Moto3 2012 - De Laatste Loodjes

twonha

Yods be silent!
2 apr 2007
8.113
2.551
Nijmegen
Dit is hét topic om over het Moto3 kampioenschap en haar coureurs te praten! De Moto3 discussies raken vaak ondergesneeuwd door de MotoGP, en de jonge coureurs zijn meestal nog te onzichtbaar, te onbekend. Vandaar dit 'algemene' Moto3 topic, dat geheel gewijd is aan de rest van het Moto3 seizoen en alles wat daar bij hoort!

Met nog een paar races te gaan ziet het er naar uit dat 'the German with the Italian sounding name' Sandro Cortese de beste papieren heeft om het allereerste Moto3 kampioenschap naar zich toe te trekken. Rijdend voor KTM heeft hij het hele seizoen constant podiums gepakt om een mooie voorsprong op te bouwen. Maar Maverick Viñales, die onregelmatiger rijdt maar wel vaker gewonnen heeft, zal pas opgeven als de laatste ronde in Valencia gereden is. Tegelijkertijd moet Viñales uitkijken dat hij zijn tweede plaats in het kampioenschap niet verliest aan Luis Salom.

Grote verrassing van het jaar is de Italiaan Romano "Fenomenati" Fenati, die in zijn rookie seizoen al een race op zijn naam wist te schrijven en ook nog eens 3 keer extra op het podium stond. Met wat eigenaardige trekjes (witte helm zonder verdere decals, omdat de helm puur voor bescherming dient; winnaar van de warm-up lap op Mugello _O- ) heeft deze jongen nu al laten zien een interessante toevoeging te zijn aan het kampioenschap.



HUIDIGE STAND na race 13, Misano
1 Sandro CORTESE GER 225
2 Maverick VIÑALES SPA 179 -46
3 Luis SALOM SPA 169 -56
4 Romano FENATI ITA 120 -105
5 Alex RINS SPA 96 -129
Moto3 Championship Standings | MotoMatters.com | Kropotkin Thinks



DE COUREURS

6868_tc_portrait.jpg

Sandro Cortese
Red Bull KTM Ajo
Bike: KTM
Ochsenhausen
06/Jan/1990
Weight: 63 kg
Height: 169 cm

7409_tc_portrait.jpg

Maverick Viñales
Blusens Avintia
Bike: FTR Honda
Figueres
12/Jan/1995
Weight: 60 kg
Height: 170 cm

7250_tc_portrait.jpg

Luis Salom
RW Racing GP
Bike: Kalex KTM
Palma de Mallorca
07/Aug/1991
Weight: 57 kg
Height: 170 cm

8149_tc_portrait.jpg

Romano Fenati
Team Italia FMI
Bike: FTR Honda
Ascoli Piceno, Italië
15/Jan/1996
Weight: 62 kg
Height: 163 cm

8150_tc_portrait.jpg

Alex Rins
Estrella Galicia 0,0
Bike: Suter Honda
Barcelona
08/Dec/1995
Weight: 60 kg
Height: 173 cm



Holland's Trots in de Moto3
rider_3030.jpg

Jasper Iwema is ondertussen al een tijdje terug te vinden in de laagste klasse van de MotoGP. Na wildcard races in 2007 en 2008 is de enige Nederlandse coureur van het circus bezig aan zijn vierde seizoen in de GPs. Helaas gaat het allemaal niet fantastisch, maar dat is in zijn eigen topic allemaal terug te lezen!


Over de Moto3
Inside MotoGP™ · Overview | MotoGP™
"Moto3™ – This new 4-stroke, 250cc, single-cylinder class replaces the 125cc GP category, which had its final run in 2011. The maximum age for riders is 28 years (25 for wild-card riders or those newly contracted and competing in a Moto3 for the first time) and the minimum age is 16 years."



Waar te zien?
De Moto3 races zijn met regelmaat erg spannend. Een groot startveld en allemaal enthousiaste, gedreven broekies op lichte 250cc motoren staat iedere keer garant voor spektakel. Toch is het niet makkelijk om de Moto3 (live) te zien. De races zijn op deze manieren toch te volgen:

- www.motogp.com
Een videopass kost 100 euro per vol jaar, momenteel 50 euro voor de rest van het seizoen. Je krijgt er on-demand HD video voor van alle races, trainingen, kwalificaties en featured content.
- www.racingfor.me (mits je een account of uitnodiging hebt)
De grootste online tracker van zo goed als alle torrents om races te downloaden.
- (nog aan te vullen)
(nog aan te vullen)
 
kijk dat is nog eens een OP :} deze moet wel gaan lopen...mijn favoriet is al bekend na het openen van het vorige topic...dit jaar zal kampioen worden lastig worden mede door de snelheid van de KTM maar Cortese kan natuurlijk ook een aardig potje sturen...

ook jammer van het pech seizoen van Iwema...maar vaak heb ik ook het idee dat hij de agressiviteit mist...iets wat je bij Deroue wel goed ziet (kan het mis hebben hoor.)
 
lol dat filmpje had ik nog niet gezien..wel lachen.

Nog zo'n geweldig filmpje, deze keer van afgelopen raceweekend:

Fenati crasht door zijn eigen kneeslider

De jongen heeft in één seizoen al meer opmerkelijkheden op zijn naam staan, dan menig coureur in de koningsklasse. _O-
 
Nog zo'n geweldig filmpje, deze keer van afgelopen raceweekend:

Fenati crasht door zijn eigen kneeslider

De jongen heeft in één seizoen al meer opmerkelijkheden op zijn naam staan, dan menig coureur in de koningsklasse. _O-

Lol ja die kon ik _O-

ik dacht ook nog effe mijn steentje bij te dragen aan dit topic door te zoeken op mooie moto 3 filmpjes maar die zijn nog lastig te vinden :(
 
Dan heb je Jonas Folger ook nog ....heel snel op een natte baan....duurt even maar zulke rijders komen er wel :}
 
Dan heb je Jonas Folger ook nog ....heel snel op een natte baan....duurt even maar zulke rijders komen er wel :}

Poe wat een seizoen heeft die jongen meegemaakt zeg. Eerst erbarmelijk slechte resultaten bij Ioda Racing, met vijf retirements op rij. Vervolgens stapt hij op de Kalex KTM machine en pakt hij een podium, winst en nog een zesde plek op Misano. Op tijd vertrokken bij Ioda en precies op de juiste motor terechtgekomen!
 
Top topic, volg Vinales sinds vorig jaar met veel belangstelling en ben erg onder de indruk van Fenati. Hopelijk hebben we met Fenati een echte Italiaanse topper voor de toekomst. Rossi moet toch een keer een Italiaanse opvolger hebben! ondanks het grasmaaier geluid is de kleinste klasse nog steeds leuk om naar te kijken.
 
Moto3: Faubel leaves Aspar

Hector Faubel is EXIT! Daar sta ik wel even van te kijken, ondanks dat Faubel allang geen echte kanshebber voor het kampioenschap (125cc en Moto3) was. Met z'n 29 jaar wordt het wel eens tijd voor iets nieuws, zou je denken, dus ik ben benieuwd waar hij naartoe gaat.
 
Moto3: Faubel leaves Aspar

Hector Faubel is EXIT! Daar sta ik wel even van te kijken, ondanks dat Faubel allang geen echte kanshebber voor het kampioenschap (125cc en Moto3) was. Met z'n 29 jaar wordt het wel eens tijd voor iets nieuws, zou je denken, dus ik ben benieuwd waar hij naartoe gaat.

Moest je vroeger bij een bepaalde leeftijd ook niet de 125cc verlaten om plaats te maken voor jonger talent?
 
Weet ik Gerrit, Ik heb Jorge Martinez nog zien racen tegen Rossi in 125cc volgens mij was Aspar ook al een oudje toen. Maar er stond me iets bij dat ergens in de afgelopen 10 jaar de regels waren veranderd dat je tot je 28e ofzo in de 125cc mocht racen.
 
Weet ik Gerrit, Ik heb Jorge Martinez nog zien racen tegen Rossi in 125cc volgens mij was Aspar ook al een oudje toen. Maar er stond me iets bij dat ergens in de afgelopen 10 jaar de regels waren veranderd dat je tot je 28e ofzo in de 125cc mocht racen.

Volgens mij heb je gelijk, maar hoe het precies zit weet ik ook niet meer.
Faubels vervanger wordt de duitser: Luca Amato (nog nooit van gehoord!).
 
Moest je vroeger bij een bepaalde leeftijd ook niet de 125cc verlaten om plaats te maken voor jonger talent?

Blijkbaar was ik helderziend vanmiddag, toen ik het in de openingspost heb gezet. :+ De maximum leeftijd is 28, wat betekent dat Faubel eigenlijk vanaf z'n verjaardag in augustus al niet meer in de Moto3 had mogen rijden. Misschien is dit juist wel de reden dat hij vertrekt? :?
 
Ik weet wel dat er vorig jaar onduidelijkheid was of hij in de moto3 mocht starten,in de 125 had het zeker niet meer gekund.
 
Blijkbaar was ik helderziend vanmiddag, toen ik het in de openingspost heb gezet. :+ De maximum leeftijd is 28, wat betekent dat Faubel eigenlijk vanaf z'n verjaardag in augustus al niet meer in de Moto3 had mogen rijden. Misschien is dit juist wel de reden dat hij vertrekt? :?

oeps........ |(
 
Moto3: Champion elect Cortese clinches Moto2 deal

Sandro Cortese, leader of the inaugural Moto3 World Championship, will step-up to the Moto2 class for 2013.

According to the official MotoGP website, Red Bull KTM star Cortese - who holds a commanding 46-point lead over Maverick Vinales with five rounds remaining - has signed a two-year deal to ride for a new 'Intact GP' team running a Kalex chassis.

Sandro Cortese heeft er acht jaar over gedaan ondertussen, maar hij gaat hoogstwaarschijnlijk als regerend kampioen de overstap maken naar de Moto2 voor volgend jaar. Is van Viñales eigenlijk al bekend wat hij volgend jaar doet?
 
Moto3: Champion elect Cortese clinches Moto2 deal Cortese heeft er acht jaar over gedaan ondertussen, maar hij gaat hoogstwaarschijnlijk als regerend kampioen de overstap maken naar de Moto2 voor volgend jaar. Is van Viñales eigenlijk al bekend wat hij volgend jaar doet?

ik heb niets gehoord of gelezen wat vinales doet maar denk wel dat hij in de moto3 blijft en voor het kampioenschap gaat/leuke gevechten met Fenati gaat uitvechten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan