Carburateurs schoonmaken voldoende of rebuild nodig?

strlen

MF'er
24 mrt 2011
84
0
Hallo,

Ik heb zojuist mijn carburateurs open gemaakt omdat de 2de carb benzine aan het lekken was via de air-intake.

Welk onderdeel kan/zal dit precies veroorzaken? Ergens gelezen dat dit aan de "Float Valve" zou liggen, klopt dat?

Is het voldoende om ze helemaal schoon te maken met carb cleaner of is het beter om meteen te rebuilden met nieuwe floats/valves/o-rings/wathebjenogmeer?

Zo zien ze er nu uit:








Behoorlijk aangekoekte zooi zoals je ziet..

Alle 38 plaatjes van de carbs..

Kan ik de carbs beter van het rack afhalen of is het beter ze eraan te laten zitten? Ik denk dat alles pas mooi schoon wordt als ik het los haal maar het schijnt nogal moeilijk te zijn ze weer in elkaar te zetten.
 
als de carburateurs lekken, dan komt dat bijna latijd door niet goed werkende vlotternaalden.
en indien je een vacuumbediende benzinekraan hebt, ook die nakijken of deze nog wel afsluit.
carburateurs hoeven daarvoor niet van elkaar.
 
Laatst bewerkt:
als de carburateurs lekken, dan komt dat bijna latijd door niet goed werkende vlotternaalden.
en indien je een vacuumbediende benzinekraan hebt, ook die nakijken of deze nog wel afsluit.
carburateurs hoeven daarvoor niet van elkaar.
De vlotternaald.. is dat dat ding in het midden van de carburator?

Deze?
yOhZYh.jpg

Die twee dingen vooraan met het zwarte diaphragm eromheen?
 
De vlotternaald.. is dat dat ding in het midden van de carburator?

Deze?
[afbeelding]
Die twee dingen vooraan met het zwarte diaphragm eromheen?

Foto 4 in de openingspost, zie je de vlotter zitten (met die twee zwarte 'drijvers'). Hier zit het vlotternaaldje aan, al kan je deze pas goed zien als je het asje waarmee de vlotter schaniert in de carburateur eruit drukt en de gehele vlotter naar boven wegneemt. Pas op, de vlotternaald kan van de vlotter afvallen!

De naalden die jij laat zien in de post waar ik op reageer zijn de gasnaalden.

Edit: K*t, te laat. :P
 
Laatst bewerkt:
Zo, het is even geleden, maar ik heb de carburateurs inmiddels best grondig gereinigd en diverse onderdelen vervangen:

  • Float needle valve seats
  • Float needle valve O-rings
  • Float needles
  • Main jets
  • Pilot jets
  • Washers
  • Float bowl gaskets

Nu zien ze er zo uit:




Stuk beter dacht ik zo.. Mag ze wel weer opnieuw gaan poetsen want ze hebben alweer bijna een jaar in de schuur gelegen.

Maar nu is de grote vraag.. wat moet ik absoluut nog doen voor ik de carburateurs weer in de motor zet? Ik denk aan float levels gelijktrekken en synchroniseren?
 
De niveaus van de vltterbakken goed zetten. Op een van je fotos zie je er al een die teveel omhoog piept bv. Meestal staat in een handboek de afstelling van je vlotters vermeld. vaak is het horizontaal tov van de vlotterbakflens.

synchroniseren kun je pas als de motor loopt. enige wat je kunt doen is de mengselsproeier het goede aantal omwentelingen geven.

groet,

Benno
 
Wat Benno zegt en eventueel even benzine erin via de aanvoerslang om te kijken of de carbs niet wederom overlopen. Wel daarna weer aftappen voordat je ze installeert omdat er anders bezine in de vacuumkamers kan komen en dat is niet altijd even best.
 
Laatst bewerkt:
synchroniseren kun je pas als de motor loopt.
Synchroniseren zorgt ervoor dat de gaskleppen alle vier even ver open gaan. Dit is vooral bij kleine opening belangrijk, 2% open en 4% open maakt veel verschil, 92 en 94% is verwaarloosbaar.

Als je de carburateurs van de motor hebt zoals nu kun je de kleppen op het oog al aardig goed zetten. Finetunen met meter idd als de motor loopt.
 
Synchroniseren is niet dat de gaskleppen even ver open gaan maar dat alle vier de cilinders een gelijk mengsel aanzuigen. (hoeveelheid lucht per cilinder kan afwijken door vorm luchtfilterhuis en dat kan betekenen dat twee van de carbs bv. een iets grotere opening nodig hebben om toch synchroon te staan.

Gelijkstellen kun je statisch doen zonder lopende motor maar dit is alleen een basis. Synchroniseren doe je met een lopende motor.

Benno
 
Synchroniseren is niet dat de gaskleppen even ver open gaan maar dat alle vier de cilinders een gelijk mengsel aanzuigen. (hoeveelheid lucht per cilinder kan afwijken door vorm luchtfilterhuis en dat kan betekenen dat twee van de carbs bv. een iets grotere opening nodig hebben om toch synchroon te staan.

Gelijkstellen kun je statisch doen zonder lopende motor maar dit is alleen een basis. Synchroniseren doe je met een lopende motor.

Benno
Dat zeg ik, goede basis en finetunen met lopende motor :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan