Motorrijles: kletsen over lessen -> Deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb er nog wel een paar:

- Bij stoplichten vrijwel altijd links staan (tenzij de rechterbaan leeg is natuurlijk)
- Bij het het voorsorteren zo gaan staan dat er geen auto's tussendoor passen.
- Vlot optrekken tot de maximum snelheid.
- Zo rijden dat bij een (gelijkwaardige) kruising een voertuig van rechts gemakkelijk voor jou langs past.
- Bij veel verkeer links van het midden rijden. Zodat je goed te zien bent door verkeer dat aan het inhalen is.
- Maak oogcontact met de bestuurders, zo weet je of je gezien bent.
- Duidelijk zijn met wat je doet. Niet rollend wachten totdat je de weg op kunt, maar gewoon goed remmen en stilstaan (oftewel voorrang geven).
- Voor de bocht klaar zijn met het kijken en je snelheid.
- Bij onoverzichtelijke bochten een ruime lijn nemen, zodat jijzelf de bocht beter door kan kijken en jij sneller gezien kan worden door tegemoet komend verkeer.
 
Zo, ff blokkie met alle tips toegevoegd en wat lijntjes toegevoegd zodat het een beetje beter verdeeld is al die info in de OP.
 
Ik heb nog niet echt veel op de openbare weg gereden maar waarom moet ik niet over putdeksels/lijnen rijden? Ik snap dat je hier minder controle hebt en je er dus niet overheen moet rijden in een bocht of iets dergelijks maar als je hier op een constante snelheid overheen gaat zou dit volgens mij geen probleem moeten zijn. Ik ben een beetje eigenwijs...
 
Nee, tuurlijk moet/kan je er wel is overheen rijden, maar met bijvoorbeeld regen kúnnen witte lijnen en putdeksels glad zijn. Daardoor is het aan te bevelen om daar gewoon zo min mogelijk overheen te rijden, als je die dingen altijd zo veel mogelijk vermijdt, zal je dat ook in de regen oid doen.

Over lijnen moet je soms nou eenmaal heen (spitstrook op, in-/uitvoegen etc.) maar bijvoorbeeld zebrapaden en pijlen op de weg kun je makkelijk vermijden...

Kwam ook terug bij je theorie als het goed is ;) Foto's met motorrijders die bijvoorbeeld over een put rijden met de vraag "is dit veilig?" of zelfde vraag met een motor die niet over de hals van een pijl rijdt etc.

Het CBR rekent je er iig wel voor af dacht ik...
 
Moet je wel vantevoren met je verzekeraar kortsluiten, moet je namelijk wel een speciale verzekering voor hebben.. Of iig iets over in de polis hebben staan.. :)
 
Nee, tuurlijk moet/kan je er wel is overheen rijden, maar met bijvoorbeeld regen kúnnen witte lijnen en putdeksels glad zijn. Daardoor is het aan te bevelen om daar gewoon zo min mogelijk overheen te rijden, als je die dingen altijd zo veel mogelijk vermijdt, zal je dat ook in de regen oid doen.

Over lijnen moet je soms nou eenmaal heen (spitstrook op, in-/uitvoegen etc.) maar bijvoorbeeld zebrapaden en pijlen op de weg kun je makkelijk vermijden...

Kwam ook terug bij je theorie als het goed is ;) Foto's met motorrijders die bijvoorbeeld over een put rijden met de vraag "is dit veilig?" of zelfde vraag met een motor die niet over de hals van een pijl rijdt etc.

Het CBR rekent je er iig wel voor af dacht ik...
Oke, is het dan wel slim te stellen dat je niet over belijning en putdeksels mag rijden? Het is immers geen probleem te doen maar je kunt dit maar beter zo veel mogelijk vermijden. Daarnaast ken ik wel een paar stukken weg waar er zoveel putdeksels bij elkaar liggen dat het zeker slimmer is hier gewoon overheen te rijden in plaats van allerlei capriolen uithalen om op het asfalt te blijven.
 
kijk ook even op : http://www.ferry.nl/motorpraktijk/plaats_op_de_rijbaan.php
Toestand van het wegdek

Uiteraard rij je niet door diepe plassen of kuilen. Ook laat je putdeksels, pijlen, andere verf op het wegdek, lasnaden en overige rommel op de weg met rust.

Maar ga niet slalommen om putdeksels heen of op het laatste moment uitwijken.

