Cagiva Mito ONLY Part 3!

Hee,

Ik heb een aantal dagen geleden een cagiva mito 125 uit 1993 gekocht.
De zuiger was net vervangen en daarom de mengverhouding erg rijk (1:25)
De eerste 2 ritjes reed de mito prima. Soms wat rijk bij koude start maar verder geen problemen mee.
Rijdend weg gezet.

Nadat ik hem rijdend had weggezet ging ik een uur later weer rijden. Liep mooi stationair en ik besloot weg te rijden.
Na circa 50 meter viel de motor uit.

Na 30 seconden wachten starte hij weer en liep weer mooi stationair.

Bij wegtrekken weer na 50 meter uitgevallen.

Nu denk ik dat de mengverhouding veel te vet is gezien er ook oliedrap in demper zit. Rookt ook erg veel

Enige tips hier? :]
 
Laatst bewerkt:
Een beetje moeilijk te zeggen zo, houdt hij er ineens mee op of gaat het geleidelijk, wat gebeurt er precies?
Er zit toch nog wel genoeg benzine in de tank O-)
 
Laatst bewerkt:
Houd er opeens mee op. Net alsof die vet slaat.
Het rare is, na 30 seconden start die gewoon weer zonder bougie eruit te halen en schoon te maken.

De tank benzine zit nog vol (met 1:25 mengsmering)
Heb ook alle standen geprobeerd van de benzinekraan. Maakt geen verschil.
Vandaag ga ik de benzine eruit halen en vervangen met 1:40.

Tevens bougie controleren en eventueel poetsen/vervangen.

Kijken of dit verschil maakt... gezien de mito alvoorens goed liep
 
Ik vertrouw nooit vervangen zuigers door een ander.
Stap 1 zou bij bij dan ook altijd zijn: compressie meten.
Heeft me diverse keren gered van schrootaankopen van mitos die zgn rijdend weggezet waren en nu niet meer startten.
Als compressie ok is, kun je verder kijken.
Is de zuiger al ingereden? Of is dat nog bezig?
Ja, 1:25 klinkt idd aardig vet, maar ik ben dan ook geen voorstander van mengsmering. Ik heb bij beide de oliepomp eraan zitten. Smeren, dat doettie zélf het best.
Maar daar mag hij in principe niet op uitvallen. Of je bougie moet zijn vetgeslagen maar dat heb ik zelf met (weg)rijden nog nooit gehad. (wel met koude start na lang stilstaan).
Olie aanslag heb je al snel. Óók met juiste oliemeng verhouding, als je een rit niet lekker door hebt kunnen blazen (of vb aan het inrijden bent).
Hoe ziet de bougie eruit?

Ik heb soortgelijks gehad met mijn gele Evo. Die viel na pr 100m uit. Was verstopte carb.
Icm net nieuwe zuiger zorgde dit echter al snel voor vastloper. Dus áls dit het is, níet mee doorrijden, eerst fixen! Heeftie bij vorige eigenaar lang stilgestaan?
 
Houd er opeens mee op. Net alsof die vet slaat.
Het rare is, na 30 seconden start die gewoon weer zonder bougie eruit te halen en schoon te maken.

De tank benzine zit nog vol (met 1:25 mengsmering)
Heb ook alle standen geprobeerd van de benzinekraan. Maakt geen verschil.
Vandaag ga ik de benzine eruit halen en vervangen met 1:40.

Tevens bougie controleren en eventueel poetsen/vervangen.

Kijken of dit verschil maakt... gezien de mito alvoorens goed liep

Gebruik je de oliepomp samen met mengsmering??
 
Thanks voor de snelle reactie.

De zuiger is inderdaad nog aan het inlopen.
De vorige eigenaar had hem gekocht bij een garage die de zuiger had vervangen en het rijke mengsel erin had gedaan.

De vorige eigenaar had nog geen motorrijbewijs dus heeft in 3 maanden tijd 30 kilometer kunnen rijden en heeft veel stil gestaan.

Ik heb nog geen tijd gehad voor de bougie te checken ik ga dat straks even doen.

Kan het niet zijn dat er teveel olie in het carter staat? Hoe krijg ik deze eruit?
Hoe zet ik eventueel benzine kraan uit?

In ieder geval bedankt voor het advies. Ik zal er zeker niet mee gaan rijden! Eerst probleem vinden.
Zal hem even snel testen na vervangen benzine en bougie.
Als dit niet werkt dan ga ik carb checken..
Pff 1 dag mito en meteen al sleutelen :p haha.
Gelukkig is het een leuke brommer en vind ik sleutelen intressant

De olie pomp is trouwens losgekoppeld en rij puur op mengsmering
 
Laatst bewerkt:
Trouwens... volgens de vorige eigenaar was de pomp losgekoppeld... dit heb ik zelf nog niet gecontroleerd...


Hij krijgt in ieder geval VEEEEL te veel olie.
Uitlaatdemper dikkedrap olie in... wil de rest niet eens zien..
 
Laatst bewerkt:
Ja ik zou dat ook nooit doen. Ook Cagiva raad het af. Alleen bij temperaturen < -10? oid zeggen ze zelf mengen.
Denk dat dat zelfmengen bij de meeste uit het brommertijdperk komt.
Ja het ís mogelijk dat de pomp faalt, tuurlijk. Ze werken met kunststof (of wat is het) tandwielen. Maar heb het nog nooit gehoord. Bovendien hoor je bij mengsmering tien verschillende gebruikte verhoudingen. De pomp doet het zelf.

Ja, as je 2t rijd, zéker ital (electriek) meuk, dan moet je sleutelen ;)
Ah, idd veel stilgestaan. Dan vermoed ik verstopte carb.
Btw, is het die rooie mk2 van markplaats die je gekocht hebt? Stond in Schoonhoven.
Mooi ding in elk geval.
Heb zelf 2 Evo's, dus geen idee hoe benzinekraan vd mk's werken. Maar de Evo heeft maar 2 standen, on en off (geen res).
Maar je kunt zó op mp of fleabay een wph krijgen ervoor.
Bij de Evo kun je het zó zien dattie is afgekoppeld: tankje is leeg :) geen slang van tankje naar carb. Uiteraard is pomp zelf meestal óók weg.
Te veel olie in carter geloof ik niet zo in.
 
Ja ik zou dat ook nooit doen. Ook Cagiva raad het af. Alleen bij temperaturen < -10? oid zeggen ze zelf mengen.
Denk dat dat zelfmengen bij de meeste uit het brommertijdperk komt.
Ja het ís mogelijk dat de pomp faalt, tuurlijk. Ze werken met kunststof (of wat is het) tandwielen. Maar heb het nog nooit gehoord. Bovendien hoor je bij mengsmering tien verschillende gebruikte verhoudingen. De pomp doet het zelf.

Ja, as je 2t rijd, zéker ital (electriek) meuk, dan moet je sleutelen ;)
Ah, idd veel stilgestaan. Dan vermoed ik verstopte carb.
Btw, is het die rooie mk2 van markplaats die je gekocht hebt? Stond in Schoonhoven.
Mooi ding in elk geval.
Heb zelf 2 Evo's, dus geen idee hoe benzinekraan vd mk's werken. Maar de Evo heeft maar 2 standen, on en off (geen res).
Maar je kunt zó op mp of fleabay een wph krijgen ervoor.
Bij de Evo kun je het zó zien dattie is afgekoppeld: tankje is leeg :) geen slang van tankje naar carb. Uiteraard is pomp zelf meestal óók weg.
Te veel olie in carter geloof ik niet zo in.
Ja precies, deze heb ik gekocht.
Is een mooi ding verder en loopt stationair gewoon goed.
Door een motorzaak in schoonhoven is al het onderhoud gedaan. Vorige eigenaar had er geen verstand van.

Welke maat carb is standaard voor deze mito? Ik ga nu sleutelen en kijken wat er uberhaubt op zit. :p

Thanks voor de reacties
 
Heb de bougie eruit gehaald en is licht bruin van kleur. Dit zou dus betekenen dat die te arm loopt? Spreekt elkaar tegen met de vetaanslag in demper..

Tevens alle benzine eruit gepompt en jerrycan 1:50 gehaald.

Zou het probleem dan toch in de carb liggen?

Tevens is de oliepomp leeg (reservoir)
Dus neem aan dat ik gewoon op meng kan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Bougie is moeilijk wat over te zeggen maar lichtbruin klinkt als oké, het lijkt er op dat hij geen benzine krijgt.
Je moet wel even oppassen met zomaar overstappen van 1 op 25 naar 1 op 50, ik rij zelf niet op mengsmering maar ik dacht dat voor een Mito 1 op 40 ongeveer goed is
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik dat het beste nagaan?

En hoe kan het dat die stationair wel loopt en bij wegrijden na 100 meter uitvalt.. (geen benzine meer)
Kan dit te maken hebben met gasschuif?

Een uur voor deze problemen kwamen liep hij nog oké. Heb toen circa 20 km gereden zonder problemen..
 
Heb je hem alweer geprobeerd met de andere benzine?

Tja dat kan van alles zijn maar je zou kunnen beginnen om te kijken of de carburateur goed schoon is en of de sproeiers niet verstopt zitten.
Tank is goed schoon van binnen??
 
Laatst bewerkt:
Het is opgelost.

Bij het inspecteren van het blok kwam ik erachter dat de luchtfilter loszat van de carb. Zat zeker 2 centimeter ruimte tussen
Tevens zat er een OKO 28mm carb op (chinees???)

Er was in ieder geval flink aan gebeund (lees kit en plakband lol)

Gedaan:
Passend tussenstuk gemaakt voor tussen de carb en luchtfilter. Nieuwe benzineslangetjes erop gezet en weer de tank gevuld met benzine.
Tevens accu vastgezet (deze zat los erin)

Resultaat: Loopt weer goed!

Minpunt:
Tijdens controle erachter gekomen dat de kop nooit los geweest was en daarbij de zuiger niet vervangen is.
Contact opgenomen met de garage waar de vorige eigenaar hem had gekocht en de garage kon het bevestigen.
De motor is mij onder verkeerde voorwaarde verkocht.
Heeft nu 13500 gelopen.
Preventief laten vervangen? Of kan ik hier nog even mee doortuffen?

Bedankt allemaal voor de hulp
 
Laatst bewerkt:
Als hij nu goed loopt zou ik het zo laten, 1 op 25 is wel aardig aan de vette kant
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik dat het beste nagaan?

En hoe kan het dat die stationair wel loopt en bij wegrijden na 100 meter uitvalt.. (geen benzine meer)
Kan dit te maken hebben met gasschuif?

Een uur voor deze problemen kwamen liep hij nog oké. Heb toen circa 20 km gereden zonder problemen..

Stationair vraagt niet zoveel benzine én is andere sproeier (stationair) als die ok is loopt hij gewoon stationair. Hoofdsproeier komt pas in bij?? 3000 tpm?? oid. Dus op toeren. Als die verstopt zit merk je dat pas met wegrijden. Dat je toch nog pr meter ver komt, is, omdat er altijd nog wel restje in zit. Als dat op is, stopt hij. Had ik toen met de gele evo ook. Dat eerst kunnen rijden en later niet herken ik ook. Had gewoon proefrit gemaakt voor aankoop. Daarna nieuwe zuiger laten zetten. Daarna zat ineens carb verstopt. Bougiekleur koffie met melk is prima.
Maar gezien je verhaal was een berg valse lucht het probleem? MK weet ik niet zeker maar Evo heeft óf Dellorto óf mikuni carb erop zitten. Een chinese líjkt mij niet erg logisch eerlijk gezegd. Dacht dat origineel 28 of 30? was.

Zat er geen bon bij de zgn zuigervervanging dan?? Altijd klote als ze gelogen hebben. Verkoper al gecontacteerd? Ik zou zuiger elke 10 vervangen, dus bij 13.5 zeker doen, niet mee doorrijden.

1:50 mengsmering gehááld??? Toch geen brommermeuk he? Moet hoge kwaliteit vol syntheet olie in. Als je nog langer wil rijden tenminste.
Vd mitos hoor je tussen de 1:30 en 1:40 op de fora. Lekker duidelijk. Daarom rij ik dus oliepomp ;)Kun je bovendien onderweg gewoon tanken.


PS Waar blijven de foto's van het beest?? *O*
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
Ik zal meteen een foto bijvoegen :p
Sinds ik aanpassing heb gedaan aan tussenstuk carb/luchtfilter loopt de motor echt heel mooi.
Ga morgen compressie meten bij koud en warm blok. Ben benieuwd..

Heb inderdaad toch besloten om niet de 1:50 erin te gooien. Hou de smering op 1:30 dan zit ik altijd goed.

Over de mito:
Het is de 7 speed edition eddie lawson met een lucky explorer tank.
Ziet er allemaal nog goed uit op wat gebruikerssporen na.
Nu ik alles goed nagelopen heb voel ik me ook een stuk vertrouwder met de mito.
Hij stuurt echt super! Heerlijk zo'n lichtgewicht!
Heb hiervoor een TL1000 gereden en dat is heel anders rijden, je hebt overal power maar moet veel meer werken in de bochten.
Bij de mito gaat alles zo lekker soepel en je blijft schakelen. Heerlijk 2tact geluid ook! Je ziet mensen echt bewonderend kijken naar de Mito.
Achterband is een bridgestone bt003r en plakt lekker :)
full
 
Laatst bewerkt:
Even de cagiva gewogen. 123 kg (halve tank benzine) tegenover 124 kg voor de aprilia rs250
(ook halve tank).
Aprilia staat in racetrim, maar had toch wat meer gewichtsverschil verwacht.
 
Blijft een vet mooi ding. Ik had hem dus zelf óók overwogen.
Maareh kijk eens naar die routing vd remleidingen. Dat ziet er niet goed uit zo.

Racetrim scheelt meer dan je denkt. Waarschijnlijk ook geen verlichting spiegels knippers etc.
Bovendien, de RS250 is al niet erg zwaar standaard.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan