Cagiva Mito ONLY Part 3!

Vind het frontje vd 525 wel súper mooi!
Jammer van al die electronica, 2 kats, etc. Alleen mar ellende, ita meuk+electronica..
 
Jammer van al die electronica, . Alleen mar ellende, ita meuk+electronica..
amen _O-
moet bij mij ook nogsteeds wat dingen uitzoeken,alleen staat de schuur nu weer vol -O-
kreeg v/d week te horen,dat ik me boot ergens anders moet stallen |( ,dus had v/d week al wat spullen opgehaald,en er staat weer ook weer een srad in de schuur O-) kheb echt een grotere schuur/huis nodig :+
 
Tja, zowat overal zijn ze tk, ebay.com, laten bestellen bij Tec, kopen bij Mitomondo, of 1 vd andere engelse of duitse zaken..
Maareh, is het vergaan dan, het filter? Want anders gewoon schoonmaken en her olieen?
 
ik?of buikschuiver?
ik had de lagers gewoon bij een ijzerwaren boer gehaald,hadden ze gewoon op voorraad,en scheelde meer als de helft in prijs :+ keringsetje had ik via ebay,maar losse keringen zou je ook bij een ijzerwaren boer kunnen halen,en anders zit er in rotterdam een bedrijf die aan alle lagers en keringen kan komen(weet de naam ff niet meer |( )

net de mito weer even uitgelaten 8-) was wel glibberig O-) is niet echt weer voor mij om te rijden ;)
 
waar heb je de rest van de onderdelen gehaald?
bij revisie denk ik toch aan onderdelen vernieuwen al is het maar een dichting

De moer v/d krukas was los geschoten (slecht geborgd door de vorige eigenaar), hierdoor werd de oliepomp niet meer aangedreven (jah een defect toerenteller zei de vorige eigenaar |( ) wat een warmloper veroorzaakte 30 Km na mijn aankoop en waardoor een zuigerveer afbrak. De veer schoot in het carter en liep vast tussen de krukaswang en het carter.

Gevolg:
Blok splitsen, krukas slingering opmeten, nieuwe krukaslagers plaatsen, nieuwe krukasmoer plaatsen en op de originele wijze BORGEN!

Oude zuiger zandstralen (koolafzetting verwijderen). 1 originele zuigerveer terug plaatsen en 2e veer nemen van een andere zuiger. Ik zweer bij ingelopen zuigers i.v.m. spanningsvrij materiaal en wetend dat een 2e zuigerveer zeker geen vereiste is.
Geen noodzaak tot poetsen v/d cilwand en dan beslist in het kader van mijn devies "don't fix things that are not broken".

Carterheflten sealen met vloeibare-pakking. Een doodzonde dat ik normaal enkel bij carterdeksel doe i.v.m. de risico's op lekkage, maar ik heb een deadline te halen en bij een goede gok ondervind je geen verdere gevolgen.

De luchtfilter is nu het laatste, want deze viel letterlijk uitelkaar. Daarna de vloeistoffenchecklist afwerken.

Als het weer rijdt gaan we hem verder afstellen naar orginele staat voordat we de 160cc Polini kit i.c.m. 34mm carb overwegen (dit laatste ligt al klaar op de plank)

Werk zat :)
 
bedoelde buikschuiver :D
als je niet te veel vloeibare pakking gebruikt, kan het geen kwaad in mijn ogen
maar je zuiger zandstralen? of bedoel je enkel de bovenkant ervan?
welke zuiger gebruik je op dioe polini? heb je de spoelpoorten mooi bekeken?
carb 34 gebruiken ze ook op een 125, zou je niet iets groter proberen?
luchtfilter zou ik gewoon via internet vragen (denk dat het zo nog het snelst gaat geleverd worden)
 
Een zuiger slijt rondom na gebruik, als dat te veel word is de speling tussen cilinder en zuiger te groot.
Dat is de reden dat er een zuiger vervangen moet worden.
Een gegoten zuiger is na een keer warmdraaien al zn materiaal spanning kwijt.
 
Zelfs bij het kantelen komt de zuigerbodem nooit in contact met de cilinderwand en wordt niet ovaal. De zuigerhemd is enkel voor het afdichten van de inlaat/uitlaatpoort en daarom vind je hem ook niet op 4-takten. Deze mag gerust een ruime marge hebben

normaal gesproken slijt de veergroef uit door het continu opwippen van de zuigerveer en dat vind je snel terug als compressie verlies. Wat onder normaal gebruik vaak de reden om te vervangen is.

De zuigerspeling (v/d zuigerbodem) bepaalt wel de warmte overdracht v/d zuiger naar de cilwand en de bloodstelling van de zuigeveren aan de verbrandinskamer. Een nauwe passing voorkomt dat de zuiger (meestal onder de bougie) doorbrandt.

Maar het stralen zal de marge iets hebben verlaagd wat mijn B klasse zuiger nog niet onder een A klasse brengt.


bedoelde buikschuiver :D
als je niet te veel vloeibare pakking gebruikt, kan het geen kwaad in mijn ogen
maar je zuiger zandstralen? of bedoel je enkel de bovenkant ervan?
welke zuiger gebruik je op dioe polini? heb je de spoelpoorten mooi bekeken?
carb 34 gebruiken ze ook op een 125, zou je niet iets groter proberen?
luchtfilter zou ik gewoon via internet vragen (denk dat het zo nog het snelst gaat geleverd worden)


De gehele zuiger is gestraald m.u.z.v. de zuigerveer groeven, die hadden we afgeplakt.
In de Polini overweeg ik een gesmede zuiger, als ik daar iig aan kan komen.
Spoelers waren super afgewerkt, geen beruchte bramen oid.

Mijn orginele topsnelheid was 160 op de teller en aangezien 2x sneller 4x meer vermogen is, draait deze regel ook andersom. d.w.z. 2x minder vermogen is een kwart minder snelheid. Oftewel iets minder top-koppel en meer mid- of laag- toerig koppel geeft een grote verbetering qua acceleratie ten koste van weing verlies v/d topsnelheid. Wat de eind overbrenging wederom te lang maakt en de reductie factor iets mag doen toenemen. Dat laatste maakt de eerste versnelling een stuk korter

Een carb bepaalt niet enkel het rendement versus vermogen, maar geeft ook deels de powerband vorm. Aangezien ik de nadruk mischien meer wil verleggen naar mid en laag is de grootste carb nog niet eens de beste keuze.
 
als je toch al 2e hands zuigers straalt en gebruikt, kan je net zo goed ook de bovenste zuigerveer op een stukje water proof 1000 korrel papier weer opfrissen.
neem ook in acht dat een zuiger die lang gebruikt is een hemd kan afbreken door metaal moeheid.
als je de zij openeningranden polijst verklein je de kans.
succes
 
als je toch al 2e hands zuigers straalt en gebruikt, kan je net zo goed ook de bovenste zuigerveer op een stukje water proof 1000 korrel papier weer opfrissen.
neem ook in acht dat een zuiger die lang gebruikt is een hemd kan afbreken door metaal moeheid.
als je de zij openeningranden polijst verklein je de kans.
succes

Niet te benauwd :) , de zuiger is geparelstraald dat mag net de naam surface-finishing hebben en om eerlijk te zijn zie je anders ook wel de sporen van de cnc-machine op de zuigerhemd. Het ging me voornameljik om de koolafzetting te verwijderen van en in de zuigerbodem. Dat 1e om de zuigermaat überhaupt te kunnen lezen en de 2e om de koeling v/d zuiger weer te bevorderen. Nu heb ik ook wel een nieuwe zuiger, maar deze wil ik later met de huidige cilinder verkopen.

De afdichting wordt enkel door de zuigerveren en zuigerveergroef verzorgd, dus een rokend blok vermoed ik straks eveneens niet.

De zuigereveren laat ik verder ongemoeid i.v.m. de coating (verchroomd<genitreerd) net zoals de nikasil op de cilinder. De cil heb ik overwogen om te flex-honen; maar gezien de goede staat en spook verhalen of de plating weg honen, toch gekozen voor het orgineel.

Momenteel staat alles weer in elkaar de compressie voelt goed, maar deze wil ik 1e eens opmeten (benaderen iig).

TNX voor alle adviezen tot nu toe *D
 
Da's duur advies, krukken zijn niet het zelfde, kan er wel in maar dan moet het carter bewerkt worden. (ypvs kruk is breder door bredere big-ends.)
er staan gewoon YPVS krukken tussen, goed kijken.
dat is goedkoop advies, want ze worden gewoon gebruikt door de YPVS jongens op het rd350 forum.
 
er staan gewoon YPVS krukken tussen, goed kijken.
dat is goedkoop advies, want ze worden gewoon gebruikt door de YPVS jongens op het rd350 forum.

Da's mooi maar daarmee past ie nog steeds niet in een 4l0 blok en dat is wat fret heeft en dat is waarvan jij beweerd dat ze 'gelijk' zijn.

T'is maar net wat je wilt fret en wat de schade is aan de kruk die je nu hebt en of het de moeite van het reviseren waard is of dat je beter een nieuwe kan kopen. Yambits heeft 4L krukken. (en alle losse onderdelen ook trouwens)
 
Da's mooi maar daarmee past ie nog steeds niet in een 4l0 blok en dat is wat fret heeft en dat is waarvan jij beweerd dat ze 'gelijk' zijn.

T'is maar net wat je wilt fret en wat de schade is aan de kruk die je nu hebt en of het de moeite van het reviseren waard is of dat je beter een nieuwe kan kopen. Yambits heeft 4L krukken. (en alle losse onderdelen ook trouwens)

edit: snap het al denk, je bent ff in de war met banshee vermoedelijk.
 
Dat had ik begrepen ja maar dat zegt nog niet alles over wat er nu precies beschadigt is. Is de big end pin nog ok, hoe erg zijn je keerringen in de kruk in gesleten en hoe zijn je lagers er aan toe zijn 3 dingen waar je mogelijk rekening mee wilt houden. Is dat goed ben je met een setje drijfstangen en het werk klaar (uit elkaar halen, in elkaar zetten, persen, richten) Komen daar nog 4 lagers (die wil je zoiezo wel vervangen als je kruk toch uit elkaar ligt lijkt me) en misschien zelfs nog een labyrint bij dan word het al weer wat anders etc etc.

En zo word het een reken sommetje dus, Met een nieuwe ben je met een beetje mazzel en beleid in een keer klaar voor de komende 60000 km :)

banshee kruk = ypvs kruk.

edit: misschien is norbo ook nog een idee, 220 pond (en verzendkosten natuurlijk) voor gereviseerde kruk, moet je je oude inleveren vermoed ik maar dan zou je ff met hem contact op moeten nemen.

http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/
 
Laatst bewerkt:
norbo vindt ik nog het leukst,
de buitenste lagers worden ook vervangen
de krukas zit nog in het blokje totdat ik het definitief weet
maar het is toch maar voor eind volgende maand te kopen (financieel)
 
Terug
Bovenaan Onderaan