Motorrijles: kletsen over lessen -> Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
:^

Soms zelfs voordat ik hem in zijn vrij gezet heb, met als gevolg dat de motor uitvalt :')
Ik heb een vast ritueel:

Opstappen:
- op de motor gaan zitten
- jiffy inklappen
- spiegels verstellen
- contact aan
- controleren of het neutraal lampje brand (dat doet die eigenlijk altijd wel en anders probeer hem in de neutraal te krijgen, maar omdat de motor daar vaak geen zin in heeft als de motor uit is, houd ik dan ook vaak gewoon de koppeling in)
- motor starten (als de motor niet start, dodemansknop controleren, heb 1 keer meegemaakt dat die aan stond)
- motor in de 1e versnelling zetten

Afstappen:
- motor in neutraal zetten
- motor uit door het contact uit te zetten
- jiffy uitklappen
- afstappen
- stuur draaien en motor uit de vering trekken

Vrijdag theorie, maar heb constant 8 tot 12 fout met proef examens. Ik oefen op me iphone met de cbr app.

Iemand tips???
Het CBR heeft een bepaalde logica. Als ze vragen of iets mag, dan moet je dat opvatten als een vraag of iets verstandig is. Verder de vragen die je fout hebt opzoeken in je boek en die stukken nog een keer doorlezen.

Boek voor de helft doorgelezen (1,5 uur) en 2 oefenexamens gemaakt (die ik allebei niet haalde), vervolgens examen met 6 fout gehaald :+ Ik weet niet of je al autorijdt maar dat scheelt een heleboel.
Mijn autotheorie had ik in 1 keer gehaald, mijn motortheorie in 2 keer. B|
Maar qua voorrangsregels enzo scheelt het idd wel.
 
Ik heb een vast ritueel:

Opstappen:
- op de motor gaan zitten
- jiffy inklappen
- spiegels verstellen
- contact aan
- controleren of het neutraal lampje brand (dat doet die eigenlijk altijd wel en anders probeer hem in de neutraal te krijgen, maar omdat de motor daar vaak geen zin in heeft als de motor uit is, houd ik dan ook vaak gewoon de koppeling in)
- motor starten (als de motor niet start, dodemansknop controleren, heb 1 keer meegemaakt dat die aan stond)
- motor in de 1e versnelling zetten

Afstappen:
- motor in neutraal zetten
- motor uit door het contact uit te zetten
- jiffy uitklappen
- afstappen
- stuur draaien en motor uit de vering trekken

Ja, zo doe ik het ook meestal... soms wel is tijdens rijden al in neutraal, motor uit en dan het laatste stukkie doorrollen :P
 
Ja, zo doe ik het ook meestal... soms wel is tijdens rijden al in neutraal, motor uit en dan het laatste stukkie doorrollen :P

Dat doe ik meestal niet, aangezien ik de lesmotor heel krap tussen een andere zooi lesmotoren mag zetten, en ik daar redelijk voorzichtig mee doe :P
(lopen met de motor ALLEEN tijdens AVB :+ )
 
Dat doe ik meestal niet, aangezien ik de lesmotor heel krap tussen een andere zooi lesmotoren mag zetten, en ik daar redelijk voorzichtig mee doe :P
(lopen met de motor ALLEEN tijdens AVB :+ )

Uitrollen is ook alleen richting de grote garagedeur die dan nog dichtzit hoor :P Daarna moet ik nog een stuk rijden/lopen om hem binnen tussen de andere motoren te zetten.. :P

Soms ook wel grappig als je aan komt rijden en je instructeur jouw en je eventuele medeleerling wat wilt vertellen om dat in zijn vrij zonder lopende motor aan te kopen suizen.. :+
 
Gister weer AVD les gehad,
ging wel redelijk. had niet me examen moeten zijn want dan was ik toch wel hard gezakt voor het volgende;

ik kom op een weg aan rijden en moet rechts afslaan, ik kom van een zijweg dus moet voorrang geven.
ik zie dat ik kan gaan (ik rol nog) en ik zit blijkbaar in de verkeerde versnelling (bleek in zijn 3 te zitten) laat koppeling op komen en hij slaat af. ik sta nu half op de weg.
terwijl ik weet dat er auto's achter me aan komen start ik de motor snel en ook snel in zijn schakelen en om vervolgens snel op te trekken en verder te gaan.

verder weinig opmerkingen maar ik slinger nogal en dan bedoel ik niet als een dronke aap maar meer dat ik moet wennen aan mijn positie op de weg en die niet altijd in het oog heb.

en in de bochten moet ik toch echt uitkijken voor putdeksels :+ niks gebeurt maar wel commentaar :P

dus ik moet mijn versnellingen in de gaten houden (later in de les ook gedaan)
mijn plek op de weg.
en ik moet putdeksels in bochten vermijden.

de rest gaat goed dus :D nog een paar lessen en dan op examen :]
 
zal me hier ook maar weer eens melden, morgen nog 1 uurtje rijles, en dan gelijk aansluitend rijexamen om 14:00 in assen. ik ga het gewoon precies zo doen als dat ik me auto en vrachtwagenrijbewijs heb gehaald, en dat is in mezelf praten van wat ik moet doen :) werkt tot nu toe perfect hehe
 
zal me hier ook maar weer eens melden, morgen nog 1 uurtje rijles, en dan gelijk aansluitend rijexamen om 14:00 in assen. ik ga het gewoon precies zo doen als dat ik me auto en vrachtwagenrijbewijs heb gehaald, en dat is in mezelf praten van wat ik moet doen :) werkt tot nu toe perfect hehe
Succes! Voordeel is dat op de motor niemand je hoort :o
 
Laatst bewerkt:
Gister weer AVD les gehad,
ging wel redelijk. had niet me examen moeten zijn want dan was ik toch wel hard gezakt voor het volgende;

ik kom op een weg aan rijden en moet rechts afslaan, ik kom van een zijweg dus moet voorrang geven.
ik zie dat ik kan gaan (ik rol nog) en ik zit blijkbaar in de verkeerde versnelling (bleek in zijn 3 te zitten) laat koppeling op komen en hij slaat af. ik sta nu half op de weg.
terwijl ik weet dat er auto's achter me aan komen start ik de motor snel en ook snel in zijn schakelen en om vervolgens snel op te trekken en verder te gaan.

verder weinig opmerkingen maar ik slinger nogal en dan bedoel ik niet als een dronke aap maar meer dat ik moet wennen aan mijn positie op de weg en die niet altijd in het oog heb.

en in de bochten moet ik toch echt uitkijken voor putdeksels :+ niks gebeurt maar wel commentaar :P

dus ik moet mijn versnellingen in de gaten houden (later in de les ook gedaan)
mijn plek op de weg.
en ik moet putdeksels in bochten vermijden.

de rest gaat goed dus :D nog een paar lessen en dan op examen :]
Dan moet het volgens mij wel gaan lukken hoor. Klinkt als kleine dingetjes die redelijk makkelijk zijn om aan te passen.

zal me hier ook maar weer eens melden, morgen nog 1 uurtje rijles, en dan gelijk aansluitend rijexamen om 14:00 in assen. ik ga het gewoon precies zo doen als dat ik me auto en vrachtwagenrijbewijs heb gehaald, en dat is in mezelf praten van wat ik moet doen :) werkt tot nu toe perfect hehe
Succes :)
 
zal me hier ook maar weer eens melden, morgen nog 1 uurtje rijles, en dan gelijk aansluitend rijexamen om 14:00 in assen. ik ga het gewoon precies zo doen als dat ik me auto en vrachtwagenrijbewijs heb gehaald, en dat is in mezelf praten van wat ik moet doen :) werkt tot nu toe perfect hehe


Succes ;)
 
Gister weer AVD les gehad,
ging wel redelijk. had niet me examen moeten zijn want dan was ik toch wel hard gezakt voor het volgende;

ik kom op een weg aan rijden en moet rechts afslaan, ik kom van een zijweg dus moet voorrang geven.
ik zie dat ik kan gaan (ik rol nog) en ik zit blijkbaar in de verkeerde versnelling (bleek in zijn 3 te zitten) laat koppeling op komen en hij slaat af. ik sta nu half op de weg.
terwijl ik weet dat er auto's achter me aan komen start ik de motor snel en ook snel in zijn schakelen en om vervolgens snel op te trekken en verder te gaan.


Mischien helpt het als je de toeren in de gaten houdt.
Dan weet je ook in welke versnelling je zit.
 
Tijdens mijn examen nam ik per ongeluk een rotonde in z'n 3. Rustig met slippende koppeling werken en ze merken het nieteens :P
 
Zojuist geslaagd voor het AVB *O* wel met 2 fout maar het mag de pret niet drukken.

Waar ik al bang voor was, het remmen ging ronduit slecht. De noodstop lukte gewoon niet, hij ging telkens in de abs :(

Daarna moest ik de precisiestop laten zien, en die lukte wel na een herkansing dus dat was wel even zweten aangezien ze in dezelfde cluster zitten B|
Gelukkig ging de rest goed, ook al is het best jammer dat ik geen 8tje of halve draai kon laten zien :j De langzame slalom ging ook vlekkeloos.

Nu de weg op *O*
 
Gefeliciteerd! :)

Noodstop mag toch met ABS?

Ja, maar de remafstand werd hierdoor te lang. Het verschilt trouwens per motor bij mij, bij een andere lukte het vaak wel maar dat ding was juist net kapot gegaan :X

We waren trouwens met 5 man, en allemaal geslaagd *O* Rij instructeur blij, wij blij :Y
 
Laatst bewerkt:
en dat is in mezelf praten van wat ik moet doen :) werkt tot nu toe perfect hehe

Worked for me too. En een paar andere mensen die ik ken.

Dit is ook tevens mijn tip voor AVD examen of eventuele lessen (heb het eerder als tip aangegeven in 't vorige deel).

Als je zenuwachtig bent is het gewoon beter om een beetje te zingen, neuriën of gewoon over ''koetjes en kalfjes'' te praten. Dan ben je het hele examen gewoon vergeten en lijkt het net alsof je zelfstandig rijdt en een soort blog maakt ofzo... Maar uiteraard wel goed luisteren naar de opdrachten en - als je toch tegen jezelf praat - kan je de opdrachten eventueel aan je zelf streng herhalen, zodat je het dus niet vergeet en telkens op je helm klopt.

Voorbeeld:
Examinator: ''Rechts op de hoofdweg en dan 1ste links.''
Ik: ''Rechts en dan links... Rechts en dan links... Rechts en dan links... Mino, wat gaan we doen? Ja, we nemen eerst rechts op de hoofdweg en daarna 1ste links. Gaan we dat doen? Ja, we nemen rechts en dan 1ste links...''

Klinkt onwijs kinderachtig, ik weet het. Maar als je daarmee minder zenuwachtig bent en door zoiets kan slagen... waarom niet?

Dit was dus mijn 'gouden tip'.

Succes, examenkandidaten :W
 
Laatst bewerkt:
Zojuist geslaagd voor het AVB *O* wel met 2 fout maar het mag de pret niet drukken.

Waar ik al bang voor was, het remmen ging ronduit slecht. De noodstop lukte gewoon niet, hij ging telkens in de abs :(

Daarna moest ik de precisiestop laten zien, en die lukte wel na een herkansing dus dat was wel even zweten aangezien ze in dezelfde cluster zitten B|
Gelukkig ging de rest goed, ook al is het best jammer dat ik geen 8tje of halve draai kon laten zien :j De langzame slalom ging ook vlekkeloos.

Nu de weg op *O*
*O* gefeliciteerd! lekker als je al daar gedoe gehad hebt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan