Suzuki gn250 motorisch in orde krijgen. ombouwen naar bobber

Mudde

Rookie
20 sep 2012
6
0
Lekkerkerk
Goedenavond,

Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Elgar Mudde, woon in lekkerkerk en verkoop machines voor de staal en aluminium industrie.

Sinds kort ben ik de eigenaar van een Suzuki GN 250 uit 1988, die ik wil kaalstrippen en ombouwen naar een leuk bobbertje! ( dus zal wat originele onderdelen overhouden )
Maar voor ik aan het slijpen lassen en dergelijke begin wil ik graag dat hij motorisch goed loopt!

Nu zit ik met het volgende probleem:

Soms loopt de motor prima, koud of warm , hoge of lage touren etc. Maar soms ook niet ( motor gaat pingelen, pakt niet op en gaat misvuren ) en daardoor is het moeilijk zoeken naar de oorzaak.

Luchtfilter is schoon, carburateur is schoon en ziet er erg netjes uit, inlaatspruitstuk vervangen, nieuwe bougie, ontsteking staat op tijd( elektronisch geregeld) gecontroleerd met stroboscoop. Dus de basis gehad denk ik, nu wil ik de cilinder openhalen om de zuiger en de kleppen te bekijken ( weet wel hoe de stelling van de kleppen anders gezet kan worden maar weet eerlijk gezegd niet op welk punt ik de klepspeling precies moet weten?

Dus heeft iemand ideeën of zoiets al een moeten oplossen : alles is welkom

Groeten Elgar
 
Hallo Elgar,

Mogelijk is de CDI de oorzaak van deze problemen. Omdat de motor met tijden blijkbaar perfect loopt
denk ik niet dat je de oorzaak in het motorisch gedeelte moet zoeken, maar in de carburatie en/of het electrisch gedeelte.
Er van uitgaande dat de carburateur schoon en goed afgesteld is, het geregeld goed lopen is daar een aanwijzing voor, blijft de ontsteking over. CDI is niet vaak stuk, maar is dit het geval, dan zijn de klachten divers.
Advies electronische aansluitingen schoonmaken en met vochtafdrijvend middel behandelen, daarna nog eens proberen. Blijvend klachten CDI controleren op waarden of misschien makkelijker een andere CDI uitproberen. (Ik heb er nog wel een).
 
De cdi stuk? Het komt niet vaak voor, ik heb er ooit wel eens een laten doormeten omdat de aansluiting voor het alarm niet in mijn schema stond....

Als je denkt aan iets elektrisch, moet je het ook eens zoeken in de vorm van een slecht contactje of een rotte bobine. Als je aan de bobine denkt is tijdelijk vervangen de makkelijkste optie.
Wat ook een probleem kan zijn: de vlotternaalden willen wel eens verslijten. Dan dichten ze negen van de tien keer goed af, en af en toe lekken ze. Dat moet te zien zijn aan overmatig veel benzine op de slecht draaiende momenten (een zwarte rookpluim, lekkage die je in het luchtfilter terugvindt.).
Een ander dingetje is de benzinekraan. Deze zijn vacuum gestuurd en heel vaak wil die vacuumsturing wel eens weigeren. Er zit een stand "pri" op de kraan, als hij een slecht moment heeft en het gaat over als je de kraan op "pri" zet, is de kraan versleten.
De kraan vervangen door een ouderwets open-dicht-reserve exemplaar is ook mogelijk.
 
Goedemiddag,

@resi en sav

Ik heb inmiddels de carburator nogmaals gereinigd en mijn gasnaald een standje hoger gezet, dit omdat ik het gevoel heb dat hij soms niet snel genoeg benzine krijgt als ik gas geef. Eigenlijk was het eerste wat ik heb gedaan alle contacten gereinigd en ingespoten met contactspray. Ook heb ik mijn inlaatspruitstuk vervangen, zag er niet best uit en had nog een nieuwe liggen. Ik heb het werkplaatshandboek, de waarden van de CDI lijken goed, al kan ik het niet meten wanneer de motor slecht loopt. De bobine is reeds vervangen door een goedgekeurde tweedehands.
Ik heb heb indd wel het idee dat ik op de slecht lopende momenten veel onverbrand mengsel in mijn uitlaat krijg (ploffend en slissend geluid zeg maar) , geen nat luchtfilter en geen rookpluim. Toch wil ik die lekkage van de vlotternaald eens bekijken, kun je hier meer over vertellen? Ik denk dat het niet aan de bezinekraan licht, er zit reeds een kraan op met : open dicht, reserve en geeft continu een volle slang. Maar ga er wel naar kijken!

Wel heb ik het idee dat de cilinderkop, in en uitlaatpoorten erg vervuild zijn met roet. Heeft dit erg slechte effecten of moet dit niet een oorzaak zijn?

Het aanbod om een CDI uit te wisselen vind ik prachtig, snap de MF bezoekers nu al :) ik ga eerst mijn best doen er uit te komen maar zou het waarderen als ik er niet uitkom!!

Gr. Elgar
 
Ik heb een paar keer een lekkende vlotternaald gehad. Ik merkte dat op verschillende manieren: de Savage verzoop. Tijdens dit verzuipen kreeg de motor een extreem rijk mengsel wat voor mensen die achter mij reden zichtbaar was als een zwarte pluim. Dit verzuipen was niet continu, hij functioneerde ook vaak goed. Het begon heel irriterend als eens in de zoveel weken en langzaam aan kroop de frequentie omhoog.

Een andere motor (Yamaha Virago) had naast lekkende vlotters ook een lekkende benzinekraan: het vacuumgestuurde deel sloot niet goed af. Bij deze motor merkten we het doordat hij ook korte, slecht lopende momenten had en het oliepeil steeg.... Bleek de benzine via de vlotterkamer, langs de zuiger het carter in te lopen. De olie stonk dus ook naar de benzine.

En ik heb het met mijn GS500 ook gehad. Dan begint hij "op een pit te lopen" en uit het aftapslangetje van de luchtfilterkast druppelt dan een zwarte prut die ernstig sterk naar benzine ruikt.

In alle drie de gevallen heb ik de naald(en) en de zitting(en) door origineel spul vervangen. Ook hadden alle drie de motoren hele zwarte bougies, in die paar minuten slecht draaien krijg je zo veel aanslag dat het niet direct weer wegbrandt als hij weer lekker loopt.

Als de benzinekraan goed functioneert, is het niet nodig daar iets aan te doen. De vacuumgestuurde versie kan dankzij een hangend membraam te weinig benzine geven (of niet helemaal afsluiten 8-) ) maar een normale kraan zal al snel dat miezerige straaltje benzine wat een GN250 nodig heeft kunnen leveren.

De vervuiling van de poorten is voor mij een indicatie dat er iets met de brandstof niet in orde is. Op een of andere manier krijgt hij veel te veel brandstof en een lekkende vlotternaald kan een van die manieren zijn. Als de motor eenmaal goed in orde is, zal een stukje vol gas scheuren het meeste kool wel wegbranden. Met zo'n powerhouse moet dat wel mogelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen, dat is een zeer duidelijk verhaal! Heb gisteravond na alles nogmaals gereinigd te hebben alles weer gemonteerd! En stand van gasnaald dus iets verhoogd. Klein testrondje gereden en de motor liep een stuk beter. Nu is het alleen de vraag of dit zo blijft als ik wat langer rij (klachten komen niet altijd voor) , mijn bougie heeft nog wel wat zwarte kleur dus daar ga ik over een langere afstand nu goed naar kijken. Mocht de motor nu goed lopen dan gaat de motor helemaal uit elkaar en ga ik denk ik wel het blok openen en de cilinder. Het bouwen en sleutelen is namelijk wel het leuks aan een gn250 ;) . Vanwege een gescheurde uitlaat ga ik nu eerst een nieuwe rvs uitlaat maken!
Ik wil een box onder mijn blok maken waar de twee uitlaten samenkomen en er dus tegendruk wordt gecreëerd en wat decibel wordt weg genomen. Ook wil ik een klein conisch hulsje maken in het begin van de uitlaat zodat bij het sluiten van de kleppen er minder ongebruikt mengsel wordt terug gezogen in de cilinder.

Ik ga het project ook bijhouden met foto's om er een verslagje van te kunnen maken op MF.
Maar nu eerst maar eens wat meer doortesten, misschien ben ik er nog lang niet.

Prettig om feedback te krijgen van MF's

Mocht het roet niet vanzelf wegbranden, kan ik dat dan gemakkelijk verwijderen met staalborstels ?

Gr. Elgar
 
Beter laat dan nooit
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan