schommelvork cross zijspan

Klickstart

MF veteraan
21 aug 2003
5.058
36
Tongeren (Limburg, BE)
Hoi,
Dit is eentje voor de techneuten onder ons.
Ben vandaag gaan kijken naar een schommelvork om aan mijn KLE500 te zetten.
Nu is het zo dat die kroonplaten daar vast zitten aan de poten terwijl bij mijn KLE (en waarschijnlijk voor de meeste moto's) de poten door de kroonplaten geschoven worden en dan vastgeklemd.
Nu vraag ik me af of ik dit zomaar aan mijn KLE kan vastmaken. Die man sprak van andere lagers erin stukken erop lassen en zo. Helaas snapte ik dit niet goed.

Het zag er allemaal wel lekker robuust uit en dat leek me wel oke.

Het gaat om deze vork:

128915008-eml-onderdelen.jpg


Bijkomend vraagje: kan ik iets doen met die swing voor de bak (dat kleine ding vooraan op de foto)? Die zou verstelbaar zijn (schuinte van het zijspanwiel), maar ik denk zelf zo dat dit n iet nodig is voor een bak die met kogels ed. bevestigd is aan de motor (bij een cross span zit alles aan één frame gelast).
 
Laatst bewerkt:
Klopt wel wat de man zegt.
Ik denk dat je een andere balhoofpen moet laten draaien. Dan met de diameter van de KLE balhoofdpen/lagers.
Ik heb alleen geen idee hoe je voorspanning op de balhoofdlagers moet zetten. Normaal doe je dat door de bovenste kroonplaat aan te draaien, maar deze heeft een vaste hoogte.
Nu kun je natuurlijk de vorkpoten inkorten/ verlengen naar behoefte, maar ik zou er eerder voor kiezen de boel uit te shimmen (als de tussenmaat te groot is).

De brug kantelen is misschien handig, maar niet nodig. Maar het zit er nu eenmaal op.
 
Wat de lagers betreft sprak hij over een ander soort lager, maar weet niet meer hoe het heette.
Morgen ga ik er weer heen met iemand die er een beetje meer verstand van heeft, dan neem ik de boel waarschijnlijk mee naar huis, want de prijs valt ook goed mee.
 
Laatst bewerkt:
Als de afstand tussen de platen past op de KLE zal het sowieso wel gaan.
Als de afstand tussen de platen groter is kan er gewerkt worden met bussen (oplassen?)
Anders zou het een kwestie kunnen zijn van die platen eruit flexen, de poten door de platen van de KLE steken, enz.
Als de poten van deze vork dunner zijn dan die van de KLE kunnen er weer vulstukken tussengezet, als ze dikker zijn, vriend Frank heeft een freesbank en een draaibank, daar kan een hoop gemaakt worden.
En hij doet dat graag.
Die swing voor de bak kan zeker gebruikt worden, die moet dan gelagerd worden aan het frame van het span, as en wiel kan goed komen, en een demper erbovenop die weer aan het frame van het span wordt gezet....
Blijft nog de bevestiging van de remklauw aan de voorvork, ook daar kan Frank wel iets moois maken.
Groeten,
Doudou
 
Waarschijnlijk bedoelde de man rollagers waar de rollen schuin in zitten, of kegellagers of zo.
Er bestaan verstelbare, die speciaal voor voorvorken erg bruikbaar zijn.
Andere balhoofdpen kan Frank ook maken.
Shimmen kan ook altijd, dat is ook een betrouwbare methode.
Nogmaals groeten,
Doudou
 
Als je van de duivel spreekt :P

Hij is nog een cross span aan 't gereedmaken, daar kan je goed zien hoe de remklauw wordt gemonteerd, nl. met een lagertje. Ik neem daar morgen foto's van.
 
Nu, de lagers voor de voorvork zijn gewone kogellagers, het gaat er dan alleen om de afstand tussen de kroonplaten geschikt te maken voor het balhoofd van de KLE.
Op de MZ zitten ook gewone kogellagers in het balhoofd, niks nastelbaar, dus dat is wel een acceptabele construcie.
Verder gaat het nog leuk worden, lagertjes en asjes zoeken voor de schommelarm, en voor de schommelarm van het span.....
Steunjuk voor de remklauw, dat zit bij die man gelagerd op de vooras, bij het Yamaha span van de Mongolie-ganger ook, De klauw zit dan op een steun die om de vooras zit, en de klauw is dan verankerd aan de vaste vorkpoot. Niet vreselijk ingewikkeld, maar vraagt wel om precisiewerk (Vriend Frank, freesbank, vriend Etienne, laswerk....) Dat gaat komen.
Voordeel is wel dat dit cross-spul is, bedoeld voor zwaar werk, op de KLE zal er toch minder heftig mee worden omgegaan, dus we hebben daar speelruimte.
Het is wel heel mooi spul, daar kan iets moois van gemaakt worden, met een 16" wiel voor het span....
Groeten,
Doudou
 
Zal nog even duren voordat er een update komt. Het span moet eerst nog ontworpen en gemaakt worden en zolang dat niet af is wil ik nog solo rijden met de KLE. Dat zal moeilijk gaan met een schommelvork.
 
Zal nog even duren voordat er een update komt. Het span moet eerst nog ontworpen en gemaakt worden en zolang dat niet af is wil ik nog solo rijden met de KLE. Dat zal moeilijk gaan met een schommelvork.

Okido, rustig aan, ik maak zelf ook altijd plannen die niet meteen zijn te verwezenlijken.
Maar leuk elkaar zo weer te treffen, het begon met het zwart spuiten van die KLE, daar had ik toen een topic over 'Live to Hammeride'.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan