijk gelijk (tenzij rare modellen met distributieriemen en desmo kleppen en zo).
 
Je hoeft niet de precieze getallen te hebben om te weten dat een motor per km goedkoper rijdt dan een auto.

Let er wel op dat je niet een motor koopt die heel erg veel afschrijft in de eerste 2 jaar (ik pak maar een termijn). Waardevermindering is zo ongeveer de grootste variabele, onderhoud is verder behoorlijk gelijk (tenzij rare modellen met distributieriemen en desmo kleppen en zo).
Is dat zo?
Ik rijd met mijn passat 1.9tdi 1:20
Dat is zo'n 1000km voor nog geen 70 euro.
Aan brandstof is dat 7 cent per km
Om dat te evenaren moet je een motor hebben die 1:25 loopt op benzine.
 
Ja.
Ik rijd met mijn passat 1.9tdi 1:20
Dat is zo'n 1000km voor nog geen 70 euro.
Aan brandstof is dat 7 cent per km
Om dat te evenaren moet je een motor hebben die 1:25 loopt op benzine.
En zo kun je ongetwijfeld nog wel meer combi's verzinnen waarbij een auto aan variabele lasten iets goedkoper rijdt. Gaat om het algemeen.

Rijdt jouw Passaat trouwens zonder verzekering en wegenbelastingvrij? Dacht het niet, dus wel alles meerekenen, als je al gaat vergelijken :Y

En een motor die i op 25 loopt is trouwens ook zo gevonden. Zelfs nog zuiniger. Als we dan toch zelf iets mogen verzinnen om mee te vergelijken, dan maar een motorscooter vasn 125 cc ;)
 
Ja.En zo kun je ongetwijfeld nog wel meer combi's verzinnen waarbij een auto aan variabele lasten iets goedkoper rijdt. Gaat om het algemeen.

Rijdt jouw Passaat trouwens zonder verzekering en wegenbelastingvrij? Dacht het niet, dus wel alles meerekenen, als je al gaat vergelijken :Y

En een motor die i op 25 loopt is trouwens ook zo gevonden. Zelfs nog zuiniger. Als we dan toch zelf iets mogen verzinnen om mee te vergelijken, dan maar een motorscooter vasn 125 cc ;)
Je schreef ook dat hij goedkoper rijd.
Ik rijd 60.000km voor 400 euro aan banden.
Bij een motor is dat al ongeveer 6 setjes a 300 euro= 1800 euro
Ik heb geen helm nodig en een pak en handschoenen.
Ik betaal wel veel meer aan belasting maar bijna geen afschrijving meer.
Als je alles gaat tellen denk ik dat je met een zuinige auto goedkoper uit bent dan met een zuinige motor.
Als je een motor koopt van 5 jaar oud met 40.000 op de klok dan staan daar over 2 jaar 100.000km op en kom je er nooit meer vanaf.
Mijn auto heeft ruim 240.000km gelopen wat niks bijzonders is voor een diesel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan