BMW K1100 RS/LT topic

Kijk even je accu aansluitingen na en de aansluiting van de massa. Daarnaast zou ook het contactslot het euvel kunnen zijn, de kabel zit soms met een tywrap vast aan het frame en door het op en neer bewegen van het stuur kunnen dan draden in de kabel breken die met het contactslot verbonden zijn waardoor er functies uitvallen. (Heb ik zelf ook gehad).

Groet Vlegel

Zekering F7 was doorgebrand... Even vervangen en alles werkt weer... (Moet alleen de juiste zekering nog even halen, er zat een 15A in, mijn vervanger is 10A)

Misschien toch de ruit niet meer verzetten tijdens het rijden... :X
 
Je ruit verstellen tijdens het rijden zou niet uit moeten maken. Dat doe ik zelf ook, tot vrij hoge snelheden. Zekeringen willen wel eens spontaan de geest geven.

@ Hellracer

Hoe kan dat?

@ Vlegel

Door een zelfde kabelbreuk heb ik eens een knipperende verlichting gehad. Bocht naar rechts: licht uit. Bocht naar links: licht aan. Dit bleek na lang zoeken een kabelbreuk te zijn, vlak onder het contactslot. Doordat alleen de draad gebroken was (en de mantel nog in tact was) was er om en om wel of geen verbinding. Ben ik 3 dagen bezig geweest om uit te vinden waar de storing zat.
 
Ik ga afscheid nemen van dit topic.

Na ruim een jaar woon-werk te hebben gereden, is bevestigd waar ik al bang voor was: ik ben een boxer-liefhebber ;)

Ik ga mijn K1100LT dus ook verruilen voor een R1150RT.
 
@ Hellracer

Hoe kan dat?

Beetje laat antwoord: Vrij eenvoudig, een bochtje missen in de Eifel met een kilometer of 90 per uur.
Ik had zelf gelukkig niks (heel lang door de modder in de berm gegleden) maar de motor was er niet zo heel best aan toe. Van een krom frame, gebroken voorvork en alle plastic kapot tot een motor-ophangpunt afgebroken. Was een stevige dreun dus.
 
Niet fijn!

Gelukkig (zoals je zelf terecht stelt) had je zelf niks. Materiaal, hoe duur soms ook, kan vervangen worden.
 
Heren, hebben jullie enige idee hoe je de rempomp / het handvat eraf krijgt ivm handvatverwarming...

Ik zie dat de kabel door het stuur loopt, maar kan zodoende ook niet de zooi eraf schuiven (rempomp lekt namelijk)

Naast dat, hebben jullie ook tips qua ontluchten/op druk krijgen van de remmerij? (ABS)

Het betreft trouwens wel een K1 ;)
 
Heren, hebben jullie enige idee hoe je de rempomp / het handvat eraf krijgt ivm handvatverwarming...

Ik zie dat de kabel door het stuur loopt, maar kan zodoende ook niet de zooi eraf schuiven (rempomp lekt namelijk)

Naast dat, hebben jullie ook tips qua ontluchten/op druk krijgen van de remmerij? (ABS)

Het betreft trouwens wel een K1 ;)

solved :)
 
Ik heb een probleem met mijn K1100LT. Bij het starten draait de startmotor als een malle rond, benzine genoeg maar niet willen starten...
Wat te doen... Kan het zijn dat er een filter verstopt is of zijn er mensen die dan zeggen van NEEEEEEE je moet ..... even nakijken.
Nu ben ik geen ster in repareren, maar ik zoek hetgeen er op die puntjes moet staan...
 
Voordat ik afgeschoten wordt op het verstrekken van verkeerde informatie: dit is wat ik begrepen heb over de werking van startmotoren.

Als je op je startknop drukt, gaat niet alleen (maar) de as van je startmotor draaien, maar komt er ook een stukje van deze as met een kroonwiel (soort tandwiel) erop naar buiten. Dit kroonwiel komt aan te liggen tegen de tanden die aan de buitenkant van je vliegwiel zitten. Omdat de startmotor draait, gaat ook je vliegwiel draaien. En omdat het vliegwiel aan je krukas vastzit, gaat deze vanzelf meedraaien. Met het juiste brandstof/luchtmengsel en een vonk op het juiste moment, blijft de motor draaien. Laat je de startknop los, laat het kroonwiel op de as het vliegwiel weer los.

Voor zover de werking. Nu het probleem.

Jij schrijft dat je startmotor als een malle rond draait. Het zou kunnen zijn dat de as van de startmotor wél ronddraait (je hoort 'm tenslotte ronddraaien), maar dat deze niet naar buiten komt om in het vliegwiel te grijpen.

Het enige dat hiertegen gedaan kan worden (helaas), is de startmotor (laten) vervangen.
 
Je wordt dus afgeschoten.
Bij een K werkt het net zo als bij een jappanner met een freewheel, en niet met een bendix zoals in jouw uitleg.
Kijk eens op het BMWK forum voor meer info
www.bmwk.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort ook een 1100lt geen problemen rijd perfect maar jou probleem met de draaiende startmotor klinkt wel bekend.

ik heb ( vooral nu het koude weer nadert) bij vertrek vanaf het werk ook soms last hiervan.

startknop indrukken en je hoort em draaien maar de motor doet niks. even wachten en dan doet hij het wel.

ik geloof dat dit in mijn geval komt door de korte stukjes die ik rij naar het werk ( ong, 10km) en het koude weer, deze combinatie zorgt er dan weer voor dat de accu niet genoeg power heeft om de startmotor goed te kunnen "aanjengelen"

dus mijn tip in deze. even de accu controleren :)

(of ik moet je probleem natuurlijk totaal verkeerd ingeschat hebben :P )
 
Ik heb sinds kort ook een 1100lt geen problemen rijd perfect maar jou probleem met de draaiende startmotor klinkt wel bekend.

ik heb ( vooral nu het koude weer nadert) bij vertrek vanaf het werk ook soms last hiervan.

startknop indrukken en je hoort em draaien maar de motor doet niks. even wachten en dan doet hij het wel.

ik geloof dat dit in mijn geval komt door de korte stukjes die ik rij naar het werk ( ong, 10km) en het koude weer, deze combinatie zorgt er dan weer voor dat de accu niet genoeg power heeft om de startmotor goed te kunnen "aanjengelen"

dus mijn tip in deze. even de accu controleren :)

(of ik moet je probleem natuurlijk totaal verkeerd ingeschat hebben :P )
Daar helpt een druppellader perfect tegen. Ik sluit K-aatje standaard aan op een druppellader, als ik thuiskom na een rit.
 
Mijn accu is prima want die heb ik al onder de druppelaar gehad, maar tijdens het starten ontbrandt hij niet en als ik de gaskraan open draai slaat hij zeker niet aan.
 
Ik heb sinds kort ook weer een K1100LT gekocht. Nette motor, net iets meer dan een ton gelopen.

Gisteravond meteen maar een nieuw achterbandje omgelegd:

full
 
Dan moet je er wel even bij vertellen dat dit een zijspantrekker wordt voordat het hele forum je gaat vertellen dat het levensgevaarlijk is om met een autoband te gaan rijden.
_O-
 
..Is er in gebruik/onderhoud/storingen/rijgedrag verscil tussen de K100 en de 1100 serie?
 
Ik wil je niet bang maken Sammie, maar op een K1100 zit nog meer electronica dan op een K100/K75
Ik meen te weten dat je daar wat angstig voor bent.
 
Laatst bewerkt:
Wat de verschillen zijn?
De ontsteking en injectie worden niet meer door 2 verschillende regeleenheden gedaan maar door 1 unit. Motronic noemt meneer Bosch dat.
Verder heeft een 1100 meer vermogen en een smeuiger motor karakter.
Storingen komen niet heel veel voor.
Bij hogere kilometerstanden( boven de ton) en vaak hoge snelheid rijden (180 plus) wil er wel eens een klep breken/verbranden, met een andere bougie keuze kun je dit voorkomen.
Een lage accuspanning kan er voor zorgen dat je startrelais vastbrand en dat de ABS vreemde storingen gaat geven.
Een volle accu houden is niet moeilijk: gewoon iedere dag rijden.
De dynamo rammelt soms, rubberblokjes vervangen en klaar.
Cardan kruiskoppelingen gaan soms bij hogere kmstanden en onvoldoende onderhoud kapot.

De betrouwbaarheid is zo hoog dat het een soort vanzelfsprekendheid wordt. Iedere dag doet hij het gewoon, koud of niet koud, regen of geen regen, het is net een auto.
Daardoor wordt het onderhoud nogal eens vergeten, hij blijft het namelijk ook zonder onderhoud opmerkelijk lang gewoon goed doen.
De electronica is maar zelden een probleem. Stilstand door een kapotte ECU of weigerende injectie komt echt maar heel erg weinig voor.

Zoek dus naar een degelijk onderhouden exemplaar en houd het bij, dat scheelt je enorm veel kosten in de toekomst.
 
Wat de verschillen zijn?
De ontsteking en injectie worden niet meer door 2 verschillende regeleenheden gedaan maar door 1 unit. Motronic noemt meneer Bosch dat.
Verder heeft een 1100 meer vermogen en een smeuiger motor karakter.
Storingen komen niet heel veel voor.
Bij hogere kilometerstanden( boven de ton) en vaak hoge snelheid rijden (180 plus) wil er wel eens een klep breken/verbranden, met een andere bougie keuze kun je dit voorkomen.
Een lage accuspanning kan er voor zorgen dat je startrelais vastbrand en dat de ABS vreemde storingen gaat geven.
Een volle accu houden is niet moeilijk: gewoon iedere dag rijden.
De dynamo rammelt soms, rubberblokjes vervangen en klaar.
Cardan kruiskoppelingen gaan soms bij hogere kmstanden en onvoldoende onderhoud kapot.

De betrouwbaarheid is zo hoog dat het een soort vanzelfsprekendheid wordt. Iedere dag doet hij het gewoon, koud of niet koud, regen of geen regen, het is net een auto.
Daardoor wordt het onderhoud nogal eens vergeten, hij blijft het namelijk ook zonder onderhoud opmerkelijk lang gewoon goed doen.
De electronica is maar zelden een probleem. Stilstand door een kapotte ECU of weigerende injectie komt echt maar heel erg weinig voor


Zoek dus naar een degelijk onderhouden exemplaar en houd het bij, dat scheelt je enorm veel kosten in de toekomst.


Dank voor de info!
 
Deze week een K1100 RS gekocht :) Heeft de afgelopen 10 jaar geen BMW garage van binnen gezien, want altijd door de eigenaar onderhouden. Die echter veel aan preventief onderhoud deed. Volgens mij is de motor in fantastische staat. 92.000 km gereden, donkerrood metallic. Zonder ABS. Optisch in nieuwstaat, totaal geen sporen van roest. Toch vreemd dat je zo'n motor van 18 jaar oud (1997) kunt kopen voor 5% van de nieuwprijs van een K1600. Terwijl die motoren gewoon 5 ton kunnen draaien. Nou ja, ik heb er mijn voordeel mee gedaan :)
 
Goedenavond mede motorvrienden
Ik heb sinds vandaag een k1100lt ,deze heb ik gratis verkregen
De motor heeft 2 jaar stil gestaan en na een grondige was en poets beurt constateerde ik dat de busjes in de voor schijven op zijn
Er zit veel te veel speling op
De accu is ook dood maar dat verwachten ik al
Nu is mijn vraag,kan je ze per stuk vervangen of moet je ze alle 10 of 11 tegelijkertijd vervangen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan