carterontluchting, vacuum of atmosferisch?

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Wat is het beste voor een 4 cil blok (gsxr1100w), vacuum ontluchting of gewoon atmosferish.

Origineel zit deze ook op de luchtfilterkast maar ik heb een circuit motor.

Deze loopt dus nu boven de ketting uit.

Sommige zeggen dat vacuüm beter is voor het motorblok.

Ik dacht om deze terug naar de luchtfilterkast te leiden maar ik zou er een vochtscheider van een compressor tussen plaatsen.

Zodoende heb ik vacuüm en wordt de olie eruit gehaald.

Foto=V337PTY8


Maar hoe zit het dan bij ram-air?

Stuur je dan terug overdruk in het motorblok (50-60 milibar lijkt niet veel, maar is de overdruk van het carter hoger?) of kan zo'n vochtafscheider maar in 1 richting de lucht sturen?

Groeten,
Benjamin
 
Wat is het beste voor een 4 cil blok (gsxr1100w), vacuum ontluchting of gewoon atmosferish.

Origineel zit deze ook op de luchtfilterkast maar ik heb een circuit motor.

Deze loopt dus nu boven de ketting uit.

Sommige zeggen dat vacuüm beter is voor het motorblok.

Ik dacht om deze terug naar de luchtfilterkast te leiden maar ik zou er een vochtscheider van een compressor tussen plaatsen.

Zodoende heb ik vacuüm en wordt de olie eruit gehaald.

[afbeelding]

Maar hoe zit het dan bij ram-air?

Stuur je dan terug overdruk in het motorblok (50-60 milibar lijkt niet veel, maar is de overdruk van het carter hoger?) of kan zo'n vochtafscheider maar in 1 richting de lucht sturen?

Groeten,
Benjamin
maakt niks uit, vacuum of atmosferisch

mijn kawa zx6r heeft origineel ram air, en heeft de carterbeluchting ook gewoon op de luchtfilterbak

de carterbeluchting is er namelijk voor om de drukverschillen te compenseren die het op en neer gaan van de zuigers creeeren, daar blaas je met 50 millibar ram air niet tegenop kan ik je vertellen :P

zonder carterbeluchting zou je ook je keerringen eruit blazen (dat is de reden dat je carterbeluchting hebt), maar 50 millibar ram air kunnen je keerringen wel verdragen :Y
 
Laatst bewerkt:
Vacuüm is misschien verkeerd uitgedrukt, meer in de zin van onderdruk tov atmosferisch.

Omdat bij de carterbeluchting er oliedampen uitkomen wil je dat niet in je luchtfilterkast hebben.

Origineel zit dit zo zodat deze dampen nog eens kunnen verbrand worden.
 
Bij mijn luchtfilterkast niet, zit ook geen luchtfiler in.

Pk is mooi meegenomen, carterbeluchting via onderdruk zou beter moeten zijn voor het motorblok zelf heb ik gelezen.

Weet niet of dit waar is trouwens.
 
Bij mijn luchtfilterkast niet, zit ook geen luchtfiler in.

Pk is mooi meegenomen, carterbeluchting via onderdruk zou beter moeten zijn voor het motorblok zelf heb ik gelezen.

Weet niet of dit waar is trouwens.
beter voor je keerringen hooguit, verder kan ik me niet voorstellen waarom het beter zou moeten zijn voor je blok

maar eh.. rijd jij zonder luchtfilter??
 
Bij echte hoog vermogens motoren wordt de carterontluchting wel eens direct de uitlaat in geleid, om zo een 'onderdruk' in je carter te creeren, zodat je zuigers minder weerstand hebben bij de arbeidsslag.
En dan heb ik het over 700+ pk motoren.

Voor op je brommertje? Complete onzin
 
Bij echte hoog vermogens motoren wordt de carterontluchting wel eens direct de uitlaat in geleid, om zo een 'onderdruk' in je carter te creeren, zodat je zuigers minder weerstand hebben bij de arbeidsslag.
En dan heb ik het over 700+ pk motoren.

Voor op je brommertje? Complete onzin
Er gaan net zoveel zuigers omhoog als er naar beneden gaan.
De onderdruk die de zuiger naar beneden helpt werkt net zoveel tegen bij de zuiger die omhoog gaat.
Ik zie hier geen voordeel :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus er zijn niet echt extra voordelen aan gebonden?

Zal de slang dan voorlopig wel zo laten zitten boven de ketting.

Ja ik rijdt zonder luchtfilter voor maximale luchtdoorstroming.
 
Laatst bewerkt:
Dus er zijn niet echt extra voordelen aan gebonden?

Zal de slang dan voorlopig wel zo laten zitten boven de ketting.

Ja ik rijdt zonder luchtfilter voor maximale luchtdoorstroming.
hier zullen de meningen over verdeeld zijn..

ikzelf vind het ERG riskant voor die 0,1 pk die je niet eens merkt..

maargoed daar ging het niet over
 
Carterontluchting werkt het beste met onderdruk en/of vacuüm volgens wat ik op internet vindt.

Maar net zoals v.d.v zegt gaan er steeds 2 zuigers omhoog en 2 zuigers omlaag.

Vacuüm carterontluchting zou een betere afdichting van de zuigerveren geven, zeggen 'ze'.

Ik weet niet wat het beste is.

Iemand een idee hoe ze het doen bij moto gp/wsbk?
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij vertellen waar deze discussie over gaat :?
Er gaan twee zuigers naar boven/ twee naar beneden, carterdruk is dus bijna constant. Voor het beetje drukverschil dat je zou hebben leg je een slang vanaf je klepdeksel naar een leeg colablikje met een sponsje.
Als je onderdruk zou maken in je carter belemmer je de twee zuigers die naar boven moeten. Lijkt me zinloze tuning.
 
die vochtafscheider die in de startpost staat is absoluut niet geschikt voor carterontluchting. Dat is een ding dat gemaakt is om in een perslucht installatie gemonteerd te worden. De flow is voldoende bij hoge drukken, maar bij een hele lage druk als wat er in het carter ontstaat door blow-by gassen doet zo'n ding helemaal niks.

Beste wat je kunt doen is inderdaad zo'n oil catch can monteren en de slang die daar uit komt je luchtfilter / aanzuigkelk in te leiden.

carterventilatie met motorvacuüm wordt wel eens gebruikt bij personenauto's (test=draai oliedop eraf bij draaiende motor. als de motor stil valt of heel rottig gaat lopen werkt de carterontluchting op het motorvacuum) maar volgens mij zelden of nooit in motorfietsen. Dit is volgens mij vooral een maatregel om vervuiling van het luchtfilter en lekkages via de oliekeerringen te voorkomen.
 
Dus het beste is om zo'n oil catch tank te monteren en deze terug naar de luchtfilterkast te sturen?

Voorlopig laat ik de slang wel boven de ketting uitkomen.

Maar als het goed uitkomt ga ik deze wel monteren.

De filters die in deze opvang tanks zitten, moeten deze ook gereinigd worden?
 
Hier even op terug komen.

Het valt mij op dat bij moderne blokken de carterontluchting meer boven de versnellingsbak/naast het cillinderblok zit.

Is dit voor een betere ontluchting van de carterdampen?

GSX-R1000 blok.

Suzuki GSXR1000 2005 (K5) USA (E03) - buy original spares online

GSX-R1100 blok

De ontluchting zit boven gemonteerd aan het kleppen deksel en de gassen moeten via de opening waar de distrubitie ketting loopt naar boven gaan.

gsx1100motor.jpg


Suzuki GSXR1100W 1994 (R) (E01 E02 E04 E15 E17 18 21 22 24 25 34 39 53) CYLINDER HEAD COVER - buy original CYLINDER HEAD COVER spares online

Ook zit er een soort labyrint aan het ontluchtingkapjes, is dit voor de olie te doen neerslaan?

033.JPG


Hier zijn foto's van een gsx-r 750 srad wsb motorblok

FBSuperbikeCrankandRods.jpg


FBSuperbikeCylinders.jpg


Dit lijkt om de lucht tussen cil1-2 en cil 3-4 beter te verplaatsen?

Hier zit de carterontluchting.

attachment.php


Wat zijn eigenlijk deze 2 slangen?

dscf1125xi.jpg


Aan de binnenkant zit geen aansluiting.

191xu.jpg


Extra ontluchting want een standaard srad kleppen deksel heeft dat niet?

Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij vertellen waar deze discussie over gaat :?
Er gaan twee zuigers naar boven/ twee naar beneden, carterdruk is dus bijna constant. Voor het beetje drukverschil dat je zou hebben leg je een slang vanaf je klepdeksel naar een leeg colablikje met een sponsje.
Als je onderdruk zou maken in je carter belemmer je de twee zuigers die naar boven moeten. Lijkt me zinloze tuning.


De zuigers sluiten niet hermetisch,
Dat wil zeggen er lekken altijd wat verbrandingsgassen langs de zuiger het carter in.
Tevens dampt de olie als deze heet wordt.
Deze gassen wil jij uit jouw carter hebben.
En een bij hermetisch afgesloten carter zal je de keerringen er uit blazen vanwege deze gassen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee dat is voor je PAIR systeem. Heb ik bij mijn Honda afgedopt overigens. Nou ja doorgelust eigenlijk. Pulse Air injection. Gooit er schone lucht bij na je uitlaat poorten zodat er een naverbranding kan plaatsvinden in je uitlaat en daarmee een wat schonere uitstoot. Om de emissie eisen te halen dus eigenlijk.
Of het moet bij Soes iets anders zijn, maar gezien Soes de grote jatbeer van motorland is denk ik dat ze het PAIR systeem hebben gekopieerd.
Hier nog een betere uitleg over het systeem, mocht je interesse hebben Honda CBR 1000RR - PAIR System
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat ze bij een wsb (worldsuperbike) motorblok een emissie systeem hebben, de standaard srad heeft dat allesinds niet.

Toch extra carterventilatie?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat ze bij een wsb (worldsuperbike) motorblok een emissie systeem hebben, de standaard srad heeft dat allesinds niet.

Toch extra carterventilatie?
Dat zou ook kunnen... Zou idd waarschijnlijker zijn bij een superbike.
Dit is hoe t bij een cbr1100 zit. Daar zie je achteraan de PAIR aansluitingen (2) en vooraan de ventilatie aansluiting (1).
full
 
Ik denk dat de meeste winst die jij via de carterventilatie te wijzigen is de carterventilatie in een soort opvangbak te laten eindigen en van daar de dampen in de atmosfeer te laten.
Dan leid je die niet zo brandbare gassen niet terug de motor in.
Maar dat zal ook geen noemenswaardige winst geven.
 
Hier even op terug komen.

Het valt mij op dat bij moderne blokken de carterontluchting meer boven de versnellingsbak/naast het cillinderblok zit.

Is dit voor een betere ontluchting van de carterdampen?

Voor iemand die zonder luchtfilter rijdt, maak je je wel erg zorgen om die carterdampen.

Een reden om de ontluchting bovenin te plaatsen is (geloof ik) om de gassen die langs de klepstelen de kop in lekken, makkelijker af te voeren. Tegenwoordig hebben ze klephoedjes. Deze kan je er uiteraard ook uit halen (scheelt toch zeker 16 X 4 gram)

De ontluchting zit boven gemonteerd aan het kleppen deksel en de gassen moeten via de opening waar de distrubitie ketting loopt naar boven gaan.
Dankzij de klepsteelhoedjes, zal de meeste overdruk tegenwoordig dus niet meer in de kop ontstaan, maar onder de zuigers. 1, sommige 2, en 3 en 5cilinders hebben de meeste behoefte aan ventilatie.


Ook zit er een soort labyrint aan het ontluchtingkapjes, is dit voor de olie te doen neerslaan?

Labyrintjes vind je vaak in uitlaatdempers en op luchtfilters. in beide gevallen gaat het om geluidsdemping / resonantie, dus ik vermoed in dit geval ook?

Hier zijn foto's van een gsx-r 750 srad wsb motorblok

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit lijkt om de lucht tussen cil1-2 en cil 3-4 beter te verplaatsen?

Geen idee?

Hier zit de carterontluchting.

[afbeelding]

Machtig.

Wat zijn eigenlijk deze 2 slangen?

[afbeelding]

Die zuigen zuurstofrijke lucht je uitlaat in voor een betere verbranding. in tegenstelling tot autosystemen dus geen systeem wat uitlaatgassen recycled. Demonteren / afdoppen levert je bij mijn weten enkel een stinkende uitlaat op.

Aan de binnenkant zit geen aansluiting.

Hoort wel degelijk. vaak zitten deze naast de bougieschachten (i.v.m. minder onderdelen kleppendekselpakking)
 
Terug
Bovenaan Onderaan