Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack66

MF veteraan
Donateur
9 nov 2008
2.456
572
Alkmaar
Deel 8: we gaan uitdagingen niet uit de weg!

full

Marokko, Cirque de Jaffar (april 2012)


Interessante links

MF: Ténéré deel 1
MF: Ténéré deel 2
MF: Ténéré deel 3
MF: Ténéré deel 4
MF: Ténéré deel 5
MF: Ténéré deel 6
MF: Ténéré deel 7

MF: XT in al zijn 1-cilinder-varianten topic deel 10 (onze broertjes en zusjes zeg maar)
Het Grote XT 550 topic
MF: 750 Super Tenere (deel 8) grote broer oude generatie
MF: XT1200Z Super Ténéré topic nog grotere broer van onze generatie
MF: Allroad topic (niet type gebonden) deel 1 & 2
MF: Marokko - een populaire bestemming bij Tenere-rijders
Yamaha-site: XT660Z Ténéré: The legend is back

Technische tips
  1. Stekker spanningsregelaar en foutcodes: link
  2. Kentekenplaat: meerdere mensen hebben hun kentekenplaat al verloren. De plaat trilt uit de plastic houder. Zet hem vast met een bout + moer tegen het trillen en het verliezen.
  3. Breather: de breather van de 2008-modellen werkt niet goed. Het slangetje onderaan het blok loopt dan vol en vervuilt uiteindelijk het luchtfilter. Vanaf 2009 is dit opgelost met een andere breather, bij 2008-modellen is dit een aanpassing onder garantie.
  4. Balhoofdslager: Yamaha is erg zuinig met vet bij het balhoofdslager.
  5. Achterbrug: ook hier is Yamaha erg zuinig met vet in de lagers. Als je toch bezig bent met het vervangen van de ketting zou je het linksysteem eens goed kunnen controleren.
  6. Rubberen transmissiedempers (=cush drive rubbers) in achterwiel krijgen door slijtage te veel speling, oplossing met stukjes binnenband: link
    Filmpjes:
  7. Banden: deel 2 start met een heel mooi bandenoverzicht link
  8. Tegen turbulentie: de WindKam: 2008 Yamaha XT660Z Tenere
  9. How-to van SV_Patrick voor het uploaden van foto's naar MF (via ImageShack): how_to (docx-bestand)
  10. Dubbele lagers in de tandwieldrager van het achterwiel zouden wel eens het probleem van snelle slijtage van ketting en transmissiedempers kunnen oplossen. Salami legt het uit met foto's: MF-link
  11. Koop een inbus (of imbus) sleutel 14. Die heb je nodig om je voorwiel eruit te halen (de gemiddelde bouwmarkt heeft 14 niet, kijk bij een echte gereedschaphandel).
 
Laatst bewerkt:
Ik zal ook maar volgen zeker?

Wat zijn de plannen met de OP? Alle links naar alle nuttige info? Fotootje van de vaste bezoekers? :)
 
Kreeg de premie voor komend jaar binnen van interpolis voor de motorverzekering.
Was weer een stuk duurder, dus ben maar eens gaan vergelijken op internet.
Heb nu een wa verzekering bij reaal voor 29 euro per jaar. ( 19 schadevrije jaren)
was 136 euro bij interpolis, dus dit kan nogal schelen per verzekering.
 
Kreeg de premie voor komend jaar binnen van interpolis voor de motorverzekering.
Was weer een stuk duurder, dus ben maar eens gaan vergelijken op internet.
Heb nu een wa verzekering bij reaal voor 29 euro per jaar. ( 19 schadevrije jaren)
was 136 euro bij interpolis, dus dit kan nogal schelen per verzekering.

Da's een behoorlijk verschil ja. Waar heb je de verzekeringen vergeleken, op een website waar je ze zo naast elkaar kunt zetten of stuk voor stuk opzoeken?
 
Ik zal ook maar volgen zeker?

Wat zijn de plannen met de OP? Alle links naar alle nuttige info? Fotootje van de vaste bezoekers? :)
Zoiets, eigenlijk recyclen van de vorige OP.
Foto van de vaste bezoekers: leuk idee. Als je een foto stuurt zet ik hem erbij.
 
Er zit zeker een verschil in verzekeringsmaatschappijen, dat kan inderdaad behoorlijk oplopen. Ik heb zelf al mijn verzekeringen bij dezelfde maatschappij, en dan krijg je vaak ook nog een leuke pakketkorting. Daarnaast krijg ik ook nog collectiviteitskorting via de vakbond. Dit soort kortingen krijg je vaak niet te zien op zo'n vergelijkingssite, maar het is toch wel leuk om daar eens naar te kijken. Veel mensen weten niet eens dat die korting via de vakbond ook bestaat. Het zijn ook allemaal geen wereldschokkende bedragen, maar als je het ziet over meerdere jaren kan het toch wel oplopen.
 
Ook weer gevonden. :W

_DSC0163.jpg


_DSC0090.jpg

Zwaar gecomprimeerd, om snel te laden. (Gebrek aan) kwaliteit (en contrast, en kleur, en scherpte, en... :P ) even negeren. :X
 
Tja, da´s een goeie: normaal rij ik met dit soort ritjes 1:25/26, maar nu dus deze score. Ik let er ook niet speciaal op, rij ook redelijk vlot door(80-90 waar je eigenlijk maar 70 mag, buiten de bebouwde kom in België), hou 'm wel bijna altijd zo tussen de 3000 en 4500rpm. Nee, gewoon netjes afgestelde motor en relaxed toeren, anders weet ik het ook niet. Verder ook niet belangrijk(wel leuk voor de financiën!), maar was wel opvallend.

Ik vind het knap, ik kom niet eens in de buurt van 1:29.
Meestal tussen de 1:21 en 1:23,5.
Dieptepunt is 1:16 geweest.

Vind het altijd leuk om te weten wat een motor verbruikt. Ik tank als ik moet tanken, verder geloof ik het wel.
Vind actieradius belangrijker dan gebruik. ;)
 
Volg ook weer.

En een vraag aan de heren die onderweg zelf hun banden plakken: wat voor een pomp nemen jullie mee om de band weer op druk te krijgen?

Het afnemen van een band heb ik reeds geoefend met een 140/80-15 band, en dat viel niet mee! Maar het leek me beter te oefenen in de garage dan langs de kant van de weg.
 
Volg ook weer.

En een vraag aan de heren die onderweg zelf hun banden plakken: wat voor een pomp nemen jullie mee om de band weer op druk te krijgen?

Het afnemen van een band heb ik reeds geoefend met een 140/80-15 band, en dat viel niet mee! Maar het leek me beter te oefenen in de garage dan langs de kant van de weg.
Gelukkig nog nooit een lekke band gehad maar heb van die gaspatronen bij me.

Gr. Patrick
 
Ik heb een 12V compressortje, maar de enige keer dat ik die heb gebruikt was om een lege autoband op te pompen nadat ik terug was van motorvakantie ;)

Een handpomp is compacter en lichter om mee te nemen, gaat prima ten koste van wat meer arbeid.

Ik heb trouwens nog geen ervaring met het zelf plakken van banden onderweg. Thuis een keer enorm zitten worstelen om een achterband te monteren, uiteindelijk opgegeven en door de dealer laten doen (30 seconden!).

Meestal heb ik een spuitbus mee om een lekke band snel te kunnen repareren. Ik weet nog niet of het werkt.
 
Laatst bewerkt:
Zo ook weer terug van de vakantie aan het Iseo meer in Italie..een aanrader!! We hebben hele leuke tochtjes gereden over diverse passen tot wel 2200 mtr hoog en met heel heel veel hairpins. Als het wil lukken eerdaags wat foto's.

Betreft je band plakken...gewoon 3 lucht patronen mee en/of plakset/nieuwe binneband werkt het allerbest en niet vergeten wat vet/vasaline voor het insmeren van de rand buitenband.

Ton.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan