Verwijderen lak benzinetank

stinuswr

MF'er
4 nov 2011
209
0
Hallo,

Vandaag ben ik begonnen aan een klein project, een yamaha WR 250 uit 1994.

Ik heb een vraagje hieromtrent,
Hoe kan ik de lak verwijderen van de benzinetank ?

De benzinetank is van kunststof, gezien hier gassen van de benzine doorkomen zou deze eigenlijk niet gelakt kunnen/mogen worden, de vorige eigenaar heeft dit echter toch geprobeert met onderstaande foto als gevolg :



Uploaded with ImageShack.us

Weet iemand hier raad mee ?
 
Het ziet er uit dat je al een heel eind kunt komen door voorzichtig te krabben met een plamuurmes of nagels.

Is het de bedoeling dat je hem in de originele kunststofkleur krijgt?

Voor de rest schuren met steeds fijnere korrel tot je weer een net oppervlak hebt. Je zult dan wel in de weer moeten met korrel 1000 nat schuurpapier vermoed ik. Als je hem opnieuw wilt spuiten hoef je niet zo fijn door te schuren gok ik.

Heeft de vorige spuiter hem wel netjes met een kunststofprimer behandeld of is de lak er direct opgespoten? Als 'ie zonder goede voorbewerking heeft gespoten gok ik dat dat ook wel invloed heeft gehad op de beroerde lak :)

db
 
Er werd wel degelijk een primer gebruikt !

Blijkbaar gaan de dampen gewoon door alles heen !

Schuurpapier en plamuurmes is inderdaad een goede oplossing !
Als iemand nog een handig productje weet waardoor het makkelijker gaat ;)

Bedankt en groeten
 
lakken gaat wel maar dan zul je eerst de tank een paar maanden open en leeg moeten wegleggen zodat alle brandstof uit het plastic kan dampen. dan de binnen kant behandelen met een coating zodat brandstof niet meer in aanraking komt met de tank en dan kun je de buitenkant spuiten. maar als een nieuwe tank al te duur is verwacht ik van deze operatie ook een buget overschrijding.
je zou de verf kunnen proberen zacht te maken met afbijt maar dat spul lost niet alleen verf op maar ook kunststof dus ik zou er erg voorzichtig mee zijn.
 
misschien de afbijt op een doekje doen en wrijven tot je door de lak heen bent, daarna meteen afspoelen en schoonmaken.

maar schuren is denk ik een betere oplossing, zoals al gezegd, erg fijn eindigen
 
Denk eerder, dat je tankje opgevreten is door de "milieuvriendelijke moderne peut". :(
Ik zou hem kaal maken en er dan ff verse benzine in doen.Issie lek, ben je gewoon de sjaak.

Als die dingen eenmaal lek zijn krijg je ze nl. praktisch niet meer dicht. Tankcure helpt dan ook niet meer.
Bodem eruit en stalen binnentank erin is een oplossing. :Y

Been there done that...... '(

Succes......
 
Krabben of schuren is het beste in dit geval. Met afbijt of andere rommel kan het plastic nog slechter van worden, lees week.
Daarna ook niet meer spuiten want dit probleem hou je.
Zoek een paar stickers uit de cross op. Die zijn vaak dikker en kunnen tegen bezinedampen.
 
Ju kunt natuurlijk kijken of je de tank kunt wrappen nadat je hem kaal hebt. Een tank is misschien niet het makkelijkst om te wrappen maar niks is onmogelijk ;)

Als de vinyl laag dan over een jaartje of 3 weer slecht is trek je hem er zo weer vanaf en begin je weer opnieuw.

Er is ergens een topic over wrappen op deze site. Ergens....

mvg

db
 
Wrappen gaat echt niet lukken, na verloop van tijd ligt je wrapsel op de grond.

Blijf d`r bij dat een bagsterhoes de beste oplossing is.

Maar je zou eens kunnen googlen op acerbistank coaten.
 
Er is wel spul om deze tanken niet meer te laten dampen....kan ff niet op de naam komen...maar is duur en als je dan later nog wilt laten spuiten..zit je over de 200 wel heen..!
andere kopen denk ik...
succes
 
Spuiten krijg je eigenlijk alleen netjes op een nieuwe tank die nog niet in aanraking is geweest met benzine. Kwestie van de goede lak gebruiken. Op een gebruikte tank kan je het vaak vergeten. De binnenkant coaten met een product als bijvoorbeeld tankcure heeft geen zin, want dit hecht niet op kunststof.
 
Vandaag de hele dag aan gewerkt, het is me gelukt !

Eerst met een scherp plamuurmes.

Daarna met heel grof schuurpapier en afgewerkt met een heel fijn schuurpapiertje. Uiteraard met het schuurmachine'tje gedaan, zelfs met deze tool heeft het me heel wat tijd gekost !

Hij ziet er weer leuk uit, zal morgen even een foto maken.
Bedankt voor de tips.
Groeten
 
Zo'n kuntstof tank spuiten heeft weinig zin.
Het kunststof ademt waardoor er geen enkele lak lang zal blijven zitten.
Daarom zitten in de tankstickers ook allemaal gaatjes zodat de damp kan ontsnappen achter de stickers.
 
Spuiten krijg je eigenlijk alleen netjes op een nieuwe tank die nog niet in aanraking is geweest met benzine. Kwestie van de goede lak gebruiken. Op een gebruikte tank kan je het vaak vergeten. De binnenkant coaten met een product als bijvoorbeeld tankcure heeft geen zin, want dit hecht niet op kunststof.

Dat werkt zoals al eerder vermeld is niet met die kunstof tankjes omdat deze ademen. Je lak valt er dus hoe dan ook weer vanaf.
 
Dat werkt zoals al eerder vermeld is niet met die kunstof tankjes omdat deze ademen. Je lak valt er dus hoe dan ook weer vanaf.

Klinkt plausibel. Ik dacht vroegah altijd dat het de benzine was die in de loop der tijd in het materiaal was getrokken en hechting onmogelijk maakte.

De meeste kunststof tanks die ik hedendaags tegenkom zitten onder een kunstofcover, of onder de stickers.
 
ik heb de makelijkste oplossing kost ongeveer 5 euro gebruikt eens rem vloeistof en de juiste is dot4 deze vreet geheel je lak er af ma tast geen kunstof od de lak van de kunstof aan ma verwijdert zeer makelijk met doek en kwast verf en primers .

na dit alles kun je hem goed afspoelen met warm water en spuit hem vervolgens in de cilicone sprai dan ziet die er als nieuw uit dit is mij al 4x met suc6 gelukt mvg pretkeet
() ben dislecties
 
Van verfafbeit wordt dit type kunststof niet week. Dit geldt alleen voor het kunststof waar een benzinetank van gemaakt is. Kunststof soorten die voor kappen/spatborden zijn gebruikt kunnen er niet tegen!!!
Heb zelf meerdere crossmotortanks op die manier van verf ontdaan. Daarna het bovenste laagje kunststof met een los stanleymesje er af schrapen (als je dat in de vingers hebt, heb je heel snel de oorsponkelijke kleur weer terug). Vervolgens schuren tot je niet meer kan....

Alleen, helaas is er tegenwoordig een stofje uit verfafbeit gehaald (vanwegen mileueisen), dus zo werkzaam als ze voor 2 a3 jaar terug waren, zijn ze niet meer(het spul wat in nederland verkocht wordt iigv).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan