Start niet na eerdere problemen... Enig idee?

Patrick08

MF'er
12 okt 2011
65
0
Berkel en Rodenrijs
Goedenavond mede forum-ers,

Ik ben al jaren actief en toch is dit pas mijn eerste berichtje, heb verder altijd alles kunnen vinden en ben goed op weg geholpen waarvoor mijn dank! :} Toch heb ik nu een vraag waar ik zo even niet weet waar ik dit moet zoeken op het forum, bij deze...

Vandaag ben ik met mijn GS500 ('92) op weg gegaan en had weinig problemen, tot het moment dat ik met een lekker gangetje op de snelweg reed richting huis. Niets gemerkt en opeens hield hij in alsof er geen vermogen meer was, dus ik de vluchtstrook op waarna de motor afsloeg op het moment dat ik was uitgerold. In eerste instantie dacht ik dat er geen brandstof meer in de tank zat maar toen ik dit nakeek bleek er gewoon nog wat in te zitten, dus gewoon geprobeerd opnieuw te starten. Zelfs met de choke erbij bleef hij stotteren en liep het toerental weer terug waarna ik maar even heb gewacht tot het blok misschien wat zou afkoelen (weet niet waarom, was 1e reactie :? ). Na verloop van tijd kon ik hem gewoon starten en liep het blok netjes als vanouds waardoor ik richting huis kon rijden. Na een paar km begon de motor te stotteren, het toerental rees omhoog, hij ging af & toe tikken en begon hij een gek 'rauw' geluid te geven, bij het eerstvolgende stoplicht sloeg hij af en kreeg ik hem niet meer aan de praat...

Gelukkig was ik al bijna thuis waardoor het een paar minuutjes lopen was, maar ik zou niet weten waar ik het zou moeten zoeken en wat er aan de hand is. Ik kan de standaard technische dingetjes vaak zelf wel (met hulp van dit forum ;) ), maar ben geen echte techneut/monteur. Weten jullie wellicht wat er aan de hand is en of ik dit zelf kan verhelpen?

Alvast bedankt!

Gr Patrick
 
In eerste instantie dacht ik aan een brandstof tekort (vuil, of iets kapot in carbs).

Nou kan het zijn dattie beroert is gaan lopen doordat het blok op 1 cilinder loopt oid, als gevolg van brandstof tekort. Dat zou dat dat tikken en rauw geluid kunnen verklaren, maar daar ben ik niet zo heel zeker van.

Check eens de basis: voldoende olie?
Bougies ok?
Loopt brandstof goed door?
Niks los?

Ev kun je het blok laten draaien zonder te laten lopen (bijv met bougies er uit, in versnelling draaien aan achterwiel), om te kijken of er niet iets van blokschade is.

Uitlaat controleren.

Nou ja, dat soort dingen.
 
In eerste instantie dacht ik aan een brandstof tekort (vuil, of iets kapot in carbs).

Nou kan het zijn dattie beroert is gaan lopen doordat het blok op 1 cilinder loopt oid, als gevolg van brandstof tekort. Dat zou dat dat tikken en rauw geluid kunnen verklaren, maar daar ben ik niet zo heel zeker van.

Check eens de basis: voldoende olie?
Bougies ok?
Loopt brandstof goed door?
Niks los?

Ev kun je het blok laten draaien zonder te laten lopen (bijv met bougies er uit, in versnelling draaien aan achterwiel), om te kijken of er niet iets van blokschade is.

Uitlaat controleren.

Nou ja, dat soort dingen.

Toch het brandstof tekort waar ik in eerste instantie ook aan dacht...? Ik wilde er sowieso nog wat bijgooien maar opzich zou dit niet het grootste euvel moeten zijn gezien er nog zo'n 1/3 in zat. Morgen maar even met de jerrycan op stap.
Of er niets los zit en voldoende olie heb ik al nagekeken, daar heb ik niets geks aan kunnen vinden. Maar zal zeker nog verder kijken, ook naar de bougies en de eventuele blokschade. Bedankt voor de tip, hopelijk helpt het me wat op weg...

Ik weet niet of je Carberateur mogelijk bevriest door de lagere tempeturen ?

Ik wilde juist het hele gebeuren wat laten afkoelen door de hogere temp, het begon tuurlijk op het moment dat ik al een stuk had gereden... Mocht het zijn dat de carburateur bevriest, treedt dit voorafgaand bij het starten op denk ik?
 
Heb hetzelfde ook eens gehad met de GS500E destijds. Ook op de snelweg, was een rij bumperklevende vrachtwagens aan het inhalen en bwoaaaaap deed niets meer.

Daarna ook af laten koelen en volgas naar huis gereden, dacht dat het een vuiltje in een van de carbs gehad want daarna heb ik er nooit meer last van gehad. :P
 
Heb hetzelfde ook eens gehad met de GS500E destijds. Ook op de snelweg, was een rij bumperklevende vrachtwagens aan het inhalen en bwoaaaaap deed niets meer.

Daarna ook af laten koelen en volgas naar huis gereden, dacht dat het een vuiltje in een van de carbs gehad want daarna heb ik er nooit meer last van gehad. :P

Toevallig! Gelukkig zat ik niet in zo'n situatie, lijkt me knap lastig :P Maar niet te maken gehad met het stotteren en dat hij vervolgens helemaal niet meer startte? En verder geen problemen met de hoeveelheid brandstof?
 
Toch het brandstof tekort waar ik in eerste instantie ook aan dacht...? Ik wilde er sowieso nog wat bijgooien maar opzich zou dit niet het grootste euvel moeten zijn gezien er nog zo'n 1/3 in zat.
:')

Ik bedoel niet dat er te weinig in je tank zit, maar dat de cilinders te weinig brandstof in het mengsel krijgen. Een carburatieprobleempje dus :Y
Morgen maar even met de jerrycan op stap.
Of er niets los zit en voldoende olie heb ik al nagekeken, daar heb ik niets geks aan kunnen vinden. Maar zal zeker nog verder kijken, ook naar de bougies en de eventuele blokschade. Bedankt voor de tip, hopelijk helpt het me wat op weg...Ik wilde juist het hele gebeuren wat laten afkoelen door de hogere temp, het begon tuurlijk op het moment dat ik al een stuk had gereden... Mocht het zijn dat de carburateur bevriest, treedt dit voorafgaand bij het starten op denk ik?

Nee, dat gebeurt alleen bij het rijden (de rijwind koelt af).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:)

Ik bedoel niet dat er te weinig in je tank zit, maar dat de cilinders te weinig brandstof in het mengsel krijgen. Een carburatieprobleempje dus :YNee, dat gebeurt alleen bij het rijden (de rijwind koelt af).

Beginnersfoutje, laten we het daar op houden ;) Zal hem sowieso eraf halen en kijken of het een schoonmaakbeurt nodig heeft of dat het wellicht iets gecompliceerder ligt...
Hoe zou je kunnen nagaan of de carburateur wel degelijk 'bevriest' door het rijden? Verklaart eventueel wel waardoor ik even kon rijden na het wachten, door de warmte van het blok e.d. Maar dan zou dit evt ook te herkennen zijn aan de bougies neem ik aan? Nogmaals, wilde die sowieso even nakijken...
 
Beginnersfoutje, laten we het daar op houden ;) Zal hem sowieso eraf halen en kijken of het een schoonmaakbeurt nodig heeft of dat het wellicht iets gecompliceerder ligt...
Hoe zou je kunnen nagaan of de carburateur wel degelijk 'bevriest' door het rijden? Verklaart eventueel wel waardoor ik even kon rijden na het wachten, door de warmte van het blok e.d. Maar dan zou dit evt ook te herkennen zijn aan de bougies neem ik aan? Nogmaals, wilde die sowieso even nakijken...

Wat er ook aan de hand is, carb icing lijkt me niet aan de orde. Het was vandaag een graad of 13 a 15, te warm dus. Bovendien had je al een stuk snelweg gereden, waardoor het blok ook al te warm is voor carb icing.

Doe wat Martell aangaf, controleer of ie benzine krijgt (vanaf de tank, filters, leidingen, vlotters, carbs) en de vonk goed is.
 
Laatst bewerkt:
Wat er ook aan de hand is, carb icing lijkt me niet aan de orde. Het was vandaag een graad of 13 a 15, te warm dus. Bovendien had je al een stuk snelweg gereden, waardoor het blok ook al te warm is voor carb icing.

Doe wat Martell aangaf, controleer of ie benzine krijgt (vanaf de tank, filters, leidingen, vlotters, carbs) en de vonk goed is.

Ik weet niet hoe laat je reed? Maar ik had op mijn Bandit altijd last van carbicing als het buiten rond de 8-9 graden was! Maakte niet uit of ik 20km of 200km had gereden (Bekend probleem van de bandit, weet niet of dat ook zo is bij de gs? kenners??)

Als je in de namiddag/avond heb gereden gaat het al best richting die temperaturen.
 
Ik weet niet hoe laat je reed? Maar ik had op mijn Bandit altijd last van carbicing als het buiten rond de 8-9 graden was! Maakte niet uit of ik 20km of 200km had gereden (Bekend probleem van de bandit, weet niet of dat ook zo is bij de gs? kenners??)

Als je in de namiddag/avond heb gereden gaat het al best richting die temperaturen.

Het was zondag in de middag, denk rond een uurtje of 2... Zou best kunnen maar op dit moment kan ik dat nog niet uitsluiten, heb door studie & werk nog niet de tijd kunnen vinden om er naar te kijken. Helaas want het zou nu nog mooi weer zijn om af & toe een ritje te maken '(
 
Ik denk echt dat je gewoon te weinig benzine had. De oudere gs500e'tjes hebben een tank van 17 liter waarvan 5 liter reserve (ik weet niet welke verhouding jouw gs500 heeft, maar waarschijnlijk iets soortgelijks). Dus dan klopt die 1/3 wel. Ik schrok me rot de eerste keer, reed op de snelweg ook vermogensverlies stotteren en alles terwijl ik gewoon benzine in mijn tank had zitten. Die verhouding van normale inhoud en reserve slaat helemaal nergens op bij die oudere gs'jes, maar ik denk dat als je hem gewoon op de reserve had gezet je vrolijk door had kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Zo, het is al weer een tijdje terug maar ik sta nog steeds voor een raadsel :?

Paar weekjes terug met de vorige eigenaar (tevens een vriend van me) een goede dag voor uitgetrokken om nu eens goed te kijken naar eigenlijk alles behalve het blok. Onderdelen nagelopen en uit elkaar gehaald maar niets geks of ook maar iets van vervuiling te zien; vonkte goed, benzine liep overal goed door, carbs waren schoon, olie in orde, etc... Hierna nog even de accu doorgemeten (die iets beneden de 12V was trouwens), waarna we maar probeerden te starten. Na wat gerommel en even proberen sloeg hij aan en liep alles als een zonnetje |(

Snap er niets van maar gelukkig tot dusver nergens last van, helaas dat ik nu nog niet weet wat er aan de hand was...
 
Ik denk echt dat je gewoon te weinig benzine had. De oudere gs500e'tjes hebben een tank van 17 liter waarvan 5 liter reserve (ik weet niet welke verhouding jouw gs500 heeft, maar waarschijnlijk iets soortgelijks). Dus dan klopt die 1/3 wel. Ik schrok me rot de eerste keer, reed op de snelweg ook vermogensverlies stotteren en alles terwijl ik gewoon benzine in mijn tank had zitten. Die verhouding van normale inhoud en reserve slaat helemaal nergens op bij die oudere gs'jes, maar ik denk dat als je hem gewoon op de reserve had gezet je vrolijk door had kunnen rijden.

Oke, apart! Maar niet veel later heb ik er nog benzine bij gegooid en bleef het probleem zich herhalen, dan zou het hier niet aan kunnen liggen lijkt mij...? Sowieso wel goed om te weten wat die verhouding ongeveer is, dankje :)
 
Mooi dat ie het doet dan! Na de hele winter stil gestaan te hebben heeft het probleem zichzelf opgelost... toch wonderlijke dingen, die motoren. Wel gek dat je hem met zo'n lege accu nog aan de praat hebt gekregen.

Veel rijplezier *O* :]
 
Ja blijkbaar, maar voor je gevoel wil je toch weten wat het euvel was... En de accu was trouwens niet helemaal ontladen, weet niet precies meer wat de multimeter aangaf maar het was blijkbaar genoeg om te kunnen starten!
Gaat verder (hopelijk) wel goedkomen, bedankt ;)
 
Een bekend probleem van die GS jes is dat de vacuum gestuurde benzinekraan soms niet geheel open gaat.
Bij snelweg gebruik trekken de carbs leeg en stopt de motor.
FF laten staan en hij loopt weer.
De benzinekraan op de PRI stand zetten voorkomt het probleem.
Je kan het in iedergeval simpel uitesten of dit het probleem is.
Als hij goed loopt dan moet de benzine kraan gereviseerd worden en/of de vacuumslang op lekkage getest worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan