Zelfbouw Gyro Camera Mount (Component gezocht)

APH3X2N

Die hard MF'er
20 okt 2011
821
0
Dag allemaal,

Voor degene die de aanleiding van de vraag willen skippen, scroll naar beneden!

Samen met een aantal heren van mijn opleiding hebben we besloten zelf een gyroscopische camera mount te bouwen. Het sluit prima aan bij onze opleiding dus we pakken het gewoon op als project voor de opleiding, twee vliegen in één klap dus :]

Voor degene die niet weten wat het is:

http://www.youtube.com/watch?v=8-NR63-wYwg

Wij willen het systeem alleen net even anders dan het standaard hebben namelijk;

  • Het wordt een Camera Mount (niet met camera) zodat je er zelf een GoPro/Contour op kan hangen.
  • De mount kan niet alleen op rechts en links stabiliseren, maar ook naar voor en achter kantelingen (het volgende punt verklaart waarom).
  • De mount kan naast zichzelf stabiliseren ook 360 graden draaien (te beheren met een setje pijlknoppen die ergens voor je neus geplaatst worden.

Ik verwacht geen problemen wat betreft het uitzoeken van sensoren en servos (aandrijving). Ook het programmeren moet geen probleem zijn.

Echter heb ik dit topic niet gestart om te vertellen wat mijn plannen zijn maar meer omdat ik op zoek ben naar een bepaald component. Namelijk; Wij gaan ook de behuizing zelf maken. Hiervoor zoeken we een set vrij diepe U-profielen die van plastic/ABS zijn gemaakt.

EDIT:

COMPONENTEN NIET MEER NODIG! VERDERE PLANNEN STAAN VERDEROP IN DE TOPIC.


Uiteraard; als dit goed lukt dan komt de uitwerking ervan online te staan inclusief de testen op de circuitdagen :]
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit volgen! Heb ook al een tijdje vaag t idee in mn hoofd zon ding te maken.

Ik hoop dat het lukt, maar goed de sensoren die particulieren tegenwoordig kunnen kopen zijn ruim precies genoeg :P

Jammer dat de studie de kosten niet zal dragen, aan de andere kant nu is het wel mijn product uiteindelijk...

Het voordeel van de studie is wel dat het volledig gedocumenteerd zal worden. hierdoor kan ik het resultaat eventueel makkelijk verdubbelen en er andere blij mee maken :P
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Voor degene die de aanleiding van de vraag willen skippen, scroll naar beneden!

Samen met een aantal heren van mijn opleiding hebben we besloten zelf een gyroscopische camera mount te bouwen. Het sluit prima aan bij onze opleiding dus we pakken het gewoon op als project voor de opleiding, twee vliegen in één klap dus :]

Voor degene die niet weten wat het is:


Wij willen het systeem alleen net even anders dan het standaard hebben namelijk;

  • Het wordt een Camera Mount (niet met camera) zodat je er zelf een GoPro/Contour op kan hangen.
  • De mount kan niet alleen op rechts en links stabiliseren, maar ook naar voor en achter kantelingen (het volgende punt verklaart waarom).
  • De mount kan naast zichzelf stabiliseren ook 360 graden draaien (te beheren met een setje pijlknoppen die ergens voor je neus geplaatst worden.

Ik verwacht geen problemen wat betreft het uitzoeken van sensoren en servos (aandrijving). Ook het programmeren moet geen probleem zijn.

Echter heb ik dit topic niet gestart om te vertellen wat mijn plannen zijn maar meer omdat ik op zoek ben naar een bepaald component. Namelijk; Wij gaan ook de behuizing zelf maken. Hiervoor zoeken we een set vrij diepe U-profielen die van plastic/ABS zijn gemaakt.

De volgende afbeelding zal uitleggen waarom.

[afbeelding]

Het bovenstaande wordt het bewegende deel (bij de pijlen in het midden komen lagers) die van binnen aangestuurd zal worden door een goede servo motor. De servo heeft een ruimte nodig van minimaal 5cm.

NU DAN EINDELIJK MIJN VRAAG (sorry dat ik zoveel lul maar ik wil het idee graag uitvoeren):

Wie weet waar ik op een normale manier deze U-profielen kan vinden, die dus ook goed in elkaar passen? De meeste die ik kan vinden (zoals op conrad) halen de 5cm niet. Degene die ik wel online vindt kan je alleen per mega partij of 320 ofzo halen... zoveel heb ik niet nodig :? en maatwerk is altijd de hoofdprijs...

Ik hoor graag of iemand het weet, of misschien kan iemand mij zelfs persoonlijk voorzien van deze delen.

Uiteraard; als dit goed lukt dan komt de uitwerking ervan online te staan inclusief de testen op de circuitdagen :]


idee, je kan de Gyro van een modelheli gebruiken. :]

http://www.arttechshop.nl/cat/helicopters

Futaba401300pics.jpg
 
Laatst bewerkt:
deze stuurt de servo's aan, en werkt al op 11,1/12 volt. ;)


•Type: Micro Heading Hold Gyro
•Sensor: SSM AVCS
•Weight: 27 grams (0.95 oz)
•Dimensions (WxLxH): 27 x 27 x 20mm
•Gain Setting: Remote Only
•Mode Setting: Rate or Heading Hold – Remote Only
•Operating Voltage: 4.8 VDC (Needs a voltage regulator (6 VDC) if using higher than 4.8v battery packs)
•Reversing Switch: Yes, on gyro
•Limit Trimmer: Yes, adjustment on gyro



•High/Low Frequency Rate Selectable Switch on Gyro (Analog and Digital Servos Support)
 
Laatst bewerkt:
Mocht je dit voor elkaar krijgen heb ik beroepshalve wel interesse om dit een keer te testen. Mocht je meer info willen dan liever via PB ;)

Succes met je ontwikkelingen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kleine stukjes metaal-profiel wil hebben ga ik altijd even buurten bij de plaatselijke metaalhandel, daar staat altijd een bak met zaagresten die voor kilo-prijs mee mogen; ik kan me voorstellen dat dergelijke bakken ook bij winkels staan waar kunststof profielen verwerkt en/of verkocht worden (plaatselijke kunststof kozijnenhandel o.i.d.??)

nee heb je, ja kun je krijgen
 
Als ik kleine stukjes metaal-profiel wil hebben ga ik altijd even buurten bij de plaatselijke metaalhandel, daar staat altijd een bak met zaagresten die voor kilo-prijs mee mogen; ik kan me voorstellen dat dergelijke bakken ook bij winkels staan waar kunststof profielen verwerkt en/of verkocht worden (plaatselijke kunststof kozijnenhandel o.i.d.??)

nee heb je, ja kun je krijgen

Goed plan!
 
Mocht je dit voor elkaar krijgen heb ik beroepshalve wel interesse om dit een keer te testen. Mocht je meer info willen dan liever via PB ;)

Succes met je ontwikkelingen.

Als het zover is zijn alle testers in principe welkom. Het idee van de dubbele as (stabilisatie) en de 360 graden draai is dat we ook naar achter en links/recht kunnen filmen om zo eventueel alle mede racers in actie "rechtop" te filmen, bijvoorbeeld tijdens inhalen.

Dus erg leuk om te testen in een grote groep :D
 
leuk idee hoor :-)
heb het zelf eerst ook met een MC heli gyro, maar liep tegen het probleem van de drift correctie.
heb nu gewoon een GS servo incl gyro (70euro voor twee stuks incl verzenden)
deze worden veel gebruikt voor foto en film vanuit modelvliegtuigen of vliegers.
en hier zit hij dan op de motor
Your Engineering Resource
 
Dag allemaal,

Voor degene die de aanleiding van de vraag willen skippen, scroll naar beneden!

Samen met een aantal heren van mijn opleiding hebben we besloten zelf een gyroscopische camera mount te bouwen. Het sluit prima aan bij onze opleiding dus we pakken het gewoon op als project voor de opleiding, twee vliegen in één klap dus :]

Voor degene die niet weten wat het is:


Wij willen het systeem alleen net even anders dan het standaard hebben namelijk;

  • Het wordt een Camera Mount (niet met camera) zodat je er zelf een GoPro/Contour op kan hangen.
  • De mount kan niet alleen op rechts en links stabiliseren, maar ook naar voor en achter kantelingen (het volgende punt verklaart waarom).
  • De mount kan naast zichzelf stabiliseren ook 360 graden draaien (te beheren met een setje pijlknoppen die ergens voor je neus geplaatst worden.

Ik verwacht geen problemen wat betreft het uitzoeken van sensoren en servos (aandrijving). Ook het programmeren moet geen probleem zijn.

Echter heb ik dit topic niet gestart om te vertellen wat mijn plannen zijn maar meer omdat ik op zoek ben naar een bepaald component. Namelijk; Wij gaan ook de behuizing zelf maken. Hiervoor zoeken we een set vrij diepe U-profielen die van plastic/ABS zijn gemaakt.

De volgende afbeelding zal uitleggen waarom.

[afbeelding]

Het bovenstaande wordt het bewegende deel (bij de pijlen in het midden komen lagers) die van binnen aangestuurd zal worden door een goede servo motor. De servo heeft een ruimte nodig van minimaal 5cm.

NU DAN EINDELIJK MIJN VRAAG (sorry dat ik zoveel lul maar ik wil het idee graag uitvoeren):

Wie weet waar ik op een normale manier deze U-profielen kan vinden, die dus ook goed in elkaar passen? De meeste die ik kan vinden (zoals op conrad) halen de 5cm niet. Degene die ik wel online vindt kan je alleen per mega partij of 320 ofzo halen... zoveel heb ik niet nodig :? en maatwerk is altijd de hoofdprijs...

Ik hoor graag of iemand het weet, of misschien kan iemand mij zelfs persoonlijk voorzien van deze delen.

Uiteraard; als dit goed lukt dan komt de uitwerking ervan online te staan inclusief de testen op de circuitdagen :]

sorry bij mij zul je het niet vinden. :+

maar neem eens contact op met eriks kunststoffen
ERIKS - Voor uw succes

die gasten hebben veel :Y
 
Laatst bewerkt:
leuk idee hoor :-)
heb het zelf eerst ook met een MC heli gyro, maar liep tegen het probleem van de drift correctie.
heb nu gewoon een GS servo incl gyro (70euro voor twee stuks incl verzenden)
deze worden veel gebruikt voor foto en film vanuit modelvliegtuigen of vliegers.
en hier zit hij dan op de motor
Your Engineering Resource

Ja, en je ziet op dat filmpje heel duidelijk waarom je géén gyroscoop moet gebruiken. Door de centripetale krachten gaat je camera ook langzaam scheef staan (recht ten opzichte van de motor). Als de bocht lang genoeg duurt (en dat hoeft niet heel lang te zijn) even scheef als op een constructie zonder gyroscoop.

Denk maar aan de remvloeistof in het potje die ook niet horizontaal tov het aardoppervlak staat wanneer je in een bocht zit. En aan het eind van de bocht, als je weer rechtdoor rijdt zal het ook nog even duren voordat de camera weer horizontaal staat.

Je zal dus bijvoorbeeld moeten gaan werken met sensoren op basis van het aardmagnetisch veld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan