Motorrijles: kletsen over lessen -> Deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als we toch zulke mooie statistieken maken, zou ik het leuk vinden om te zien hoe groot je rijschool is. De mijne is een zzp'er (is alleen dus), maar ik denk dat er ook rijscholen zijn met tientallen instructeurs?

Mijn instructeur heeft zes motoren, en volgend jaar heeft 'ie er nog een paar bij nodig. Verschillend vermogen, van allemaal twee want je wilt leerlingen samen laten lessen, en dan wat verlaagde versies voor kleinere mensen, voor je het weet heb je een dozijn motoren staan. Een grote rijschool spreidt dat over een aantal instructeurs, die hebben gemiddeld maar iets meer dan twee motoren per instructeur nodig, maar iemand alleen heeft er dus heel veel nodig, en heeft dus hogere kosten. Dat is een nadel van al die verschillende typen vermogens in de nieuwe rijbewijs richtlijn.

Een zzp'er heeft meer motivatie om je snel te laten slagen (als je tenminste een pakket hebt gekocht), want dan is 'ie eerder van je af en heeft 'ie toch z'n geld. In een grote rijschool is dat besef er minder, bij instructeurs, denk ik, en krijg je meer lessen. Ik merk dat tenminste aan mijn instructeur: "nou, kom zaterdagmiddag nog maar twee uurtjes meedoen, dan doe je dinsdag avb en zijn we daar tenminste van af". Ik ben dus wel voor kleine rijscholen :-)
Ik les bij een wat grotere rijschool. Ze hebben 3 instructeurs voor de motor (eigenlijk 2, eentje is een andere rijschoolhouder die samenwerkt met hun). Ze geven ook autolessen en daar hebben ze nog meer instructeurs volgens mij, toen ik voor de auto lesde heb ik in totaal van 4 mensen les gehad, waaronder eentje die ook motorlessen geeft. Hoewel de rijschool wat groter is, wordt je daar wel persoonlijk behandeld. Ook heb ik niet het idee dat ze je zo lang mogelijk willen laten lessen, zodra ze denken dat je bij het examenniveau in de buurt komt maken ze een inschatting en gaan ze het examen plannen. En het voordeel van meerdere instructeurs is dat ze het hele jaar door les kunnen geven.

Martell heeft in het oude topic ff een link geplaatst naar het nieuwe deel! *O*
:)
 
Laatst bewerkt:
@Xtine, ik ben ook als zzper een beetje bevooroordeeld. Dat neemt niet weg dat ik denk dat het soms beter is je krachten te bundelen en je overhead moet minimaliseren. Grote rijschool, kleine motorafdeling is dus wel goed inderdaad.
Volgens mij hebben ze 4 lesmotoren (2x met achteropbesturing, 2x 500cc, 2x 600 cc en een <35kw) Mijn lesmotor(de 600 met achteropbesturing) heeft 75 pk en is vrij makkelijk te besturen op lage snelheden vind ik.
Heb er nu ineens wel weer heel erg veel zin in!
 
En het voordeel van meerdere instructeurs is dat ze het hele jaar door les kunnen geven.
Daarnaast krijg je ook verschillende tips en ga je eens nadenken over waarom je bepaalde dingen moet doen. Als je iets twee keer op een verschillende manier wordt verteld dan is het vaak makkelijker te begrijpen dan twee keer hetzelfde.
 
@Simon4all
Complimenten voor de openingspost!

Mag ik mezelf ook nog tot de regelmatige bezoekers rekenen, ookal heb ik mijn A'tje al weer ruim een jaar?
 
Danku *O*

Zal wel ff een Ex-lessers stukje maken goed? Nog een mooi foto'tje om er neer te zetten?
 
Ik reed trouwens vandaag even (een paar meter) hardstikke illegaal op een gsx-r1000 uit 2008. Het viel me op dat ik geen flikker zag achter me (ook geen ander verkeer trouwens) omdat de spiegels te dicht bij het midden van de motor zitten, ook zitten de spiegels verbonden met het frame in plaats van de voorvork waardoor je bij een stoplicht niet je stuur iets kan draaien om meer te zien. Hier maak ik bij het rijden op mijn lesmotor altijd veel gebruik van. Hoe zorg ik ervoor dat ik meer zie op zo'n motor?
 
Ik reed trouwens vandaag even (een paar meter) hardstikke illegaal op een gsx-r1000 uit 2008. Het viel me op dat ik geen flikker zag achter me (ook geen ander verkeer trouwens) omdat de spiegels te dicht bij het midden van de motor zitten, ook zitten de spiegels verbonden met het frame in plaats van de voorvork waardoor je bij een stoplicht niet je stuur iets kan draaien om meer te zien. Hier maak ik bij het rijden op mijn lesmotor altijd veel gebruik van. Hoe zorg ik ervoor dat ik meer zie op zo'n motor?

Jaja, smoesjes :+

Maare, nu je het zegt, mijn spiegels zitten ook aan de zijkant van het kuipruitje en niet aan het stuur... Zal mij benieuwen... :P
 
Als iedereen ff dit lijstje kopieërt en zichzelf erbij zet, zet ik dat vanavond na mijn werk ff in de OP. Lijstje met de regelmatige bezoekers hier:

- Simon4all
- Mr Malagi
- Daniel91
- D34M0N
- Jacobse
- Sytze

Als de rest dit nou ff aanvult dan :P

Mijn verdriet is onherstelbaar groot... '(
 
Danku *O*

Zal wel ff een Ex-lessers stukje maken goed? Nog een mooi foto'tje om er neer te zetten?
Tuurlijk; eerste toertocht op mijn eerste motor:
Foto-OLAPURXE.jpg
 
Ik reed trouwens vandaag even (een paar meter) hardstikke illegaal op een gsx-r1000 uit 2008. Het viel me op dat ik geen flikker zag achter me (ook geen ander verkeer trouwens) omdat de spiegels te dicht bij het midden van de motor zitten, ook zitten de spiegels verbonden met het frame in plaats van de voorvork waardoor je bij een stoplicht niet je stuur iets kan draaien om meer te zien. Hier maak ik bij het rijden op mijn lesmotor altijd veel gebruik van. Hoe zorg ik ervoor dat ik meer zie op zo'n motor?

Is volgens mij een standaard probleem op SSjes :)

Ik zie ook vrij weinig van wat er recht achter mij gebeurd, maar je kunt wel wat draaien aan je spiegels ;)

Je zithouding wil ook nog wel eens het verschil maken :) Mijn spiegels zijn zo ingesteld dat ik, als ik helemaal naar achteren zit en voorover gebogen ga zitten ik alles zie op de rijstroken links en rechts naast me en een heel klein stukje achter me, maar als ik dan eens even een stukje rechtop ga zitten, dan zie ik al weer een heel stuk minder in mijn spiegels :)

Je zult dus op een dergelijke motor je spiegels zo moeten afstellen dat je het meest optimale zicht hebt bij meerdere zitposities en bij 1 zitpositie perfect zicht. En dat duurt even voordat je die instelling gevonden hebt ;)

Verder heb je nog aftermarket spiegeltjes die je op het einde van je handvat kunt zetten. Ik ken 1 MFer die dat op zijn Fireblade heeft gezet volgens mij. Moet nog even vragen of dat bevalt of niet :)
 
Bestaan er geen bolle spiegels voor motoren? Daar zie je meer in, je moet alleen ff wennen aan het kleinere beeld en het schatten van de afstand. Ik had dat ooit op een alfa, ik vond dat wel fijn.
 
probleem is voor mij dat ik redelijk lang en een beetje breed ben, met mn jas aan. ik zag dus inderdaad alleen mijn schouders.
 
Op mijn lesmotor heb ik er niet echt last van, maar op mijn eigen motor moet ik ook nog maar ff kijken of ik wat kan zien :')
 
Mij mag je ook in het lijstje zetten.
Begonnen begin Juni, Theorie gehaald met 5 fout eind Mei, AVB gehaald op 3 Augustus (geen fouten), AVD begint September.
Rijschool: Drive-Inn Den Haag, welke ik ten sterkste afraad. Het is dat ik eraan vastzit door een gezamenlijke actie.
 
Misschien nog een idee voor de OP. Tips voor AVB staan er al, maar een paar punten die erg van belang zijn voor een goed AVD zou ik persoonlijk ook erg kunnen waarderen!
Ik ben zelf nog niet begonnen met AVD (dinsdag eerste les), dus ik kan er nog niet echt mee helpen
 
Ik ook niet echt, heb wel wat AVD ervaring, maar niet echt veel.

Ik kom niet verder als:

- Niet over putdeksels en wegbelijning rijden. Dus tussen de zebrastrepen en langs de pijlen of over de hals.
- Goed de bochten doorkijken
- Regelmatig in je spiegels kijken, bij versnellen, vertragen etc.
- Dode hoek checken voor een zijdelingse verplaatsing

Anderen nog meer? Als er dan een mooi lijstje is zal ik hem in de OP zetten :)
 
Met autorijles moest ik er altijd een gewoonte van maken om áltijd voor je ook maar je knipperlicht aan wilde zetten, je binnenspiegel, buitenspiegel én dode hoek te checken. Ook al rijd je op een 1-baansweg waar je af wil slaan. Deze routine zit er nu met mijn A-lessen gelijk weer in. Het zorgt ervoor dat je nooit vergeet te kijken (je kan namelijk beter een paar keer te veel kijken als het niet nodig is, dan het kijken een keer vergeten als het wel nodig is met je AVD).

De binnenspiegel is bij de motor de spiegel aan de andere kant van de kant waar je naar toe wil. Dus als je naar rechts wil: eerst links spiegelen (binnenspiegel), dan rechts, dan dode hoek. Met dode hoek kijken moet je overigens alleen je hoofd bewegen en niet je bovenlichaam, dan maakt je motor een slinger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan