BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Vraag: tijdens de koude start valt me de laatste tijd een raar geluid op.

Gr Hans

Het duurt een paar tellen voor de olie rondgepompt is, vandaar een korte tijd metalig, daarna dempt de olie het geluid.
tenminste, de mp3 klonk normaal.

volgens mij.
 
Cor, Roelof,

Het actuele verbruik wordt bij mij niet weergegeven (mrt 2011)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet mis. In de auto heb ik het wel eens aangezet, maar het leidt mij wat teveel af.
Ik heb meestal de temperatuur en de actuele bandenspanning op mijn schermpje.
Zo nu en dan kijk ik eens naar de verbruiksmeter, maar die staat nu al een half jaar onveranderd op 18 (1:18). Omdat het in de auto zo werkt ga er vanuit dat het ding zichzelf reset na 1000 of 2000km, maar dat heb ik niet nagezocht dus wellicht zit ik er naast.
Wanneer ik getankt heb loopt bij rustig rijden de teller van de te behalen actieradius overigens wel op tot zo'n 410 a 415km en dat zou dan weer zuiniger zijn dan de 1:18 die de boordcomputer nu al een half jaar aangeeft. Tijd om het boekje er maar weer eens bij te zoeken, of weten jullie dit soort boordcomputerzaken uit jullie hoofd?

Wat betreft de accuspanning en handvatverwarming...
Ik heb destijds ook gelezen (instructieboekje) dat deze automatisch uitschakelt wanneer er teveel stroom wordt gevraagd om de accu ook goed op spanning te houden. Bij mij is het echter nog niet voorgekomen, ook vorig jaar bij -11 niet. En dan had ik mijn Gerbing elektrisch verwarmde handschoenen er ook nog op aangesloten :)
(werkt trouwens een stuk beter en comfortabeler dan de handvatverwarming.)

Groet,
Edo
 
Laatst bewerkt:
Cor, Roelof,

Het actuele verbruik wordt bij mij niet weergegeven (mrt 2011)
Omdat het in de auto zo werkt ga er vanuit dat het ding zichzelf reset na 1000 of 2000km, maar dat heb ik niet nagezocht dus wellicht zit ik er naast.
Wanneer ik getankt heb loopt bij rustig rijden de teller van de te behalen actieradius overigens wel op tot zo'n 410 a 415km en dat zou dan weer zuiniger zijn dan de 1:18 die de boordcomputer nu al een half jaar aangeeft. Tijd om het boekje er maar weer eens bij te zoeken, of weten jullie dit soort boordcomputerzaken uit jullie hoofd?

Groet,
Edo

Wat betreft actieradius: zo werkt het bij mij ook. Ik ga er vanuit dat de computer de actieradius berekent uit het "kortdurend" gemiddelde en niet uit het "langdurende" gemiddelde.
Als proef: als je eerst rustig rijdt (zeg 1:20) en dan naar het actieradius op de computer kijkt - zeg 400 km en vervolgens flink "gast", dan zie je dat de actieradius wordt aangepast.

Groet,

Roelof
 
Nog een toevoeging op de Boordcomputer (BC)

Als je een bepaald item wilt resetten, bv het gemiddeld verbruik.
Zorg dat het item zichtbaar is op de BC en houdt vervolgens de zwarte knop op de linker stuurhelft lang ingedrukt om de reset voor dat item te doen.
Items die je kunt resetten:
-Gemiddeld verbruik
-Gemiddelde snelheid
triptellers zijn te resetten met het andere (onderste knopje op de tellerunit)
Helaas lopen triptellers (uit mijn hoofd) niet verder dan 1000 km??
Actieradius wordt continu berekend op basis van actueel verbruik en actuele tankinhoud.
Als je tank erg vol zit zie je continu 2 streepjes waar je als je echt zuinig rijd wel tot 500 km kan komen :+
Dat zakt heel snel als je tank wat leger wordt...

Dit geldt voor een R1200R van bouwjaar 2007.
Latere versies hebben mogelijk weer andere mogelijkheden.
 
@eneHarrie

Ik bedoelde eigenlijk die schuine streepjes die je ziet naast de actieradius berekening als je tank nog helemaal vol zit.

Jij hebt wel iets met benzinemeters toch :+
Moet er dan toch een nieuwe tanksensor in?
 
ik heb het maar ff opgezocht anders moeten we dit allemaal gaan opzoeken

08 Niveausensor 1 16147675547 $221.70 +core

interessante site trouwens

gr Marcel
 
Wat gaat er eigenlijk stuk aan zo'n sensor?
Of hoe werkt dat ding eigenlijk?
Ze zijn nogal duur, dus mogen ze toch niet kapot gaan, of is dat te simpel gedacht :?

Ik ben telkens weer blij als je vlak na het tanken bij de eerste kilometer ineens in de BC die balkjes weer ziet komen :+
 
Wat gaat er eigenlijk stuk aan zo'n sensor?
Of hoe werkt dat ding eigenlijk?
Ze zijn nogal duur, dus mogen ze toch niet kapot gaan, of is dat te simpel gedacht :?

De meter geeft niets meer aan. Dealer gaf al aan dat dit een zwak punt was. Het is een folie sensor en er wordt geadviseerd na een rit de tank weer volledig te vullen, opdat de folie in de "sap" blijft en niet kan uitdrogen.

Heb het inmiddels 2x gehad dit jaar. Eerste keer materiaal onder coulance vervangen en arbeidsloon moeten betalen. Was reeds buiten garantie tijd. Tweede keer is alles vergoed. Was al na 2 maanden weer defect. :?
 
Laatst bewerkt:
Hallo BMW R1200R-ers
Hoewel ook voor andere motorrijders van belang dit bericht ook op dit forum vanwege de meerdere R1200R-en die er bij waren.
Na een onderbreking van een jaar heeft de KNMV weer een kampeervariant van de midweektoer. Komend jaar een week vanaf het weekend van 2 juni 2013 naar de Pyreneeën.
Ik hoop dat (ene) Harrie en natuurlijk zijn compagnons er ook weer bij zijn.
Maar natuurlijk hoop ik dat het detachement R1200R's nog groter wordt. Persoonlijk kan ik zo'n weekje sturen met meer dan 4000 km van harte aanbevelen. Ik mag dan niet zo'n veteraan als Harrie ziin, sinds 1996 was ik er ook vijftien keer bij.

Groeten, Brum
 
Misscien ook aardig voor de lezers hier:

Uit de Motorbladen december ‘12.

Voor een gewoon mens nauwelijks meer te behappen, als ik al dat interessants zie dat ik zelf nog niet eens gelezen heb. Aardig is dat het komende 100-jarig bestaan van Motor voor de abonnees een motorscheurkalender 2013 heeft opgeleverd, ook voor € 9,95 los te koop. Dat wordt voor mij een jaar lang genieten. Kijk even bij 29 augustus hoe Huub en Jolanda vroeger de pizza’s bezorgden.

Ook in 2013 het 40 jarig bestaan van Moto73. Dat bracht begin december een speciale uitgave over Klassiekers uit, een juweeltje. Motormusea in Europa, Oud en nieuw met onder andere vader Max en zoon Jarno Middelbos samen op de liberator en de softtail op de foto. Münch, Ferrarimotoren, collecties.
Verder moeten de abonnees het de hele maand met één decembernummer (25) doen. Naast de vergelijkende testen en de nieuwe Kawa Z800 en MV 800 Brutale ook de verwarmde handschoenen. In nummer 24 naast het vele beursnieuws Nederlandse veringtechniek. De Bagger Goldwing. Vier woonwerkvoertuigen vergeleken. Ja Wim (Huijsmans), dan werk je niet meer en dan rijd je op de woon-werk-winnaar. Lorenzo in de GP van Valencia vliegend boven zijn motor met de wielen omhoog, dat wil je niet meemaken. 2 Honda 1200-automaten (DCT). Een monowiel in de film. Motormaatje.nl als internetforum om een maatje voor een toertocht(je) te vinden.

Motorrad 26 van 7-12 heeft op de voorpagina 19 primeurs afgebeeld. Binnenin de modelpresentatie en daarbij meteen al een rijverslag van de nieuwe Guzzi Calfornia 1400, wat een machine. Verder te veel om op te noemen. Oeps, figureert daar Jolanda met haar Guzzi in de strip achterin ? Nummer 25 heeft de BMW R1200RT tegen de nieuwe Triumph 1200 Trophy. Oeps en au BMW, of waterkoeling nog helpt ? Bij de helmenservice ook al onderaan. Wel weer terug met de bestverkopende leren combi, de Atlantis. De Bonneville 120, een langere relatie van Steve McQueen dan al zijn huwelijken samen. En dan op blz. 110 de Trixy voor de motorrijder die ze niet alleen ziet vliegen. En natuurlijk ook hier al veel Eicma-nieuws. In nummer 24 een vergelijk van de superuitvoeringen en van de gewone van de Panigale en van de BMW S1000RR. De Honda Cultbike CBX 1000, retro als het moet zijn. Nog wat Intermot-terugblik. Momentsleutels getest,

Motoplus 23 heeft ook beursnieuws van de Eicma, deels wat al in Motorrad stond. Testen waaronder der nieuwe Trophy van Triumph. De motor van het jaar-verkiezing. Een kleine 200 modellen die over 10.000 nieuw verkochte motors verdeeld worden. Een Ducati Hailwood replica, om te smullen. Nummer 22 ook veel motornieuws. Praktisch de schoonmaak- en onderhoudtips. Ook hier de winterhandschoenentest. En voor wie geen geld heeft voor een nieuwe, hier een Guzzi California occasion van het nu oude model. Een kijkje in het bok van de vloeistofgekoelde GS. De komende sluiting van de Leertent na 77 jaar, de perfecte protector en de inklapbare motoraanhanger. Het overlijden van ijsspeedwayer Tjitte Bootsma

Motor 24 met naast nieuws de werking van injectiesystemen. Oude Triumphs. Japanse reisenduro’s vergeleken. GP-coureurs in ruste geinterviewd. Foto’s van een zonnige Spanjetour, om jaloers te worden. Drie dames aan de start in de endurancerace van Francorchamps. In nummer 23 naast veel nieuws net als elders een zware scootervergelijk.
Off road voor Dummies door Erik Verhoef. Niets voor mij, zelf voorvorkringen vervangen. Een Harley 1971 met zijspan met prijs op aanvraag, zo een wil ik er ook wel bij. Tip van Joost Overzee, de Pacific Coast als wintermotor, hij heeft zeker nog nooit zo’n onverchroomde, doorgeroeste uitlaat moeten afrekenen. Voor € 200 een verwarmde binnenjas, wel de stekker losmaken bij het afstappen. Hier Lorenzo in groter formaat in de vrije vlucht, maar niet op de Trixy. Een reisje dat voor de niet-Frankrijkhaters haalbaar moet zijn, Champagne-Ardennen. Lees ook in de kolom van Joost hoe Opstelten met zijn handel 87-jarigen met een solex nog weet te terorriseren, Sinds de VVD-top geen banken meer weet te plunderen hebben ze met CJIB en RDW een nieuwe doelgroep ontdekt.

Promotor is kennelijk populair bij de uitleenafdeling van onze club, maar blij verrast kreeg ik nummer 9 te pakken. Filmen vanaf de iPhone voor op je borst op de motor. De Zumo 350. Een lezerstest van de Triumph Explorer, ja die van voor € 50 een dag meenemen bij de Promotortent in Lelystad. Voor mij was die een halve dag vervanger voor de Road King met lege accu. Het helaas regelmatige occasionleed door Erik van Lent. Een dame als baas van een Harley-zaak, nou met haar is zeker niks mis. Engelse vrouwen als vrijwillige motorkoerier in WO II. Promotor blijft charmant met eigenzinnige en aparte onderwerpen.

In het Mozamo-clubblad vooral hoe een mooie en grote club aan onderlinge problemen ten onder dreigt te gaan. De Paddenrieders uit Wapenveld e.o. bestaan 20 jaar. Hoe doen die dat voor € 22,50 per jaar ?

Brum
 
Midweektoeren
Tot mijn grote verrassing kreeg ik vandaag bericht dat Jaap en Linda van Steenbergen in de eerste week van juni 2013 een jubileum (30ste) midweektoer gaan organiseren. Deze vertrekt op maandag 3 juni van camping de Rozenhof in Vijlen bij Epen en maakt dan in vijf dagen een rondje Duitsland, onder andere langs de Oostenrijkse grens. Het is zowel voor camping als hotel. Zie verder www.jubileummidweektoer.nl. De KNMV organiseert dezelfde week een midweektoer naar de Pyreneeën (hotel en camping) en een andere groep organiseert een midweektoer naar de Franse Alpen, alleen voor kampeerders.
Brum
 
Midweektoeren
Tot mijn grote verrassing kreeg ik vandaag bericht dat Jaap en Linda van Steenbergen in de eerste week van juni 2013 een jubileum (30ste) midweektoer gaan organiseren. www.jubileummidweektoer.nl.
Brum

Yup, een echte 5-daagse midweektoer ..
Had je dat gemist,dat loopt al vanaf september, of zo. zie midweektoer-forum
de franse-alpen-groep valt al uit elkaar. sommigen willen met de motoren op een kar daarheen rijden.. .. ik ga dit jaar voor de jvs-jubileum-toer.. alhoewel de dagafstanden wat groter mogen..
 
Laatst bewerkt:
Erik zal zich ff voorstellen , 48 jaar jong en na 2 keer bonneville en 1 keer streettriple
en daarvoor diverse andere merken motoren
ff een tussendoortje ... een hd fatboy .. ik zou het wat rustiger aan gaan doen ..
op zich niks mee , maar ff de snelweg op richting veluwe of ardennen ..is niet zo eenvoudig ..
dus weer eens gekeken voor een Triumph :) en in april een hele nieuwe 2011 tiger abs se overjarig dus , maar erg mooi al zeg ik het zelf :)
[afbeelding]
maar er moest naar slechts 8 maanden toch maar weer een 2 cilinder komen met cardan
bij Ruud de Jong in Enkhuizen goed geslaagd dacht ik :Y
20121224131336.jpg

een r1200r van juni 2012 met slechts 2280 km op de teller ... en geheel kompleet met koffers
021rkx.jpg

en nu nog mooi weer :]

en ik doe ook nog iets met oude bmw's ......
p1020578r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Erik en welkom hier. beviel die laatste driecilinder niet of kan je je de luxe van meerdere motoren tegelijkertijd veroorloven?

Dat project van je ziet er interessant uit :9
 
dank dank !
de 3 cilinder is een prima blok hoor ! , maar ik wil weer wat meer gevoel in het blok hebben
en geen ketting meer , en ik heb wat met die eigenwijze boxerblokken
dus niet erbij maar inplaats van dus nu een fijne r1200r *O*
 
~gewijzigd van MVTP in MZVR en de kleur van blauw in zwart
Brum


Aha, ik dacht al even dat je weer niet wou groeten naar een C1..
Maar dat was een rode R1200r.
Wel een bestuurder met zo'n groen angsthesje aan.
(net of dat wat helpt. . . . )
 
Laatst bewerkt:
Mooie motor, goede kleur. ik heb de zelfde uit 2007. Rijd geweldig.Mijn scherm werkt geweldig geen wind van achteren en toch beschermd. ook bij veel wind.geen last van tubulentie. maar ik douw wel pluggen in mijn oren. Sinds kort zwemdoppen zijn klijn passen perfect zitten 4 verschillende maten in een verpakking en kost maar 12 euro. Dit alles bij mijn Hoorwinkel.
full
 
Nog een toevoeging op de Boordcomputer (BC)

Als je een bepaald item wilt resetten, bv het gemiddeld verbruik.
Zorg dat het item zichtbaar is op de BC en houdt vervolgens de zwarte knop op de linker stuurhelft lang ingedrukt om de reset voor dat item te doen.
Items die je kunt resetten:
-Gemiddeld verbruik
-Gemiddelde snelheid
triptellers zijn te resetten met het andere (onderste knopje op de tellerunit)
Helaas lopen triptellers (uit mijn hoofd) niet verder dan 1000 km??
Actieradius wordt continu berekend op basis van actueel verbruik en actuele tankinhoud.
Als je tank erg vol zit zie je continu 2 streepjes waar je als je echt zuinig rijd wel tot 500 km kan komen :+
Dat zakt heel snel als je tank wat leger wordt...

Dit geldt voor een R1200R van bouwjaar 2007.
Latere versies hebben mogelijk weer andere mogelijkheden.

Die van mij is de functie'' momenteel verbruik '' toegevoegd door de update , dit zag je eerder niet verschijnen
Ook maar een picture van mijn fiets toevoegen , hij is ingespoten voor bescherming tegen pekel aanslag.
Maar in April ziet hij er weer als nieuw uit
Gr Cor
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan