BMW R100RT Cafe?

maartenmoerman

Die hard MF'er
4 sep 2012
256
1
Nou, ik heb me net maar even geregistreerd op dit forum, na het lezen van wat topics hier.

Ben druk bezig met rijlessen, AVB al gehaald, theorie en praktijk hopelijk eind deze maand halen.

Ben ook sinds vandaag eigenaar van een BMW R100RT, bij thuiskomst ben ik gelijk begonnen met het ouwe mannen gehalte wat te verlagen.

Ik hoop hier een beetje bij te houden wat ik aan de motor doe, en wat tips en ervaringen op te doen.

De plannen zijn vooralsnog heel simpel:

- clipons
- ander zadel (bezig met een moto lanna te regelen)
- koplamp wat lager
- andere knipperlichten voor+achter
- ander achterlicht
- voorspatbord eraf
- achterspatbord inkorten
- nieuw achterbandje (minder dan 1mm)
 
Zo zag hij eruit bij aanschaf:

403564eb4ad23b40.png


En na een paar uurtjes kortwieken:

8a616a164d3466c5.png
 
Laatst bewerkt:
Hou het kuipwerk netjes, regel een andere tank (deze kleur ga je vast niet houden?) en verbouw er dan op los. Wat zit er voor zadel op, lijkt wel een Corbin? Kun je mooi verpatsen en de rest van je project mee financieren ;).
 
Kuipwerk is er netjes afgehaald, staat op marktplaats. Zadel is inderdaad een corbin, en is al verkocht via marktplaats. Ik ga voorlopig de tank lekker in deze kleur houden, en was ook niet van plan een andere tank erop te zetten. Eerst maar eens zorgen dattie rijdbaar is, en een zadel weer heeft.

Gelijk een vraag, de stuurdemper, die lekt, ik heb nu de hele unit er maar afgehaald. Is een stuurdemper aan te raden?

Verder, ik hoorde/las iets over als je een ietsje bredere band er achter op zou willen zetten dat je de naaf iets op zij kan zetten met een spacer ofzo? Is dat wat?
 
Ja, als je de lagerbus aan de kardanzijde vervangt door een langere gaat het wiel naar links en kan je misschien een 130 band kwijt. Dat komt je stuureigenschappen niet ten goede en de meenemer draagt minder. Als je echt iets wil zal je een paralever swing arm moeten inbouwen. Dan kun je een echt brede band kwijt en staat hij nog in het midden ook.
 
@halflive, hmm, laat dat maar zitten, eerst maar een gewoon nieuw bandje dan

@Peer, ik ben al bezig met een ander zadel, ik vind dat zadel op MP ook niet echt een heel mooi zadel
 
auw! is van peer zelf gok ik! :+


Kan nooit zeer doen, daar ieder een eigen smaak heeft ;)

Maar velen denken dat dit het zadel is...
(merkbaar uit diversen reacties via mail)
Moet natuurlijk wel aankleden, dit is de basis
 
Laatst bewerkt:
Nou, via marktplaats een zadel (Moto Lanna) gescoord, geld overgemaakt, verwacht het a.s. maandag of dinsdag binnen:

ea8906d9f60277eb.png


Verder vandaag een uurtje of 2 met de BMW zelf aan de klus geweest. Na het weghalen van het zadel viel me op dat de remcylinder in vroeger tijden wel wat gelekt heeft, en ook nog steeds niet helemaal droog is.

Goed droog gemaakt, alle bekabeling weg getrokken (krijg a.s. vrijdag een elektrisch schema, dus maak me niet heel veel zorgen) om er netjes bij te kunnen. Alle roest weggeschuurd, daarna roest omvormer erover heen gespoten, van die transparante die ook als primer dient, en zwart wordt.

Na 2 uurtjes drogen heb ik het even (alles afgedekt met doeken eerst) met semi-gloss black busje van de brezan zwart gespoten, ziet er keurig uit weer! Alleen een plaatje van na de actie:

04ce698b7234d7bc.png


Daarna heb ik een beugeltje gefabriekt om de teller unit wat lager te monteren. Ik heb de oude beugel die de kuip en koplamp vast houd, de basis van afgeslepen, en de originele mounting van de teller unit de ringen voor de bevestiging afgeslepen.

Deze daarna even aan elkaar gelast, extra gaatje ingeboord om nog het onderste schroefje aan te kunnen draaien,kaal gemaakt, en ook van semi-gloss black voorzien. helaas alleen maar fotootjes nadat het klaar was:

c945884d09aa8563.png


Ook nog eventjes bezig geweest met de voorbereidingen om het achterste subframe in te korten, en op de ingekorte plek te verstevigen.

Dit heb ik nog niet gelast, omdat ik de exacte maten van m'n nieuwe zitje nog niet heb, heb niet zoveel zin om teveel van het subframe af te slijpen:

eb7aa12176f37903.png



Ben nog op zoek naar het volgende:

- lamp oortjes om de lamp te kunnen monteren, heb voor 14 euro op rocket-caferacerparts.nl aardige gezien
- clipons, ik zag "fehling"'s voor weinig: http://link.marktplaats.nl/1000922602
- knipperlichtjes voor aan de clipons
- knipperlichtjes voor de achterkant
- achterlicht unit met remlicht, wil graag LED

Iemand suggesties/tips voor bovenstaande dingetjes?
 
Laatst bewerkt:
Voor de achterlicht heb ik laatst bij www.immers.info besteld
Ik heb het model met ingebouwde knipperlichten gehaald wat tevens ook de kentekenhouder is.
gr leo
 
@leo, bedoel je deze : http://www.immers.info/Webwinkel-Product-2259344/LED-Achterlicht-Cateye-all-in-one.html ?? Ik vind het wel een aardige oplossing! Zeker als ik dat chrome even zwart zou spuiten, dat maakt het me wat te modern :) Thx!

Ik ben vandaag even bezig geweest, ik wilde de triple-plate er afhalen, maar dat is nog niet geheel gelukt, die moer 36 van de veerpoten zit BEHOORLIJK vast... Met flink wat overtuiging is de linker nu los, maar de rechter krijg ik nog niet. Stel dat het me zo snel niet lukt om los te krijgen, dan worden clipons wat lastig, en ik had niet echt wat te doen vandaag (vakantie), ben ik wat gaan experimenteren met het oude stuur:

Oude (RT) stuur in stukjes geslepen:
99aab6154cc02fd3.png


Even provisorisch een uitlijntoestand in elkaar gezet:

84c027638d45b5f5.png



Lassen:
0085d63dd3f0c0da.png


Afslijpen:
9006a8146a72e580.png


En zo ziet het er uit:
695787490582e46d.png

38090c46e5fe7efe.png


Ben niet geheel overtuigd hoe het er uit ziet, en geen idee hoe het rijd :)

Ow, het wiel is er ook uit, vandaag gedropt bij de 'bandenboer' voor een nieuwe metzeler of bridgestone, prijzen worden nog even uitgezocht, en hoor ik volgende week.
 
Laatst bewerkt:
ben benieuw wat je er van gaat maken, clip ons maken hem wel meer racy, ik vind die giet wielen ook echt gaaf!

deze is van mijn maatje (r80)

full
 
De clip-ons welke op mijn BMW zitten heb ik destijds gekocht bij Onno van HMI in Kielwindeweer, erg Italiaans ingestelde motorzaak.
De clip-ons zijn in elke stand te zetten, waren ook niet goedkoop destijds, de Dellorto's komen ook bij HMI vandaan.
Voor de uitslag van het stuur heb ik onderin het balhoofd gaatje's geboord, in het aanslagblokje, schroefdraad in getapt, boutje's in gedraaid en hier is de maximale stuuruitslag mee af te stellen, dit om deuken in de tank te voorkomen.
Draaicirkel wordt wel fors groter, alsmede keren op de weg, maar dat maakt me persoonlijk niet uit, wen je wel aan.
 
9c010f5d0eed875f.png

99fa2acfea497e87.png


Deze heb ik gekocht, 49 euro + free shipping, dat leek me een aardige deal...
 
Laatst bewerkt:
@leo, bedoel je deze : http://www.immers.info/Webwinkel-Product-2259344/LED-Achterlicht-Cateye-all-in-one.html ?? Ik vind het wel een aardige oplossing! Zeker als ik dat chrome even zwart zou spuiten, dat maakt het me wat te modern :) Thx!

ik heb deze op de r65
http://www.immers.info/Webwinkel-Product-2253082/LED-Achterlicht-Black-all-in-one-(E-keur).html

net wat je leuk vind. ik bestel nooit zomaar wat van het i-net, altijd eerst effe bellen en goed "luisteren" naar de betrouwbaarheid... met deze heb ik goede ervaring iig

Plus

Ik wil meer van dit soort projectjes op straat zien :]

gr leo
 
Terug
Bovenaan Onderaan