Natuurlijk is het niet zo dat je meteen valt als je ergens overheen rijdt, maar probeer zoveel mogelijk te ontwijken wat op het wegdek is aangebracht en er aan rommel ligt.

Hoe moet je handelen als je al aan het remmen bent en er is opeens (?) een putdeksel of iets anders dat glad kan zijn? Laat dan de remmen los en onmiddellijk na de gladde plek op het wegdek weer remmen.

 
Oke, is het dan wel slim te stellen dat je niet over belijning en putdeksels mag rijden? Het is immers geen probleem te doen maar je kunt dit maar beter zo veel mogelijk vermijden. Daarnaast ken ik wel een paar stukken weg waar er zoveel putdeksels bij elkaar liggen dat het zeker slimmer is hier gewoon overheen te rijden in plaats van allerlei capriolen uithalen om op het asfalt te blijven.

Er niet overheen mogen rijden is niet echt de strekking, je moet alleen proberen het zoveel mogelijk te vermijden.. Dus als je een heel stuk asfalt heb bij wijze van, en jij rijdt constant over de putdeksels terwijl je makkelijk en veilig op een ander stuk kan rijden zonder veel putdeksels, kan je daar volgensmij bij het CBR op worden afgerekend...

Het is iig verstandig om belijning en putdeksels zoveel mogelijk te mijden, als je jezelf dit aanleert, lijkt het me een goede gewoonte..

Maar wat je zegt, je moet er niet allerlei rare capriolen voor moeten uithalen, dat is dan ook weer niet de bedoeling...
 
maar wat je zegt klopt dan niet helemaal met het eerste punt van je tips in de OP. Ik wil me niet verlagen tot gemeenschap met mieren maar als je tips weg geeft aan beginners(en volgens mij ook veel die nog niet eens begonnen zijn) dan moet je volgens mij wel de juiste boodschap overbrengen.
 
Moet je wel vantevoren met je verzekeraar kortsluiten, moet je namelijk wel een speciale verzekering voor hebben.. Of iig iets over in de polis hebben staan.. :)

komt er een beetje op neer dat je (als je verzekeraar het goed vindt) je iets van 10-20% extra moet betalen voor je verzekering, mits je ook een grote blauwe L op je motor heb staan..

Is redelijk snel geregeld, en kan erg leuk zijn.
ga het zelf alleen niet gokken, kost me teveel gedoe/moeite voor een paar lesjes AVD, met het toegevoegde risico dat je je motor laat vallen.. -O-
 
kijk ook even op : http://www.ferry.nl/motorpraktijk/plaats_op_de_rijbaan.php
Toestand van het wegdek

Uiteraard rij je niet door diepe plassen of kuilen. Ook laat je putdeksels, pijlen, andere verf op het wegdek, lasnaden en overige rommel op de weg met rust.

Maar ga niet slalommen om putdeksels heen of op het laatste moment uitwijken.

Natuurlijk is het niet zo dat je meteen valt als je ergens overheen rijdt, maar probeer zoveel mogelijk te ontwijken wat op het wegdek is aangebracht en er aan rommel ligt.

Hoe moet je handelen als je al aan het remmen bent en er is opeens (?) een putdeksel of iets anders dat glad kan zijn? Laat dan de remmen los en onmiddellijk na de gladde plek op het wegdek weer remmen.


Nouja, dat bedoelde ik dus ongeveer, leer jezelf aan om die dingen zoveel mogelijk te vermijden, maar ga er geen rare dingen voor doen..
 
maar wat je zegt klopt dan niet helemaal met het eerste punt van je tips in de OP. Ik wil me niet verlagen tot gemeenschap met mieren maar als je tips weg geeft aan beginners(en volgens mij ook veel die nog niet eens begonnen zijn) dan moet je volgens mij wel de juiste boodschap overbrengen.

Stond inderdaad beetje stom verwoord, heb het er nu zo instaan, is denk ik ff beter?

Probeer het rijden over putdeksels, wegbelijning etc. zoveel mogelijk te vermijden. Dus tussen de zebrastrepen en langs de pijlen of over de hals. Maar, ga er geen rare capriolen voor uithalen om er persé niet overheen te rijden
 
komt er een beetje op neer dat je (als je verzekeraar het goed vindt) je iets van 10-20% extra moet betalen voor je verzekering, mits je ook een grote blauwe L op je motor heb staan..

Is redelijk snel geregeld, en kan erg leuk zijn.
ga het zelf alleen niet gokken, kost me teveel gedoe/moeite voor een paar lesjes AVD, met het toegevoegde risico dat je je motor laat vallen.. -O-

Inderdaad, heb het wel is opgezocht, kwam toen een verzekeraar tegen die het wel aanbood, maar tot max 500cc. Dus daar valt mijn motor zo en zo niet onder...
 
Inderdaad, heb het wel is opgezocht, kwam toen een verzekeraar tegen die het wel aanbood, maar tot max 500cc. Dus daar valt mijn motor zo en zo niet onder...

Mijn brommert is 250cc, dus zou wel kunnen.

Denk alleen dat tot ik mn rbw echt HEB dat ik te bang ben dat ik hem laat vallen,
terwijl me dat echt nooit zal gebeuren.

IIG. Morgen weer les! denk weer avb oefenen, maar ga mn leraar ompraten dat ik stuk wil rijden ! :)
 
Mijn brommert is 250cc, dus zou wel kunnen.

Denk alleen dat tot ik mn rbw echt HEB dat ik te bang ben dat ik hem laat vallen,
terwijl me dat echt nooit zal gebeuren.

IIG. Morgen weer les! denk weer avb oefenen, maar ga mn leraar ompraten dat ik stuk wil rijden ! :)

Sja, daar heb jij dan geen last van :P Blij dat ik af en toe al op de weg rijdt..

Motor om laten vallen gaat sneller dan je denkt, 1x met manouvreren in de achtertuin dat ding al bijna laten vallen (thank god dat er een schutting stond waartegen ik mijn evenwicht weer kon krijgen..) en met lessen 1x de motor neergelegd toen ik remde voor een pion terwijl ik de halve draai deed :')
 
Laatst bewerkt:
Heb het dan ook over AVD lessen, AVB zou ik mn motor NOOIT aan laten ondergaan (niet tijdens een les-sessie tenminste), jouw motor is ook wel een stuk zwaarder he..

zzr250 heeft een drooggewicht van nog nieteens 150kg, hou je redelijk makkelijk
(heb ook een keer mn balans verloren, heb het met 1 been zonder al te veel moeite op kunne vangen)
 
Heb het dan ook over AVD lessen, AVB zou ik mn motor NOOIT aan laten ondergaan (niet tijdens een les-sessie tenminste), jouw motor is ook wel een stuk zwaarder he..

zzr250 heeft een drooggewicht van nog nieteens 150kg, hou je redelijk makkelijk
(heb ook een keer mn balans verloren, heb het met 1 been zonder al te veel moeite op kunne vangen)

Mijn motor weegt 205kg, maar weet ff niet of dat een drooggewicht is...

Als je eenmaal je evenwicht kwijt bent is ook 150kg motor best veel hoor.. :P

Denk dat AVB met mijn motor heel moeilijk wordt.. :') had het ook wel over AVD lessen hoor trouwens..
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor weegt 205kg, maar weet ff niet of dat een drooggewicht is...

Als je eenmaal je evenwicht kwijt bent is ook 150kg motor best veel hoor.. :P

Denk dat AVB met mijn motor heel moeilijk wordt.. :') had het ook wel over AVD lessen hoor trouwens..

150kg is niet niks nee, maar je krijgt ook natuurlijk niet het volle gewicht te verduren als ie overhelt. Ik kon het tenminste redelijk makkelijk hebben.

Fact of the matter is:: ik zou het van mn lang zal zn leven nog niet durven -O-
 
Openingspost ziet er strak uit ;)

Ik zal hier nog wel even blijven lezen, ondanks dat ik mn rbw net binnen heb.
Wie weet kan ik anderen nog wel tips geven :P
 
Zal ik je dan maar onder de ex-lessers dumpen?

Zo ja, nog een mooi foto'tje wat ik erbij kan zetten? O-)
 
Bij mij staat er in de openingspost mein ipv mei. Niet dat t echt boeit maar als je het weer een keer aanpast voor andere zaken dan zou je het wel kunnen veranderen.

En hopelijk kan je er ook geslaagd bij mijn AVB zetten na 16 augustus :) niet alles beheers ik even consequent maar ik heb er wel alle vertrouwen in dat het goed gaat komen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan