BMW Sportboxer topic - deel 16 (nog steeds luchtgekoeld)

Status
Niet open voor verdere reacties.

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook
.

:W :W


topicbanner_zpsce3bc572.jpg


deel 1 | deel 2 | deel 3 | deel 4 | deel 5 | deel 6 | deel 7 |

deel 8 | deel 9 | http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/228243// (deel 10) | http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/245236// (deel 11) | deel 12 | deel 13 | deel 14 |
deel 15




MF_banner_Welkom.png


Dit topic is opgezet vanwege het enthousiasme dat er bestaat voor de BMW boxer-motor. En dan met name voor de sportievere versies vanaf de R1100S tot en met de HP2 Sport.

Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. We hebben geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost.
Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links.


Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst of diashow?
Post het even (incl. bouwjaar, kleur & foto), dan voegen we je toe! Ben je niet (meer) in het bezit van een sportboxer? Ook dan ben je hier van harte welkom!



MF_banner_Activiteiten.png


** er zijn geen activiteiten gepland**



MF_banner_Modellen.png



R 1100 S

De R1100S was voor zijn tijd een nogal eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas helemaal geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Vooral op bochtige wegen. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen.

Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen.
De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten.

De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Deze cardan heeft een reactiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en rem reakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.

De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming.

Optioneel is een sportpakket welke je kunt herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) ;)

Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.


Aankoop en aandachtspunten

De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Er is een geval bekend waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:

De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.

Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben.

Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis).

Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".

Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.

Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.


Leesvoer en handige links




R 1200 S

De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op : de R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. De R1200S heeft ook (af-fabriek) mogelijkheden voor een kofferset. Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.

Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor waar onderhand ook al wat aftermarkt spullen voor verkrijgbaar zijn.

De R1200S had zijn marktintroductie in mei 2006, en de eerste fietsen zijn zo'n beetje juni/juli van dat jaar op kenteken gezet (demo's uitgezonderd natuurlijk).

In de loop van de jaren heeft de R1200S zich eigenlijk bijzonder onopvallend gedragen. Veel zijn er in Nederland (wereldwijd eigenlijk) niet van verkocht, en echte structurele probleem dingetjes zijn bij R1200S niet boven water gekomen.

Ben je een liefhebber van een sportieve rijstijl (of van circuitdagen) dan schiet vooral de voorvering van de R1200S te kort. Vooral bij de optionele Öhlins is de achterdemper multi-instelbaar, maar helaas zit aan de voorkant maar 1 stelknopje, en die beïnvloedt dan gelijk de in- en uitgaande demping. In de af-fabriek setting is vooral de Öhlins afgeveerde fiets veel te soepel om snel bochtjes mee te kunnen ronden. Menig R1200S eigenaar heeft daarom al wijzigingen aan de vering laten uitvoering.
De Öhlins veren zijn trouwens aan te passen aan de wensen van de klant ; dus je hoeft niet automatisch naar een ander merk over te stappen.

Ook een punt van veel discussies is het stationair lopen van de (standaard) R1200S. Af en toe voelt het alsof er op anderhalve cilinder stationair gedraaid wordt. Erg ‘bonkerig’, en niet regelmatig. De oorzaak ligt in het zeldzaam arm lopen van de motor, in combinatie met een (voor een boxer) vrij hoge compressie. Dat arm lopen is bewust gedaan om maar te kunnen voldoen aan allerlei Euronormen op emissiegebied. Datzelfde arm lopen beïnvloedt eigenlijk het hele motorkarakter door de toeren heen. De montage van bijvoorbeeld een http://www.tovami.com/tekst.asp?id=19 (RapidBike module) brengt een totaal ander motorkarakter aan het licht. En het eventuele fine-tunen van deze RapidBike (bijvoorbeeld via Ruud Frederiks geeft je een motor terug zoals het had moeten zijn. De investering is ongeveer 550 euro, maar het rijplezier daarna onbetaalbaar. (filmpje).

Verwijdering van de katalysator bij de R1200S geeft nog meer bonuspunten. Dat laten vervallen van de katalysator kan eenvoudig door het kopen van een set andere uitlaatbochten (bijvoorbeeld van Laser, Bos, of Akrapovic), maar het is ook heel goed te doen om de katalysator te verwijderen uit de standaard bochten. Zonder die kat. win je enorm aan koppel in het midden toerengebied ; dus net dat gebied waar je eigenlijk op straat vrij veel rijdt, en waar nou net de standaard arm afgestelde boxer niet helemaal 'fris en fruitig' op het gas reageert.

Zoals gezegd ; eigenlijk doet een R1200S dat wat hij moet doen, zonder model specifieke gebreken.



Leesvoer en handige links

  • R1200S introductiefilm
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=371&Itemid=9 (Met een R1200S de Dolomieten in)
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=372&Itemid=87 (Memjet module voor uw 1200 boxer)
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=370&Itemid=40 (Superbike stuurombouw voor de R1200S)
  • http://www.helibars.com/product/r1200s (Helibars stuurverhoging R1200S)
  • R1200S folder



HP2 Sport

BMW haar (vooralsnog) laatste wapenfeit op sportief boxergebied. Het frame heeft als basis het R1200S frame, echter zonder dat in het oog springende (aluminium) achterframe. Het carbon zitgedeelte, incl. ophanging van de uitlaat is nagenoeg zelfdragend ; evenals het kuipwerk rondom de koplamp. Daar waar de R1200S nog een compleet 'kuipframe' heeft, is het bij de HP2Sport dus zelfdragend. Vanwege dus dat zelfdragende 'achterdeel' ; is het meenemen van een duo op een HP2 Sport derhalve ook niet mogelijk. De vraag rijst ook gelijk: wil je wel een duo mee op een HP... :N (en dat rijmt ook nog...)

Op motorisch vlak verslaat de HP2Sport de R1200S met nog eens (nominaal) 11 PK meer. Honderddrieendertig dus, i.p.v. 122. Waar de R1200S pas leuk begint te lopen vanaf zo'n 6500 toeren, zit het koppel van de HP2 Sport al op zijn maximum bij een lager toerental, dan bij de R12S. En dat is best (ook weer) verrassend, gezien de hard-core sportmotor die het toch eigenlijk moet zijn. Het blok is tevens minder breed dan bij de andere 1200 boxer-modellen, en de grote verrassing zit 'm eigenlijk aan de binnenkant. Compactere verbrandingskamers, hogere compressie, terug naar 1 bougie per cylinder, en als allergrootste verrassing : dubbel bovenliggende nokkenassen!

Een unicum destijds bij de introductie van de BMW-boxermotor.

Uiteraard is er t.o.v. de 'gewone' R1200S veel meer aangepast. De gasklephuizen zijn bijvoorbeeld anders van vorm, de aanzuigbuizen naar het luchtfilter toe zijn een maatje groter, het uitlaatsysteem is anders vormgegeven, en hoewel het basisblok (bij een vierpitter zou je spreken van het onderblok...) van de HP hetzelfde lijkt als bij de R12S, is ook dat niet gelijk !

Het complete kuipwerk is van carbon, de velgen zijn de gesmede, lichtgewicht exemplaren uit de HP-serie, en het zichtbare aluminium van voetsteunen en kroonplaat, is fraai freeswerk. Zelfs de kleppendeksels zijn gemaakt van het ultralichte carbon !

Al met al een behoorlijk exclusieve boxer, met een al even exclusief prijskaartje.
De levertijden waren enorm lang, en de enig geleverde af-fabriekskleur was/is blauw in combinatie met wit.

BMW-traditie-getrouw is de HP2 Sport ook leverbaar met (uitschakelbaar) ABS, en zgn. quickshiftschakeling (opschakelen bij hoge toeren, zonder de noodzaak zelf de koppeling te hoeven bedienen, en zonder zelf gas terug nemen!) Ten opzichte van de R1100S en de R1200S heeft de HP2 Sport als eerste sportboxer standaard een compleet digitaal dashboard.

Voor het modeljaar 2010 werd er een gelimiteerde uitvoering 'op poten' gezet. Tien stuks komen er via het BMW-kanaal naar Nederland, en in totaal zijn er voor de hele motorrijdende wereld 400 stuks beschikbaar. De kleuren komen overeen met die van de LeMans racer. Technisch veranderde er echter niets t.o.v. de 'gewone' HP2 Sport.

2010-bmw-hp2-sport-m-2_800x0w.jpg




Leesvoer en handige links




MF_banner_TechnischeInformatie.png


R 1100 S

  • cilinderinhoud : 1085 CC
  • boring x slag : 99 x 70,5 mm.
  • vermogen : 98 PK bij 7500 toeren per minuut
  • koppel : 97 Nm bij 5.750 toeren per minuut
  • gewicht : 208 kilo droog
  • gewicht : 229 kilo rijklaar


R 1200 S

  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 122 PK bij 8250 toeren per minuut
  • koppel : 112 Nm bij 6800 toeren per minuut (fors hoger toerental dan bij de R1100S)
  • gewicht : 190 kilo droog (18 kilo lichter dan de R1100S)
  • gewicht : 213 kilo rijklaar


HP2 Sport

  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 133 PK bij 8.750 toeren per minuut
  • koppel : 115 Nm bij 6000 toeren per minuut (fors lager (!) toerental dan bij de R1200S)
  • gewicht : 178 kilo droog (12 kilo lichter dan de R1200S, en 30 verschil met de R1100S)
  • gewicht : 199 kilo rijklaar



Onderdelenlijsten & explosietekeningen




MF_banner_Accessoires.png


De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn.




Uitlaten




Vering en demping




Banden, accu's en onderhoud

  • Accuhandel Utrecht
  • http://www.mamut.com/AFS_Motorparts (AFS Motorparts)
  • http://www.reifenversand.com/shop_eng/query.php?cp_sid=496808013481&cp_pid=39706&cp_cat=5&cp_tpl=mr_detail.html (Reifenversand (DE))
  • SaBra Geldermalsen



Tuning




Navigatie en communicatie

  • https://www.aspidshop.com/export/store/default.php (Aspid Shop)
  • Baehr
  • http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html (Dirtbike)
  • Expansys
  • http://www.globalpositioningsystems.co.uk/ (Global Positioning Systems (UK))
  • GPS.tv
  • http://www.mo2bike.nl (Mo2bike)
  • Sportextreme
  • Waypoint (GPS.nl)



Race & circuit




Diversen


[*]Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reactiestang van een R 1100 GS i.p.v. een alu-reactiestang. Deze is dezelfde lengte (365mm i.p.v. 385mm) als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Voor minder dan 40 euro moet je kunnen slagen.

  • http://users.pandora.be/bockie/ (Bockie's S site)
  • http://www.cfranz.it/ (Cfranz)
  • Micapeak
  • Einbeck (DE)
  • S-Boxer (DE)
  • http://www.s-boxer.lu/ (S-Boxer (LU))
  • http://www.zeggel.de/seite1.htm (Zeggel (DE))




MF_banner_EigenarenR1100S.png



  1. afterburn
  2. ArjanC
  3. Arrewald
  4. avi 46
  5. bjlevi
  6. bmwfan
  7. bokkepruik
  8. Bomberman
  9. Bor "S"
  10. BosB
  11. Boxer-twin
  12. Bozzma
  13. Bugboy
  14. Braam
  15. Bredebeier
  16. C-Bass
  17. coolhand
  18. Daniell1987
  19. Dark_Falcon
  20. -Dennis-
  21. De Stuurman
  22. DirkB
  23. ducable
  24. d'Ouwe
  25. Dropje73 (R1100S met zijspan !)
  26. Duke_of_biohazard
  27. Ernstvv
  28. Fluitketel
  29. Frankietaz
  30. Freeez
  31. Hayke70
  32. hremie
  33. Hugo75
  34. Jean du Lac
  35. jifu-dax
  36. joopvfr
  37. jrjacobs
  38. JS & JH BIKE DRIVER
  39. Koentjuh
  40. lichthuis
  41. littleloony
  42. lodinho
  43. Luna85
  44. marc lenssen
  45. MarcoR1100
  46. Markvb
  47. MaT-IcE
  48. Max_adrenaline
  49. Mitch
  50. motormaniac58
  51. PatBack
  52. paultje89
  53. Péétje Brik
  54. piet piercing
  55. RikV
  56. ~rookie_rm~
  57. S muis
  58. sembo
  59. sjnaak62
  60. sjool
  61. slonzebons
  62. Smarkie68
  63. SR_1100S
  64. SQR on
  65. Swientie
  66. Tapey
  67. thaMini
  68. TheChief
  69. Thundercatter
  70. Thomaselli
  71. Toolman
  72. vaertlander
  73. Victor Alpha
  74. Willem653
  75. Wobbert (Hartenjager 1)
  76. Yellow S
  77. Zjimmie





MF_banner_EigenarenR1200S.png


  1. Beemer
  2. Brabants
  3. dabber
  4. Gvdp
  5. Joost2
  6. Karoshi
  7. markkbm
  8. Musfed
  9. RoLoo
  10. S-Bimmer
  11. SPietW
  12. tuony
  13. bmwokkie
  14. waxy
  15. Lexr




MF_banner_EigenarenHP2Sport.png



  1. frake
  2. Mr_Sloo
  3. Stampertje_35




SLIDESHOW (soort van diaserie waar uw Sportboxer ook in voorbij kan komen)



Laatste Nieuws :

Inmiddels is de vloeistof gekoelde boxer een feit. Oktober 2012 was de introductie op de twee jaarlijkse INTERMOT.

Een blok met voor BMW-boxer-begrippen een hoop noviteiten.

Vloeistofkoeling, een ‘natte’ koppeling aan de voorzijde van het blok ipv achterzijde. Een dynamo die niet meer boven op het blok staat, en met een riem wordt aangedreven, maar keurig een dynamo op een krukaspoelie, en dan ook gelijk aan de achterkant van het blok.

Tevens delen versnellingsbak en carter nu dezelfde olie.


voorkantwasserboxer_zps8f24b007.jpg



fimpje van de Wasserboxer
 
Laatst bewerkt:
Yep ben dr ook weer bij..... en nog wel als tweede! Niet slecht van mezelf :P
 
ik lees weer mee.

zaterdag in de eiffel wezen spelen.
met regen, das ook best lache.
je gaat uiteindelijk steeds harder.

zaterdag nacht opgehaald met een aanhanger.

me koppeling deed niks meer .
raakte olie kwijt, schijnt een rubbertje in de bak te wezen.

iemand een idee of het een groot karwei is.
 
ik lees weer mee.

zaterdag in de eiffel wezen spelen.
met regen, das ook best lache.
je gaat uiteindelijk steeds harder.

zaterdag nacht opgehaald met een aanhanger.

me koppeling deed niks meer .
raakte olie kwijt, schijnt een rubbertje in de bak te wezen.

iemand een idee of het een groot karwei is.

Nouja, lekkende bak t.h.v. de koppeling houdt sowiesow in dat de bak moet worden voorzien van nieuwe keerringen, en dat er een nieuwe koppeling in moet. + de arbeidsuren denk ik dat je goed zuur bent eigenlijk.
 
nee, ik verwoord het verkeerd denk ik .
het koppelings systeem zit een lekkend rubber.

het is niet de bak die lekt
 
nee, ik verwoord het verkeerd denk ik .
het koppelings systeem zit een lekkend rubber.

het is niet de bak die lekt
Wat Tom al zegt, hele achtertrein moet er af. Nieuwe koppeling, want de droge plaat is niet meer zo droog. Keerring(en) vervangen en alles in omgekeerde volgorde weer monteren.

Aardig kostenplaatje. Sterkte.
 
Ik had een mamola met dat bekrachtigde remsysteem maar ik komen er niet aan wennen als ik echt hard reed...
Dus is die replica de deur uitgegaan en heb ik sinds 2 weken weer een echte S: een monospark zwarte versie. 8-)

En het gekke is; deze loopt sneller naar de 240 dan die twinspark :? Weliswaar zit er een rapid bike op,maar vind het toch frappant hoe deze door de versnellingen heen dendert :9~ :9~

full
 
Ik had een mamola met dat bekrachtigde remsysteem maar ik komen er niet aan wennen als ik echt hard reed...
Dus is die replica de deur uitgegaan en heb ik sinds 2 weken weer een echte S: een monospark zwarte versie. 8-)

En het gekke is; deze loopt sneller naar de 240 dan die twinspark :? Weliswaar zit er een rapid bike op,maar vind het toch frappant hoe deze door de versnellingen heen dendert :9~ :9~

[afbeelding]

Volgens mij ben jij de absolute recordhouder als het gaat om de persoon die meeste R1100s'en in bezit heeft gehad/versleten. . . ;) In ieder geval veel succes met deze gewenst!
 
Laatst bewerkt:
A propos waterkoeling,

Mijn S is inmiddels voorzien van een nieuwe optie, een watergekoeld zitvlak.

Met dank aan een buur(t) kat zit er een scheurtje in mijn buddyseat. -O-

daar moet iets aan gebeuren! Nee mevrouw Tieme, ik bedoel niet aan die kat, alhoewel.... O-)


Ik had al wel gemerkt dat ik sterk naar voren schuif tijdens het rijden, met name als ik mijn textielbroek (Revit Raptor) draag. Zijn er meer mensen die daar last van hebben of is mijn buddy/broek combi gewoon ongelukkig.

Een nieuw dekje dus, das geen kattepis, dag mevrouw Tieme, dan is het finacieel gezien nog maar een kippeeindje naar een comfortverhogende, stroevere, sitsbank..

Heb inmiddels Bagster, Topsellerie, en Ray's bekeken op het internet. Wil denk ik ietsje omhoog met de bips, op een stroevere buddy. tips iemand?
 
A propos waterkoeling,

Mijn S is inmiddels voorzien van een nieuwe optie, een watergekoeld zitvlak.

Met dank aan een buur(t) kat zit er een scheurtje in mijn buddyseat. -O-

daar moet iets aan gebeuren! Nee mevrouw Tieme, ik bedoel niet aan die kat, alhoewel.... O-)


Ik had al wel gemerkt dat ik sterk naar voren schuif tijdens het rijden, met name als ik mijn textielbroek (Revit Raptor) draag. Zijn er meer mensen die daar last van hebben of is mijn buddy/broek combi gewoon ongelukkig.

Een nieuw dekje dus, das geen kattepis, dag mevrouw Tieme, dan is het finacieel gezien nog maar een kippeeindje naar een comfortverhogende, stroevere, sitsbank..

Heb inmiddels Bagster, Topsellerie, en Ray's bekeken op het internet. Wil denk ik ietsje omhoog met de bips, op een stroevere buddy. tips iemand?

Hawk Gt hier op het forum eens vragen :Y
 
Volgens mij ben jij de absolute recordhouder als het gaat om de persoon die meeste R1100s'en in bezit heeft gehad/versleten. . . ;) In ieder geval veel succes met deze gewenst!


BB hoeveel heb jij er al gehad? 3?
Ben zelf ook aan m'n 3e bezig, begonnen met een rode, toen een zwarte en nu een frost blauwe. :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan