Probleem met mijn R6 van 1999

r61999

Rookie
4 sep 2012
19
0
Utrecht
Hey mensen ik weet niet of dit probleem bekend is bij jullie (r6 rijders) maar als beginnende bestuurder weet ik er al zo weinig van en dan overkomt mij het volgende.

Ik ben sinds mei in het bezit van een r6 van '99.

Op zich een heerlijke en felle motor wat goed te handlen is.. alleen heb ik last van:

- Elke ochtend bij het starten valt hij uit.. het moet zeker minimaal 3 keer gebeuren voordat hij aan blijft.. en dan mag je geen gas geven want dan valt hij uit.

- Zodra hij goed warm wordt.. rond de 90 graden.. loopt hij niet meer stationair.. Ik heb hem zelfs iets hoger gezet op toeren om niet uit te vallen.. dus hij maakt standaard rond de 2000 toeren in zn vrij. En als hij dan warm wordt wordt dat wisselvallig tot soms 4000 toeren als ik er niet aan ga zitten! (even gas geven en hij herstelt zich als het ware.. maar toch blijft hij niet stationair lopen)

- Ik heb zelfs een paar keer meegemaakt dat hij uitviel.. en niet aan wou.. en na een paar keer starten hij het dan weer deed..

- De druppel was gisteren toen ik lekker aan het rijden was en hij opeens begon te sputteren bij flink gas geven.. alsof er geen tank in zat.. zo'n soort gevoel kreeg ik.. hij haperde.. Dus nu durf ik er niet meer mee te rijden gezien er wellicht wat erger kan gebeuren..

Het is gewoon super irritant..

Voor jullie info: de caburateurs zijn in april schoongemaakt..

nu kun je veel dingen doen.. zoals synchroniseren, compressie meten, sensoren veranderen, ontluchten etc etc.. maar ik ben bang dat wanneer ik hem breng naar een garage zij hier misbruik van gaan maken.. en hoge kosten in rekening gaan brengen.. dus daarom vraag ik jullie om raad.

Help me!! |( |( |(
 
Hoeveel Km staat er inmiddels op de klok? Ik wil je niet bang maken maar het model dat je hebt heeft nogal wat te kampen gehad met problemen van de nicasillaag op de cilinderbussen. Aangezien je zelf aangeeft dat de carburateurs schoon zijn, en ik er vanuitga dat je tank gewoon vol zit is je compressie meten in dit geval een heel goed idee. En als je daar toch bent, kijk even heel goed naar je bougies...
 
Hoeveel Km staat er inmiddels op de klok? Ik wil je niet bang maken maar het model dat je hebt heeft nogal wat te kampen gehad met problemen van de nicasillaag op de cilinderbussen. Aangezien je zelf aangeeft dat de carburateurs schoon zijn, en ik er vanuitga dat je tank gewoon vol zit is je compressie meten in dit geval een heel goed idee. En als je daar toch bent, kijk even heel goed naar je bougies...

Hij is in 2010 ingevoerd in Nederland.

Ik heb hem gekocht met 19k en nu staat hij op 22k

Ja ik heb net een monteur gebeld en die zegt ook eerst de bougies te laten vervangen enzo.. van die kleine aspecten die mogelijk het probleem kunnen oplossen.

Ik ben nu aan het kijken op webshops.. een aanrader om ergens te bestellen?

Thanks.
 
kleppen gesteld?

carb synchroniseren

Nog eens uit elkaar halen om te zien of alles nog in orde is.

Al sla je me dood.

Maar dat is het probleem dus... al deze dingen uitvoeren en je zit in de 100en euros.

Ik hoopte dat iemand het probleem herkende en een antwoord wist.. gezien dit toch een van de kwaaltjes van de r6 is.. maar niemand weet het precies :N
 
Ik ga er vanuit dat je géén infrarood thermometer hebt dus: Voel tijdens het koud starten eens aan de uitlaatbochten of er één cilinder niet goed mee op temperatuur komt (niet te lang mee wachten, die dingen worden snel héét en dan verbrand je je vingers).

Als het toevallig de eerste of tweede cilinder is (gezien van op de fiets zittende) dan heb je kans dat het inderdaad een bekend "probleem" met dat blok is. Compressietest zegt daarna meestal genoeg.....

R6 overleden .... Dát probleem dus.

Maar ik zou inderdaad eerst eens gaan kijken of er niks mis is met je carburateurs en de rest van de brandstofvoorziening en ontsteking.
 
Laatst bewerkt:
stap 1 kan iig nooit kwaad, maar eerst kijken naar je bougies ook niet. En als je toch bij je motor staat is wat wimmel zegt het beste wat je voor nu kan doen zonder materiaal :)
 
thanks mensen.. maar hoe kun je zien of er valse lucht aangetrokken wordt?

Ik ga sowieso bougies bestellen en de filtertjes checken..

dat is stap 1.

Effe de 'deo-proef'.

Met stationair lopende motor even met een spuitbus deo (of andere vluchtige stof) op je rubbers e.d. spuiten.
Als de toeren op lopen, dan wordt er waarschijnlijk ergens valse lucht aangezogen
 
Je bent bang dat je garage misbruik van je gaat maken?? Nooit begrepen dat iets kapot kan gaan en wanneer je zelf de kennis niet huis hebt, dat je het moet laten doen? En dat kost geld ja....Wil je dat niet, dan moet je gewoon stoppen met motorrijden.
 
stap 1 kan iig nooit kwaad, maar eerst kijken naar je bougies ook niet. En als je toch bij je motor staat is wat wimmel zegt het beste wat je voor nu kan doen zonder materiaal :)

Ja dat zal ik zeker doen.. Bedankt man. Ik probeer ook meteen de temperatuursensor te vervangen. Enig idee waar ik deze kan bestellen. Via google vind je alleen een gebruikte.

Effe de 'deo-proef'.

Met stationair lopende motor even met een spuitbus deo (of andere vluchtige stof) op je rubbers e.d. spuiten.
Als de toeren op lopen, dan wordt er waarschijnlijk ergens valse lucht aangezogen

Gaan we proberen. Bedankt voor je info!
Je bent bang dat je garage misbruik van je gaat maken?? Nooit begrepen dat iets kapot kan gaan en wanneer je zelf de kennis niet huis hebt, dat je het moet laten doen? En dat kost geld ja....Wil je dat niet, dan moet je gewoon stoppen met motorrijden.

Joh; stoere jongen

Uh ja liijkt me niet geheel onverklaarbaar toch? Als het probleem onduidelijk is dan wil jij toch ook niet onnodig extra euro's uitgeven VOORDAT het probleem eventueel uiteindelijk wordt verholpen? Ik heb namelijk al eerder contact gehad met een monteur die mij als advies gaf eerst zelf deze aspecten af te gaan zoals de bougies en filters. Wel relax van hem toch. Hij zegt ook bij mij loopt het in de 100en euros als ik alles af moet gaan..
 
Laatst bewerkt:
de vraag is dan of je je wil laten misbruiken of niet.
als je het al misbruik kan noemen.

maar goed, ik zou de compressie eens meten, volgens het boekje (droog, nat etc.)
 
Joh; stoere jongen

Uh ja liijkt me niet geheel onverklaarbaar toch? Als het probleem onduidelijk is dan wil jij toch ook niet onnodig extra euro's uitgeven VOORDAT het probleem eventueel uiteindelijk wordt verholpen? Ik heb namelijk al eerder contact gehad met een monteur die mij als advies gaf eerst zelf deze aspecten af te gaan zoals de bougies en filters. Wel relax van hem toch. Hij zegt ook bij mij loopt het in de 100en euros als ik alles af moet gaan..

Goh, eerst ben je bang dat ze misbruik van je maken, nu vind je ineens je monteur een relaxte gast?
 
Joh; stoere jongen

je doet je naam wel eer aan. Rij de weg in en blijf onder de grond.

;( :N ;(

Iemand probeert je het goede advies te geven om zelf niet te veel te gaan prutsen als je niet weet hoe de techniek in elkaar steekt. Waarschijnlijk doet hij dit om je geld te besparen. Als een monteur jouw gepruts mag gaan oplossen kost het je waarschijnlijk nog meer.

En dan reageer je zo..... :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan