Kwastert's XJ 900 Roberts met EZS RX1, tweede hoofdstuk!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op m'n nieuwe stuurschakelaar zit ook een knop voor de alarmlichten. Is er een mogelijkheid om 'met een paar draadjes' werkende alarmlichten te creëren, of heb ik daar gelijk zo'n

alarmlichtmodule

voor nodig. Of hebben motoren met alarmlichtschakelaar een ander knipperrelais?

Volgens mij is zo'n module meer bedoeld voor motoren zonder alarmlichtschakelaar.

Is wel erg veel geld voor een simpelsysteempje
met je extra schakelaartje alleen zorgen dat links en rechts gecombineerd worden dus 1 of 0
 
Je kunt natuurlijk alle vier de knippers aan elkaar knopen. Maar ik denk dat het relais dan zoveel weerstand krijgt dat hij heel langzaam, of niet meer zal knipperen.
Ik zou een relais van een auto gebruiken, die gaan ook niet langzamer als je er een aanhanger achter hangt.
 
Of een relais van een BMW K. Die zijn standaard al last onafhankelijk.
En hebben een losse schakelaar voor alarmverlichting.
Best handig zo'n ouwe K.
 
Sterker nog, K onderdelen zijn vaak schandalig goedkoop.
Het richting aanwijzer systeem is wel aardig afwijkend van een Japanse fiets met z'n drie knoppen...
 
Of een relais van een BMW K. Die zijn standaard al last onafhankelijk.
En hebben een losse schakelaar voor alarmverlichting.
Best handig zo'n ouwe K.
Niet helemaal.
Ik heb op mijn solo K75 van die led knippertjes, daar gaat hij heel snel van knipperen. Er zit een grapje in om te waarschuwen als er een lampje stuk gaat. Maar ik denk dat je hem wel zwaarder kunt belasten, ik kan ook gewoon twee knipperlichten tegelijk indrukken zonder dat het knippertempo vertraagd.

Maar zo'n knipperrelais is uitwisselbaar met m'n Japjanner?
Ik zeg nee. Een BMW heeft een puls systeem. Je drukt op de knop en een relais neemt hem over tot je hem uitdrukt, of de tijd voorbij is.
Dat is heel wat anders als de constant schakelaar die normaal op Japanners zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn zijspan gewoon bijgeprikt op de motor en daar veranderd de knipperfrequentie niet van.
De kapotte lamp detectie werkt volgens mij met een weerstand vergelijk.
 
Niet te moeilijk worden heren
Hij wil uiteindelijk alleen maar alarmverlichting voor het geval het spul het niet meer doet
 
Dan lijkt het me redelijk overbodig. Een XJ doet het toch altijd?

Ja, dat klopt. Maar ik rijd ook wel eens met anderen in een groep hè. En daar zijn ook wel BMW's of Honda's bij. Ik vind het in dat geval fijn dat ik het overige verkeer kan waarschuwen.

:+
 
Ik heb mijn zijspan gewoon bijgeprikt op de motor en daar veranderd de knipperfrequentie niet van.
De kapotte lamp detectie werkt volgens mij met een weerstand vergelijk.

Zou er bij jouw op de bak wat moeten knipperen? Want dat doet het volgens mij niet (als ik er zo eens over terug denk)
 
Jahoor, boven op het zijspan spatbord zit een fraai antiek lampje. En die doet het prima want dat kan ik zelf controleren.
 
Uit het verhaal maak ik op dat een Pan al een alarmlichtfunctie heeft. En die heb ik niet.


Ik heb het verhaal niet helemaal goed gelezen, maar ik ken dit verhaal via kennissen van me die op een CBR1100XX rijden daar zit helemaal niks op qua alarmlichten. Hun hebben gebruik gemaakt van een externe schakelaar ergens bij het stuur in de buurt te plaatsen. Jij zegt al een knoppen winkel aan je stuur te hebben met schakelaar. Daarmee bedoelde ik dat is jou "externe" schakelaar.

Ik ben ook geen elektrotechneut, maar met een beetje zoeken en zelf een schema tekenen en heel veel tijd kom ik er meestal wel uit.
Er staan volgens mij 100derden verhalen / vragen over alarmlichtfunctie op het www moet goed komen ;)
 
Kan je niet gewoon andere Yam schakelaars monteren dan? XJR ofzo.
 
De standaard knipperlichtautomaat van een Yamaha kan geen 4 lampen van 21 Watt per stuk laten knipperen. Een auto knipperlichtautomaat wel. Meestal is deze makkelijk te plaatsen op een motorfiets. Als de knipperlichtautomaat van de motor 2-draads is moet bij de auto-versie een extra massadraad worden aangesloten omdat de auto-automaat een massa nodig heeft.

Verder kan een extra enkelpolig schakelaartje dienst doen voor de alarmlichten. Deze koppelen tussen links en rechts. Als je dan dit schakelaartje aan zet én je knipperlicht aan zet, gaan ze alle 4 knipperen. Als je zelfuitschakelende knipperlichten hebt is het rijden met alarmlichten dan weer wat lastig......

Het is eigenlijk heel simpel. Als je elektrotechneut bent :+
 
Als de knipperlichtautomaat van de motor 2-draads is moet bij de auto-versie een extra massadraad worden aangesloten omdat de auto-automaat een massa nodig heeft.

:+

Volgens het schema een twee draads relais, plus een contact voor de automatische afslag (welke ik om m'n motor verwijderd heb)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan